یکی از تجهیزات پرکاربرد در دندان‌پزشکی که کارایی فراوانی نیز دارد، اسپریدر است. هدف اصلی از ساخت این ابزار متراکم کردن گوتا پرکا است و با آن به راحتی می‌توان تراکم جانبی را پر کرد.

اسپریدر چیست؟

اسپریدرهای فایل دستی بشکل صاف و کمی نوک‌دار طراحی می‌شوند. این نوع اسپریدر همانند فایل‌های دستی دیگر سایزبندی‌های مختلف و جنس‌های متفاوتی دارند. استیل و نیکل تیتانیوم جنس غالب این دسته از ابزار است.

اسپریدر دندانپزشکی

کاربرد اسپریدر چیست؟

همانطور که گفتیم اسپریدر را برای پر کردن کانال ریشه و متراکم کردن گوتا پرکا استفاده می‌کنند. روش استفاده نیز روش تراکم جانبی است که یک راه موثر برای استفاده از این ابزار است.

عملکرد این ابزار اینگونه است که اسپریدر با بدنه صافی که دارد به راحتی به انتهای دندان فشار وارد می‌کند. اگر قرار باشد از تکنیک تراکمی بهره ببریم بهتر است از اسپریدر استفاده کنیم که عملکردی عالی دارد. 

ویژگی های اسپریدرها چیست؟

ویژگی های اسپریدرها چیست؟

جنس اسپریدرهای دندانپزشکی معمولا از استیل ضدزنگ است. قدرت برش فراوانی دارند و در برابر ساییده‌شدن مقاومت خیلی زیادی از خود نشان می‌دهند. اینکه از قابلیت اتوکلاو شدن برخوردار هستند و در برابر شکستن بشدت مقاومت از خود نشان می‌دهند، از آنان ابزاری منحصربه‌فرد ساخته‌است.

بدنه‌ای کاملا صاف و نوکی بشدت تیز داشته و کاربردی جالب در فشرده سازی گوتاپرگا از خود نشان می‌دهد. ضمنا ناگفته نماند که این اسپریدرها در عین مقاومت بالا کاملا انعطاف‌پذیر هستند.

دستورالعمل استفاده از اسپریدر دندان‌پزشکی

دستورالعمل استفاده از اسپریدر دندان‌پزشکی

اسپریدر بدنه‌ای صاف و نوک تیز دارد. بدنه صاف به شما کمک می‌کند تا بتوانید پرکردن دندان را براحتی انجام دهید. همین بدنه صاف به برای فشرده‌سازی و انجام تراکم جانبی گوتاپرکا نیز موثر است.

البته ناگفته نماند که فشرده‌سازی با اسپریدر به شما کمک می‌کند تا مواد تا انتها وارد دندان بیمار شوند و در انتها یک سطح صاف بر روی دندان ایجاد شود تا حالتی کاملا طبیعی به آن بدهد.

عملکرد اسپریدر دندانپزشکی

ویژگی های بهترین توربین دندانپزشکی چیست را در این مقاله از سایت دنتیوا بخوانید.

گوتاپرکا به چه معناست؟

پیشتر از این گفتیم که اسپریدر دندان‌پزشکی برای تکنیک فشرده‌سازی کارآمد بوده و کاملا بدون نقص عمل می‌کند. ناگفته نماند که در گوتاپرکا نیز عملکردی بدون نقص دارد.

اگر بخواهیم در مورد گوتاپرکا توضیح دهیم باید گفت که گوتا پرکا از جلبک دریایی تهیه می‌شود. هدف از بکار بردن گوتا پرکا در عصب‌کشی دندان است و عملکرد آن بدین گونه است که بعد از انجام عصب‌کشی و با وسایل و تجهیزات تخصصی، پزشک کانال ایجاد شده ریشه دندان را پاکسازی می‌کند.

گوتاپرکا در دندانپزشکی

وقتی پالپ یا عصب خارج می‌شود باید مجددا آن را پر کرد. اینجاست که دندانپزشک شما برای پر کردن این کانال از گوتاپرکا استفاده می‌کند.

برای این هدف گوتاپرکا با ماده‌ای به‌نام سیلر ترکیب می‌شود و داخل کانال ریشه را با آن پر می‌کنند. اینگونه کانال دندان شما بطور کلی پر خواهد شد. بهتر است بدانید که گوتاپرکا فرم‌ها و اندازه‌های مختلفی دارد. دندانپزشک با در نظر گرفتن طول کانال ریشه و گشادی آن، گوتا پرگای مناسب را انتخاب و بکار می‌گیرد.

درباره کاربرد فایل های روتاری در دندانپزشکی در این مقاله از سایت دنتیوا بخوانید.

نکات پایانی درباره اسپریدر دندانپزشکی

سعی ما در این مقاله بر این بود که بتوانیم شما را با اسپریدر دندان‌پزشکی آشنا کنیم. خصوصیاتی که دارد، هدف از تولید و همچنین کاربردی که برای آن درنظرگرفته شده را برای شما شرح دادیم تا توانسته باشیم گامی هرچند کوچک اما موثر در آگاهی بخشی شما برداریم. برای مطالعه بیشتر این مقاله لاتین را پیشنهاد می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *