عصب کشی دندان معمولاً نه برای دندانپزشک و نه بیمار رمقی باقی نمی‌گذارد، اما با وجود حجم بالای کار، دندانپزشک ناچار است در تمام مراحل آن حوصله و دقت کافی به خرج دهد. یکی از این مراحل که شاید اهمیت آن چندان به چشم نیاید، خشک کردن کانال ریشه است. با دنتیوا همراه باشید تا درباره خشک کردن کانال دندان با هم گپی داشته باشیم؛ یکی از بخش‌های مهم عصب کشی که اغلب به آن کم‌لطفی می‌شود.

اهمیت خشک کردن کانال ریشه در دندانپزشکی

در اندو، روت کانال یا همان عصب کشی دندان‌ها، یکی از مراحل مهم کار، خشک کردن کانال‌های ریشه است. این مرحله برای انجام درمان موفق و اصولی پالپ دندان، ضروری است، اما متاسفانه اغلب به آن توجه کافی نمی‌شود؛ درحالی‌که این کم‌توجهی ممکن است ترمیم ناموفق دندان یا بروز عفونت در آینده را به‌همراه داشته باشد.

همان‌طورکه می‌دانید، روند کلی در عصب کشی یا درمان پالپ این است که بعد از انجام بی‌حسی، پالپ دچار پوسیدگی را برمی‌داریم، سپس به سراغ شستشو و تمیز کردن کانال ریشه می‌رویم و پس از ضدعفونی و خشک کردن کانال، آن را با ماده پرکننده مناسب پر می‌کنیم. سپس نوبت به ترمیم دندان می‌رسد که بسته به شرایط، یا دندان را پر می‌کنیم یا آنکه برای آن روکش می‌گذاریم.

دراین‌بین، خشک کردن کانال دندان که بعد از مرحله شستشو و پیش از پر کردن کانال به آن می‌رسیم، مکمل شستشو محسوب می‌شود؛ چراکه به‌معنای حذف تمام محتویات داخل کانال ریشه است که شامل رطوبت، ذرات پوسیدگی، غذاها، مواد باقی‌مانده و باکتری‌ها هم می‌شود.

می‌توانیم بگوییم که در خشک کردن کانال، ما دو هدف اصلی را دنبال می‌کنیم:

  • چسبندگی بهتر ماده پرکننده: اگر کانال ریشه به‌طور کامل خشک نشود، ممکن است ماده پرکننده کانال به‌خوبی به آن نچسبد و درنتیجه آن در درمان ریشه به مشکل بربخوریم.
  • جلوگیری از عفونت‌های بعدی: رطوبت کانال ریشه، محیط مساعدی برای رشد باکتری‌ها محسوب می‌شود و بنابراین اگر کانال را کامل خشک نکنیم، احتمال دارد کمی بعد دندان دچار عفونت شود.

برای خشک و ضدعفونی کردن کانال ریشه می‌توانیم یکی از مواد زیر یا نمونه‌های مشابه آن‌ها را به کار ببریم:

  • اتانول ۹۵ درصد
  • محلول کانال کلین (Canal Clean)، محصول شرکت سرکامد (Cerkamed)

چنین محلول‌هایی به‌نوعی بخشی از کار شستشوی کانال را هم انجام می‌دهند. شما می‌توانید در فروشگاه اینترنتی دنتیوا انواع محلول شستشو و ضدعفونی کننده کانال دندان را پیدا کنید.

دراین‌بین، ابزارهایی هم هستند که برای رسیدن به بهترین نتیجه، اصولاً باید علاوه‌بر مواد بالا از یک یا چند عدد از آن‌ها هم استفاده کنیم. در ادامه نگاهی هم به این ابزارها خواهیم داشت.

خشک کردن کانال ریشه با چه ابزاری انجام می‌شود؟

کاغذ جاذب، کن کاغذی یا کن جاذب (Paper points) مرسوم‌ترین ابزار برای برای خشک کردن کانال ریشه در دندانپزشکی است، ولی لوازم و روش‌های جدیدتری هم برای این منظور معرفی شده‌اند.

بعضی از ابزارهایی که برای خشک کردن کانال دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • کن کاغذی: این ابزار ساده و کارا از سلولز گیاهی ساخته شده، نسبتا ارزان است و به‌آسانی می‌توان برای جذب رطوبت کانال از آن استفاده کرد
  • اندو آسپیراتور (Endo-Aspirator): ابزاری ظریف و محصولی از سرکامد که به دستگاه ساکشن متصل می‌شود
  • اندو آسپیراتور اسمارت سیستم (Endo-Aspirator Smart System): دستگاه جمع‌وجوری از سرکامد که با ایجاد وکیوم یا همان خلاء، کانال را خشک می‌کند
  • لور وکیوم آداپتر (Luer Vacuum Adapter): این وسیله ظریف که محصول اولترادنت (Ultradent) است، هم باید به دستگاه مکش دندانپزشکی متصل شود

براساس نتایج یک مطالعه، از بین مواد و ابزارهایی که برای خشک کردن کانال دندان استفاده می‌شوند، به‌ترتیب اتانول ۹۵ درصد، محلول کانال کلین و سپس اندو آسپیراتور بهترین عملکرد را، ازلحاظ بهینه‌سازی حجم پرکننده کانال، داشته‌اند. البته نهایتاً انتخاب روش یا روش‌های مناسب برای خشک کردن کانال ریشه به تصمیم دندانپزشک بستگی دارد.

برای خرید کن کاغذی نیاز نیست راه دوری بروید؛ چراکه می‌توانید انواع آن را به‌صورت آنلاین از دنتیوا سفارش بدهید. تنها کافی است عبارت «کن کاغذی» را در فروشگاه اینترنتی ما جستجو کنید یا به دسته آن در گروه اندودانتیکس و سپس زیرشاخه مواد اندو، سر بزنید. در دسته لوازم و ابزار اندو هم اندو اسپیراتورها و تجهیزات مشابه را پیدا خواهید کرد.

مراحل خشک کردن کانال ریشه

مراحل خشک کردن کانال ریشه در دندانپزشکی تا حد زیادی به شرایط، ابزارهای در دسترس و نظر دندانپزشک بستگی دارد، اما به‌عنوان نمونه می‌توانیم چنین مراحلی را برای آن عنوان کنیم:

  • ابتدا دندان موردنظر را با رول پنبه و لاستیک رابردم از دندان‌های دیگر جدا (ایزوله) می‌کنیم.
  • با فرز و هندپیس راه را به سمت کانال ریشه باز می‌کنیم.
  • کانال را با محلول انتخابی شستشو می‌دهیم.
  • بعد از پایان شستشو، نوبت به خشک کردن کانال می‌رسد. برای این کار، چند کن کاغذی با قطر مناسب برمی‌داریم و به‌نوبت با آن‌ها هر کانال را تا انتها خشک می‌کنیم. دراین‌میان بسته به شکل کانال، شاید لازم باشد کن‌ها را کمی خم کنیم تا بتوانیم زوایای مختلف را پوشش بدهیم. این کار را تا زمانی ادامه می‌دهیم که کنی که وارد کانال می‌کنیم هنگام خارج کردن از آن همچنان خشک باقی بماند. ازآنجاکه تشخیص چشمی مرطوب بودن یا نبودن کن گاهی اوقات آسان نیست، می‌توانیم از حس لامسه انگشتانمان نیز برای تشخیص رطوبت آن کمک بگیریم. بهتر است بعد از آنکه خشک بودن کانال برایمان ثابت شد، با مصرف دو یا سه کن دیگر هم به خشک کردن ادامه بدهیم. در پایان، آخرین کن را درست قبل از آغاز پر کردن، از کانال خارج می‌کنیم. در حین این مراحل باید بسیار مراقب باشیم که به دندان آسیبی نرسد.
  • در پایان، کانال را با ماده پرکننده مناسب پر می‌کنیم.

سخن پایانی

 خشک‌کردن کانال ریشه مهم‌ترین کار در عصب‌کشی است که با توجه به دانش و نظر دندان‌پزیک می‌تواند با ابزارهای متفاوتی انجام شود. چنانچه به مواد یا ابزارهای خشک کردن کانال دندان یا هر وسیله یا محصول دندانپزشکی دیگری نیاز داشتید، دنتیوا در خدمت شما است. با سفارش از فروشگاه اینترنتی ما، دیگر به صرف زمان و انرژی برای مراجعه حضوری به فروشگاه‌های لوازم دندانپزشکی نیاز نخواهید داشت. همچنین دنتیوا با ارسال سریع سفارش، کمبودهای کلینیک دندانپزشکی شما را در زمینه تجهیزات و مواد اولیه، به‌سرعت رفع خواهد کرد تا از بابت رسیدگی به بیماران خود هیچ کم‌وکاستی نداشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *