پوسیدگی دندان‌ها و سایر مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از افراد بدل شده است. اکنون با استفاده از تجهیزات پیشرفته دندانپزشکی به راحتی می‌توان دندان‌های خراب یا شکسته را ترمیم کرد؛ به این ترتیب افراد می‌توانند دندان‌های طبیعی خود را حفظ نمایند. از جمله این تجهیزات و ابزارهای پیشرفته در کلینیک‌های دندانپزشکی می‌توان به توربین‌های دندانپزشکی اشاره کرد که موضوع بحث ما در این مقاله است.

توربین دندانپزشکی چیست؟

توربین دندانپزشکی یک دستگاه با قابلیت چرخشی است که با استفاده از هوای فشرده شده از طریق شلنگ یونیت دنداپزشکی و توسط کوپلینگ به حرکت درمی‌آید. انواع مختلفی از این هندپیس‌ها برای مصارف دندانپزشکی تولید و به بازار عرضه می‌شوند و هر یک خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند.

هنگام مقایسه این توربین‌ها با یکدیگر توجه به نکاتی چون مقرون به صرفه بودن، دوام و کارایی محصول بایستی در اولویت قرار گیرد. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی کامل توربین‌های دندانپزشکی و برندهای مختلف این محصول بپردازیم. پس از خواندن این مقاله دید جامعی نسبت به توربین‌های دندانپزشکی پیدا کرده و برندهای مختلف تولیدکننده این محصول را از هم بازشناسید. برای خرید توربین دندانپزشکی از فروشگاه دنتیوا اینجا کلیک کنید.

از کاربردهای مهم گیتس و پیزو دندانپزشکی در درمان عصب‌کشی دندان است.

توربین‌های دندانپزشکی چگونه کار می‌کنند؟

همانطور که گفتیم مبنای عملکرد این ابزارها تبدیل انرژی پتانسیل ذخیره شده به انرژی چرخشی است که موجب به حرکت درآوردن سر این هندپیس‌ها می‌گردد. در میان تمامی ابزارهای چرخشی، توربین‌ها در شمار سریع‌ترین ابزارها به شمار آمده و سرعتی بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ دور در دقیقه دارند. علی رغم این موضوع، توربین‌ها کمترین گشتاور را داشته و سرعت آن‌ها در هنگام کار تقریباً نصف سرعت آزاد این ابزارهاست.

این سرعت بالا موجب می‌گردد که انرژی قابل توجهی به شکل نیروی اصطکاک آزاد شده و در نتیجه نیاز به سیستم ایریگیشن با آب و به کارگیری هوا جهت پایین آوردن دمای سیستم توجیه گردد.

انواع فرز دندانپزشکی و کاربردهای آنها را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

کاربرد توربین‌ها

توربین‌های دندانپزشکی در مواردی که مقاومت بالایی در برابر درمان وجود دارد، برای مثال در خارج کردن بافت سخت مینا یا ماده مصنوعی از دندان کاربرد دارند. در چنین مواردی می‌توان از هندپیس‌های کنترا انگل نیز استفاده نمود. با این حال توربین‌ها در مقایسه با این تجهیزات اثربخشی بسیار بیشتری را نشان می‌دهند.

نحوه کار توربین دندانپزشکی

تفاوت بین دستکش های وینیل لاتکس و نیتریل را در این مقاله از فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی دنتیوا بخوانید.

انواع توربین دندانپزشکی

در انتخاب هندپیس‌های چرخنده عوامل متعددی نقش دارند که عبارتند از:

  • تکنولوژی سر هندپیس: هرچه اندازه سر توربین کوچک‌تر باشد، دندانپزشک تسلط و دید بهتری نسبت به محیط کار خود بر روی دندان داشته و این امر سهولت کار دندانپزشکی را افزایش می‌دهد. ارتفاع سر نیز نکته مهم دیگری است که باید در کنار توجه به فرز مدنظر قرار گیرد.
  • لرزش: صدایی که توربین حین انجام کار تولید می‌کند ممکن است برای برخی از بیماران آزاردهنده باشد. بنابراین هرچه لرزش دستگاه سریعتر باشد، شمار دسی‌بل‌های صدای تولیدشده آن نیز کمتر بوده و درنتیجه کمتر آزاردهنده خواهد بود.
  • گشتاور: منظور از گشتاور،‌ قابلیت ابزار چرخنده برای چرخش در برابر مقاومت است. بنابراین هرچه گشتاور دستگاه بالاتر باشد، توانایی توربین در ادامه دادن به چرخش بیشتر خواهد بود.
  • حفره‌های ایریگیشن: دو دلیل عمده برای ایریگیشن محیط کار توربین با اسپری هوا و آب عنوان شده است. نخست آنکه سرد کردن دندان بایستی به منظور جلوگیری از اعمال حرارت بیش از حد به پالپ صورت گیرد. همچنین مواد جداشده از دندان نیز بایستی خارج شوند تا دید بهتری برای دندانپزشک ایجاد گردد. علت دوم این امر آن است که سیستم ایریگیشن موجب پایین آوردن حرارت درون سر توربین گردیده و بنابراین مانع از حرارت دیدن بیش از حد و آسیب به دستگاه می‌گردد.

تعداد مناسب حفره‌های ایریگیشن برای یک توربین ۴ عدد است. کمتر از ۴ حفره به اندازه کافی دما را پایین نمی‌آورد و در صورتی که تعداد حفره‌ها بیش از این تعداد باشد نیز بار اضافی به توربین تحمیل می‌گردد.

  • چراغ دستگاه: در انتخاب توربین دندانپزشکی بسیار مهم است که از وجود نور کافی برای دیدن محیط کار اطمینان حاصل شود. پیش‌تر از چراغ‌های هالوژنی برای این کار استفاده می‌شد؛ اما امروزه و با روی کار آمدن فناوری LED، کاربرد این نوع ابزار روشنایی بر دیگر روش‌های جایگزین پیشی گرفته است. چراغ LED توان بالا و ماندگاری بیشتری در مقایسه با دیگر چراغ‌های توربین داشته و با توجه به سفید بودن نور آن، دیدی واقع‌گرایانه و فاقد سایه را از محیط کار توربین به دست می‌دهد.
  • توان: هرچه توان دستگاه بالاتر باشد، کارآیی آن نیز بیشتر بوده و دندانپزشک با سهولت بیشتری قادر به استفاده از هندپیس توربین خواهد بود.
  • مواد سازنده: موادی که در ساخت توربین به کار رفته‌اند نیز از اهمیت بالایی برخوردارند؛ چراکه این مواد مقاومت کلی دستگاه را تعیین می‌کنند. از میان فلزات مختلفی که در ساخت توربین‌های دندانپزشکی به کار می‌روند (همانند آلومینیوم، کروم یا تیتانیوم)، تیتانیوم به دلیل سبکی و مقاومت بالا بر سایرین ارجحیت دارد. این دو ویژگی یعنی وزن پایین و مقاومت بالا برای دندانپزشکان بسیار حائز اهمیت بوده و بنابراین هر محصولی که از این دو قابلیت برخوردار باشد، متقاضیان زیادی خواهد داشت. علت این امر آن است که توربین‌ها به کرات و در بازه‌های زمانی طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بنابراین هندپیسی که در عین کارایی بالا، وزن پایینی داشته باشد، به گزینه‌ای برتر برای دندانپزشکان مبدل می‌گردد.
  • نحوه دست گرفتن ابزار: این عامل نیز با توجه به طولانی بودن زمان استفاده بایستی مد نظر قرار گیرد. هرچه توربین‌ها بیشتر مورد استفاده قرار گیرند، دست گرفتنشان سخت‌تر می‌شود؛ بنابراین استفاده از ابزارهایی که دسته آن‌ها دندانه‌دار و دارای پستی و بلندی است، از لیز خوردن توربین جلوگیری به عمل می‌آورد. اگرچه ناهموار بودن دسته و دسته‌های شیاردار تمیز کردن این ابزارها را با مشکل مواجه می‌سازد، با این حال اکنون تجهیزاتی وارد بازار شده‌اند که مطابق با اصول ارگونومی طراحی شده و در عین حال تمیز کردن آن‌ها نیز آسان است. در مقاله مراقبت از اینسترومنت های دندانپزشکی می‌توانید با اصول تمیز کردن این محصول آشنا شوید.

در ادامه این مطلب به معرفی برخی از برندهای مطرح تولید توربین‌های دندانپزشکی پرداخته و نقاط قوت و ضعف هر یک را شرح می‌دهیم. دقت داشته باشید که اکثر توربین‌هایی که با کاربرد فراوان در صنعت دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند ساخت کشور چین بوده و از بین برندهای برتر و باکیفیت چینی انتخاب می‌گردند. این برندها با داشتن قیمت مقرون به صرفه (در بازه هشتصد هزار تا حدود 6 میلیون تومان) و کیفیت مورد قبول به طور گسترده در انجام انواع ترمیم‌های دندانی و اقدامات دندانپزشکی پیچیده به کار می‌روند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین این برندها اشاره می‌کنیم.

توربین دندانپزشکی چیست

با معتبرترین برندهای مواد اندو در این مقاله از فروشگاه اینترنتی دنتیوا آشنا شوید.

برند گلدنت (Goldent)

توربین‌های دندانپزشکی ساخت کمپانی گلدنت به طور عمده در دو کلاس A و B تولید و به بازار عرضه می‌گردند. همانطور که گفتیم، بازه قیمتی این توربین‌ها این محصولات را در شمار پرکاربردترین تجهیزات به کار رفته در کلینیک‌های دندانپزشکی جای داده است. توربین‌های پوش باتن گلدنت کاربری آسان داشته و دندانپزشکان می‌توانند با نهایت سهولت از این توربین‌ها جهت تراش دادن مینای دندان یا مواد پرکردنی استفاده نمایند. معمولاً سرعت این ابزارهای چرخنده چیزی در حدود ۳۰۰ هزار دور در دقیقه بوده و این موضوع نشان می‌دهد که توربین‌های گلدنت تا چه اندازه از کیفیت بالا برخوردارند. توربین‌های فایبر اپتیک گلدنت جزو کالاهای لوکس این برند به شمار می آید.

بهترین مواد برای پر کردن دندان چیست را در این مقاله از سایت دنتیوا بخوانید.

توربین‌های برند مدرن (Modern)

این برند چینی نیز جزو برندهای پرکاربرد و محبوب در دندانپزشکی بوده و برای بالغین و اطفال، هردو به طور مجزا و با تعداد حفره‌های ایریگیشن و اندازه سری متغیر طراحی می‌گردد. وزن کم و طراحی بر طبق اصول ارگونومی از جمله دیگر مواردی است که این توربین را در شمار پرفروش‌ترین ابزارهای چرخشی و تراش دندان قرار می‌‌دهد. تمامی محصولات این شرکت با ۱۰ سال خدمات پس از فروش و گارانتی 6 ماهه به فروش می‌رسند.

توربین دندانپزشکی کوکسو (Coxo)

توربین‌های های اسپید کوکسو نیز ساخت کشور چین بوده و با چراغ‌های LED و فایبر اپتیک به بازار عرضه می‌گردند. برای مثال مدل ال ای دی CX207-F به همراه ژنراتور ایریگیشن سه طرفه و سرعت چرخشی بالغ بر سیصد هزار دور بر دقیقه یکی از محصولات پرفروش این کمپانی به شمار می‌آید. همین محصول با زاویه 45 درجه نیز وجود دارد.

در دسته هندپیس‌های فایبراپتیک، توربین CX207-G و نیز مدل ۴۵ درجه آن را داریم که به صورت پوش باتن و با اسپری هوای سه طرفه به فروش رسیده و ولتاژ و جریانی به ترتیب معادل ۲/۳-۹/۲ ولت و ۱۶۰ میلی آمپر دارد.

هندپیس‌های های اسپید غیراپتیکی کوکسو نیز شامل CX207-B، CX207-A و CX207-W و نیز هندپیس‌های رنگی CX207-C بوده و با سیستم‌های ایریگیشن یک طرفه و سه طرفه به فروش می‌رسند. این توربین‌ها نیز همانند توربین‌های گلدنت و مدرن بازه قیمتی بین هشتصد هزار تومان تا یک میلیون و سیصد هزار تومان را به خود اختصاص می‌دهند.

توربین دندانپزشکی کوکسو

راهنمای خرید سرسوزن دندانپزشکی در بهترین نوع و برند را در این مقاله از فروشگاه اینترنتی دنتیوا بخوانید.

توربین‌های دندانپزشکی B.A

بیش از 100000 دندانپزشک در سراسر جهان از هندپیس‌ها و ابزارهای ظریف تراش دندان B.A استفاده می‌کنند. این هندپیس‌ها تجربه‌ای لذت بخش را برای دندانپزشک و نیز مراجعین به دندانپزشکی رقم زده و موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه صرف شده می‌گردند.

این برند انگلیسی از سال ۱۹۸۹ در این عرصه مشغول به کار بوده و در طی مدت حضور خود در بازار توانسته جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین و قابل اعتمادترین برندهای موجود تثبیت کند. اکنون توربین‌های دندانپزشکی B.A در بیش از ۵۰ کشور در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان گزینه نخست در بسیاری از دندانپزشکی‌ها در اروپا کاربرد دارند. کمپانی بین‌المللی B.A محصولاتی پیشگام را در عرصه دندانپزشکی ارائه نموده و کیفیت خدمات آن زبانزد است. این هندپیس‌ها بازه قیمتی در حدود ۶ میلیون تا ۶ میلیون و پانصد هزار تومان داشته و در مقایسه با برندهای چینی که پیش‌تر مورد بحث قرار گرفتند، از امکانات بیشتری برخوردارند.

یکی از محصولات پرکاربرد این کمپانی توربین Ultimate BA695FM است که در زیر مشخصات آن را به شما معرفی می‌کنیم:

  • توان ۳۰ واتی خارق‌العاده که بیانگر کارآیی بالای این محصول است.
  • اسپری چهارطرفه
  • تکنولوژی هوشمند آبکاری دسته که هندلینگ و نگهداری این هندپیس را آسان می‌سازد.
  • امکان ضدعفونی کردن این ابزار در اتوکلاو وجود دارد
  • سیستم نگهدارنده درب (کاور کلمپ) از نوع پوش باتن
  • سرعت در حالت بی‌باری: تا ۴۰۰۰۰۰ دور در دقیقه
  • بیشترین طول کلی توربین: ۲۵ میلی‌متر
  • حداکثر قطر در حین کار : ۱/۲ میلی‌متر

در فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی دنتیوا، توربین‌های دندانپزشکی در بهترین برند در اختیار شما قرار گرفته می‎‌شود.

بهترین توربین دندانپزشکی

در انتخاب بهترین توربین دندانپزشکی عوامل متعددی نقش دارند. همانطور که گفتیم، عواملی چون نحوه دست گرفتن این ابزارها، کیفیت مواد اولیه سازنده، توان دستگاه، تعداد حفره‌های ایریگیشن و بسیاری فاکتورهای دیگر در اتخاذ این تصمیم حائز اهمیت بوده و بنابراین این عوامل بایستی حتماً مد نظر قرار گیرند.

می‌دانیم که هیچ یک از انواع توربین‌های دندانپزشکی برتری مطلقی بر سایر انواع نداشته و هر دندانپزشک بسته به تکنیک و شرایط خاص حرفه خود ممکن است از یک یا چندین نوع از این توربین‌ها مطابق با نیازهای درمانی بیماران خود سود ببرد. بنابراین در انتخاب بهترین توربین دندانپزشکی بایستی آن ابزاری را انتخاب کنیم که بیشترین تطابق را با نیازهای دندانپزشک و درمان‌های معمول انجام گرفته در مطب وی داشته باشد.

در حقیقت شما بسته به نحوه استفاده، مدت زمان مورد نیاز برای کار کردن دستگاه، تمهیدات نگهداری از آن و همچنین نوع درمان‌های اتخاذ شده برای بیماران خود، قادر خواهید بود بهترین توربین را برای حرفه‌تان برگزینید.

در تصمیم گیری برای پیدا کردن بهترین توربین دندانپزشکی، توجه به برخی نکات راهگشای کارتان خواهد بود. برخی از توصیه‌هایی که می‌توانند به شما در این امر یاری رسانند عبارتند از:

بهترین توربین دندانپزشکی

سعی کنید توربین دندانپزشکی را از برندهای مطمئن خریداری کنید

هندپیس‌های دندانپزشکی ابزارهایی با ارزش مادی قابل توجه بوده و به همین جهت نیز جزو اجزای ثابت مطب‌های دندانپزشکی در نظر گرفته می‌شوند. این امر موجب می‌گردد که استهلاک این ابزارها امری جدی تلقی شود.

بنابراین در انتخاب توربین‌ها و به طور کلی هندپیس‌های دندانپزشکی بایستی این عامل را نیز مد نظر داشته باشید. سعی کنید ابزار مورد نیاز خود را از میان محصولاتی برگزینید که از آزمون کیفی میزان دوام سربلند بیرون آمده و بنابراین ارزش هزینه‌ای که می‌کنید را داشته باشند.

یک عامل مهم که دوام دستگاه چرخنده را برای شما تضمین می‌کند، شهرت برند خریداری شده خواهد بود. همانطور که برای خرید اتومبیل به سراغ برندهای مطرح و شناخته شده می‌روید، در اینجا نیز باید ابزار دندانپزشکی خود را بر مبنای ضمانت کیفی کمپانی سازنده آن برگزینید.

هرچه این کمپانی شناخته‌ شده‌تر باشد، خیالتان از این بابت آسوده‌تر خواهد بود. در این مطلب به چند مورد از بهترین برندهای بین المللی ساخت توربین دندانپزشکی اشاره کردیم که می‌توانید بسته به نیازهای ویژه خود از بین آن‌ها به انتخاب بپردازید.

اندازه و وزن ابزار را در انتخاب خود لحاظ کنید

راحتی و سهولت در استفاده یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در انتخاب هندپیس دندانپزشکی بایستی مورد توجه دندانپزشکان قرار گیرد. این امر موجب کاهش بروز آسیب‌هایی چون RSI یا آسیب فشار تکراری (Repetitive stress injuries) در فرد گردیده و ضامن حفظ سلامت جسمانی دندانپزشک خواهد بود.

در هنگام انتخاب توربین دندانپزشکی، بایستی وزن و تعادل این هندپیس و همچنین شیوه دست گرفتن آن را لحاظ نمایید. RSI از جمله مشکلاتی است که بسیاری از دندانپزشکان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و بنابراین انتخاب هندپیسی که فشار زیادی به دست و ساعد وارد نکند، اقدامی مؤثر برای پیشگیری از بروز این آسیب شغلی در نظر گرفته می‌شود.

اندازه سر توربین نیز نکته دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. طول و قطر هندپیس بر روی میزان دسترسی و تسلط کلی دندانپزشک اثرگذار بوده و بنابراین استفاده از هندپیس‌هایی با سری کوچک موجب می‌گردد که دندانپزشک بهتر بتواند بر روی کار خود تسلط داشته و در عین حال بر کارآیی عملکرد وی نیز خدشه‌ای وارد نگردد.

توربین‌های با صدای کمتر را انتخاب کنید

صدای کمتر هندپیس دو مزیت عمده دارد: نخست آنکه میزان راحتی بیماران را در حین کار با این هندپیس‌ها افزایش داده و از دندانپزشک نیز در برابر اثرات مخرب نویزهای بلند محافظت می‌کند.

توربین‌ها به خودی خود در مقایسه با هندپیس‌های الکتریکی سرعت بالاتری داشته و درنتیجه نویز بیشتری ایجاد می‌کنند. با این حال شما می‌توانید با انتخاب هندپیس‌های با گشتاور بالاتر میزان نویز تولید شده توسط این ابزارها را به حداقل برسانید.

توربین‌های دارای ضمانت را برگزینید

انتخاب از بین توربین‌هایی که به همراه ضمانت پس از فروش یا گارانتی معتبر عرضه می‌شوند، به شما این اطمینان را می‌دهد که ابزار خریداری شده از کیفیت و ماندگاری بالایی برخوردار بوده و بنابراین می‌توانید بدون نگرانی از خراب شدن یا سوء‌ عملکرد هندپیس، آن را تا سال‌ها مورد استفاده قرار دهید.

آنگل دندانپزشکی چیست؟

آنگل‌های دندانپزشکی (Dental Contra Angles) را می‌توان به عنوان یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین هندپیس‌های مورد استفاده در حرفه دندانپزشکی به حساب آورد.

این ابزارها با کمک یک میکروموتور (Micromotor) مخصوص با سرعت پایین و قدرت گشتاور بالا، به منظور انجام انواع اقدامات درمانی گوناگون از قبیل پرداخت و پالیش نهایی مواد ترمیمی، برداشتن بافت پوسیده دندان، جرمگیری و… در حفره دهان به کار می‌روند.

هر هندپیس آنگل خود از دو قطعه مجزای ایرموتور (Airmotor) و سری یا تیپ آنگل تشکیل شده است که این تیپ بر روی ایرموتور سوار می‌شود. همانند توربین‌های دندانپزشکی، در خصوص آنگل‌ها نیز امکان نصب انواع بسیاری از ابزارهای چرخنده بر روی این هندپیس‌ها وجود دارد.

شایان ذکر است که پس از هر بار استفاده، می‌توانید هندپیس آنگل را خارج و ضدعفونی نموده و مجدداً  آن را برای بیماران بعدی مورد استفاده قرار دهید.

موتور به کار رفته در این هندپیس،‌ قابلیت تغییر زاویه تیپ‌ها را برای دریل کردن (Drilling) یا پالیشینگ (Polishing) فراهم آورده و هندپیس آنگل‌ را به انتخابی ایده‌آل برای انواع پروسیجرهای درمان کانال ریشه بخصوص در موارد پیچیده و ظریف مبدل می‌سازد.

فرق آنگل و توربین دندانپزشکی

فرق آنگل و توربین دندانپزشکی چیست؟

مهم‌ترین تفاوت آنگل‌ها و توربین‌های دندانپزشکی را می‌توان در دو فاکتور سرعت و گشتاور این هندپیس‌ها جست و جو کرد. آنگل‌ها با برخورداری از قدرت گشتاور خارق‌العاده و درنتیجه سرعت پایین‌تر خود نسبت به توربین‌ها در انجام پروسیجرهای دقیق و ظریف کاربرد فراوان داشته و از آن‌ها می‌توان در برداشتن بافت پوسیده دندان در نواحی حساس و نزدیک به پالپ دندان بهره جست.

در حقیقت سرعت پایین‌تر آنگل میزان تسلط دندانپزشک برای کار با این هندپیس‌ها را افزایش بخشیده و از همین رو موجب می‌گردد که این ابزارها در اقداماتی که نیازمند دقت بالا هستند، در مقایسه با توربین‌های دندانپزشکی ارجحیت داشته باشند.

مزایای هندپیس آنگل چیست؟

در طی سال‌های اخیر، اثرات مخرب تولید صداهای با فرکانس بالا توسط توربین‌های دندانپزشکی بر روی شنوایی افراد به اثبات رسیده و این خطر بالقوه از سوی بسیاری از حرفه‌مندان و اساتید این فیلد به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

این درحالی است که گشتاور بالای موتورهای الکتریکی از طریق کاهش دادن سرعت و دور دستگاه چرخنده (تا حدود 25000 دور در دقیقه) این مشکل را تا حد زیادی برطرف ساخته و موجب شده است که آنگل‌ها گزینه‌ای ایمن برای استفاده در درازمدت تلقی شوند.

با مقایسه میزان خارج کردن ماده دندانی در واحد زمان بین توربین‌ها و آنگل‌های دندانپزشکی درمی‌یابیم که موتورهای الکتریکی با سیستم خنک‌کننده آبی خود از قدرت بالاتری برای این کار برخوردار بوده و به همین جهت نقش بسزایی را در انواع ترمیم‌ها و درمان‌های ریشه ایفا می‌کنند.

به علاوه سرعت پایین‌تر این ابزارها، امکان به کارگیری آن‌ها در مصارف حساس‌تر را میسر ساخته و موجب شده است که آنگل‌ها برای انجام پروسیجرهای دقیق به عنوان ابزار انتخابی شناخته شوند.

به طور خلاصه مزایای آنگل‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • سرعت کمتر و درنتیجه دقت بالاتر
  • گشتاور بالا که موجب کاهش سر و صدای هنگام کار می‌گردد
  • عدم نیاز به خنک کننده در حین کار با این هندپیس‌ها

توربین‌ها چه مزیت‌هایی نسبت به آنگل دندانپزشکی دارند؟

اما از سوی دیگر توربین‌ها نیز از مزایای منحصر به فرد خود در قیاس با آنگل‌های دندانپزشکی برخوردار بوده و در بسیاری از موارد جایگزین مناسبی برای این قبیل هندپیس‌ها به حساب می‌آیند.

مزیت مهمی که توربین‌ها نسبت به دیگر ابزارهای مشابه از آن برخوردارند، ساختار ساده و یکپارچه این هندپیس‌هاست که به کارگیری آن‌ها را برای دندانپزشک بسیار آسان می‌سازد. وزن سبک‌تر و قیمت پایین‌تر این هندپیس‌ها نیز از جمله دیگر مواردی است که ممکن است موجب تمایل بالاتر برخی از دندانپزشکان به استفاده از توربین‌های دندانپزشکی گردد.

علی رغم نوآوری‌های صورت گرفته در طراحی آنگل‌ها در طی سال‌های اخیر و کاهش 30 و 15 درصدی به ترتیب در وزن و ابعاد این هندپیس‌ها، همچنان توربین‌ها از اندازه کوچکتر و وزن سبک‌تری نسبت به هندپیس‌های آنگل برخوردار بوده و از این نظر نسبت به آنگل‌ها ارجحیت دارند.

در مجموع نقاط قوت توربین‌های دندانپزشکی در مقایسه با آنگل‌ها را می‌توان اینگونه برشمرد:

  • وزن سبک‌تر و اندازه کوچک‌تر
  • امکان استفاده آسان‌تر
  • قیمت مناسب‌تر
نگهداری از توربین‌های دندانپزشکی

نگهداری از توربین‌های دندانپزشکی

انتخاب مناسب‌ترین توربین دندانپزشکی از بین برندهای موجود امری بسیار مهم، چه برای دندانپزشکان و چه افرادی که به عنوان بیمار به مراکز دندانپزشکی مراجعه می‌کنند به شمار می‌رود. با این حال، این تنها یک جزء از این معامله است.

مرغوب‌ترین کالاها نیز در صورتی که مراقبت مناسب از آن‌ها صورت نگیرد، عمر مفید چندانی نخواهند داشت. بنابراین لازم است افرادی که با این توربین‌ها کار می‌کنند با روش‌های نگهداری از این تجهیزات نیز آشنایی داشته باشند. در زیر به برخی از نکاتی که ممکن است در مراقبت بهینه از توربین‌های دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرند اشاره می‌کنیم.

محافظت از بلبرینگ توربین (خصوصاً قفس بلبرینگ)

بلبرینگ یکی از اصلی‌ترین اجزایی است که در یک توربین ممکن است دچار خرابی گردد. علل این خرابی عبارتند از:

  • قطعات جداشده از دندان
  • فشار هوای بیش از حد
  • دمای بسیار بالا در حین فرآیند استریلیزاسیون
  • فرسایش دستگاه
  • آب موجود در محفظه هوای فشرده
  • استفاده از مته‌های خم شده یا نامناسب برای دستگاه
  • استفاده از بلبرینگ‌های بی‌کیفیت و متفرقه
  • نگهداری اشتباه یا ناکافی از قطعات که منجر به باقی ماندن ذرات جامد در داخل سر توربین می‌گردد.

معمولاً بلبرینگ توربین مشمول گارانتی‌های معمول تجهیزات دندانپزشکی نبوده و بنابراین نگهداری آن یک دغدغه جدی برای دندانپزشکان به شمار می‌رود. علت این امر آن است که این اجزا از لحظه‌ای که برای اولین بار مورد استفاده قرار می‌گیرند، در معرض استهلاک قرار دارند.

بنابراین هرچه این تجهیزات بهتر روغن‌کاری شوند و نیروی کمتری در استفاده از آن‌ها به کار برده شود، ماندگاری آن‌ها بالاتر خواهد بود. از همین رو پیشنهاد می‌شود که از توربین‌های با بلبرینگ سرامیکی استفاده شود. چراکه این بلبرینگ‌ها مقاومت بالاتری داشته و کمتر در معرض حرارت بیش از حد تولید شده توسط دستگاه قرار می‌گیرند.

فرآیند استریل سازی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در استفاده از توربین‌های دندانپزشکی مد نظر قرار گیرد، نحوه استریلیزاسیون این قطعات است. سرد کردن سریع هندپیس‌ها با آب سرد پس از استریل سازی ممکن است برخی از اجزای توربین‌ را دچار تغییر شکل و خرابی سازد. به علاوه شست و شو با آب سر ممکن است موجب آلوده سازی مجدد ابزار استریل شده گردد.

با انواع ماسک های مناسب دندانپرشکان در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

روغن‌کاری

معمولاً توصیه می‌شود که دست کم هفته‌ای یک بار اقدام به روغن‌کاری چاک در توربین دندانپزشکی نمایید. این کار موجب تمیز شدن این قطعه و بهبود عملکرد صحیح آن می‌گردد. ذرات دندانی ممکن است چاک را مسدود کرده و اتصال بخش متحرک دستگاه را با مشکل مواجه سازد.

برای اینکه از چنین اتفاقی جلوگیری شود، روغن‌کاری به طور مرتب در کلینیک‌های دندانپزشکی انجام گرفته و با استفاده از آن ماندگاری این ابزارها تضمین می‌گردد. کمپانی‌ها سازنده معمولاً توصیه می‌کنند که بین هر دو مریض یک مرتبه روغن‌کاری توربین انجام شود؛ چراکه به مرور زمان مواد زائد به فرم جامد درآمده و عملکرد توربین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. این امر موجب کاستن از عمر مفید دستگاه می‌شود.

استفاده از فرز یا جزء متحرک مناسب

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که در خصوص نگهداری توربین‌های دندانپزشکی صورت می‌گیرد، استفاده از فرز‌های نامناسب با قطر کوچکتر یا بزرگتر از قطر استاندارد (۵۹/۱ میلی متر) است. متأسفانه این فرز‌های با سایز نامناسب به وفور در بازار یافت شده و اغلب با قیمتی بسیار پایین به فروش می‌رسند که همین امر موجب روی آوردن برخی از افراد به این اجزای غیراستاندارد می‌گردد. این در حالی است که فرز‌های بسیار نازک یا نرم به خوبی به چاک متصل نمی‌گردند و وقتی دستگاه با سرعتی بالغ بر 300000 دور در دقیقه به گردش درمی‌آید، این اجزای متحرک به مرور موجب تخریب چاک می‌شوند.

ممکن است تصور کنید همین که فرز به هندپیس وصل می‌شود کافی است؛ در حالی که گاهی اوقات علی رغم این تصور اشتباه جایگیری نامناسب این قطعه موجب آسیب به کلامپی می‌شود که هندپیس را در جای خود نگه داشته است.

نازل توربین

عامل دیگری که بر روی عملکرد مته توربین اثر می‌گذارد، مقاومت پایین نازل (قسمتی که مته بر روی آن سوار می‌شود) است. نازل‌ها بایستی از جنس کاربید یا فولاد سخت شده باشند و از مندرل جدا گردند. بسیاری از سازندگان هندپیس‌های دندانپزشکی به منظور سهولت طراحی و در نتیجه پایین آوردن هزینه‌ها، مندرل و نازل را به صورت یک قطعه واحد می‌سازند.

اما این تکنیک موجب کاهش مقاومت نازل در برابر فرسایش می‌گردد. فشاری که در حین فرآیند به مته وارد می‌شود ممکن است نازل را دچار خوردگی نموده و فضای بیشتری را در اختیار مته قرار دهد. حرکت آزادانه مته باعث می‌شود که پزشک هنگام کار با هندپیس از دقت کافی برخوردار نبوده و علاوه بر آن عمر مفید دستگاه را نیز کاهش می‌دهد.

توربین‌های دندانپزشکی

با کاربردهای آرسی پرپ دندانپزشکی در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

سخن آخر

در این مقاله در خصوص توربین‌های دندانپزشکی، اجزا و نحوه نگهداری این تجهیزات سخن گفتیم. همچنین به شما برخی از پرکاربردترین برندهای تولیدکننده توربین را معرفی کردیم. اکثر برندهای به کار رفته در کلینیک‌های دندانپزشکی ساخت کشور چین بوده و از بهترین کارخانه‌های این کشور تأمین می‌گردند. برای مثال برندهای مدرن، گلدنت و کوکسو سه نمونه بارز از این محصولات به شمار می‌آیند.

علاوه بر این موارد، برخی برندهای انگلیسی مانند B.A نیز امروزه محبوبیت بالایی را در میان مصرف‌کنندگان پیدا کرده و به طور روزافزون در انجام فرآیندهای ترمیمی و تراش دندان به کار برده می‌شوند. این محصولات قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های مشابه چینی داشته و در عین حال امکانات وسیع‌تری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. شما می‌توانید با مقایسه ویژگی‌های هر یک از این توربین‌ها و بودجه مدنظر خود بهترین دستگاه تراش دندان را از بین گزینه‌های موجود در بازار انتخاب کنید.

توربین دندان‌پزشکی یک دستگاه با قابلیت چرخشی است که با استفاده از هوای فشرده شده از طریق شلنگ یونیت دندان‌پزشکی و توسط کوپلینگ به حرکت در می‌آید.

آنگل‌های دندانپزشکی (Dental Contra Angles) با کمک میکروموتور مخصوص با سرعت پایین و قدرت گشتاور بالا، به منظور انجام انواع اقدامات درمانی گوناگون از قبیل پرداخت و پالیش نهایی مواد ترمیمی، برداشتن بافت پوسیده دندان، جرمگیری و… در حفره دهان به کار می‌روند.

مهم‌ترین تفاوت بین آنگل و توربین دندان‌پزشکی در سرعت و گشتاور این هندپیس‌ها است.

توربین در مقایسه با آنگل مزایایی چون وزن پایین، اندازه کوچک، استفاده آسان و قیمت مناسب دارد.

تکنولوژی سر هندپیس، لرزش، گشتاور، حفره‌های ایریگیشن، چراغ دستگاه، توان و مواد سازنده از جمله عواملی هستند که در هنگام خرید توربین دندان‌پزشکی باید به آن‌ها توجه کنید.

برندهایی نظیر گلدنت، مدرن و کوکسو از بهترین برندهای تولیدکننده توربین دندان‌پزشکی در جهان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *