روز به روز بر شمار افرادی که به دنبال داشتن دندان‌هایی درخشان و سفید هستند، افزوده می‌شود. به همین جهت بسیاری از این افراد به درمان‌های سفیدکننده دندان روی می‌آورند. اما این درمان‌ها تا چه اندازه مؤثرند و آیا استفاده از آن‌ها کاملاً بی‌خطر خواهد بود؟ این‌ها سؤالاتی است که در این مقاله قصد داریم به آن‌ها پاسخ دهیم.

در ادامه بحث نیز به معرفی بلیچینگ وایت اسمایل (White Smile انواع محصولات گوناگون این کمپانی و کاربرد هر یک خواهیم پرداخت. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا به شما کاربردهای بلیچینگ و به طور خاص بلیچینگ با محصولات وایت اسمایل را آموزش دهیم.

سفید کردن یا بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ روشی است که در آن با استفاده از مواد و ابزار مخصوص، سطح دندان‌ها درخشان‌تر و سفید‌تر می‌گردد.

دقت داشته باشید که با استفاده از بلیچینگ نمی‌توانید انتظار دندان‌های بی‌نقص هالیوودی را داشته باشید. اما این روش تا حد زیادی در بهبود ظاهر لبخند نقش داشته و می‌تواند رنگ طبیعی دندان‌ را تا چند درجه روشن‌تر سازد.

بلیچینگ دندان چه کاربردی دارد

بلیچینگ دندان چیست و کاربردهای آن را در این مقاله بخوانید.

چه روش‌هایی برای انجام بلیچینگ وجود دارد؟

هنگامی که بحث سفید کردن دندان‌ها می‌شود، اغلب دو گزینه پیش روی مراجعین قرار خواهد گرفت: بلیچینگ در مطب دندانپزشکی و یا سفید کردن دندان‌ها در خانه.

در هر دو روش، از مواد بلیچینگ بر پایه ترکیب پراکساید استفاده می‌شود. سیستم‌های بلیچینگی که در خانه به کار می‌روند، معمولاً حاوی ۳ الی ۲۰ درصد پراکساید (کارباماید یا هیدروژن پراکساید) بوده و در خصوص سیستم‌های به کار رفته در مطب دندانپزشکی، این درصد به ۱۵ تا ۴۳ درصد پراکساید نیز خواهد رسید.

به عنوان یک قانون کلی، هرچه قدرت ماده بلیچینگ و مدت زمان باقی ماندن آن بر روی دندان بیشتر باشد، دندان‌ها سفیدتر خواهند شد. با این حال، درصد بالاتر پراکساید در محلول‌های سفیدکننده، موجب می‌گردد که مدت زمان مجاز استفاده از آن‌ها بر روی دندان کاهش یابد.

در صورتی که این ترکیبات برای مدت طولانی در بلیچینگ به کار روند، دندان‌ها دهیدره شده و میزان حساسیت آن‌ها افزایش می‌یابد.

سفید کردن دندان‌ها در مطب دندانپزشکی

سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی اغلب سریع‌تر از روش‌های خانگی شما را به نتایج دلخواهتان خواهد رساند. همانطور که گفتیم، محلول‌های سفیدکننده به کار رفته در مطب‌های دندانپزشکی معمولاً بسیار قوی‌تر از کیت‌های خانگی بوده و علاوه بر آن، افزودن عنصر حرارت، نور و یا ترکیب این دو موجب تسریع و تقویت فرآیند بلیچینگ می‌گردد.

بیشترین اثرات سفیدکنندگی دندان‌ها (معمولاً در بلیچینگ، دندان‌ها سه تا هشت درجه روشن‌تر می‌گردند) در طی چندین جلسه ۳۰ الی ۶۰ دقیقه‌ای به دست خواهد آمد. برخی از دندانپزشکان از تکنیک‌هایی چون به کارگیری دستگاه زوم استفاده می‌‌کنند و به این ترتیب مدت زمان درمان بلیچینگ را به یک جلسه ۲ ساعته کاهش می‌دهند.

بلیچینگ در مطب دندانپزشکی

بلیچینگ خانگی دندان‌ها

گزینه‌های بسیار متعددی برای بلیچینگ دندان‌ها در خانه تعریف گردیده است. برخی از رایج‌ترین متدهای به کارگیری سیستم‌های بلیچینگ توسط خود فرد عبارتند از:

  • سفید کردن دندان‌ها با استفاده از نوارها و ژل‌های سفید کننده: در این روش، ترکیبات سفیدکننده حاوی پراکساید به صورت مستقیم توسط یک براش یا نوار باریک بر روی دندان‌ها استعمال می‌گردند. معمولاً برای مشاهده نتایج این روش، لازم است که این محصولات یک یا دو بار در روز و به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز مورد استفاده قرار گیرند. نتایج این روش اغلب به مدت چهار ماه و یا بیشتر دوام خواهد داشت.
  • سیستم‌های بلیچینگ برپایه تری (Tray): در این متد، یک تری مشابه گارد دهان با ژل یا خمیر بلیچینگ حاوی پراکساید پر گردیده و تا چهار هفته به مدت چندین ساعت در روز بر روی دندان‌ها قرار داده می‌شود. مراجعین می‌توانند این سیستم‌ها را به صورت مستقیم خریداری نموده و یا از سیستم‌هایی که دندانپزشک به طور اختصاصی برای آن‌ها طراحی نموده است، استفاده کنند.
  • خمیردندان‌های سفیدکننده دندان: تمامی خمیردندان‌ها به دلیل اثر سایشی خفیف خود تا حدی موجب حذف لکه‌های تیره رنگ از روی دندان‌ها می‌گردند. این در حالی است که خمیردندان‌های سفیدکننده مضاف بر آن حاوی ترکیبات شیمیایی و مواد پالیشینگ مخصوصی بوده که بدون استفاده از مواد بلیچینگ هرگونه لکه را از دندان‌ها می‌زدایند. این خمیردندان‌ها نسبتاً ارزان‌قیمت بوده و دندان‌ها را تا یک درجه روشن‌تر می‌سازند. برخی از این محصولات حاوی ترکیبات پراکساید هستند؛ با این حال مدت زمان استعمال آن‌ها کوتاه بوده و درنتیجه اثر سفیدکنندگی قابل توجهی نخواهند داشت.
سیستم‌های بلیچینگ برپایه تری (Tray)

نحوه انجام بلیچینگ دندان‌ها چگونه است؟

برای انجام بلیچینگ دندان اغلب به چندین جلسه مراجعه به مطب دندانپزشکی نیاز خواهد بود. در طی این جلسات دندانپزشک نخست ایمپرشنی از دندان‌های مراجع تهیه نموده و از آن به عنوان یک گارد دهان برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌کند.

مراجعین می‌توانند این گاردها را در خانه نیز برای استعمال ژل بلیچینگ به کار ببرند. دندانپزشک بایستی تمامی مراحل این کار را برای بیمار شرح داده و به وی نحوه استفاده از ژل‌های بلیچینگ را آموزش دهد.

پس از آن مراجع می‌تواند برای مدت مشخص مثلاً در عرض ۲ الی ۴ هفته از این ژل‌ها استفاده نماید. برخی از این ژل‌ها را می‌توان تا ۸ ساعت بر روی دندان‌ها قرار داد که در این صورت طول دوره درمان به یک هفته کاهش خواهد یافت.

بلیچینگ با لیزر

سفید کردن دندان با لیزر، که تحت عنوان پاور وایتنینگ (Power Whitening) نیز شناخته می‌شود، سیستم بلیچینگ دیگری است که دندانپزشک می‌تواند از آن بهره جوید.

در این روش، ماده بلیچینگ بر روی دندان‌ها قرار داده شده و سپس با استفاده از پرتو نور یا لیزر، فرآیند بلیچینگ فعال می‌گردد. این روش تقریباً یک ساعت به طول خواهد انجامید.

برای مطالعه بیشتر درباره کاربردهای لیزر در دندانپزشکی این مقاله را از دست ندهید.

بلیچینگ وایت اسمایل

کمپانی آلمانی وایت اسمایل جزو نخستین کمپانی‌های تخصصی در امر تولید محصولات سفیدکننده دندان در اروپا به شمار می‌رود. محصولات این شرکت دارای تأییدیه بالینی از مراجع بهداشتی رسمی در اروپا بوده و در طیفی از کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. طیف وسیع محصولات بلیچینگ تخصصی وایت اسمایل انواع زیر را در بر می‌گیرد:

استراتژی و چشم‌انداز کمپانی

محصولات وایت اسمایل با بهره گیری از جدیدترین رویکردهای بازاریابی برای تأمین نیازهای فعلی حرفه دندانپزشکی گزینه‌ای ایده‌‌آل به شمار می‌آیند. این کمپانی حق انتخاب وسیعی را در اختیار دندانپزشکان و مراجعین به مطب‌های دندانپزشکی برای بلیچینگ دندان قرار می‌دهد.

با استفاده از محصولات وایت اسمایل این شانس برای مطب‌های دندانپزشکی فراهم می‌آید که کیفیت خدمات ارائه شده خود را در زمینه سفید کردن دندان‌ها افزایش داده و با تولید ارزش افزوده، فعالیت‌های بازاریابی خود را گسترش بخشند.

بلیچینگ زیبایی وایت اسمایل

طبقه بندی محصولات وایت اسمایل

به طور کلی محصولات سفیدکننده‌ای که درصد هیدروژن پراکساید به کار رفته در آن‌ها بین ۱/۰ تا ۶ درصد است، تحت عنوان محصولات زیبایی طبقه بندی می‌گردند.

این محصولات تنها برای افراد با سن بیشتر از ۱۸ سال قابل استفاده بوده و منحصراً در مطب‌های دندانپزشکی به کار برده می‌شوند. این در حالی است که محصولات بلیچینگ با درصد هیدروژن پراکساید بیش از ۶ درصد در طبقه بندی محصولات طبی قرار می‌گیرند. کمپانی وایت اسمایل در ساخت هر دو نوع از این ترکیبات بلیچینگ پیشگام است.

در ادامه به معرفی هر کدام از محصولات عرضه شده توسط کمپانی وایت اسمایل می‌پردازیم. همانطور که اشاره کردیم این محصولات را در دو دسته محصولات زیبایی و محصولات طبی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بلیچینگ زیبایی وایت اسمایل

در این دسته محصولاتی از قبیل لایت وایتنینگ، پاور وایتنینگ و سفیدکننده‌های خانگی جای می‌گیرند:

  • Light Whitening AC 6%: این محصول حاوی ترکیب فعال کلروفیل بوده و در بلیچینگ از طریق پرتو نورانی در مطب‌های دندانپزشکی کاربرد دارد. سفید کردن دندان‌ها با استفاده از این محصول در یک الی دو جلسه و در عرض چهار بازه زمانی 15 الی ۲۰ دقیقه‌ای انجام می‌گیرد.

بیشترین اثربخشی این ماده در هنگام استفاده همزمان از لامپ XG قابل مشاهده خواهد بود. برای دستیابی به حداکثر اثربخشی می‌توان این ماده را همراه با محصولات بلیچینگ خانگی نیز مورد استفاده قرار داد. ژل لایت وایتنینگ وایت اسمایل در سرنگ‌های ۵/۲ میلی لیتری حاوی دو محفظه و به همراه محافظ لثه لایت کیور به بازار عرضه می‌گردد.

  • Power Whitening YF 6%: این محصول جدید از کمپانی وایت اسمایل، بلیچینگ دندان‌ها را در عرض یک الی دو جلسه و با مدت زمان ۲۰-۱۵ دقیقه‌ در سه تا شش نوبت ممکن می‌سازد.

پاور وایتنینگ YF ۶ درصد همچنین برای شروع درمان بلیچینگ دندان در مطب و سپس ادامه آن در خانه با استفاده از محصولات خانگی ایده‌آل در نظر گرفته می‌شود. این ژل سفیدکننده در مدت زمان کوتاه و به صورت کاملاً ایمن مستقیماً بر روی دندان‌ها استعمال می‌گردد.

در طی این فرآیند لثه توسط یک محافظ لایت کیور پوشانده می‌شود. برای انجام بلیچینگ با استفاده از این محصول احتیاجی به هیچ گونه وسیله بخصوصی نخواهید داشت و ژل زرد رنگ پاور واینتنینگ وایت اسمایل را می‌توانید به راحتی بر روی دندان‌ها قرار دهید. این محصول نیز در سرنگ‌های ۵/۲ میلی لیتری دارای دو محفظه مجزا به فروش می‌رسد. 

  • بلیچینگ خانگی: ژل‌های Home whitening در غلظت‌های مختلف بسته به خصوصیات تری عرضه می‌گردند. به این ترتیب دست دندانپزشک در درمان بازتر خواهد بود. تعداد دفعات استفاده مطابق با نیازهای بیماران تعیین می‌گردد.

فرمولاسیون ترکیبات بلیچینگ خانگی به گونه‌ای است که مانع از ایجاد حساسیت و دهیدره شدن دندان‌ها می‌گردد. به علاوه، موس سفید کننده (Whitening Mousse) همراه این محصول مجدداً تعادل مواد معدنی را پس از درمان سفید کننده برقرار می‌سازد.

این محصولات ابتدا در مطب دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفته و پس از آموزش دادن به بیمار، برای استفاده در منزل به فروش می‌رسند. برای استعمال این ژل‌ها بایستی فرد حداقل 18 سال سن داشته باشد. سرنگ‌های ماده بلیچینگ خانگی در حجم‌های ۱، ۲ و ۳ میلی‌لیتری به بازار عرضه می‌گردد.

سفیدکننده In-office وایت اسمایل

بلیچینگ طبی وایت اسمایل

انواع محصولات بلیچینگی که برای درمان طبی بیماران به کار می‌روند عبارتند از:

  • Light Whitening AC: این محصول برای درمان موارد شدید تغییر رنگ دندان‌ها کاربرد دارد. عللی که می‌توانند موجب تغییر رنگ مینا و عاج دندان گردند شامل بیماری، آسیب‌های تروماتیک، درمان‌های قبلی و یا استفاده از مواد رنگ‌دهنده با قابلیت نفوذ بالا بوده و در این موارد بایستی از ترکیبات ویژه به منظور بازیابی ظاهر سالم دندان‌ها استفاده نمود.

Light whitening AC به همراه لامپ XG به کار رفته و بهترین نتایج سفید کنندگی را در کوتاه‌ترین بازه زمانی به ارمغان می‌آورد. این محصول را می‌توان برای سفید کردن یک یا تعداد بیشتری دندان و یا حتی بخشی از یک دندان به کار برد.

این ماده حاوی 32 درصد هیدروژن پراکساید بوده و ظرف مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در سه نوبت استعمال می‌گردد. استفاده از سرنگ‌های ۵/۲ میلی لیتری ژل لایت وایتنینگ AC تنها در مطب دندانپزشکی و برای افراد بالای ۱۸ سال مجاز است.

  • Power Whitening YF: این محصول حاوی ۴۰ درصد هیدروژن پراکساید (میکس ۳۲ درصد) بوده و برای سفید کردن دندان‌های با تغییر رنگ شدید گزینه‌ای مناسب در نظر گرفته می‌شود. با استفاده از سرنگ‌های 5/2 میلی لیتری این محصول می‌توان در طی یک جلسه و به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه برای سه نوبت به نتایج دلخواه دست یافت.

از این ترکیب نیز می‌توان برای سفید کردن تمامی دندان‌ها، یک دندان و یا بخشی از یک دندان بهره جست. این محصول بایستی حتماً در مطب دندانپزشکی و برای افراد با سن قانونی مورد استفاده قرار گیرد. موس سفیدکننده همراه این محصول با مزه میوه‌ای موجب بازگشت مواد معدنی به دندان می‌گردد.

  • سفیدکننده مخصوص مطب دندانپزشکی (In-office whitening): سفیدکننده In-office وایت اسمایل حاوی ۳۵ درصد ترکیب کارباماید پراکساید بوده و برای درمان تغییر رنگ‌های شدید در مطب دندانپزشکی کاربرد دارد. تری‌های طبی همراه این محصول به طور اختصاصی برای هر شخص طراحی می‌گردند.

نتایج مورد انتظار پس از ۳ الی ۷ نوبت استعمال این محصول به مدت ۶۰-۳۰ دقیقه قابل رؤیت خواهد بود. این محصول همچنین به منظور بلیچینگ داخلی دندان‌های اندو شده با استفاده از تکنیک واکینگ بلیچ (walking bleach) کاربرد دارد. سرنگ‌های 3 میلی لیتری این ماده در کیت‌های حاوی یک سرنگ تکی به فروش می‌رسند.

راهنمای خرید بلیچینگ وایت اسمایل

در این مقاله در مورد بلیچینگ و نحوه انجام آن سخن گفتیم و محصولات بلیچینگ وایت اسمایل را برای استفاده در مطب و نیز در منزل به شما معرفی نمودیم.

هر دوی این روش‌ها یعنی استفاده از سفید کننده در خانه و در مطب دندانپزشکی مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما اغلب به افراد توصیه می‌شود که پیش از استفاده از بلیچینگ هوم دندان حتماً با دندانپزشک خود مشورت نمایند.

علت این موضوع آن است که همه افراد از بلیچینگ نتایج دلخواه خود را نخواهند گرفت. به همین جهت لازم است که دندانپزشک محدودیت‌های این روش را به مراجعین خود یادآور گردد. برای مثال روش‌های سفیدکننده بر روی روکش‌های پرسلنی و یا باندینگ‌های کامپوزیتی همرنگ دندان اثربخشی چندانی نخواهند داشت.

بلیچینگ دندان‌ها روشی علمی و مؤثر در بهبود ظاهر لبخند افراد به شمار می‌رود. اما برای اینکه به بهترین نتایج ممکن از این کار دست پیدا کنید، بایستی تکنیک صحیح را در انجام بلیچینگ به کار برده و با آموزش صحیح بیماران خود در خصوص استفاده از ترکیبات سفیدکننده در منزل درصد موفقیت فرآیند بلیچینگ را به حداکثر برسانید.

برای خرید انواع وسایل و تجهیزات دندانپزشکی می توانید به وب سایت دنتیوا که در زمینه فروش مواد دندانپزشکی فعالیت دارد، مراجعه کنید.

whitesmile

بلیچینگ یا سفیدکردن دندان، روشی است که در آن با استفاده از مواد و ابزار مخصوص، سطح دندان‌ها درخشان‌تر و سفید‌تر می‌گردد. این روش تا حد زیادی در بهبود ظاهر لبخند نقش داشته و می‌تواند رنگ طبیعی دندان‌ را تا چند درجه روشن‌تر سازد.

بلیچینگ دندان به دو شکل بلیچینگ در مطب دندانپزشکی و یا سفید کردن دندان‌ها در خانه قابل انجام است.

در هر دو روش، از مواد بلیچینگ بر پایه ترکیب پراکساید استفاده می‌شود. سیستم‌های بلیچینگی که در خانه به کار می‌روند، معمولاً حاوی ۳ الی ۲۰ درصد پراکساید (کارباماید یا هیدروژن پراکساید) بوده و در مورد بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی، این درصد به ۱۵ تا ۴۳ درصد پراکساید نیز خواهد رسید.

برخی از رایج‌ترین متدهای بلیچینگ خانگی دندان‌ها عبارتند از:

  • سفید کردن دندان‌ها با استفاده از نوارها و ژل‌های سفید کننده
  • سیستم‌های بلیچینگ برپایه تری (Tray)
  • خمیردندان‌های سفیدکننده دندان

برخی از رایج‌ترین متدهای بلیچینگ خانگی دندان‌ها عبارتند از:

  • سفید کردن دندان‌ها با استفاده از نوارها و ژل‌های سفید کننده
  • سیستم‌های بلیچینگ برپایه تری (Tray)
  • خمیردندان‌های سفیدکننده دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *