سرسوزن‌های دندانپزشکی (Dental needles) جزو محصولات بسیار پر مصرف در مطب‌ دندانپزشکان به شمار می‌آیند. از این سرسوزن‌ها می‌توان برای تزریق ماده بی‌حسی موضعی پیش از انجام پروسیجرهای دردناک استفاده نمود. به این ترتیب آسایش بیماران تا حد امکان فراهم آمده و مراجعه به دندانپزشکی خصوصاً برای کودکان و افراد مضطرب به تجربه‌ای خوشایند مبدل می‌گردد.

با این حال انتخاب سرسوزن مناسب با توجه به تنوع گسترده محصولات موجود در بازار کار چندان آسانی نخواهد بود. برای اینکه بتوانید حداکثر رضایت مشتریان خود را جلب کنید لازم است که سرسوزن‌هایی را به کار ببرید که کمترین میزان تروما را به لثه وارد می‌کنند. بنابراین استفاده از محصولات بی‌کیفیت و تقلبی نه تنها ممکن است شما را از دستیابی به نتایج دلخواهتان بازدارد، بلکه موجب آزار و اذیت بیماران و نارضایتی آن‌ها از روند درمان می‌گردد.

در این مقاله قصد داریم به شما راهنمای کاملی در خصوص خرید سرسوزن دندانپزشکی در بهترین نوع و برند ارائه دهیم. پس از خواندن مطالب ذکر شده این مقاله قادر خواهید بود با دانش بیشتری در مورد انتخاب سرسوزن مناسب برای حرفه دندانپزشکی خود تصمیم‌گیری کنید.

انتخاب سرسوزن مناسب

آناتومی سرسوزن دندانپزشکی

اجزای اصلی یک سرسوزن دندانپزشکی شامل موارد زیر است:

  • نوک سرسوزن (Bevel)
  • شنک (Shank)
  • هاب (Hub)
  • آداپتور سرنگ (Syringe Adaptor)
  • انتهای سوراخ‌کننده کارتریج (Cartridge penetration end)

گاهی اوقات مجموعه آداپتور سرنگ و هاب را به طور کلی تحت عنوان «هاب» نامگذاری می‌کنند.

طول سرسوزن

سرسوزن‌های دندانپزشکی در سه طول مختلف به فروش می‌رسند: سرسوزن‌های بلند (long)، کوتاه (short) و فوق کوتاه (ultra-short). معمولاً برای تزریق‌های داخل دهانی با استفاده از سرنگ‌های معمولی از سرسوزن‌های بلند یا کوتاه استفاده می‌شود. 

طول ثابت سرسوزن دندانپزشکی بسته به کمپانی سازنده این قطعه متفاوت است. با وجود این، اغلب فاصله بین هاب تا سر (tip) نیدل چیزی حدود ۳۲ میلی‌متر (۵/۱ اینچ) در نوع بلند و ۲۰ میلی‌متر (۱ اینچ) در نوع کوتاه تخمین زده می‌شود.

  • از نیدل‌های بلند برای بلوک عصبی مندیبولار استفاده می‌شود. علت این امر آن است که عمق نفوذ برای یک فرد بالغ معمولی در بازه ۲۵-۲۰ میلی‌متر بسته به تکنیک مورد استفاده متغیر خواهد بود. سرسوزن‌های بلند همچنین برای رویکرد تزریق آلوئولار فوقانی قدامی (ASA)/اینفرااوربیتال (Infraorbital) کاربرد دارند.
  • نیدل‌های کوتاه معمولاً در موارد تزریق آلوئولار فوقانی خلفی (PSA)، تزریق‌های سوپراپریوستال (Supraperiostal) و همچنین ارتشاح بافتی به نیدل بلند ارجحیت دارند.
طول سرسوزن دندانپزشکی

قطر یا گیج (Gauge) سرسوزن

منظور از گیج سرسوزن، قطر داخلی لومن آن است. شایع‌ترین اندازه‌هایی که در دندانپزشکی برای گیج سرسوزن به کار می‌روند شامل ۲۵، ۲۷ و ۳۰ بوده و هرچه این گیج بزرگتر باشد (مثلاً ۲۵ یا ۲۷) مقاومت نیدل در برابر شکستن و تاب برداشتن در هنگام ورود به بافت عمقی بیشتر خواهد بود.

 این امر موجب می‌گردد که سرسوزن با دقت بیشتری ناحیه مورد نظر دندانپزشک را هدف قرار دهد. علاوه بر آن،‌ آسپیراسیون نیز با نیدل‌هایی که لومن بزرگ‌تری دارند با سهولت بیشتری امکان‌پذیر خواهد بود.

  • معمولاً سرسوزن‌های با گیج ۲۵ برای تمامی انواع تزریق‌ها در دندانپزشکی کاربرد دارند. با این حال باید در خصوص احتمال آسپیراسیون مثبت و نفوذ بیش از حد به بافت توسط این نیدل‌ها احتیاج به خرج دهید.
  • سرسوزن‌های با گیج ۲۷ منحصراً در مواردی که میزان نفوذ و ریسک آسپیراسیون مثبت قابل چشم‌پوشی است به کار می‌روند.
  • استفاده از سرسوزن‌های با گیج ۳۰ معمولاً برای تزریق‌های سوپراپریوستال یا بلوک عصبی توصیه نمی‌شود. با این حال می‌توان این نیدل‌ها را به منظور ارتشاح موضعی (مثلاً در تزریق پاپیلای دندان و ایجاد هموستاز) به کار برد.

نوک سرسوزن

بخش انتهایی و اریب سرسوزن، Bevel نام دارد که از طریق آن سرسوزن با کمترین میزان آسیب، وارد بافت می‌گردد. معمولاً کمپانی‌های سازنده، نیدل‌‌هایی با Bevel کوتاه، متوسط یا بلند را در اختیار دندانپزشکان قرار می‌دهند. متخصصان بر این باورند که زاویه نوک سرسوزن نسبت به محور طولی آن در میزان انحراف و تاب برداشتن آن در هنگام ورود به بافت مؤثر است. 

نوک سرسوزن دندانپزشکی

هاب فلزی یا پلاستیکی

کمپلکس آداپتور سرنگ/هاب یا همان مجموعه هاب، قسمتی است که موجب اتصال سرسوزن به سرنگ می‌شود. معمولاً کار با هاب‌های فلزی دشوارتر بوده و این هاب‌ها باید به طور کامل در محل اتصال خود پیچانده شوند تا از جداشدن آن‌ها جلوگیری به عمل آید.

اغلب اوقات چنین تمهیداتی موجب می‌گردد که Bevel یا سرنگ خارج از محل اصلی خود قرار گیرد. علاوه بر آن، پس از محکم کردن هاب، خارج کردن آن بسیار دشوار بوده و ممکن است آداپتور سرسوزن موجود بر روی سرنگ نیز به همراه آن خارج گردد.

از سوی دیگر، هاب‌های پلاستیکی اغلب با هر نوع سرنگی سازگاری داشته و حتی در خصوص سرنگ‌هایی که آداپتور نیدل آن‌ها نیز مشکل دارد، جوابگو خواهند بود. به علاوه چرخاندن این سرسوزن‌ها و تنظیم محل Bevel در آن‌ها به آسانی انجام گرفته و این نیدل‌ها نسبت به جدا شدن آداپتور سرسوزن مقاومند. بسیاری از سازندگان نیدل‌های با هاب پلاستیکی، محل Bevel را با یک نقطه یا فلش بر روی هاب مشخص می‌کنند.  

انتخاب سرسوزن دندانپزشکی

به طور کلی، در انتخاب سرسوزن دندانپزشکی بایستی به دو عامل مهم توجه داشت:

  • نوع تزریق
  • عمق نفوذ

لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد، تکنیک دندانپزشک حرف اول را می‌زند و چه بسا مطالعات متعددی نشان می‌دهند که در صورت به کارگیری تکنیک صحیح، تفاوت سرسوزن‌های با گیج ۲۵، ۲۷ یا ۳۰ حتی بدون استعمال موضعی ماده بی‌حسی، برای بیماران چندان محسوس نخواهد بود. با این حال، کیفیت سرسوزن نیز از اهمیت ویژه خود برخوردار بوده و در صورت عدم توجه به این فاکتور مهم، ممکن است نتایج درمانی با اشکال مواجه گردد.

از همین رو در ادامه به معرفی برخی از برترین برندهای ایرانی و بین‌المللی ساخت سرسوزن دندانپزشکی و بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک می‌پردازیم. شما می‌توانید تمامی این محصولات را با قیمتی مناسب در فروشگاه مواد دندانپزشکی دنتیوا بیابید.

انتخاب سرسوزن دندانپزشکی

آشنایی با انواع اپلیکاتور و میکروبراش و انتخاب مناسب‌ترین آن را در این مقاله از فروشگاه مواد دندانپزشکی دنتیوا بخوانید.

سرسوزن استارجکت (Starject) کمپانی MCT BIO

سرسوزن‌های استارجکت MCT BIO ساخت کشور کره جنوبی بوده و اختصاصاً با هدف دستیابی به بیشترین میزان رضایت مشتری و کمترین آسیب بافتی ممکن طراحی شده‌اند. این سرسوزن‌ها در بسته‌های 100 عددی و با قیمتی مقرون به صرفه به فروش می‌رسند. از جمله نقاط قوت این سرسوزن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش درد و آسیب بافتی با استفاده از نوک سرسوزن سه‌گانه Tri-Bevel
  • به کارگیری آسان‌تر به دلیل طراحی ستاره‌ای شکل محفظه
  • سهولت در تزریق و نفوذ بافتی ایده‌آل با استفاده از پوشش مخصوص سیلیکونی و عملیات حرارتی پیشرفتهش

 سرسوزن NOP

کمپانی کره‌ای Spident سرسوزن‌های باکیفیت NOP را به بازار پررقابت دندانپزشکی معرفی کرده است. نیدل‌های یک بار مصرف NOP را می‌توانید در بسته‌های 100تایی خریداری نموده و از مزایای این سرسوزن خاص برای مصارف دندانپزشکی بهره‌مند گردید. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • برخورداری از پوشش سیلیکونی که موجب کاهش قابل توجه درد و میزان آسیب بافتی وارده می‌گردد
  • نوک سرسوزن سه‌گانه Tri-Bevel که به راحتی بافت را سوراخ کرده و هیچگونه ترومایی بر جای نمی‌گذارد
  • لوله (کانولا)ی فولادی ساخته شده با آخرین تکنولوژی روز جهان که فاقد سمیت و اثرات تب‌زایی بوده و کاملاً ایمن به شمار می‌رود
  • سطح مقطع گرد که موجب حفاظت از بافت لثه‌ها می‌گردد
نیدل‌های یک بار مصرف NOP

همه چیز در مورد توربین‌های دندانپزشکی را در این مقاله از فروشگاه مواد دندانپزشکی دنتیوا بخوانید.

سرسوزن دندانپزشکی آوا (AVA)

کمپانی ایرانی آوا در ساخت تجهیزات پزشکی یک بار مصرف با حداکثر درجه کیفیت و با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا سرآمد بوده و با رویکرد پیشرفت‌محور و تعهد به اصل کیفیت در ارائه محصولات و خدمات، توانسته جایگاه خود را به عنوان یکی از برندهای مطرح تولید تجهیزات دندانپزشکی در سطح بین‌المللی تثبیت نماید.

سرسوزن دندانپزشکی آوا با Bevel سه‌گانه و پوشش سیلیکون خشک، موجب کاهش احساس درد در محل تزریق می‌گردد. علامت موجود بر روی هاب این نیدل‌ها پیدا کردن محل Bevel را آسان می‌سازد. هاب این سرسوزن از جنس پلی پروپیلن (polypropylene) بوده که با اغلب انواع سرنگ‌ها سازگاری دارد. برخی دیگر از نقاط قوت این محصول را می‌توان اینگونه برشمرد:

  • فاقد سمیت و بدون اثرات تب‌زایی
  • به کارگیری فولاد ضد زنگ در ساخت کانولا
  • مواد اولیه طبی
  • نوک سرسوزن سه طرفه
  • پوشش پیشرفته سیلیکونی
  • افزایش سرعت جریان با توجه به دیواره‌های نازک نیدل
  • استریل شده با اکسید اتیلن (O.)
  • یک بار مصرف
  • مدت زمان نگهداری: ۵ سال

هر جعبه این محصول حاوی ۱۰۰ نیدل یک بار مصرف و استریل شده با گیج ۲۷ یا ۳۰ و سایزهای ۲۵ یا ۳۵ میلی‌متر است.ش

سرسوزن دندانپزشکی نیک رهنما (NRK needle)

فاکتوررهای مهم و اصلی خرید ایرموتور در دندانپزشکی را در این مقاله از فروشگاه مواد دندانپزشکی دنتیوا بخوانید.

سرسوزن دندانپزشکی نیک رهنما (NRK needle)

این برند سرسوزن ساخت شرکت فیض طب ایران بوده و کیفیتی مشابه با نمونه‌های خارجی را به عرضه می‌گذارد. انتهای تیز و مورب این سرسوزن موجب سهولت در فرو رفتن آن به بافت‌ها و ایجاد کمترین آسیب و ترومای بافتی می‌گردد. این محصول در اندازه‌های مختلف (۲۵ و ۳۵ میلی‌متر) و در بسته‌بندی‌های ۱۰۰ عددی از فروشگاه‌های معتبر تجهیزات دندانپزشکی مانند دنتیوا قابل خریداری است. از جمله دیگر مزایای این محصول می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سازگاری با انواع سرنگ‌های به کار رفته در دندانپزشکی
  • یک بار مصرف
  • استریل شده با اکسید اتیلن
  • جنس فولاد ضد زنگ
  • دارای تأییدیه رسمی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد ملی ایران

نکات مهم در انتخاب سرسوزن دندانپزشکی

به مرور زمان مهارت و تجربه دندانپزشک در کار با انواع وسایل و برندهای گوناگون موجب می‌گردد که بارز بودن تفاوت بین این تجهیزات کمتر به چشم بیاید. با این حال انتخاب سرسوزن دندانپزشکی همچنان یکی از گام‌های مهم در فراهم آوردن بی‌حسی موضعی برای بیماران به شمار می‌رود.

معیارهای اصلی برای این انتخاب مهم شامل نوع تزریق، فاصله تا موضع هدف و میزان خونرسانی به بافت مورد نظر بوده و بایستی تمامی این موارد در انتخاب یک سرسوزن مناسب برای بی‌حسی مدنظر قرار گیرند. برای مطالعه بیشتر درباره بهترین نوع سرسوزن دندانپزشکی این مقاله لاتین را پیشنهاد می‌دهیم.

از سوی دیگر انتخاب از میان باکیفیت‌ترین برندهای سازنده سرسوزن دندانپزشکی این اطمینان را هم برای بیمار و هم دندانپزشک فراهم می‌آورد که فرآیند بی‌حسی با کمترین میزان آسیب بافتی و حداقل درد انجام خواهد گرفت. در این مقاله به معرفی برخی از برترین برندهای سرسوزن موجود در بازار پرداختیم. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت و شرایط خرید هر یک از این محصولات سری به فروشگاه دنتیوا بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *