کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی  روش‌هایی برای رفع ناهنجاری‌های جزیی دندان، اصلاح طرح لبخند و سایر موارد دیگر به شمار می‌آیند. به‌طورکلی این 2 روش از نظر تکنیک اجرایی با یکدیگر تفاوت دارند. با توجه به این موضوع این روش‌ها در برابر ضربه ناگهانی و فشار، تغییرات ناگهانی دما، رنگ‌پذیری و سایر موارد دیگر با یکدیگر تفاوت دارند.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان روشی درمانی برای ترمیم دندان‌های نامرتب، آسیب‌دیده و کج است که تاثیر بسزایی در زیبایی‌بخشی دندان‌ها دارد. به بیان دیگر امروزه این روش یکی از روش‌های پرطرفدار برای رفع مشکلات جزیی مانند رنگ زرد، کجی دندان، شکستگی، پر کردن حفره، رفع لکه و کجی دندان به شمار می‌آید. در این روش با استفاده از مواد کامپوزیت که ماده‌ای از جنس رزین و به شکل خمیر است دندان‌ها را فرم می‌دهند. به عبارت دیگر کامپوزیت موادی است برای پر کردن دندان‌ها است و به علت چسبنده بودن ساختار آن، به‌راحتی قسمت‌های نامرتب و حفره‌های دندان را پر می‌کند.

لمینت دندان چیست؟

به لایه‌های ظریفی که با قالبی مناسب و در طیف‌های متفاوت رنگ سفید برای رفع مشکلات ظاهری دندان و اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شود، لمینت دندان می‌گویند. جنس لمینت از کامپوزیت و سرامیک است و به‌منظور رفع مشکلاتی مانند شکستگی دندان، رفع شکاف بین دندان، بازسازی ظاهر آنها و سفید شدن دندان‌ها استفاده می‌شود. به بیان دیگر در این روش روکش نازکی همرنگ با دندان‌های طبیعی روی سطح خارجی دندان‌ها قرار می‌گیرد و مشکلات جزیی آنها را رفع می‌کند. لمینت را یکی از بهترین روش‌ها برای رفع نواقص دندان‌ها و پوشش دادن ظاهر بیرونی آنها می‌دانند.

بررسی تفاوت‌های کامپوزیت و لمینت از جنبه‌های مختلف

در ادامه مقاله تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان را شرح می دهیم:

1. بررسی تفاوت‌ها از لحاظ شکل ظاهری

تراش دادن سطح دندان یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کامپوزیت و لمینت دندان به شمار می‌آید که در روش کامپوزیت، سطح دندان تراش داده نمی‌شود. پس در لمینت دندان ظاهر طبیعی‌تری دارد و ممکن است در کامپوزیت، دندان دارای بیرون‌زدگی و برآمدگی باشد. به‌علاوه پرسیلن ونیر نسبت به ونیر کامپوزیت شفافیت بیشتری داشته و درنهایت ظاهر آن بسیار نازک است.

2. بررسی تفاوت‌ها از لحاظ ماندگاری

طول عمر و ماندگاری این 2 روش برای اصلاح طرح لبخند، دومین فاکتوری است که باعث ایجاد تفاوت آنها می‌شود. استحکام و ماندگاری لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت، بسیار بیشتر است و مقاومت بالاتری در مقابل تغییر رنگ دارد. این موضوع به نحوه ساخت و متریال سازنده لمینت بستگی دارد. در صورت مراقبت صحیح از لمینت طول عمر آن حدود 10 سال و در صورت مراقبت از کامپوزیت حدود 5 سال خواهد بود.

3. بررسی تفاوت‌ها از لحاظ قیمت

یکی‌دیگر از تفاوت‌های لمینت دندان و کامپوزیت در هزینه‌ها و قیمت‌های آن است. با توجه به تکنیک اجرایی ساده کامپوزیت و ساخته شدن آن از مواد ارزان‌تر، نسبت به لمینت قیمت پایین‌تری دارد. به عنوان مثال به منظور نصب پرسلین ونیر بخشی از مینای دندان در ابتدا تراش داده شده و قالب‌ها به لابراتوار ارسال می‌شوند که انجام این کارها باعث افزایش هزینه لمینت خواهد شد.

4. بررسی تفاوت‌ها از لحاظ رنگ‌پذیری

در هر 2 روش، طیف رنگی بسیار گسترده است، اما لمینت دندان شفافیت بیشتری دارد. به بیان دیگر لمینت درمقابل لکه‌ها مقاومت بالایی دارد، درحالی‌که کامپوزیت به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهد. توجه داشته باشید که از لمینت نیز باید به طور صحیح نگهداری و مراقبت کرد تا از لحاظ رنگ‌پذیری مقاومت بالاتری داشته باشد.

5. بررسی تفاوت‌ها از نظر نحوه اجرا و طول درمان

نحوه اجرا و طول دوره درمان در این 2 روش نیز با یکدیگر تفاوت دارد. به بیان دیگر کامپوزیت در طول 1 جلسه و به‌وسیله دندانپزشک انجام می‌شود. در این روش مواد رزین توسط متخصص روی دندان قرار داده‌شده و سپس به‌وسیله اشعه لیزر سفت می‌شود. درصورتی‌که برای انجام لمینت باید قالب‌گیری انجام شده و سپس به لابراتوار ارسال گردد.

6. بررسی تفاوت‌ها از لحاظ ترمیم‌پذیری

نکته بسیار مهم دیگری که باید درباره این روش‌ها بدانید، ترمیم‌پذیری آنها است. به‌طورکلی لمینت برگشت‌ناپذیر بوده و در صورت عدم رضایت شخص و نیاز به اصلاح، باید ریمو شده و مجددا ساخته شود.

آشنایی با مزایای کامپوزیت دندان

مزایای کامپوزیت به شرح زیر است:

  • اصلاح دندان‌ها با تراش خیلی کم و در برخی از موارد بدون تراش آنها
  • کوتاه بودن دوره درمان
  • طبیعی به نظر رسیدن دندان‌ها
  • قابل تطبیق بودن با اندازه دندان
  • امکان ایجاد تغییرات پس از اتمام کار و با توجه به نظر مراجعه‌کننده
  • پایین بودن هزینه درمان
  • طبیعی به نظر رسیدن دندان‌ها
  • داشتن قابلیت ترمیم در صورت شکستگی و یا رنگ‌پریدگی
  • امکان اصلاح چرخش، رنگ و شکل دندان‌ها
  • حساس نشدن دندان نسبت به دما
  • کم‌تهاجمی بودن و روشی کارآمد، جدید و سریع برای اصلاح طرح لبخند

معایب انجام کامپوزیت چیست؟

به‌طورکلی دندان همواره به مراقبت صحیح نیاز دارد که در صورت انجام روش‌های زیبایی، این مراقبت‌ها افزایش می‌یابد. در بسیاری از موارد به علت عدم مراقبت‌های لازم و درمان غیراصولی معایب کامپوزیت به شرح زیر خواهد بود:

  • درمان نادرست

این مورد شایع می‌تواند باعث التهاب لثه شود. در این صورت باید کامپوزیت‌ها برداشته شوند و پس از انجام درمان‌های لازم، کامپوزیت‌های جدید قرار داده شوند. به علاوه مشکلات پوسیدگی و تغییر رنگ دندان‌ها نیز از مشکلات درمان غیراصولی هستند.

  • عدم رعایت بهداشت

در برخی از مواقع به علت رعایت نکردن بهداشت، دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند. به عبارت دیگر در صورت استفاده نکردن از نخ دندان و باقی ماندن غذا در بین دندان‌ها، به مرور دچار پوسیدگی خواهند شد.

  • غیرطبیعی بودن ظاهر دندان

این مورد در صورت ضعیف بودن کار دندانپزشک و نداشتن عدم ظرافت ایجاد می‌شود.

  • ایجاد مشکل در هنگام خوردن مواد غذایی

در صورت عدم نصب صحیح کامپوزیت و صیقل ندادن آن، در هنگام خوردن مواد غذایی مختلف مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

آشنایی با مزایای انجام لمینت

به‌طورکلی انجام هر پروسه دندانپزشکی، مزایا و معایب خاص خود را دارد که مزایای لمینت به شرح زیر است:

  • کمک به بهبود ظاهر دندان

با انجام لمینت ظاهر دندان‌هایی که تغییر شکل و یا تغییر رنگ داده‌اند و همچنین مشکلات زیبایی دارند به‌راحتی رفع می‌شود و درنهایت به فرد زیباجو لبخند طبیعی‌تر و سالم‌تری هدیه می‌دهد.

  • با دوام بودن آن

لمینت‌ها را از مواد سرامیکی و یا کامپوزیتی با کیفیت بالا می‌سازند تا استحکام و دوام بالایی داشته باشند. به بیان دیگر در صورت مراقبت صحیح طول عمر آنها بسیار بیشتر خواهد بود.

  • تراش کمتر مینای دندان نسبت به روکش‌های دندان

در این روش مینای دندان‌ نسبت به روکش‌های آن، کمتر تراش می‌خورد و درنتیجه ساختار طبیعی دندان حفظ می‌شود.

  • افزایش میزان مقاومت در مقابل لکه‌ها

در این روش با توجه به استفاده از مواد با کیفیت‌تر، دندان‌ها در مقابل تغییر رنگ و لک‌شدن بسیار مقاوم‌تر خواهند بود و تاثیر بسزایی در حفظ لبخند زیبا و درخشان خواهند داشت.

معایب انجام لمینت چیست؟

از معایب انجام این کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه درمان

در این روش نسبت به سایر درمان‌های زیبایی دندانپزشکی، هزینه بالاتر خواهد بود.

  • مراقبت صحیح از دندان‌ها

همانگونه که ذکر شد لمینت‌ها مقاومت بالاتری نسبت به روش‌های زیبایی دیگر دارند. با این وجود باید به مواردی مانند نخ کشیدن، مسواک زدن مداوم و جلوگیری از خوردن نوشیدنی‌ها و غذاهایی که سبب آسیب‌پذیری و ایجاد لکه می‌شوند، توجه داشت.

  • برگشت ناپذیر بودن

در این روشی مقداری از مینای دندان برداشته می‌شود. پس در صورت بروز هرگونه فرسودگی و یا مشکل باید آنها را تعویض کرد.

  • امکان ایجاد حساسیت در برخی از افراد

ممکن است دندان‌های بعضی از افراد با انجام این کار نسبت به گرما و یا سرما حساس شود. به‌طورمعمول این حساسیت بعد از گذشت چندروز و یا چند هفته از بین خواهد رفت، اما می‌تواند ناراحت‌کننده نیز باشد.

  • مناسب نبودن برای تمامی مشکلات دندان

لمینت می‌تواند بسیاری از مشکلات زیبایی دندان را رفع کند، اما احتمال دارد برای برخی از مشکلات شدید دندان مانند بیماری لثه و پوسیدگی عمیق مناسب نباشد.

به‌طورکلی قبل از انجام لمینت باید تحقیقات کافی درباره دندانپزشک و سابقه وی انجام دهید. درنهایت پس از انجام معاینات لازم و دریافت اطلاعات کافی درباره انجام آن تصمیم‌گیری کنید.

سخن پایانی

زیبایی دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند تاثیر بسیاری در افزایش زیبایی صورت خواهند داشت. در حال حاضر برای درمان ناهنجاری‌های دندان، شکستگی، پوسیدگی، سفید شدن دندان و زیبایی ظاهری آن، 2 روش کامپوزیت و لمینت وجود دارد. در این مطلب به بررسی کامل این روش‌ها و تفاوت‌های آن پرداخته شد، پس با مطالعه آن می‌توانید پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت کنید.

دنتیوا؛ دستیار دندانپزشکان در تامین مواد و ابزار دندانپزشکی

دنتیوا با هدف رفع نیازهای دندانپزشکان محترم در زمینه مواد دندانپزشکی اورجینال خارجی و ایرانی فعالیت خود را شروع کرده است. فروشگاه اینترنتی دندانپزشکی دنتیوا نماینده فروش محصولات برندهای مطرحی چون محصولات بیسکو، محصولات FGM، محصولات آنجلوس، محصولات کبالت و … است و با برندهای مطرح ایرانی نیز همکاری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *