آرسی پرپ (RC-Prep) دندانپزشکی یک ترکیب بسیار مناسب و پر استفاده برای آماده سازی شیمیایی و مکانیکی کانال‌ ریشه یا روت کانال است که در آن یک نوع خاص از محلول گلیکول، اوره پراکساید و EDTA در یک بیس حلال آبی به کار رفته است. این محلول موجب حذف هرگونه کلسیفیکاسیون‌ موجود در کانال ریشه و لوبریکاسیون کانال به منظور تسهیل مرحله اینسترومنتیشن آن می‌گردد.

در این مقاله قصد داریم در مورد کاربردهای آرسی پرپ در حرفه دندانپزشکی و به طور خاص در انواع درمان‌های اندودنتیک صحبت کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید دید بازتری در خصوص انتخاب این ماده در فیلد کاری خود پیدا کنید، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

آرسی پرپ چیست؟

عفونت و التهاب پالپ یک عارضه شایع به دنبال پوسیدگی دندان به شمار می‌رود. در چنین شرایطی بیماران احتیاج به درمان ریشه یا اندو خواهند داشت. در طی فرآیند اندو، ابتدا پالپ نکروزه و عفونی دندان خارج گردیده و پس از پاکسازی کانال ریشه با مواد مناسب این کانال ابتدا به طور موقتی و پس از رفع التهاب به صورت دائم با مواد ترمیمی پر می‌گردد.

آماده سازی کانال ریشه یک مرحله ضروری و مهم در درمان ریشه یا اندو محسوب می‌شود. بدون پاکسازی، ایریگیشن و ضدعفونی سازی صحیح و مناسب کانال ریشه، درمان اندودنتیک موفقیت آمیز نبوده و عوارض بی شماری را برای فرد به جا خواهد گذاشت.

بنابراین دندانپزشکان و متخصصان درمان ریشه بایستی به خوبی با تکنیک‌های آماده سازی روت کانال پیش از اینسترومنتیشن آشنایی داشته و سعی کنند از بهترین مواد اندو موجود در بازار برای این کار استفاده نمایند. تنها در این صورت است که موفقیت درمان اندو قابل انتظار خواهد بود.  

امروزه کارایی آرسی پرپ در آماده سازی کانال ریشه از نظر علمی کاملاً به اثبات رسیده است. این امر را می‌توان مرهون بالغ بر چهل سال استفاده از این ماده در مصارف بالینی دندانپزشکی و انجام مطالعات بی‌شمار بر روی آن دانست.

فرمولاسیون منحصر به فرد آرسی پرپ که حاوی ترکیب گلیکول، اوره پراکسیداز و EDTA در یک بیس حلال آبی است، موجب گردیده است که این ماده به عنوان یک گزینه ایده‌آل برای حذف کلسیفیکاسیون‌ها در حین سفید کردن، بوزدایی و لوبریکیت کردن کانال ریشه در نظر گرفته شود.

به این ترتیب امکان اینسترومنتیشن مؤثر کانال ریشه در حین درمان اندودنتیک فراهم می‌گردد.

آماده سازی کانال ریشـه با آرسی پرپ

کاربردهای اصلی کامپوزیت 3M را در این مقاله از سایت دنتیوا بخوانید.

محتویات آرسی پرپ

همانطور که بالاتر اشاره کردیم ترکیبات اصلی به کار رفته در آرسی پرپ عبارتند از:

  • گلیکول
  • اوره پراکسیداز
  • EDTA یا اتیلن دی آمین تترااستیک اسید

واکنش شیمیایی بین آرسی پرپ با محلول سدیم هیپوکلریت که به طور رایج در ایریگیشن و ضدعفونی کردن کانال ریشه پیش از فرآیند درمان ریشه یا اندو به کار می‌رود، باعث تولید حباب‌های اکسیژن و در نتیجه آن، بلند شدن دبری‌های پالپ (Pulp debris) از داخل حفره کانال گردیده و اثربخشی فرآیند ایریگیشن و پاکسازی را دوچندان می‌سازد.

علاوه بر آن، EDTA به کار رفته در آرسی پرپ در حذف لایه اسمیر نقش داشته و به عنوان شلاتور برای حذف ترکیبات غیرآلی و یون‌های دو ظرفیتی مانند کلسیم عمل می‌کند. در این صفحه از فروشگاه مواد دندانپزشکی دنتیوا می توانید به مقایسه و خرید آرسی پرپ دندانپزشکی بپردازید.

مشخصات آرسی پرپ دندانپزشکی

بهترین زمان استفاده از پالپ تستر دندانپزشکی را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

نحوه کار با آرسی پرپ چگونه است؟

ترکیب آرسی پرپ را می‌توان به آسانی توسط پیپت میکرودوز (MicroDose Pipette) در کنار ریمر (Reamer)، فایل و فیلر کانال ریشه، به طور مستقیم در داخل کانال مورد استفاده قرار داد.

این ماده به طور همزمان در حین کار با ابزارهای برش استعمال گردیده و با پاکسازی کانال ریشه و روان سازی یا لوبریکیت کردن آن موجب می‌گردد که اینسترومنتشن به نحو احسن انجام گرفته و کمترین میزان اصطکاک و چسبندگی ابزارهای برش به دیواره‌های جانیس کانال رخ دهد.

بسته به ترجیحات فردی و میزان مهارت در کار با این ابزارها، دندانپزشک ممکن است از ابزارهای برش دستی و یا مکانیکی برای آماده سازی کانال ریشه استفاده نماید.

در هر دو این شرایط، آرسی پرپ موجب تسهیل حرکت فایل‌ها و ریمرها در داخل کانال و کاهش خطر چسبندگی و گیر کردن این ابزارها به سطوح و دیواره‌های آن می‌گردد. علاوه بر آن استفاده از آرسی پرپ باعث می‌شود که حفره کانال به طور واضح نمایان شده و این امر امکان یافتن کانال‌های مضاعف و جانبی را نیز برای دندانپزشک فراهم می‌آورد.

علاوه بر آن می‌توان از آرسی پرپ در همراهی با اپکس لوکیتورها (Apex locators) نیز استفاده نمود. در حقیقت استفاده از آرسی پرپ دقت ارزیابی این ابزارها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و موجب می‌گردد که دندانپزشک تخمین قابل اطمینانی را از محل دقیق اپکس به دست آورد.

نحوه کار با آرسی پرپ

با انواع قلم کامپوزیت و انتخاب مناسب‌ترین آن‌ در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

کاربردهای آرسی پرپ در دندانپزشکی چیست؟

با استفاده از ماده آرسی پرپ در کنار به کارگیری تکنیک اینسترومنتیشن مناسب، می‌توان کانال ریشه را پیش از درمان اندو به طور کامل از دبری‌های اضافی پاک نمود. همچنین آرسی پرپ به عنوان روشی مؤثر در حذف لایه اسمیر عمل نموده و به همین جهت بسیاری از دندانپزشکان استفاده از این ترکیبات را در آماده سازی کانال ریشه توصیه می‌کنند.

آرسی پرپ اثر شلاتوری بر روی ترکیبات غیرآلی موجود در کانال ریشه داشته و همچنین به عنوان گزینه‌ای عالی برای حذف لایه جوش خورده در کانال‌های بسیار ظریف و خصوصاً در دندان‌های خلفی به شمار می‌رود.

توبول‌های دنتین و کانال‌های جانبی نیز به این طریق باز و پاکسازی شده و به این ترتیب موفقیت درمان اندودنتیک تا حد زیادی با رعایت این مسائل تضمین می‌گردد.

کاربردهای آرسی پرپ در دندانپزشکی

استفاده های آرسی پرپ دندانپزشکی

در این مقاله در مورد کاربردهای آرسی پرپ دندانپزشکی سخن گفتیم و خواصی که موجب برتری این ترکیب در کاربردهای مورد نظر می‌شوند را شرح دادیم.

آرسی پرپ به عنوان یک محصول قابل اطمینان امروزه در حرفه دندانپزشکی به وفور مورد استفاده قرار گرفته و با در برداشتن اوره پراکسیداز و EDTA در حذف لایه اسمیر و کلسیفیکاسیون‌های داخل کانال ریشه نقش دارد.

به همین جهت استفاده از آن در کنار محلول‌های ایریگاتور مانند سدیم هیپوکلریت موجب پاکسازی کامل کانال ریشه و باز شدن کانال‌های جانبی پیش از فرآیند اینسترومنتیشن می‌گردد.

درمان ریشه یکی از پروسیجرهای بسیار رایج در مطب‌های دندانپزشکی به شمار آمده و احتیاج به وسایل و مواد بخصوصی برای این کار دارد. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه مواد دندانپزشکی دنتیوا و مقایسه محصولات متنوع این فروشگاه، مواد و تجهیزات مورد نیاز خود برای درمان ریشه را از بهترین و معتبرترین برندهای روز دنیا خریداری کنید. 

منبع: pubmed

آرسی پرپ نوعی ماده شیمیایی است که به‌منظور پاکسازی کانال ریشه در درمان روت کانال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده کانال ریشه را جهت پر کردن آن با مواد گوتا پرکا آماده کرده و با حذف و برداشتن انسدادهای کانال، آن را باز خواهد کرد. همچنین حرکت فایال‌ها در کانال را نیز ساده‌تر می‌سازد.

از آنجا که قیمت تمامی تجهیزات دندان‌پزشکی و پزشکی به‌صورت مداوم درحال تغییر است، نمی‌توان قیمت مشخصی برای این محصول عنوان کرد. تنها اینکه آرسی پرپ دربین محصولات و مواد گران قیمت در درمان‌های دندان‌پزشکی نیست.

  • شسته شدن راحت پس از اتمام کار
  • ساده‌تر کردن کار با فایل و راحت‌تر کردن حرکت فایل در کانال
  • کمک به خروج دبری‌ها از کانال
  • حذف لایه اسمیر و انسداد کلسیفیه

آرسی پرپ از لحاظ بافت، ترکیب و ساختار تنوع خاصی ندارد و در این مورد تنها می‌توان به برندهای مختلف آن در بازار اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *