سفید کردن مینای دندان یا همان بلیچینگ، اولین قدم در ایجاد لبخندی زیبا و منحصر به‌ فرد است. همین حساسیت موجب شده تا دندان‌پزشکان با وسواس خاصی به این موضوع پرداخته و متناسب با رنگ طبیعی هر دندان عمل کنند. بلیچینگ در دندانپزشکی به‌نوعی یکی از شاخه‌های زیبایی دندان شمرده می‌شود. قبل از انجام این کار، دندانپزشک دلایل تغییر رنگ مینای اصلی دندان را تشخیص داده و بر اساس آخرین دستاوردهای علمی زیبایی دهان و دندان، بهترین راه انتخاب و اجرا می‌کند.

روش‌ها و تکنیک‌های بلیچینگ دندان در دنیا متنوع و متفاوت است. این کار با استفاده از مواد سفیدکننده‌ای مانند هیدروژن پراکسید و کاربامات گرفته تا روش‌های خانگی و ژل‌های سفید کننده بازاری انجام می‌شود و اتفاقاً طرفداران خاص خود را نیز دارد. با این حال چه کسی است که نداند بهترین راه انجام این مدل فرایندهای زیبایی دندان، بهتر است زیر نظر متخصصان دندانپزشک انجام شده و در محیط استریل و بهداشتی مطب­‌های دندانپزشکی صورت گیرد.

در درمانگاه‌­های تخصصی­، مراکز و مطب‌های دندانپزشکی کار بلیچینگ با استفاده از جدیدترین، مؤثرترین و مطمئن‌ترین راه انجام شده و رضایت صددرصدی بیمار فراهم گردد. به‌عنوان مثال استفاده از اشعة ماوراءبنفش یکی از به‌روزترین تکنولوژی‌های بلیچینگ است که توسط دندان‌پزشکان ماهر انجام گرفته و هیچ‌گونه درد یا عوارض سوء ندارد. از آن جایی که اکثریت مراجعه کنندگان از تغییر رنگ دندان‌های خود شاکی هستند، این روش تأثیر مثبتی بر اعتماد به نفس و احساس رضایت آن‌ها می‌گذارد. در این مقاله سعی بر آن شده است تا روش بلیچینگ را توضیح داده و فاکتورهای اصلی و مهم آن را با یکدیگر مرور کنیم.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان‌ها

زیبایی هر لبخندی وابسته به شکل و شمایل دندان‌هاست. بلیچینگ در دندانپزشکی این امکان را به اشخاص می‌دهد تا ایمن‌ترین، به‌صرفه‌ترین و مؤثرترین راه را برای سفید کردن ردیف‌های دندانی خود انتخاب کرده و از طرح لبخند ایجاد شده بر روی صورت خود لذت ببرند. بلیچینگ راهی آسان برای از بین بردن رنگ گرفتگی‌های ناشی از مصرف مایعات پر رنگ همچون چای، نوشابه و قهوه یا زردی ایجاد شده از دود سیگار و قلیان است. حتی برخی به‌صورت ژنتیکی دندان‌هایی زرد رنگ داشته و یا حتی دچار لک و تیرگی ناشی از پوسیدگی‌های دندانی هستند. به همین جهت است که تعداد افراد علاقه‌مند به سفید کردن رنگ دندان‌ها بسیار زیاد بوده و اولویتشان بهبود طرح و تصویر خنده خود است.

سفید کردن دندان‌ها

با انواع ماسک های مناسب دندانپرشکان در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

کشف علل اصلی تغییر رنگ مینای دندان

بلیچینگ مانند هر تکنولوژی زیبایی دیگری نیازمند تعیین فاکتورهای اولیه است. اینکه علت زردی، لک و تیرگی مینای دندان به چه علت بوده است، به دندان‌پزشک کمک می‌کند تا برای انتخاب مواد بلیچینگ، آگاهی بهتری پیدا کند. برخی از دندان‌های رنگ گرفته به‌ واسطه نوع و دلیل تغییر رنگشان، واکنش سریع‌تر و ماندگارتری به بلیچینگ نشان می‌دهند. تعیین مقدار مواد و میزان درجه سفید کردن دندان در تخصص دندان‌پزشک مربوطه بوده و بسته به نیاز طبیعی آن دندان‌ها اقدام می‌شود.

هر دندان‌پزشک با پشتوانه تجربه و تخصص خود می‌تواند میزان سفیدی متناسب با دندان‌های اصلی را پیش‌بینی کرده و اندازه آن را تعیین کند. دلایل تغییر رنگ دندان‌ها به دو عامل مهم بستگی دارد. عامل داخلی با سر منشأ درون محوطه دهان و دندان و عامل خارجی دلایل بیرونی همچون مواد غذایی یا استعمال سیگار. تشخیص نوع این علل به هنگام بلیچینگ در دندانپزشکی تأثیر بسیار مهمی بر روند کار خواهد گذاشت.

عوامل خارجی مؤثر بر تغییر رنگ دندان‌ها

از جمله مواردی که خارج از سیستم بدنی موجب تغییر رنگ مینای دندان می‌شوند می‌توان به مایعات و غذاهای پر رنگ اشاره کرد. نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، نوشابه، چای، آبمیوه‌های حاوی رنگ‌های خوراکی افزودنی و ادویه‌های پر رنگ تأثیر بسیار زیادی در رنگ‌پذیری دندان‌ها می‌گذارند. دیگر مواد تأثیرگذار بر رنگ طبیعی دندان‌ها، مصرف بی‌رویه سیگار و قلیان است. دود ناشی از تنباکوی این مواد بر جداره خارجی دندان نشسته و موجب زردی و کدر شدن آن می‌شود. همین امر به جمع‌ آوری پلاک‌ها و جرم‌ها کمک کرده و در طول زمان‌بر اثر ماندگاری و افزایش قشر آلودگی، زمینه‌ساز پوسیدگی‌های عمیق دندانی می‌شوند.

رفع مشکلات خارجی در مراحل اولیه، به بهبود سریع‌تر رنگ دندان‌ها کمک می کند؛ به طوری که مانع از رنگ‌پذیری عمیق سطح دندان‌ می‌شود. عدم رسیدگی و بی‌توجهی به رنگ دندان‌ها و ادامه چنین سبک زندگی، موجب آسیب‌های جبران‌ناپذیر ریوی می شود،. علاوه بر آن  باعث صدمه به مینای دندان‌ها شده و سرآغازی برای رشد باکتری‌های مضر دندانی می‌گردد. همین امر بر مشکلات بیرونی دندان افزوده و در نهایت تأثیر سفید کننده‌های دندان را نیز کاهش می‌دهد؛ اما خبر خوب آن که اگر زودهنگام به دندان‌های رنگ گرفته ناشی از عوامل خارجی رسیدگی شود، بلیچینگ در دندانپزشکی مؤثرترین نتیجه را از خود نشان داده و در دراز مدت ماندگاری بالاتری نسبت به سایر تکنولوژی‌های سفید کردن مینای دندان دارد.

عوامل داخلی مؤثر بر تغییر رنگ دندان‌ها

اگر عامل تغییر رنگ مینای دندان، ناشی از فاکتورهای داخلی باشد؛ به‌مراتب کار مشکل‌تری پیش رو است. تغییر رنگ بدنه ظاهری دندان شامل مینا (Enamel) و عاج (Dentin) عمیق از عوامل خارجی اتفاق افتاده و نیازمند بررسی‌های بیشتر و تعیین میزان تأثیرگذاری سفیدکننده ها است. تغییر رنگ دندان ناشی از عوامل داخلی در سه قسم ایجاد می‌گردد:

  • رویش دندانی: اگر در زمان تشکیل و رویش، مینای دندان در معرض فلوراید بیش از اندازه یا آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین قرار بگیرد، تغییر رنگ داده و به زردی متمایل می‌شود. این امر موجب ماندگاری لایه کدری بر روی قسمت خارجی دندان شده و با مسواک زدن از بین نمی‌رود.
  • دندان رشد یافته: اگر دندان بالغ دچار پوسیدگی‌های عمیق لایه‌های زیرین مانند پالپ شود، این مقدار آسیب از داخل به بیرون بروز کرده و به تغییر رنگ عاج و مینای دندان منجر می‌شود. پس از پرکردگی‌های عمیق، روت کانال و اندو و حتی آسیب فیزیکی به دندان‌ها مانند ترک‌خوردگی، امکان آسیب، عفونت و پوسیدگی مجدد پیش آمده و باعث تغییر رنگ می‌شود.
  • وراثت: با وجود تمامی مراقبت‌ها و حفظ بهداشت فردی در زمینه دهان و دندان، باز هم امکان تغییر رنگ مینای دندان به دلایل داخلی وجود دارد. اگرچه عامل وراثت می‌تواند یک دلیل جبران‌ناپذیر بر تغییر رنگ دندان‌ها باشد؛ اما بلیچینگ در دندانپزشکی تا حدی به رفع این مشکلات کمک خواهد کرد. وجود بیماری‌های وراثتی نیز می‌تواند سبب ساز چنین تغییراتی بوده و ساختار داخلی مینا و عاج دندان را بپوساند. این بیماری‌های داخلی به نام‌های آملوژنز ایمپرفکتا و دنتینوژنز ایمپرفکتا شناخته می‌شوند.
بلیچینگ دندان

استاندارد سفیدکردن دندان با تکنولوژی بلیچینگ

سفید کردن مینای دندان با استفاده از بلیچینگ به‌صورت نامحدود نبوده و درجه مشخصی از سفیدی را پوشش می‌دهد. در واقع بیمار باید میزان سفیدی نسبی دندان­ها  از بلیچینگ را دانسته و تصوری همچون دندان‌های کامپوزیت شده یا لمینتی نداشته باشد. حد استاندارد بلیچینگ، بازگشت رنگ طبیعی دندان‌ها بوده و حتی‌ المقدور سعی می‌شود دچار تفاوتی فاحش با رنگ دندان‌های معمولی نداشته باشد. بلیچینگ دارای طبقه‌بندی رنگ دندان بوده و تا مرحله B1 به‌عنوان روشن‌ترین حالت در دایره رنگ‌های طبیعی دندانی پیش می‌رود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کامپوزیت مقاله ۹ روش برای مراقبت از کامپوزیت دندان در وب سایت دنتیوا مطالعه فرمایید.

چگونگی انجام و عملکرد بلیچینگ در دندانپزشکی

برای بلیچینگ دندان‌ها و سفید کردن سطح خارجی آن‌ها، از ژل‌های تخصصی سفیدکننده حاوی ترکیبات فوق قوی استفاده می‌شود. این ژل‌ها دارای موادی از جمله هیدروژن پراکسید بوده و برخی دیگر از کارباماید پراکسید استفاده می‌کنند. غلظت به کارگیری از این مواد، برحسب عامل رنگ دهی، جنس دندان و میزان گستردگی لک‌ها متفاوت بوده و به نظر دندان‌پزشک متخصص بستگی دارد. این مواد با قرارگیری بر روی مینای دندان، موجب آزادسازی رادیکال‌های ناپایدار می‌شوند. سپس با مواد آلی و نمک‌های غیر آلی موجود بر دندان ترکیب شده و کلیه مولکول‌های رنگی را از بین برده یا کم‌رنگ می‌کنند.

این کار با تجزیه‌پذیری مولکول‌ها انجام شده و به سفید شدن دندان کمک می‌کند. بلیچینگ در دندانپزشکی مطمئن‌ترین راهکاری است که برای سفید کردن دندان‌های به کار می‌رود؛ چرا که فی النفسه عملی بی‌خطر بوده و باعث آسیب به مینای دندان نمی‌شود. با این وجود درصورتی‌که این عمل نزد متخصصان دندانپزشکی انجام نشود، به دلیل عدم آگاهی کافی پیرامون میزان غلظت به کار رفته مواد، ممکن است آسیب زا باشد. در واقع مواد بلیچینگ غیراستاندارد منجر به اسیدی شدن مینای دندان شده و از استحکام و طول عمر آن می‌کاهد. در صورتی که پس از بلیچینگ دندان، احساس حساسیت بر روی سطح بیرونی دندان کردید، نگران نشوید. این حس با کم شدن غلظت مواد برطرف شده و پس از چند روز از بین می‌رود.

عملکرد بلیچینگ در دندانپزشکی

بررسی میزان ماندگاری بلیچینگ

بلیچینگ نیز مانند هر عمل زیبایی دیگری، عمر مشخص و محدودی دارد. بالأخص که دندان‌ها در معرض مواد غذایی و عمل بلع قرار گرفته و قاعدتاً پس از مدتی رنگ اولیه خود را از دست می‌دهند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که حفظ بهداشت دهان و دهان، مسواک زدن روزانه و پرهیز از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی با رنگ غلیظ، می‌تواند به ماندگاری بلیچینگ کمک به سزایی نماید. طول عمر سفید کردن دندان‌ها با استفاده از این فناوری و بر طبق عوامل گفته شده، به طور میانگین یک تا سه سال است. عواملی که موجب افزایش عمر سفیدی دندان‌ها می‌شود از این قرارند:

  • پرهیز از خوردن و نوشیدن مواد غذایی که دارای رنگ‌های غلیظ، رنگ‌های افزودنی و رنگ‌دانه‌های غیرقابل تجزیه هستند مانند قهوه، چای، ادویه‌ها، نوشابه، آب‌نبات‌های رنگی و …
  • پرهیز از خوردن غذاهای کشسانی و چسبناک مانند سوهان، گز و پشمک
  • رعایت بهداشت دهان و دندان تأثیر فوق‌العاده مؤثری بر حفظ کیفیت و ماندگاری بلیچینگ دارد؛ مانند مسواک زدن، نخ دندان و استفاده از دهان‌شویه به‌صورت روزانه و مستمر. این کار موجب حذف پلاک‌ها شده و کلیه باکتری‌ها، میکروب‌ها و رنگ‌دانه‌های غذایی را از سطح دندان می‌زداید.
  • پس از بلیچینگ در دندانپزشکی، ویزیت‌های دوره‌ای زیر نظر متخصص در حفظ کیفیت کار تأثیرگذار است. یادمان باشد هر کار زیبایی نیازمند دقت، رسیدگی و تداوم بوده تا بدین ترتیب به حفظ و ماندگاری آن کمک کند.
جنس روکش دندان

اطلاعات جامع و کاربردی درباره سایلن و پرایمر در دندانپزشکی را در این مقاله از فروشگاه آنلاین دنتیوا بخوانید.

تأثیر بلیچینگ بر دندان‌های کامپوزیتی یا روکش شده

پیش از انجام بلیچینگ، چکاپ دندانی نزد دندان‌پزشک ضروری است. به‌طور عام بررسی جنس روکش‌های دندانی یا پرکردگی‌ها، لمینت ها و کامپوزیت‌ها قبل از سفید کردن دندان‌ها واجب و ضروری است. برخی از این مواد در مقابل ژل‌های بلیچینگ مقاومت بالایی دارند و امکان سفیدسازی آن‌ها وجود ندارد. به همین علت بررسی تخصصی و مشاوره دندانپزشکی لازم بوده و نیازمند توجه مضاعف است. از سری دندان‌هایی که قابل ‌تغییر رنگ نیستند می توان به لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت، ترمیم‌های کامپوزیتی، لمینت های سرامیکی، روکش‌ها فلزی سرامیک یا PFM و روکش‌های تمام سرامیک اشاره کرد.

در صورت سفیدسازی دندان‌های طبیعی، این موارد به رنگ قبل باقی‌مانده و تفاوت محرزی با سایرین پیدا خواهند کرد. دندان‌پزشکان برای رفع این معضل راهکارهای منحصربه‌فرد خود را خواهند داشت. به‌عنوان مثال تغییر رنگ دندان‌های کامپوزیتی با مواد جدید یا روشن‌تر؛ همچنین تغییر روکش‌های به جهت هماهنگی با رنگ دندان‌های بلچینگ شده جدید و اصلاح لبخندی زیباتر.

با کاربردهای آرسی پرپ دندانپزشکی در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

بلیچینگ دندان به چه روش‌هایی قابل انجام است؟

بلیچینگ دندان فرآیندی پیچیده است که در طی آن دندان‌ها سفید و درخشان می‌شوند. بلچینگ به سه روش قابل انجام است:

  • آفیس بلیچینگ یا بلیچینگ دندان‌ها در مطب دندانپزشکی
  • هوم بلیچینگ یا بلیچینگ دندان‌ها در منزل
  • پاور بلیچینگ یا بلیچینگ فوری دندان‌ها

منظور از پاور بلیچینگ یا بلیچینگ فوری دندان‌ها چیست؟

 که در آن سفیدکردن دندان‌ها با استفاده از هیدروژن پراکسید بسیار غلیظ در طی یک جلسه انجام می‌شود. البته این روش نسبت به دو روش دیگر ماندگاری کمتری دارد و شما 3 سال بعد از اجرای پاور بلیچینگ، باید برای ترمیم و اجرای مجدد آن اقدام کنید.

بلچینگ دندان چه مزایایی دارد؟

بلیچینگ دندان یکی از بهترین اعمال ترمیمی در دندان پزشکی است که مزایای زیادی دارد. با این روش می‌توان بدون ایجاد کمترین خطری، به دندان‌های سفید و درخشان دست پیدا کرد.

همچنین بلیچینگ دندان نسبت به دیگر روش‌های ترمیمی دندانپزشکی، هزینه بسیار کمی نیاز دارد و دوام خوبی هم دارد. این روش یک روش ترمیمی غیرتهاجمی، بسیار ایمن و کم خطر است. با بلیچینگ دندان‌ها می‌توان در کمترین زمان ممکن به دندان‌هایی سفید و درخشان مانند مروارید دست پیدا کرد.

کاربردهای فسفر پلیت دندانپزشکی را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

بلیچینگ دندان چه معایبی به همراه دارد؟

با همه مزایایی که بلیچینگ دندان‌ها دارد، این روش هم مانند دیگر روش‌های پزشکی و دندانپزشکی خوب مطلق نیست و ممکن است یک سری معایبی نیز به همراه داشته باشد. این روش دائمی نیست و دیر یا زود نیاز به ترمیم و تجدید دارد.

اگر مواد بلیچینگ بیشتر از یک مدت مشخص بر روی دندان قرار بگیرند، باعث بروز حساسیت در دندان‌ها می‌شوند. در صورتی که بلیچینگ در مطب دندانپزشک انجام شود، میزان معایب و عوارض آن بسیار کاهش می‌یابد.

ممنوعیت‌های بلیچینگ

برخی افراد از انجام بلیچینگ منع می‌شوند. کسانی که مشکلات لثه، خوردگی یا تحلیل بافت لثه دارند یا ریشه‌های دندانی آن‌ها توسط بافت لثه به‌خوبی پوشش داده نمی‌شود؛ به علت آسیب‌های وارده اجازه سفیدسازی یا بلیچینگ در دندانپزشکی را ندارند. علاوه بر این اشخاصی که دچار پوسیدگی‌های دندانی پیشرفته هستند، بالأخص آنان که قبل از بلیچینگ توسط دندان‌پزشک ویزیت نشده باشند نیز اجازه بلیچینگ را نخواهند داشت. همین‌طور دسته‌ای از افراد که سایش مینای دندانی بالایی داشته و با سفید کردن سطح خارجی، صدمه بیشتری به دندان وارد می‌کنند، آنان نیز نباید از فناوری بلیچینگ برای سفید کردن دندان­های خود بهره ببرند.

فاکتور های مهم و اصلی بلیچینگ در دندانپزشکی

آیا بلیچینگ دندان برای زنان باردار انجام می‌شود؟

زنان باردار گروه بسیار حساسی هستند و کم خطرترین روش‌های درمانی و زیبایی در آن‌ها می‌تواند روی جنین تاثیر بگذارد.

در طی بلیچینگ از یک سری مواد شیمیایی قوی برای سفیدکردن دندان‌ها استفاده می‌شود و به همین دلیل دندانپزشکان بلیچینگ در زنان باردار را انجام نمی‌دهند و توصیه می‌کنند زنان باردار بلیچینگ دندان‌های خود را به بعد از گرفتن نوزاد خود از شیر انجام دهند.

بلیچینگ در دندانپزشکی

انجام بلیچینگ در مطب‌های دندانپزشکی، عاقلانه‌ترین و ایمن‌ترین روش برای سفید کردن مینای دندان است. دندان‌پزشکان با استفاده از ژل‌های تخصصی حاوی غلظت مشخص و تائید شده ای از هیدروژن پراکسید، اقدام به بلیچینگ کرده مانع از آسیب به مینای دندان یا مسمومیت‌های دارویی می‌شوند. واقعیت این است که استفاده از علم تخصصی تأثیرات بسیار گسترده‌تری بر سلامتی فردی دارد تا صرفاً استفاده از نتایج کوتاه‌مدت زیبایی.

به همین علت توصیه ما به شما بهره‌گیری از بلیچینگ در مطب و زیر نظر دندان‌پزشک است. متخصص صرفاً به استفاده از 35 تا 40 درصد مواد شیمیایی برای این کار پرداخته و کلیه جوانب ایمنی، زیبایی و سلامتی را در نظر خواهد گرفت. ذکر این نکته ضروری است که پیش از بلیچینگ در مطب، لثه‌ها با مواد محافظ پوشانیده و ایزوله سازی می‌شوند تا هیچ‌گونه آسیبی به بافت آن‌ها وارد نگردد. سپس دندان‌های ژل زده شده توسط دستگاه‌های مخصوص (دستگاه های بلیچینگ)، در برابر گرما، نور یا دمای طبیعی قرار گرفته و مواد سفید کننده آزاد می‌گردند. تغییر رنگ مینای دندان از این قسمت آغاز می‌شود.

در این مقاله در مورد سفید کردن دندان‌ها توسط ژل‌های مخصوص حاوی پراکسید هیدروژن و سایر مواد دارویی ایمن که به نام بلیچینگ شناخته می‌شود، صحبت کردیم. در طول زمان مینای دندان دچار تغییر رنگ شده و این اتفاق دلایل بیرونی و درونی خاص خود را دارد. بلیچینگ در دندانپزشکی می‌تواند به ایمنی و افزایش کارایی آن منجر شده و افزون بر آن طول عمر بالاتری داشته باشد.

منبع: medicine

بلیچینگ راهی آسان برای از بین بردن رنگ گرفتگی‌های ناشی از مصرف مایعات پر رنگ همچون چای، نوشابه و قهوه یا زردی ایجاد شده از دود سیگار و قلیان است. حتی برخی به‌صورت ژنتیکی دندان‌هایی زرد رنگ داشته و یا حتی دچار لک و تیرگی ناشی از پوسیدگی‌های دندانی هستند.

برای بلیچینگ دندان‌ها و سفید کردن سطح خارجی آن‌ها، از ژل‌های تخصصی سفیدکننده حاوی ترکیبات فوق قوی استفاده می‌شود. این ژل‌ها دارای موادی از جمله هیدروژن پراکسید بوده و برخی دیگر از کارباماید پراکسید استفاده می‌کنند.

غلظت به کارگیری مواد سفیدکننده بلیچینگ، برحسب عامل رنگ دهی، جنس دندان و میزان گستردگی لک‌ها متفاوت بوده و به نظر دندان‌پزشک متخصص بستگی دارد.

بلچینگ به سه روش قابل انجام است: آفیس بلیچینگ یا بلیچینگ دندان‌ها در مطب دندانپزشکی، هوم بلیچینگ یا بلیچینگ دندان‌ها در منزل و پاور بلیچینگ یا بلیچینگ فوری دندان‌ها

در طی بلیچینگ از یک سری مواد شیمیایی قوی برای سفیدکردن دندان‌ها استفاده می‌شود و به همین دلیل دندانپزشکان بلیچینگ در زنان باردار را انجام نمی‌دهند و توصیه می‌کنند زنان باردار بلیچینگ دندان‌های خود را به بعد از گرفتن نوزاد خود از شیر انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *