انواع پروتز دندان برای رفع مشکلات دندانی، افتادگی‌ها، تغییر رنگ‌ها و ترک‌خوردگی‌های بدنه دندان استفاده می‌شود. پروتز دندان دستاورد بزرگی در دنیای دندانپزشکی محسوب شده و به ارتقاء زندگی افراد کمک شایانی می‌کند. پروتزهای دندانی با توجه به نیازهای گوناگون و شرایط مختلف هر فرد متفاوت هستند. از پروتزهای ثابت گرفته تا متحرک و تک دندانه تا پوشش دهی چند دندانه و کامل دارای تنوع بسیار زیادی بوده و طیف وسیعی از دندان‌های مختلف را در بر می‌گیرند. هر فرد با توجه به صلاحدید دندان‌پزشک مربوطه و با توجه به نوع دندان، استخوان فک و مشکلات مخصوص به دهان و دندان خود، می‌تواند یکی از انواع این پروتزهای دندانی را انتخاب کرده و از آن به بعد با خیالی راحت لبخندی از ته دل بزند.

گاهی داشتن لبخندی زیبا برای افراد آرزو به‌حساب می‌آید. پروتز دندانی، از جمله روش‌های زیبایی چینش دندان است که اجازه می‌دهد فرد با آرامشی کامل لبخند زده و نگران دندان‌های خراب و ریخته خود نباشد. این فناوری به مرتب شدن ساختار دندان‌های به هم ریخته کمک کرده و بر زیبایی صورت، دهان و دندان بسیار مؤثر است. انواع پروتز دندان اعم از ثابت و متحرک وجود دارد که بنا بر نوع فک، سلیقه و هزینه‌های اجرا قابل استفاده است. در این مبحث با ما همراه باشید تا به معرفی پروتزهای دندانی و انواع آن پرداخته و اطلاعات کاملی در این حوزه را با شما به اشتراک بگذاریم.

پروتز دندان

انواع فرز دندانپزشکی و کاربردهای آنها را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

پروتز دندان

انسان‌ها ممکن است تحت شرایط مختلفی شکل و شمایل و سلامتی دندان‌های خود را از دست بدهند. از کمبود ویتامین و کلسیم بدن گرفته تا پوسیدگی‌های ناشی از عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان، از مصرف غذاهای مضر و آسیب‌زا تا حوادث ناگهانی، تصادفات غیرمنتظره و عوامل ارثی همگی عواملی هستند که ممکن است چینش زیبای دندان‌ها را از بین ببرند. محققان، دندان‌پزشکان و مهندسان پزشکی جهت رفع چنین مشکلاتی، اقدام به طراحی انواع پروتزهای دندان کرده‌اند.

این پروتزها نسل جدیدی از دندان‌های مصنوعی و روکش‌های قدیمی هستند که امروزه به شکلی دیگر و با کیفیتی برتر تهیه می‌شوند. آنچه باعث ترغیب استفاده‌کنندگان از این محصول می‌شود، فواید مفید و کارسازی است که پروتزهای دندانی با خود به همراه می‌آورند. از آن جمله می‌توان به امکان جویدن و بلع مناسب، حفظ کیفیت استخوان فک، مراقبت از اجزای بسیار کوچک دندان‌های اصلی، طراحی لبخند زیبا، افزایش کارایی دهان و دندان و در کل بالا بردن کیفیت زندگی افراد اشاره کرد.

کاربرد اباتمنت چیست؟ یکی از بخش های ایمپلنت دندان اباتمنت است.

انواع پروتز دندان

پروتزهای دندانی به اشکال و انواع گوناگونی ارائه شده و برای دندان‌ها با شرایط مختلف قابل ‌استفاده‌اند. در این قسمت ما به بررسی تمامی پنج مدل انواع پروتز دندان و خصوصیات و کاربردهای آن پرداخته و با کارکرد آن‌ها آشنا می‌شویم.

انواع پروتز دندانی

پروتز دندان ثابت

روکش یا همان پروتز ثابت دندانی بر روی یک دندان یا چند دندان مشترک دارای ریشه اصلی قرار می‌گیرد. این نوع پروتزها ظاهری بسیار مشابه دندان اصلی داشته و حتی‌الامکان با رنگ و طرح دندان هر فرد هماهنگ می‌شوند. افرادی که از این مدل پروتز استفاده می‌کنند، ردیف‌های دندانی مرتبی داشته و تفاوت آن‌ها با دندان‌های طبیعی قابل تشخیص نیست. پروتزهای ثابت از جمله متداول‌ترین محصولات قابل استفاده در حفظ بهداشت دهان و دندان هستند. به علت برخورداری از ظاهری طبیعی و مناسب، بهره‌گیری از این نوع پروتز در میان افراد محبوبیت بالایی دارد. روکش‌ها خود به دو قسم تقسیم می‌شوند: روکش‌های تک واحدی و روکش‌های بریج که یک یا چند دندان را هم‌زمان پوشش می‌دهند.

روکش تک واحدی

این مدل روکش مناسب تک دندان‌هایی است که دارای پوسیدگی بسیار زیادی بوده‌اند؛ به همین علت دندان‌پزشک ناچار به برداشتن کلیه خوردگی‌ها شده و از دیواره دندان چیز زیادی باقی نمانده است. در مواقعی که دندان بر اثر عصب‌کشی تغییر رنگ داده یا چندین بار پر می‌شود نیز، این مدل روکش ثابت تک واحدی قابل استفاده است. چرا که از ضخامت دیواره دندان اصلی چیز زیادی باقی نمانده و در صورتی که روکش انجام نشود، خرد می‌گردد.

روکش دندانی تک واحدی از جمله انواع پروتز دندان است که به افزایش استحکام دندان اصلی کمک کرده و عمر آن را تا سال‌ها بالا می‌برد. بدین ترتیب مانع از کشیدن و از بین رفتن آن شده و تا زمانی که ریشه دندان پابرجاست، می‌توان آن را نگه داشت. با انجام روکش دندان تک واحدی، ظاهر دندان نیز مطلوب‌تر شده و از تفاوت رنگی پرهیز می‌شود. این مدل روکش‌ها بر پایه کوچکی قرار گرفته و به دیواره­ها یا ریشه باقی مانده از دندان اصلی می‌چسبد. برای مراقبت از این نوع پروتز، لازم است نخ دندان و مسواک زدن را به‌طور مرتب انجام داده و هر شش ماه چکاپ کامل دندانپزشکی انجام گیرد.

بریج ثابت دندان

این مدل از روکش‌های دندانی ثابت که به نام بریج شناخته می‌شوند قادر به پوشش دهی یک یا چند نوع دندان به‌صورت هم‌زمان هستند. به‌طور معمول این مدل روکش‌ها مناسب افرادی است که چندین دندان را در یک ردیف از دست داده‌اند. برای این دسته از افراد استفاده از بریج ها مزیت بزرگ‌تری داشته زیرا می‌تواند یک یا چند دندان که کنار هم نیستند ولی در یک ردیف دندانی قرار دارند را پوشش دهند. بدین ترتیب تفاوت میان دندان‌های اصلی و روکش مشخص نشده و چینش و زیبایی دندان‌ها به هم نمی‌خورد.

این نوع روکش ثابت، جاهای خالی را پوشانده و از طریق ایجاد پل یا اصطلاحاً بریج دندانی از نواحی دارای دندان اصلی عبور می‌کند. این مدل از انواع پروتز دندان با استفاده از تراش میان دو دندان مجاور در قسمت جای خالی دندان افتاده انجام گرفته و میان آنان پایه زده می‌شود. با به کارگیری چنین روکش‌های ثابتی، کارایی سایر دندان‌ها نیز بالاتر رفته و از خوردگی فک نیز جلوگیری می‌شود.

پروتز دندان ثابت

2کاربرد نخ زیر لثه و روش های استفاده از آن را در این مقاله ازفروشگاه اینترنتی دنتیوا بخوانید.

انواع پروتز دندان متحرک

پروتزهای دندانی متحرک از خانواده دندان‌های مصنوعی قدیمی هستند که می‌توانند بر روی دندان قرار گرفته و در صورت نیاز از محفظه دهانی خارج شوند. به‌طور معمول این مدل پروتزها برای اشخاصی مناسب است که نمی‌توانند پروسه کارگذاری روکش‌های ثابت را تاب آورده یا به دلایلی امکان نصب پروتز ثابت را ندارند. پروتزهای متحرک با قالب‌گیری از دندان‌های افتاده ساخته شده و به‌راحتی قابلیت جابه‌جایی دارند، به همین علت در میان سالمندان اقبال خوبی دارند. این مدل پروتزها خود به سه قسم جداگانه تقسیم می‌شوند.

پروتز دندانی پارسیل

این نوع از پروتزهای دندانی متحرک نوعی روکش متحرک تکه‌ای هستند که به نام دندان تکه‌ای نیز معروف‌اند. دندان تکه‌ای از جنس کرم کبالت ساخته شده و به‌نوعی درمانی موقت محسوب می‌گردند. پروتزهای پارسیل مناسب آن دسته افرادی است که دندان‌های عقبی‌شان دچار مشکل شده و امکان نصب پایه را ندارند یا به هر دلیلی نمی‌توانند از روکش‌های ثابت بهره ببرند.

پروتزهای دندانی متحرک، خود نیز از دو قسمت ترکیبی تشکیل می‌شوند: لثه پروتز و آلیاژهای از جنس کرم کبالت. هر دو قسمت متحرک بوده اما به هم متصل‌اند. به همین علت این مدل از انواع پروتز دندان، قابل جداسازی و خروج از محفظه دهانی هستند. بسیاری از افراد به علت وجود قسمت آلیاژ فلزی این نوع پروتزهای متحرک، علاقه‌ای به آن نداشته و از ظاهر ایجاد شده، خوششان نمی‌آید. همین امر موجب شده تا از پایه‌های رنگ دندان پروتز پارسیل استفاده گردیده و بر کیفیت ظاهری آن نیز بیفزایند.

پروتز کامل دندان

پروتزهای کامل دندانی مناسب استفاده افراد مسن یا بیمارانی است که به‌یکباره دندان‌های خود را از دست داده‌اند. این دست از دندان‌های مصنوعی به‌آسانی بر روی آرواره دندانی قرار گرفته و علاوه بر ارتقاء کیفیت زندگی افراد، در زیبایی ظاهری آنان نیز بسیار مؤثرند. از سوی دیگر به‌آسانی قابل جداسازی بوده و پاکسازی آسان‌تری دارند. اگرچه با وجود ایمپلنت‌های دندانی، از سفارش چنین دندان‌های متحرکی کاسته شده است،

اما به سبب قیمت مناسب‌تر و مقرون‌به‌صرفه تر آن، هنوز هم محبوب هستند. این مدل پروتزهای کامل متحرک، خود دارای دو نمونه بوده که به نام‌های پروتز کامل معمولی و پروتز کامل لثه نرم مشهورند. این مدل پروتزهای متحرک که شامل یک دست دندان کامل می‌شوند از دو قسم دندان‌ها و لثه‌های مصنوعی تشکیل شده‌اند و دقیقاً تداعی­کننده دو ردیف دندان انسانی بالا و پایین به همراه لثه‌های پروتزی هستند.

پروتز دندان اوردنچر

اوردنچرها نیز از خانواده دندان‌های مصنوعی متحرک هستند با این تفاوت که بر روی دو پایه دندانی یا تعدادی پایه ایمپلنتی قرار می‌گیرند. این مدل از انواع پروتز دندان اگرچه قابل جداسازی هستند ولی نسبت به مدل قبلی یک دست دندان کامل، کارایی بالاتری داشته و جهت استفاده آسان‌ترند. پروتزهای دندانی اوردنچر مشابه ست‌های دندانی کامل ساخته شده و برای افرادی مناسب است که دارای تعدادی دندان اصلی هستند اما ترجیح می‌دهند از سرویس‌های دندانی متحرک برای جاهای خالی بهره ببرند.

پروتز دندان متحرک

با بهترین مواد ضدعفونی کننده کانال دندان در این مقاله از فروشگاه دنتیوا آشنا شوید.

دنتال ایمپلنت 

نوع دیگری از پروتزهای دندانی هستند که به دیواره و حتی ریشه دندان اصلی نیازی ندارند. این دندان‌ها داخل فک دهان قرار گرفته و به استخوان آن پیچ می‌شوند. در واقع ایمپلنت‌ها به‌نوعی کاشت دندان داخل فک محسوب شده و مانند یک‌دندان دائمی عمل می‌کنند. استخوان فک با استفاده از دریل دندانپزشکی سوراخ شده و به کمک پیچ و مهره جایگاه دندان مشخص می‌شود. سپس استخوان‌های اطراف، جایگاه مورد نظر را پرکرده و آن را آماده پذیرش دندان مصنوعی ثابتی به نام ایمپلنت می‌کنند.

گوتا پرکا چیست و چه کاربردی دارد؟ را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

انواع پروتز دندان، ونیرها 

آخرین دسته از انواع پروتزهای دندانی، ونیر نامیده می‌شوند. ونیرها پوسته‌هایی نازک و شفاف هستند که مانع از بین رفتن دندان‌های اصلی ترک خورده می‌شوند. برخی از دندان‌ها به علت عصب‌کشی یا تغذیه نامناسب تیره یا زرد می‌شوند. از ونیرها بر روی بدنه دندان‌های تغییر رنگ داده شده نیز استفاده می‌کنند. بدین ترتیب زیبایی و هماهنگی بسیار خوبی با سایر دندان‌ها ایجاد شده و لبخند فرد اصلاح می‌شود. با استفاده از ونیرها نواقص کوچک دندانی برطرف شده و بر عمر دندان افزوده می‌شود. نگهداری از ونیرها نیاز به‌دقت فراوانی داشته و باید در تغذیه مواد غذایی سفت‌تر، رعایت کافی انجام گیرد.

تناسب انواع پروتز دندان با مشکلات دندانی هر شخص

در جواب چنین سؤالی، مهم‌ترین و قطعی‌ترین نظر را دندان‌پزشکان و متخصصان انواع پروتز دندان ارائه می‌دهند. عوامل بسیاری همچون نوع استخوان فک، مقدار ریشه‌های باقی‌مانده از دندان‌های اصلی، رنگ و جلوه ظاهری دندان، میزان پوسیدگی، شرایط نگهداری سایر دندان‌های موجود و بسیاری دیگر از این دست موارد، بر انتخاب پروتز دندانی هر فرد تأثیرگذار است. هر پروتز متناسب با شرایط سلامتی و کیفیت دندانی هر شخص پیشنهاد شده و تا جای ممکن سعی بر حفظ دندان‌های اصلی فرد می‌شود.

به‌عنوان مثال اگر شخص دارای دندان‌های به نسبت سالمی بوده و تنها در تعداد بسیار محدودی از باقی دندان‌ها دچار مشکل باشد، پروتزهای ثابت تک دندانه یا بریج به او توصیه می‌شود. در مقابل افرادی که بسیاری از دندان‌های خود را از دست داده و تنها تعداد معدودی دندان اصلی سالم داشته باشند، انتخاب بهتر برایشان یک دست دندان مصنوعی یا ایمپلنت است. حتی گاهی متخصصین دندان‌پزشک مجبور به پیوند استخوان در ناحیه فک می‌شوند تا امکان کاشت دندان مصنوعی را داشته باشند.

انواع پروتزهای دندان و انتخاب مناسب ترین آن

با انواع سیلرهای دندانپزشکی در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

مراقبت و پاکسازی از انواع پروتز دندان

مراقبت از پروتزهای دندانی کار گذاشته شده، تضمین‌کننده حفظ کیفیت این مواد است. از آنجایی که هر کدام از این مصنوعات هزینه‌های گوناگونی برای ساخت و نصب خود داشته‌اند، حفظ و نگهداری از آن‌ها، موجب کاهش هزینه‌های درمان در آینده خواهد شد. تمیز کردن این دندان‌ها روزانه ضروری بوده و با آن‌ها باید مانند یک دندان اصلی رفتار کرد. افزایش بهداشت دهان و دندان، کاهش مصرف غذاهای اسیدی، استفاده کمتر از نوشیدنی‌های رنگ دار، عدم استفاده از مواد غذایی ترش و تند می‌تواند در حفظ و نگهداری انواع پروتز دندان مؤثر باشد.

نیاز به شستشو بعد از هر وعده غذایی بالأخص برای پروتزهای دندانی متحرک ضروری بوده و لازم است تکه‌های غذای باقی مانده از آن جدا شود. این کار موجب شده تا رشد باکتری بر روی دندان مصنوعی متوقف‌شده و مانع از ایجاد عفونت دهان و دندان شود. استفاده از مسواک‌های لای دندانی و نخ دندان بسیار اهمیت داشته و کمک بزرگی به حفظ پروتزها می‌کند.

جهت پاکسازی نیازی به استفاده از مسواک‌ها و برس‌های زبر و خشن نیست، زیرا باعث خراشیدگی آن‌ها شده و ماندگاری دندان پروتزی را کاهش می‌دهد. جهت سفید کردن دندان‌های مصنوعی، استفاده از سفیدکننده‌ها و خمیردندان‌های فوق قوی، توصیه نمی‌شود. این مواد طول عمر پروتز را کم کرده و سبب کاهش کیفیت مواد تشکیل دهندة آن می‌شود. علاوه بر تمامی موارد بالا، از شستشوی کلیه پروتزهای دندان با وایتکس، آب گرم و سرکه جداً خودداری شود. در مقاله ی بهترین مارک خمیر دندان کامپوزیت چیست؟ در وب سایت دنتیوا می توانید اطلاعات بیشتری بیابید.

انواع پروتز دندان

پروتزهای دندانی، مصنوعات فوق‌العاده کاربردی هستند که متناسب با مشکلات دهان و دندان هر فرد ساخته‌شده و قابل کارگزاری به‌جای دندان اصلی‌اند. این پروتزها به اشکال مختلف مانند دندان‌های مصنوعی یک دست، دندان‌های بریج، روکش‌های تک دندانه، پارسیل ها، اوردنچر و … ساخته شده و با صلاحدید دندان‌پزشک مربوطه مورد استفاده قرار می‌گیرد. حفظ و نگهداری دندان‌های مصنوعی به‌اندازه دندان‌های طبیعی مهم بوده و نیازمند دقت مضاعف است.

منبع: webmd

از انواع پروتز دندان برای رفع مشکلات دندانی، افتادگی‌ها، تغییر رنگ‌ها و ترک‌خوردگی‌های بدنه دندان استفاده می‌شود.

انواع پروتزهای دندانی عبارتند از: پروتز دندان ثابت، پروتز دندان متحرک، ایمپلنت و ونیر.

روکش یا همان پروتز ثابت دندانی بر روی یک دندان یا چند دندان مشترک دارای ریشه اصلی قرار می‌گیرد و به انواع روکش‌ تک واحدی و روکش‌ بریج تقسیم می‌شود.

پروتزهای متحرک با قالب‌گیری از دندان‌های افتاده ساخته شده و به‌راحتی قابلیت جابه‌جایی دارند، به همین علت در میان سالمندان اقبال خوبی دارند. این مدل پروتزها خود به سه نوع پروتز دندانی پارسیل، پروتز کامل دندان و پروتز دندان اوردنچر تقسیم می‌شوند.

نوع دیگری از پروتزهای دندانی هستند که به دیواره و حتی ریشه دندان اصلی نیازی ندارند. این دندان‌ها داخل فک دهان قرار گرفته و به استخوان آن پیچ می‌شوند.

عوامل بسیاری همچون نوع استخوان فک، مقدار ریشه‌های باقی‌مانده از دندان‌های اصلی، رنگ و جلوه ظاهری دندان، میزان پوسیدگی، شرایط نگهداری سایر دندان‌های موجود و بسیاری دیگر از این دست موارد، بر انتخاب پروتز دندانی هر فرد تأثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *