پوسیدگی دندانی امری شایع و متداول به‌خصوص در بازه سنی بزرگ‌سال است. این معضل یکی از مشکلات سلامت دهان و دندان در تمامی دنیا بوده که بالای 90 درصد افراد آن را تجربه می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی در تمامی زمینه‌ها، علوم دندانپزشکی نیز مستثنی نبوده و در این زمینه پیشرفت‌های قابل ‌ملاحظه‌ای کرده است. ازآنجایی که تشخیص پوسیدگی دندانی به روش‌های رایج سنتی مانند بررسی چشمی، رادیوگرافی و تصویربرداری نمی‌توانند کلیه پوسیدگی‌ها را به‌سرعت تشخیص دهند، دانشمندان در این حوزه دست به اختراع و تولید محلول تشخیص پوسیدگی دندان زدند. این محلول کمک می‌کند تا پوسیدگی‌های دندانی به بهترین شکل ممکن مشخص شده و قابل رصد باشد. تشخیص پوسیدگی دندان کمک قابل ملاحظه‌ای به جلوگیری از مشکلات بعدی کرده و کمک می‌کند مشکلات دندانی در همان مراحل اولیه، درمان شود.

محققان حوزه دهان و دندان، دندان‌پزشکان علاقه‌مند به شاخه‌های تحلیل و بررسی آکادمیک، کارشناسان شاخه کمک دندانپزشکی و مهندسان پزشکی در این فیلد همگی در یک نظریه واحد متفق‌القول هستند. 

آنان معتقدند روش‌های نوین کشف پوسیدگی دندانی، کمک شایانی در تشخیص زود هنگام این معضل کرده است. همین امر باعث شده تا بیماری‌های دندانی علی‌الخصوص پوسیدگی‌ها، در مراحل اولیه تشخیص داده شده و از پیشرفت و معضلات بعدی آن جلوگیری شود. یکی از این روش‌ها، استفاده از محلول‌های رنگ‌آمیزی دندانی است.

این مایع‌های رنگی می‌تواند براي تشخیص پوسیدگی، به‌ویژه در قسمت‌هایی که دیگر روش‌ها کارایی ندارند، بهترین نتیجه را ایفا کند. معمولاً روش‌های بصری و رادیوگرافی در حدود 4/1 میزان پوسیدگی واقعی را تشخیص می‌دهند، درحالی‌که روش محلول تراپی می‌تواند به کشف بیش از 92 درصد این مشکلات پرداخته و تأثیر شگفت‌انگیزی در درمان پیشگیرانه بیماری‌های دهان و دندان بگذراند. 

در این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر تشریح بیماری رایج پوسیدگی دندان، به بررسی روش‌های تشخیص آن بالأخص مبحث محلول تشخیص پوسیدگی دندان پرداخته و بهترین‌های این حوزه را بشناسیم.

تحقیقات و آزمایشات نشان می‌دهد که نشانگرهای فیزیکی در حدود ۹۰ درصد از پوسیدگی‌های سطح دندان را با دقت بسیار بالا نشان می‌دهند و نتایج حاصل از استفاده آنها رضایت بخش بوده است. معمولاً نشانگرهای پوسیدگی از تکنولوژی‌های روز دنیا مثل نور فلورسنت یا مقاومت الکتریکی و رادیوگرافی برای بررسی میزان پوسیدگی بخش‌های مختلف دندان استفاده می‌کنند.

بهترین زمان استفاده از ضدحساسیت در دندانپزشکی چه زمانی است؟ را در این مقاله از مجله فروشگاه مواد و تجهیزات دندان پزشکی دنتیوا مطالعه کنید.

ساختار دندانی و پوسیدگی‌های ایجاد شده بر آن

از جمله معضلاتی که گریبان گیر اکثریت مردم می‌شود، خوردگی و پوسیدگی بدنه دندان است. این مشکل موجب خرابی مینای آن شده و در اثر مرور زمان منجر به تولید حفره‌های عمیق‌تر می‌کند. به‌خوبی می‌دانیم که هر دندان از پالپ عروقی، عاج و مینا تشکیل شده است. مینای دندان همان جداره سخت بیرونی است که از قسمت‌های درونی محافظت کرده و مسئول جویدن مواد غذایی است.

این قسمت از دندان، یکی از سخت‌ترین اعضای بدن است که بدون آنکه سلول زنده‌ای داشته باشد تا سال‌ها کار کرده و عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد. پالپ عروقی، قسمت مرکزی دندان بوده و شامل اعصاب دندان، رگ‌های خونی و بافت‌های زمینه‌ای هم‌پوشان است. اگر پوسیدگی دندان بسیار عمیق شده باشد، امکان درگیری پالپ نیز وجود خواهد داشت. در این گونه مواقع، با ساییده شدن مینای دندانی، درون پالپ از آبسه پر شده و درد دندان طاقت‌فرسا خواهد بود. این مرحله، زمانی است که چاره‌ای جز عصب کشی وجود ندارد؛ به همین علت است که برای نجات دندان و جلوگیری از کشیدن کل مجموعه، اعصاب درگیر را می‌سوزانند.

عاج دندانی لایه میانی این ساختار حیاتی است. در عاج دندان، لوله‌های عصبی بسیار ریزی وجود دارند که در صورت عمیق شدن پوسیدگی، مورد آسیب قرار می‌گیرند. فرسایش عاج به تحریک لوله‌ها در برابر مصرف غذاهای گوناگون منجر شده و می‌تواند اعصاب لایه پالپ را تحریک کند. محلول تشخیص پوسیدگی دندان می‌تواند با تشخیص به موقع، از دردهای ناشی از پوسیدگی و حساسیت‌های دندانی جلوگیری کند.

پوسیدگی دندان

کاربردهای اصلی اسپریدر در دندان‌پزشکی چیست را در این مقاله از فروشگاه اینترنتی دنتیوا بخوانید.

علائم پوسیدگی دندان چیست؟

میزان پوسیدگی دندانی تأثیر مستقیمی بر شدت بروز درد و آسیب‌های جانبی آن خواهد گذاشت. به‌طور معمول در مراحل اولیه این مشکل، درد قابل توجهی احساس نمی‌شود. شوربختانه زمانی فرد در حالت معمولی متوجه خوردگی و شدت پوسیدگی دندان خود می‌شود که این بیماری شدت پیدا کرده و تا سایش و عاج و بعضاً به آبسه رسیده باشد. وجود هر یک از علائم مانند درد مداوم، بوی بد دهان، حساس شدن به غذاهای گرم و سرد و شیرین، تشخیص حفره، بلع نامناسب از جمله این علائم است.

افزون بر آن در موارد پیشرفته پوسیدگی دندان، قسمتی از گونه باد کرده و لثه‌ها نیز متورم و درگیر می‌شوند. وجود آبسه، عفونت، درد و تب نشان از پوسیدگی‌های عمیق داشته و سریعاً نیازمند کمک تیم دندان‌پزشکی است. حال سؤال اصلی در اینجاست. چگونه می‌توان جلوی چنین عوارض دردناک و ناخوشایندی را گرفت؟ آیا راهی برای تشخیص زودهنگام پوسیدگی‌هایی دندانی وجود دارد؟ در ادامه به‌تفصیل این موضوع پرداخته و راه‌های بررسی سریع‌تر مشکلات دهان و دندان را می‌یابیم.

علائم پوسیدگی دندان چیست

با بهترین مواد ضدعفونی کننده کانال دندان در این مقاله از فروشگاه دنتیوا آشنا شوید.

دلایل وقوع پوسیدگی دندان

بر طبق مطالعات انجام شده توسط دانشمندان خبره، علت وقوع پوسیدگی دندان در اثر تجمع پلاک بر روی مینای دندان است. پلاک‌ها تشکیل شده از باقی مانده مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و سایر مواد خوراکی قابل بلع هستند که به‌خوبی از روی دندان پاک نشده و در اثر نشست طولانی مدت، لایه‌ای چسبناک ایجاد می‌کنند. محلول تشخیص پوسیدگی دندان می‌تواند به تشخیص تجمع پلاک‌ها کمک کند.

در واقع پلاک تولید شده از مصرف مواد غذایی، رویه دندان را پوشانده و در طول زمان باعث خوردگی مینای دندان می‌شود. اسید ایجاد شده از فعل و انفعالات باکتریایی پلاک‌ها برای دندان مضر بوده و باعث سایش رویه سخت و محکم آن می‌شود. این اسید به مینای دندان و مواد معدنی موجود در آن حمله‌ور می‌شوند و به‌مرور زمان پوسیدگی را عمیق و عمیق‌تر کرده و تشکیل حفره‌های دردناکی را می‌دهند. پوسیدگی سن و سال به خصوصی نمی‌شناسد و ارتباط مستقیمی با میزان رعایت بهداشت دهان دارد. حتی در کودکان قبل از سن دبستان نیز پوسیدگی دندانی دیده شده و مینای دندان شیری آن‌ها را از بین می‌برد. نوع مواد و میزان شیرینی آن‌ها، نوشیدنی‌های گازدار، پاکسازی روزانه و استفاده از نخ دندان و مسواک می‌تواند به کاهش تجمع پلاک‌ها بر روی سطح دندان کمک کند.

با انواع سیلرهای دندانپزشکی در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

پیشگیری و مشاهده خوردگی به کمک محلول تشخیص پوسیدگی دندان

پر کردن دندان، عصب‌کشی و جراحی لثه، تجربه‌ای فوق‌العاده ناخوشایند است. روند متداول در درمان پوسیدگی‌های دندانی با معاینه و تشخیص دندان‌پزشک آغاز شده و در صورت لزوم به رادیوگرافی و عکس دندان می‌انجامد. اگر پوسیدگی آن‌قدر عمیق باشد که منجر به ایجاد آبسه کرده، نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک و خشک شدن عفونت ناشی از آن می‌رسد. این روند می‌تواند زمان‌بر بوده و بیمار را در طول هفته‌ها درگیر کند. درد و عدم توانایی درست بلع کلافه کننده است.

در کنار آن عوارض ناخوشایندی مانند تب، باد کردن گونه و بوی بد دهان اوضاع را وخیم‌تر می‌کند؛ اما جای خوشبختی است که امروزه با کشف و تهیه محلول تشخیص پوسیدگی دندان، بسیاری از افراد پیش از رسیدن به شرایط اورژانسی، از این درد و مشکل نجات می‌یابند. مایع تشخیصی، محلول به‌ظاهر ساده­ای و بی‌ضرری است که با مصرف آن توسط بیمار، کلیه جداره‌های بیرونی دندان پوشانیده می‌شود. ­پس از تصویربرداری از این دندان‌های با محلول آغشته شده، تشخیص زود هنگام به‌مراتب آسان‌تر بوده و قبل از تشکیل حفره امکان‌پذیر خواهد بود.

این محلول به قسمت‌های غیرقابل دسترس نیز راه پیدا کرده و آن را نیز پوشش می‌دهد. بدین ترتیب برای جداره‌هایی که از تشخیص بصری یا رادیوگرافی به دور است، بهترین نوع چکاپ دندانپزشکی به شمار می‌رود. دندان‌پزشک می‌تواند پوسیدگی دندان را پیش از نفوذ به عاج دندان و فرسایش مینای آن متوجه شده و در جا به از بین بردن آن اقدام کند. همیشه گفته‌اند که پیشگیری مقدم بر درمان است. استفاده از محلول‌های پیشگیرانه پوسیدگی دندان، احتمال نفوذ پلاکت‌ها به لایه‌های زیرین را به‌شدت کاهش داده و می‌تواند در مراحل اولیه آن‌ها را کنترل کند. با کمک این روش درمان در مراحل اولیه نیز ساده‌تر، کم درد تر و بدون نیاز به آمپول بی‌حسی یا تراش با مته دندانپزشکی است. فلوراید تراپی و جرم‌گیری سالانه کمک مؤثری در این زمینه است. و هچنین شما میتوانید با خرید ژل محافظ لثه از لثه‌های خود محافظت کنید.

علت پوسیدگی دندان چیست

با کاربرد نخ زیر لثه و روش های استفاده از آن در این مقاله ازفروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی دنتیوا بخوانید.

مراحل و نحوه تشخیص بیماری‌های دندانی با محلول تشخیص پوسیدگی دندان

پوسیدگی‌های دندانی به دو قسم تقسیم‌بندی می‌شوند: پوسیدگی اولیه و پوسیدگی عمیق. در نوع اول پلاکت‌ها بر روی لایه خارجی نشسته اما هنوز موفق به ایجاد حفره درون مینا نشده‌اند. این مرحله نخستین قدم برای شروع پوسیدگی به شمار می‌رود. در شرایط اولیه، محلول تشخیص پوسیدگی دندان فوق‌العاده کمک‌کننده است؛ چرا که پیش از رسیدن به مرحلة تشکیل حفره، می‌تواند آلارمی برای دندان‌پزشک و درمان‌های پیشگیرانه او باشد. درصورتی‌که بیمار سریعاً به دندان‌پزشک مراجعه نماید، می‌تواند جلوی پیشرفت پوسیدگی را گرفته و بدون نیاز به دستگاه و تحمل درد، لایه‌های پلاکت را بزداید.

اما در مرحله عمیق حفره یا خوردگی به داخل مینای دندان نفوذ کرده و قسمتی از آن را از بین برده است. در این شرایط چاره‌ای جز برداشتن مقدار پوسیدگی ایجاد شده و پر کردن آن با مواد مخصوص نیست. قبل از کشف چنین محلول‌هایی، چاره جز ادامه روند سنتی برداشتن کلیه پوسیدگی‌ها نبود؛ اما امروزه بدون نیاز به شروع و ادامه چرخه معیوب تشخیص، تعمیر و تخریب و تعمیر مجدد می‌توان به از بین بردن پوسیدگی‌ها در مراحل اولیه پرداخته و دندان را دستخوش پرکردگی‌های غیرضروری نکرد. اکثریت پرکردگی‌های دندانی، پس از چند سال نیاز به تکرار پیدا خواهند کرد.

این کار افزون بر کاهش عمر مفید دندان، هزینه مالی هنگفتی نیز بر روی دست بیمار می‌گذارد. با به‌کارگیری محلول تشخیص پوسیدگی، می‌توان این پروسه سنتی را به تعویق انداخته و در همان قدم‌های اولیه به رفع پلاکت‌های مضر پرداخت. این مایع به متخصصان کمک می‌کند تا مناطق دور از دسترس دندان‌ها را بررسی کرده و هرگونه پوسیدگی جدید یا عمیق را تشخیص دهند. این کار حتی به درجه‌بندی میزان پوسیدگی دندان‌ها کمک کرده و راهکار بسیار خوبی برای اولویت‌بندی درمان آن‌هاست.

انتخاب یک خمیر دندان مناسب میتواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

روش تشخیص دندان پوسیده

انواع محلول تشخیص پوسیدگی دندان و کاربردهای آن

گفتیم که رنگ کردن غشای بیرونی با محلول تشخیص پوسیدگی دندان یکی از بهترین راهکارهای موجود برای پیشگیری از بیماری‌های دندان است. محلول‌های فوق کلیه مینای دندانی را به خود آغشته کرده و در هنگام تصویربرداری به نمایش تمامی قسمت‌ها با جزئیات کامل می‌پردازند. امروزه این روش بالاترین حد کیفیت و مطلوبیت را در میان دندان‌پزشکان و بیماران کسب کرده است. با این روش اکثریت قریب به‌یقین پوسیدگی‌ها مشخص شده و قابل درمان است. در بررسی‌های به عمل آمده چندین نمونه محلول به‌صورت عمده استفاده می‌شود که در اینجا به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

محلول فوشین بازی

محلول فوشین بازی، یکی از مایعات تشخیص پوسیدگی دندان در گذشته بوده است. این ماده نیز به رنگ‌آمیزی غشای بیرونی دندان پرداخته و به تشخیص ابتدایی پوسیدگی‌ها کمک کرده است. با این وجود، امروزه این محلول سرطان‌زا تشخیص داده شده و به همین علت از چرخه استفاده در مطب‌های دندانپزشکی خارج گردید.

محلول Red Acid

این محلول یکی دیگر از مایع‌های قابل مصرف جهت تشخیص و پیشگیری از پوسیدگی دندان است. ماده فوق جایگزین محلول فوشین بازی شده و کلیه قسمت‌های بیرونی و نواحی غیرقابل دسترس را رنگ می‌کند. با این وجود این محلول تنها به رنگ‌آمیزی لایه‌های پوسیدگی خارجی پرداخته و امکان ورود به داخل حفره‌ها و پوسیدگی‌های درونی را ندارد. همین نقطه ضعف باعث شده تا نتواند مقدار آسیب به لایه‌های درونی مینای دندان، عاج و پالپ عروقی را تشخیص دهد.

ژل Detector Caries

ژل‌های Detector Caries محلول‌های نرمی هستند که قابلیت نشست بر کلیه سطوح دندانی را داشته و پوسیدگی‌های عمیق حتی در سطح پالپ دندانی را نیز تشخیص می‌دهند. این ماده با دقتی فوق‌العاده تمامی قسمت‌ها را رنگ کرده و به کلیه پوسیدگی‌های سطحی و عمقی را آشکار می‌کند. برای این ژل امکان تشخیص پلاکت‌ها، حفره‌ها، باکتری‌ها و عفونت‌های لایه‌های عاجی و پالپی وجود داشته و پیشبرد پروسه محلول تشخیص پوسیدگی دندان را آسان‌تر می‌کند. مزیت بزرگ این ژل در تشخیص پوسیدگی‌های دندان‌های شیری یا نو رس است. ازآنجایی که تشخیص عاج از پوسیدگی دندانی به علت نرمی بدنه آن‌ها دشوار است، استفاده از ژل‌های Detector Caries کمک شایانی به این موضوع می‌کند.

محلـول EDTA لاکتیک اسید Ethylene Diamine Tetra acetic Acid

از این محلول در آزمایشگاه‌های تشخیص تخصصی استفاده می‌شود. قدرت تشخیص این اسد فوق‌العاده بالا بوده و غلظتی در حدود یک‌صدم مول دارد. کلیه کلاژن‌ها دندانی با استفاده از این ماده مورد بررسی قرار می‌گیرند. از ویژگی‌های خاص این محلول آن است که رنگ‌آمیزی دندان با این ماده، صرفاً منوط به کلاژن‌های تخریب شده است. در نتیجه با سایر قسمت‌های سالم کاری نداشته و به آن‌ها آسیبی وارد نمی‌کند. در اصل پروسه کارکرد این محلول ترکیب با اسید ناشی از وجود باکتری‌های خورنده بر روی مینا، عاج یا پالپ دندان است.

محلول‌های دیگری نیز در این عرصه وجود دارند مانند Iodine Povidone که به رنگ‌آمیزی نقاط پوسیده می‌پردازند. با این وجود به دلیل نوظهور بودن و بررسی‌های ناچیز میان تفاوت‌های عمده با سایر محلول‌ها، نیاز به کار تخصصی و علمی بیشتری در این زمینه دارند.

محلول تشخیص پوسیدگی دندان

با کاربردهای آرسی پرپ دندانپزشکی در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

محلول تشخیص پوسیدگی دندان

درصورتی‌که تشخیص پوسیدگی‌های دندانی به‌موقع انجام گیرد، به‌سلامت دهان و دندان کمک بزرگی خواهد کرد. با این وجود تفاوت میان معاینات دندانپزشکی در گذشته و حال، بسیار زیاد بوده و قابل‌توجه است. محصولات بهداشتی و درمانی تولید شده از جمله محلول تشخیص پوسیدگی دندان، به تشخیص زودهنگام پوسیدگی‌ها کمک کرده و روند درمان را جلو می‌اندازد. این محلول‌ها به انواع مختلفی تولید شده و کاربردهای گوناگونی دارند. نحوه استفاده از این مواد در تشخیص بیماری، مراحل پوسیدگی و نوع درمان به دندان‌پزشکان کمک ویژه‌ای می‌کند. درصورتی‌که از خواندن این مقاله لذت برده و به اطلاعات تخصصی شما افزوده شده است، خوشحال خواهیم شد در آینده نیز با مجموعه مقالات دندانپزشکی همراه ما باشید.

منبع: medicalnewstoday

پوسیدگی دندانی امری شایع و متداول به‌خصوص در بازه سنی بزرگ‌سال است. این معضل یکی از مشکلات سلامت دهان و دندان در تمامی دنیا بوده که بالای 90 درصد افراد آن را تجربه می‌کنند.

محلول تشخیص پوسیدگی دندان با رنگ کردن غشای بیرونی دندان باعث می‌شود که تمامی اجزای دندان قابل مشاهده شود. این روش بالاترین حد کیفیت و مطلوبیت را دارد و با آن اکثر پوسیدگی‌ها مشخص شده و قابل درمان هستند.

محلول فوشین بازی، محلول Red Acid، ژل Detector Caries، محلـول EDTA لاکتیک اسید Ethylene Diamine Tetra acetic Acid و محلول‌ Iodine Povidone

محلول فوشین بازی، یکی از مایعات تشخیص پوسیدگی دندان در گذشته بوده است و امروزه به دلیل سرطان‌زا بودن از آن استفاده نمی‌شود. این ماده نیز به رنگ‌آمیزی غشای بیرونی دندان پرداخته و به تشخیص ابتدایی پوسیدگی‌ها کمک کرده است.

ژل‌های Detector Caries محلول‌های نرمی هستند که قابلیت نشست بر کلیه سطوح دندانی را داشته و پوسیدگی‌های عمیق حتی در سطح پالپ دندانی را نیز تشخیص می‌دهند. مزیت بزرگ این ژل در تشخیص پوسیدگی‌های دندان‌های شیری یا نو رس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *