فرآیند قالب‌گیری اغلب به عنوان یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مراحل کار با پروتزهای دندانی و نیز ترمیم با انواع روکش، بریج و… در نظر گرفته می‌شود. مواد قالب‌گیری که به طور گسترده در فیلد دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر اوقات با این منظور طراحی می‌شوند که تمامی جزئیات ساختارهای موجود در حفره دهان را بازسازی نمایند. از میان این مواد قالب‌گیری، می‌توان سیلیکون‌های افزایشی (Addition silicones) یا A-Siliconeها را نام برد که جزو پرکاربرترین مواد قالب‌گیری در کلینیک‌های دندانپزشکی محسوب می‌گردند. 

مواد قالب‌گیری افزایشی یا A-Siliconeها برای قالب‌گیری انواع روکش‌های دندانی، بریج‌ها، پروتزهای ثابت، مدل‌های ارتودنسی، انواع محافظ‌های دهان و کیت‌های بلیچینگ ایده‌آل در نظر گرفته می‌شوند. این مواد قالب‌گیری در انواع و اقسام مدل‌ها و برندهای گوناگون به بازار عرضه می‌گردند. از همین رو گاهی اوقات انتخاب از بین آن‌ها کار دشواری است. ما در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی جامع و کاربردی در خصوص این دسته از مواد قالب‌گیری و نیز خواص منحصر به فرد آن‌ها به شما ارائه دهیم.

سیلیکون افزایشی یا A-Silicone چیست؟

مواد قالب‌گیری سیلیکونی افزایشی جزو محبوب‌ترین مواد قالب‌گیری الاستومری در حال حاضر محسوب می‌گردند. بیشترین کاربرد این مواد در انجام ترمیم‌های ثابت از قبیل روکش و بریج‌های دندانی مطرح است. 

این سیلیکون‌ها از دقت و ثبات ابعادی بالایی برخوردار بوده و در حقیقت می‌توان آن‌ها را باثبات‌ترین مواد قالب‌گیری موجود در بازار تلقی نمود.

همانطور که گفتیم، سیلیکون‌های افزایشی بیشتر اوقات در انجام پروتز درمانی به کار برده می‌شوند. این مواد قالب‌گیری در انجام ترمیم‌های متحرک و همچنین انواع ترمیم‌های ثابت کاربرد دارند. 

یکی دیگر از نقاط قوت چشمگیر این مواد آن است که دندانپزشک می‌تواند از آن‌ها در مواردی که قالب‌گیری چند واحد دندانی تنها با استفاده از یک ایمپرشن یا قالب صورت می‌گیرد نیز استفاده نماید. ثبت بایت (Bite Registration) نیز یکی دیگر از کاربردهای بالقوه این مواد به شمار می‌آید.

از سوی دیگر نیز معایب و نقاط ضعف این مواد قالب‌گیری در مقایسه با گزینه‌های جایگزین، تقریباً ناچیز و قابل چشم پوشی است. 

در حقیقت تنها ایرادی که می‌توان به A-Siliconeها وارد نمود این است که دندانپزشک اغلب کنترل خوبی بر روی رطوبت در حین کار نخواهد داشت. در ادامه بیشتر به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

سیلیکون افزایشی

با کاربردهای آرسی پرپ دندانپزشکی در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

انواع مواد قالب‌گیری افزایشی A-Silicone کدامند؟

انواع گوناگونی از سیلیکون‌های افزایشی در حال حاضر در بازار یافت می‌شوند. مواد سیلیکونی را می‌توان به طور عمده در دو گروه کلی جای داد: سیلیکون‌های افزایشی (Addition) و سیلیکون‌های تراکمی (Condensation) یا C-Siliconeها. از سیلیکون‌های افزایشی بیشتر در انجام فرآیندهای ترمیمی استفاده می‌شود. 

ابداع این مواد قالب‌گیری در مقایسه با C-Siliconeها به زمان نزدیک‌تری باز می‌گردد و نیز به نظر می‌رسد که این مواد خواص فیزیکی بهبودیافته‌ای نسبت به سیلیکون‌های تراکمی داشته باشند.

محبوبیت و کاربرد گسترده مواد قالب‌گیری افزایشی را می‌توان تا حد زیادی مرهون تجربیات مثبت دندانپزشکان در کار با این مواد دانست. در میان انواع گوناگون این سیلیکون‌ها، سیلیکون‌های یونیورسال (با وزن متوسط و ویسکوزیته ۳۵ الی ۷۵ درصد)، سیلیکون‌های سنگین با ویسکوزیته ۶۰ تا ۷۰ درصد و سیلیکون‌های سبک با ویسکوزیته ۵ تا ۱۵ درصد بیشترین کاربرد را دارند. 

هر یک از این سیلیکون‌ها دارای زمان پلیمریزاسیون مختص به خود بوده که توسط راهنمای مصرف هر یک از آن‌ها تعیین می‌گردد. نکته اصلی که بایستی به آن توجه داشته باشید این است که تمامی این مواد از سازوکار و واکنش شیمیایی یکسانی برای پلیمریزاسیون تبعیت می‌کنند.

مواد سیلیکونی

با انواع سیلرهای دندانپزشکی در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

ترکیب شیمیایی مواد قالب‌گیری افزایشی چیست؟

مواد سیلیکونی نوع A همگی از ترکیب دو نوع خمیر پایه یا base و خمیر Acceleration ساخته می‌شوند. به منظور آغاز واکنش شیمیایی بایستی این دو خمیر با یکدیگر مخلوط شوند. 

خمیر پایه حاوی پلی متیل هیدروژن سیلوکسان، سایر پیش‌‌پلیمرهای سیلوکسان به اضافه مواد فیلر بوده و خمیر Acceleration نیز از ترکیبی از دی وینیل پلی سیلوکسان، فیلرها، نمک پلاتینیوم، پالادیوم و… ساخته می‌شود. 

زمان کلی مخلوط شدن این دو خمیر حدود 45 ثانیه و زمان ستینگ آن حدود 6 ثانیه تخمین زده می‌شود. برخی از کمپانی‌های سازنده این سیلیکون‌ها را به صورت از پیش ترکیب شده به بازار عرضه می‌کنند.

مزایای سیلیکون‌های افزایشی یا A-Siliconeها چیست؟

مزایای استفاده از سیلیکون‌های افزایشی بسیار متعدد بوده و به همین جهت این مواد اکنون انتخاب اول بسیاری از دندانپزشکان در انجام قالب‌گیری‌های دندان به حساب می‌آیند. 

نخست آنکه این مواد، انجام دقیق قالب‌گیری و لحاظ کردن تمامی جزئیات را امکان‌پذیر می‌سازند. اکثر مواد ترمیمی ثابت یا متحرک برای اینکه بتوانند به خوبی در داخل دهان جای گرفته و تثبیت گردند، بایستی ابتدا به دقت تحت قالب‌گیری قرار گیرند.

علت دیگری که موجب علاقه بسیاری از دندانپزشکان به این مواد می‌شود، ثبات ابعادی این سیلیکون‌هاست. برخی مواد غیرسیلیکونی به کار رفته به این منظور، پس از اتمام قالب‌گیری کاهش سایز پیدا می‌کنند و به همین جهت برای کارهای حساس و دقیق توصیه نمی‌شوند.

این در حالی است که سیلیکون‌های افزایشی A-Silicone هیچگونه تغییر سایزی را از خود نشان نمی‌دهند. از این رو می‌توان از این مواد به منظور قالب‌گیری برای چند دندان به طور همزمان نیز استفاده نمود. امکانی که در خصوص بسیاری از مواد جایگزین وجود ندارد. به علاوه از نظر سازگاری و تحمل بیماران نیز این سیلیکون‌ها نسبت به دیگر مواد برتری دارند.

مزایای سیلیکون‌های افزایشی

کاربردهای فسفر پلیت دندانپزشکی را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

معایب استفاده از A-Siliconeها

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که دندانپزشکان پیش‌تر در استفاده از سیلیکون‌های افزایشی با آن رو به رو بودند، خاصیت آب‌گریزی این مواد بود که دندانپزشک را ملزم به فراهم آوردن شرایط کاملاً خشک در ناحیه درمان می‌نمود. 

امروزه به لطف پیشرفت‌هایی که در فناوری ساخت این مواد صورت گرفته است، این مشکل به کلی برطرف شده است. با این وجود، این سیلیکون‌های جدید و آب دوست از قیمت نسبتاً بالاتری نیز نسبت به نمونه‌های پیشین خود برخوردارند.

در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین مواد قالب‌گیری افزایشی موجود در بازار خواهیم پرداخت. شما می‌توانید این A-Siliconeها را در فروشگاه مواد دندانپزشکی دنتیوا بیابید.

سیلیکون افزایشی Variotime ساخت کمپانی کولزر

سیلیکون افزایشی Variotime محصولی از کمپانی شناخته شده کولزر (Kulzer) است. این کمپانی آلمانی با بیش از ۲۵ سال تجربه در این زمینه، باکیفیت‌ترین مواد قالب‌گیری سیلیکونی افزایشی را به منظور انجام ترمیم‌های یک و چند واحدی به بازار عرضه می‌کند. 

این A-Silicone به دلیل خاصیت هیدروفیل یا آب دوست بودن خود نسبت به سیلیکون‌های قدیمی‌تر برتری داشته و آزاد ی عمل بیشتری را در کار به دندانپزشک می‌دهد. 

هندلینگ عالی این سیلیکون، سرعت و دقت بالای آن، Variotime را در شمار پرطرفدارترین سیلیکون‌های افزایشی موجود در بازار جای داده است.

مواد قالبگیری کولزر

درباره انواع مواد قالب گیری دندان را در این مقاله از فروشگاه اینترنتی دنتیوا مطالعه کنید.

سیلیکون افزایشی هنری شاین (Henry Schein)

ست ماده قالب‌گیری افزایشی VP mix HP هنری شاین نیز جزو محصولات مطرح و محبوب در این زمینه به حساب می‌آید. این محصول ساخت کشور آمریکا بوده و به طور عمده حاوی وینیل پلی سیلوکسان است. 

وزن سبک، سرعت ستینگ بالا و فاقد گلوتن بودن این سیلیکون افزایشی از جمله دیگر نقاط قوت آن به عنوان یک ماده قالب‌گیری پرکاربرد در ترمیم‌های دندانی در نظر گرفته می‌شود. بسته‌بندی این ست شامل یک عدد بیس و یک عدد کاتالیست بوده و این A-Silicone به همراه دو عدد واش به فروش می‌رسد.

ست قالبگیری A-Silicone دی تک (D-Tak)

ست قالب‌گیری Hydro Flow دی تک ساخت کشور آلمان بوده و با داشتن ویژگی‌هایی چون ثبات ابعادی و سرعت ستینگ بالا جزو گزینه‌های بسیار محبوب در انجام قالب‌گیری در مطب‌های دندانپزشکی محسوب می‌گردد. 

هر ست دی تک محتوی ۲ عدد واش ۵۰ میلی‌لیتری، یک عدد پوتی Base ۴۰۰ گرمی و نیز یک عدد پوتی کاتالیزور ۴۰۰ گرمی است. از این سیلیکون افزایشی می‌توان برای انواع پروتزهای ثابت و متحرک و انجام ایمپلنت‌های دندانی بهره جست. 

نکاتی چون مقاومت و سختی بالا، آب دوست یا هیدروفیل بودن و سهولت در پاک کردن مواد اضافی در مورد این محصول موجب گرایش بسیاری از دندانپزشکان به استفاده از سیلیکون‌های دی تک شده است.

اگر تصمیم دارید با توجه به شرایط خود بهترین انتخاب پروتز را داشته باشید؛ پیشنهاد میکنیم مقاله‌ی انواع پروتزهای دندان در دندانپزشکی مطالعه فرمایید.

قالب‌گیری با سیلیکون افزایشی a-silicone چگونه انجام می‌شود؟

هنگام کار با سیلیکون افزایشی استفاده از دستکش ممنوع است، زیرا مواد موجود در دستکش مانع از سفت شدن مواد می‌شوند. در قالب‌گیری با سیلیکون افزایشی اول باید پوتی بگیرید و سپس واش را روی دندان‌ها تزریق کنید.

مواد قالب‌گیری را با هم مخلوط کرده و آن‌ها را روی تری گذاشته و سپس تری را به دقت روی دندان‌ها قرار می‌دهیم. اگر تری را درست جاگذاری کرده باشید، با یک فشار دو طرفه به آسانی در جای خودش قرار می‌گیرد.

دقت کنید که با توجه به سرعت سیلیکون افزایشی، زمان ستینگ آن فرق می‌کند و باید این نکته را در نظر داشته باشید قالب‌گیری را با توجه به آن تنظیم کنید.

پس از اینکه پوتی سفت شد و خودش را گرفت، باید قسمت‌های اضافه و بخش‌هایی را که لازم ندارید از روی دندان‌ها حذف کنید و بخش‌های اضافه پوتی را نیز می‌توانید با کمک تیغ بیستوری بردارید.

این کار باعث می‌شود در مراحل بعدی، واش به درستی انجام شده و پوتی به راحتی در جای خودش قرار بگیرد. می‌توانید برای اطمینان از سفت شدن ماده قالب‌گیری روی آن فشار را دهید، اگر اثری از مواد باقی نماند به این معنی است که ماده قالب‌گیری سفت شده است و می‌توانید پوتی را خارج کنید.

پس از خارج کردن پوتی، باید واش را هم در سطح دندان‌ها و هم در داخل پوتی تزریق کنید. سفت شدن واش حدودا 3 تا 4 دقیقه طول می‌کشد.

در کار با مواد قالب‌گیری به خصوص سیلیکون‌ها، باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید تا دقت نهایی قالب‌گیری بیشتر باشد.

گوتا پرکا چیست و چه کاربردی دارد؟ را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

مواد قالب‌گیری افزایشی و تراکمی چه تفاوتی با هم دارند؟

سیلیکون نوعی ماده الاستیکی است که خاصیت کشسانی بالایی داشته و به همین علت برای قالب‌گیری در دندانپزشکی مناسب است. سیلیکون‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند و شناخت هر کدام از این دسته‌بندی‌ها به هنگام خرید سیلیکون مناسب برای قالب‌گیری واجب و ضروری است.

در یک دسته‌بندی سیلیکون‌ها از نظر مدت زمان آماده سازی به دو دسته فست و استاندارد تقسیم می‌شوند. اما طبقه‌بندی مهم سیلیکون‌ها بر اساس واکنش‌های شیمیایی‌ آن‌ها در دو گروه سیلیکون تراکمی و سیلیکون افزایشی است.

بر اساس واکنش‌های شیمیایی، دو گروه مهم سیلیکون‌ها تفاوت‌های زیادی با هم دارند که باعث ایجاد تغییرات مهم در نحوه کار و استفاده از آن‌ها می‌شود. در ادامه کاربرد سیلیکون‌های افزایشی و متراکم را بررسی می‌کنیم.

برای ساخت قالب‌های واحد، ربع، کل، ساخت پروتزهای متحرک کامل و نصفه، پل‌های دائمی، تاج، گذاشتن روکش و آنله از سیلیکون‌های افزایشی استفاده می‌شود. سیلیکون افزایشی قیمت بالاتری نسبت به سیلیکون‌های متراکم دارد.

سیلیکون متراکم غلظت و دانسیته بیشتری نسبت به سیلیکون افزایشی دارد و به همین علت فرآیند آماده سازی آن در دو مرحله انجام می‌شود. به دلیل تراکم بالایی که این سیلیکون‌ها دارند، بهترین گزینه برای قالب‌گیری دندان مصنوعی هستند.

یکی دیگر از تفاوت‌های سیلیکون افزایشی و سیلیکون متراکم، استفاده از دستکش هنگام کار با آن‌ها است. هنگام کار با سیلیکون افزایشی به هیچ عنوان نباید از دستکش استفاده کرد، اما در هنگام کار با سیلیکون متراکم می‌توان از دستکش هم استفاده کرد.

سیلیکون افزایشی در مقایسه با سیلیکون متراکم، کاربردی‌تر بوده و سرعت کار با آن بسیار بالا است. همچنین سیلیکون افزایشی ماندگاری و دوام بالاتری نسبت به سیلیکون‌های متراکم دارد.

جمع بندی

در این مقاله در خصوص مواد قالب‌گیری به طور کلی و نیز انواع ترکیبات سیلیکونی به کار رفته به این منظور سخن گفتیم. سیلیکون‌های مورد استفاده در پروتز درمانی را می‌توان در دو گروه عمده سیلیکون‌های افزایشی (A-Silicone) و نیز سیلیکون‌های تراکمی (C-Siliconeها) مورد بررسی قرار داد. 

سیلیکون‌های افزایشی عمدتاً برای انجام ترمیم‌های ثابت و متحرک کاربرد داشته و با در برداشتن خواص فیزیکی منحصر به فرد، امروزه به محبوب‌ترین مواد قالب‌گیری در میان دندانپزشکان مبدل شده‌اند.

بسیاری از کمپانی‌های ساخت مواد و تجهیزات دندانپزشکی هر یک با فرمولاسیون ویژه خود این سیلیکون‌ها را تهیه نموده و در اختیار بازار قرار می‌دهند. 

تنوع این محصولات به حدی است که اغلب انتخاب از بین آن‌ها کاری دشوار بوده و بنابراین بسیار حائز اهمیت است که حتماً با کاربرد مدنظر خود آشنایی کامل داشته باشید و مطابق با نیاز این ترکیبات را برگزینید. 

در این مطلب به معرفی سه محصول مهم از این دسته که به طور گسترده در انجام ترمیم‌های دندانی و پروتز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند پرداختیم. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه خرید و قیمت این محصولات به فروشگاه وب سایت دنتیوا مراجعه کنید.

سیلیکون‌های افزایشی (Addition) یا A-Siliconeها و سیلیکون‌های تراکمی (Condensation) یا C-Siliconeها.

مواد قالب‌گیری افزایشی یا A-Siliconeها برای قالب‌گیری انواع روکش‌های دندانی، بریج‌ها، پروتزهای ثابت، مدل‌های ارتودنسی، انواع محافظ‌های دهان و کیت‌های بلیچینگ به کار برده می‌شوند.

دقت و ثبات ابعادی بالا و قالب‌گیری چند واحد دندانی با استفاده از یک ایمپرشن از مهم‌ترین نقاط قوت و مزایای این مواد است.

مواد سیلیکونی نوع A همگی از ترکیب دو نوع خمیر پایه یا base و خمیر Acceleration ساخته می‌شوند.

سیلیکون افزایشی هنری شاین (Henry Schein) و ست قالب‌گیری Hydro Flow دی تک، از بهترین انواع مواد قالب‌گیری افزایشی موجود در بازار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *