وارنیش تراپی دندان چیست؟ وارنیش در دندان پزشکی با استفاده از فلوراید انجام می‌شوند. در واقع وارنیش فلوراید به‌نوعی پوشش می‌گویند که سبب حفاظت بالاتر از مینای دندان می‌شود. وارنیش از ایجاد، افزایش و پیشروی پوسیدگی‌های دندانی جلوگیری کرده و آن را سالم نگه می‌دارد. وارنیش تراپی برای تمامی سنین استفاده شده و نتیجه‌ای قابل قبول از خود نشان داده است. بالأخص برای دندان‌های شیری در کودکان با سن کم فوق‌العاده مؤثر است.

کلیه دندان‌پزشکان، متخصصان بیماری‌های لثه و سایر دانش آموختگان این حوزه، توصیه به استفاده از خمیردندان‌های فلوراید دار و ترکیبات دهان‌شویه فلورایدی دهان و دندان دارند. امروزه آگاهی پیرامون  فواید عنصر فلوراید باعث استفاده بیشتر از آن در تکنولوژی‌های مختلف بهداشت دهان و دندان شده است. همچنین جلوی رشد باکتری، ایجاد پوسیدگی و پیشرفت انواع بیماری‌های محوطة بلع را می‌گیرد. فلوراید تراپی مانع از مشکلات پیشرفته دهان و دندان شده و از حساسیت‌های دندان‌ها کم می‌کند. از آن جایی که ریشه بسیاری از دندان‌ها به هوای گرم و سرد یا نوشیدن مایعات و غذاهایی با تفاوت دمایی زیاد واکنش نشان می‌دهند، پزشکان درمان با فلوراید را توصیه می‌کنند. در این مقاله به بررسی وارنیش تراپی پرداخته و فواید و مضرات آن را به طور کامل شرح می‌دهیم. درصورتی‌که قصد این کار را دارید، می‌توانید تا انتهای این مبحث همراه ما باشید.

وارنیش تراپی

مسواک نزدن، عدم استفاده از نخ دندان و به کار نبردن دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید، منجر به ایجاد پوسیدگی و خوردگی‌های سطحی یا عمیق دندان‌ها می‌شود. همین موضوع باعث شده تا وارنیش در دندان ‌پزشکی و رسیدگی به این قسمت از آناتومی بدن در اولویت قرار گرفته و به سبب دردهای وحشتناکی که ایجاد می‌کند، توجه خاصی به آن شود. وارنیش دندان با کمک فلوراید انجام شده و به حفظ، تقویت و احیای لایه خارجی آن منجر می‌شود. این روش، به‌روزترین تکنولوژی است که برای دندان‌های مستعد به بیماری انجام شده و جلوی ضرر و زیان‌های بعدی را می‌گیرد. وارنیش دندان‌ها با نام اختصاری PATF و با کمک ماده فلوراید صورت گرفته و می‌تواند توسط دندان‌پزشک انجام شود.

این فناوری برای دندان‌هایی با حساسیت بالا نیز مفید بوده و مانند لایه‌ای محکم آن‌ها را در بر می‌گیرد. بدین ترتیب مناسب افرادی است که از کیفیت و جنس دندان‌های ضعیفی برخوردار بوده و خیلی زود در معرض باکتری‌ها پوسیده می‌شوند. وارنیش فلوراید روشی بسیار مؤثر در جهت کاهش بیماری‌های لثه، دهان و دندان است.

وارنیش تراپی

با معتبرترین برندهای مواد اندو در این مقاله از فروشگاه اینترنتی دنتیوا آشنا شوید.

فلوراید چیست؟

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که به استحکام جداره‌های خارجی دندان کمک کرده و موجب تقویت و افزایش کیفیت آن می‌شود. به طوری که مانند زرهی محکم مینای دندان را پوشانده و از ورود انواع باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کند. همین امر موجب شده استفاده از این ماده در کلیه خمیردندان‌های موجود در بازار و دهان‌شویه‌های برندهای گوناگون متداول شود.

 فلوراید موجب کاهش رطوبت در دهان شده و در نتیجه مانع بزرگی برای رشد و نمود باکتری به شمار می‌آید. افزون بر آن، با به‌کارگیری وارنیش در دندان ‌پزشکی و استفاده از این ماده مؤثر در ترکیبات وارنیش،  قادر به از بین بردن کلیه عفونت‌های لثه نیز خواهد بود؛ علاوه بر آن مانع از رشد و تکثیر ریز ذرات مضر مواد غذایی می‌شود. حتی آب شرب یا آب‌های معدنی برندهای شناخته‌شده نیز از ترکیب فلوراید در محصولات خود استفاده کرده و موجب افزایش قدرت تحمل دندان‌ها و پاکیزگی محوطه دهان می‌شوند.

در فرآیند وارنیش تراپی از ماده فلوراید با غلظت بیشتری استفاده می‌شود. این کار به سبب افزایش ایمنی مینای دندان انجام شده و مقاومت دندان‌ها را در برابر پوسیدگی و خوردگی بالا می‌برد. دو مدل فلوراید تخصصی در وارنیش به کار می‌رود که شامل فسفات اسیدی و سدیم خنثی است. با انجام وارنیش دندانی، زیبایی لبخند چند برابر شده و دندان‌ها سفید، سالم و درخشان خواهند شد.

فلوریدا چیست

وارنیش فلوراید چیست؟

وارنیش تراپی به کاهش رطوبت بین دندانی کمک کرده و مانع از رشد و نمود بی رویه باکتری‌های مضر می‌شود. همین امر موجب سلامتی بیشتر لثه، مینای دندان و محوطه داخلی دهان می‌گردد. وارنیش با کمک فلوراید محوطه پر رطوبت دهان را خشک کرده و به‌آسانی بر روی جداره خارجی دندان می‌نشیند. این پروسه با استفاده از پنبه یا سرنگ هوا آغاز شده و خیسی اطراف دندان‌ها را می‌زداید. سپس با استفاده از سواب پنبه و برس های مخصوص یک‌بار مصرف توسط دندان‌پزشک متخصص، بر روی مینای دندان قرار می‌گیرد.

از آن جایی که این کار کاملاً تخصصی بوده و نیاز به اندازه‌گیری و روش کار مخصوص به خود دارد، وارنیش در دندان‌ پزشکی پیشنهاد شده و از انجام این کار نزد افراد غیرمجاز جداً خودداری شود. میزان مصرف مواد برای کلیه دندان‌ها حداکثر یک میلی‌گرم است؛ نبود تجربه و علم کافی در این امر علاوه بر آسیب به دندان‌ها موجب مسمومیت‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. پس از انجام وارنیش، فلوراید موجود در ترکیبات آن آزاد شده و به‌مرور زمان به استحکام و افزایش کارایی بدنه دندان کمک می‌کند.

روش کار وارنیش در دندان پزشکی

وارنیش تراپی را پس از خشک کردن نسبی محوطه دهانی شروع می‌کنند. مقداری از مواد مخصوص را بر روی کاغذ یا شیشه استریل قرار داده و محیط پیرامون آن را کاملاً خنک نگه می‌دارند. بسته به تعداد دندان‌ها، دندان‌پزشک تشخیص می‌دهد که چه مقدار مواد مورد استفاده قرار بگیرد. به‌عنوان مثال برای کودکان به‌تبع از میزان کمتری فلوراید استفاده می‌شود. سپس با استفاده سواپ یا برس سطح خارجی دندان‌ها به لایه بسیار نازکی از مواد آغشته شده و به‌سرعت در معرض هوا خشک می‌شود. قرارگیری مواد بر روی مینای دندان در حد چند ثانیه بوده و قسمت‌های میان دندانی قبل از سفت شدن کامل باز می‌شود. این کار با استفاده از نخ دندان انجام می‌گیرد.

پس از وارنیش تراپی نوشیدن آب خنک مشکلی نداشته و بیمار می‌تواند دهان خود را باز و بسته کند. دندان‌پزشکان توصیه‌هایی برای مصرف غذاها پس از وارنیش دارند. آنان معتقدند تا یک شبانه‌روز پس از وارنیش از مصرف غذاهای گرم، مایعات داغ و خوراکی‌های سفت خودداری شود. علاوه بر آن شب اول پس از وارنیش تراپی مسواک زده نشود تا مواد به طور کامل بر روی سطح مینای دندان سفت شده و از بین نرود. پس از وارنیش در دندان پزشکی، رسیدگی به دندان‌ها بسیار مهم است. این کار با عدم مصرف مایعاتی همچون قهوه، چای و نوشابه، می‌تواند کمک بزرگی به حفظ سفیدی و درخشندگی رنگ دندان‌های وارنیش شده کرده و سلامت آن‌ها را تضمین کند.

وارنیش فلوراید

آیا کانتورینگ، فینیشینگ و پالیشینگ برای ترمیم های کامپوزیتی ضروریست؟ را در این مقاله از فروشگاه آنلاین دنتیوا بخوانید.

فواید وارنیش برای دندان

وارنیش مینای دندان به افزایش قدرت بدنه دندانی کمک کرده و سطح مواد معدنی موجود بر روی آن را بالا می‌برد. همین امر باعث کاهش عفونت باکتریایی شده و آسیب بسیار کمتری به دندان‌ها وارد می‌شود. رطوبت محیط دهان کنترل شده و حتی‌المقدور جلوی پیشرفت پوسیدگی‌های دندانی نیز جلوگیری می‌شود. وارنیش همانند یک زره در مقابل آلودگی‌های دهان و دهان عمل کرده و سپری محکم به شمار می‌آید. مینای دندان‌های آسیب دیده، ترمیم شده و از رشد و تکثیر ذرات آلوده باکتریایی جلوگیری به عمل می‌آید.

وارنیش تراپی با استفاده از فلوراید، راهکاری فوق‌العاده مؤثر برای دندان‌های کودکان است؛ افزون بر آن موجب کاهش حساسیت‌های دندانی بزرگ‌سالان نیز می‌شود. این کار به کاهش پوسیدگی در دندان‌های شیری و نورس منجر شده و به حفظ کارایی و کیفیت آن‌ها می‌انجامد. از آن جایی که میزان غلظت فلوراید در مواد وارنیش بسیار مهم بوده و تأثیر مستقیمی بر کیفیت کار می‌گذارد؛ تعیین میزان آن بر عهده دندان‌پزشک است. با این وجود در وارنیش از درصد بالاتری فلوراید بهره برده شده و در مدت طولانی‌تری نیز آزاد می‌گردد. با افزایش وارنیش تراپی غلظت مواد نیز کمتر می‌شود.

در وارنیش تراپی زمان بیشتری برای انتشار فلوراید نیاز است، همین امر موجب کاهش درصد فلوراید در خون شده و مانع از ایجاد مسمومیت‌های دارویی می‌گردد. دانشمندان ثابت کرده‌اند که وارنیش در دندان ‌پزشکی یکی از ایمن‌ترین، سریع‌ترین و کم‌ضرر ترین راه‌های جلوگیری از پوسیدگی‌های دندانی بوده و می‌تواند جایگزین خوبی در مقایسه با سایر روش‌های فلوراید تراپی باشد.

وارنیش تراپی دندان چیست

مقایسه دستکش های نیتریل، وینیل و لاتکس را در این مقاله از فروشگاه آنلاین دنتیوا بخوانید.

ایمنی وارنیش تراپی برای کودکان

به سبب حساسیت موجود بر روی سلامت کودکان، ممکن است این سؤال در ذهن خواننده ایجاد شود که آیا وارنیش تراپی به سبب وجود سدیم فلوراید موجود در ترکیبات آن برای کودکان خطرناک نیست؟ جواب این سؤال در میزان فلوراید به کار رفته در مواد وارنیش است. دندان‌پزشکان برای وارنیش کردن دندان‌های شیری و دندان‌های نورس کودکان از میزان بسیار اندکی فلوراید استفاده می‌کنند.

 همین میزان اندک موجب افزایش استحکام و ایمنی دندان‌های آنان در مقابل باکتری‌های بیماری‌زا و خورنده مینای دندان می‌شود. در تمام دنیا وارنیش تراپی روشی مفید و پذیرفته شده از شوی تیم‌های دندانپزشکی کودکان است. فلوراید آزاد شده از مواد وارنیش پس از 12 ساعت به طور کامل از روی مینای دندان کودکان پاک شده و به هنگام جویدن یا بلع ضرری ایجاد نمی‌کند. در صورت مصرف مواد غذایی با رنگ‌های مجاز، امکان رنگ‌پذیری وارنیش وجود دارد که با شستشو و مسواک از بین می‌رود. وارنیش تراپی برای کودکان همچون بزرگ‌سالان نیازمند مراقبت‌های کافی بوده و حفظ بهداشت دهان و دندان در هر شرایطی مهم است.

وارنیش تراپی کودکان

با انواع سیلرهای دندانپزشکی در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

ایا وارنیش برای دندان ضرر دارد؟

مراقبت از دندان‌ها پس از وارنیش تراپی، به افزایش کیفیت کار کمک می‌کند. رعایت چند اصول ساده به افزایش محافظت از مینای دندان‌ها منجر شده و میزان فلوراید نشسته بر دندان را از بین نمی‌برد. همین امر باعث استحکام بدنه دندان شده و جلوی رشد باکتری‌های مضر را می‌گیرد. از جمله مراقبت‌های پس از وارنیش در دندان ‌پزشکی می‌توان می موارد زیر اشاره کرد:

  • تا 12 ساعت پس از وارنیش از خوردن غذاهای داغ، نوشیدنی‌های گرم و خوراکی سفت خودداری شود.
  • سیگار کشیدن برای دندان‌ها در تمامی احوال مضر است؛ بالأخص پس از وارنیش تراپی.
  • از خوردن غذاهای چیپسی و سوخاری شده که نیاز به جوین بسیار دارد تا 48 ساعت پس از وارنیش خودداری شود. این کار باعث عدم پاک شدن فلوراید نشسته بر مینای دندان می‌گردد.
  • شب اول پس از وارنیش تراپی به‌منظور نشست کامل مواد بر روی سطح خارجی دندان، از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پرهیز شده و حتی‌الامکان از دهان‌شویه نیز به استفاده نگردد.
  • تا دو ساعت پس از وارنیش از خوردن غذا و نوشیدنی به غیر از آب ممانعت شود. این کار برای اطمینان از خشک شدن مواد بوده و مانع از بلع فلوراید می‌شود. خوردن فلوراید برای بدن مضر بوده و بسته به مقادیر وارده به معده، موجب مسمومیت می‌شود.
  • در صورت احساس تهوع بیش از 24 ساعت حتماً به پزشک مراجعه کرده و از میزان فلوراید موجود اطمینان حاصل شود. مسمومیت با فلوراید با نشانه‌های اسهال، خستگی مفرط، تهوع و تعرق شدید بروز می‌کند.
  • از خوردن داروهای حاوی فلوراید تا سه روز پس از وارنیش تراپی ممانعت به عمل آید.

با کاربردهای آرسی پرپ دندانپزشکی در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

نکات مراقبتی پس وارنیش تراپی مناسب کودکان

به‌خوبی بر این نکته واقفیم که مراقبت از دندان‌ها حتی به‌صورت دندان شیری، کارایی بلع را بالا برده و مانع از بروز عفونت‌های عمیق در بدن می‌شود. این مسئله پیرامون به‌کارگیری وارنیش در دندان‌ پزشکی برای کودکان نیز صادق است.

  • هر اندازه در رعایت بهداشت دهان و دندان کودک حساسیت به خرج دهیم، تأثیرات وارنیش نیز بر روی دندان‌هایشان بیشتر است. به همین علت قبل از مراجعه به دندان‌پزشک حتماً مسواک زده و نخ دندان بکشند. اگرچه این کار در مطب به‌صورت تخصصی انجام می‌شود اما و کودکان را در قبال حفظ پاکیزگی شخصی خود مسئولیت‌پذیرتر می‌کند.
  • قبل از وارنیش کودک خود را سیراب کنید. تا یک ساعت پس از وارنیش تراپی کودکان و به سبب وجود فلوراید در ترکیباتش، لازم است از خوردن و آشامیدن جلوگیری شود.
  • تا 24 ساعت پس از انجام وارنیش، مسواک، نخ دندان، دهان‌شویه و سایر مواد حاوی فلوراید استفاده نگردد.
  • از خوردن غذاهای چسبناک، سوخاری، ته‌دیگی و سفت جلوگیری گردد. علاوه بر آن از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی رنگی مانند آب‌میوه، چایی، شیرکاکائو، لبو و آب‌نبات بر حذر باشند.

 

مراقبت بعد از وارنیش فلوراید

گوتا پرکا چیست و چه کاربردی دارد؟ را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

وارنیش در دندان پزشکی

فلوراید این ماده معدنی طبیعی موجب افزایش استحکام مینای دندان شده و از بروز و پیشرفت پوسیدگی‌های دندان جلوگیری می‌کند. یکی از روش‌های استفاده از فلوراید بر روی بدنه خارجی دندان، وارنیش تراپی است. وارنیش تراپی یکی از ایمن‌ترین، مؤثرترین و قابل‌ قبول‌ترین روش‌های فلوراید زنی بر مینای دندان است که می‌تواند برای کلیه کودکان و بزرگ‌سال استفاده شود. این کار با استفاده از قرار دادن ژل وارنیش بر روی دندان‌ها انجام شده و به سرعت خشک می‌شود. آزادسازی فلوراید در وارنیش به‌تدریج انجام شده و مانع از ایجاد خطرات جانبی مصرف فلوراید در بدن می‌شود. مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان پس از وارنیش در دندان‌ پزشکی، بسیار ضروری بوده و به حفظ کیفیت عملکرد این کار می‌افزاید.

منبع مورد استفاده در مقاله

وارنیش در دندان پزشکی با استفاده از فلوراید انجام می‌شوند. وارنیش در دندان ‌پزشکی یکی از ایمن‌ترین، سریع‌ترین و کم‌ضرر ترین راه‌های جلوگیری از پوسیدگی‌های دندانی بوده و می‌تواند جایگزین خوبی در مقایسه با سایر روش‌های فلوراید تراپی باشد. در واقع وارنیش فلوراید به یک نوع پوشش گفته می‌شود که سبب حفاظت بالاتر از مینای دندان می‌شود.

وارنیش از ایجاد، افزایش و پیشروی پوسیدگی‌های دندانی جلوگیری کرده و آن را سالم نگه می‌دارد. وارنیش فلوراید روشی بسیار مؤثر در جهت کاهش بیماری‌های لثه، دهان و دندان است. علاوه بر این وارنیش موجب کاهش حساسیت‌های دندانی در بزرگ‌سالان نیز می‌شود.

وارنیش تراپی برای تمامی سنین استفاده شده و نتیجه‌ای قابل قبول از خود نشان داده است. بالأخص برای دندان‌های شیری در کودکان با سن کم فوق‌العاده مؤثر است.

در فرآیند وارنیش تراپی از ماده فلوراید با غلظت بیشتری استفاده می‌شود. دو مدل فلوراید تخصصی در وارنیش به کار می‌رود که شامل فسفات اسیدی و سدیم خنثی است.

تا دو ساعت پس از وارنیش از خوردن غذا و نوشیدنی به غیر از آب ممانعت شود. این کار برای اطمینان از خشک شدن مواد بوده و مانع از بلع فلوراید می‌شود.

خوردن فلوراید برای بدن مضر بوده و بسته به مقادیر وارده به معده، موجب مسمومیت می‌شود. اسهال، خستگی مفرط، تهوع و تعرق شدید از نشانه‌های مسمومیت با فلوراید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *