یکی از متدوال‌ترین روش‌هایی که برای ترمیم و زیباسازی دندان‌ها استفاده می‌شود، کامپوزیت دندان است. اگر شما هم می‌خواهید با تکنیک کامپوزیت دندان و مراحل آن آشنا شوید، ادامه این مقاله را از دست ندهید. خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا کامپوزیت دندان خود را با اطمینان خاطر بیشتری انتخاب کنید.

مراحل کامپوزیت دندان

کامپوزیت یکی از بهترین روش‌های ترمیم نواقص دندانی است که طی مراحل مختلفی انجام می‌شود. در اینجا مراحل کامپوزیت دندان را توضیح می‌دهیم. همینطور می توانید برای آشنایی با بهترین نوع و برندهای کامپوزیت دندان این مقاله را مطالعه کنید.

انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

مرحله اول: مشاوره

 مرحله اول و اساسی برای کامپوزیت دندان، دریافت مشاوره و راهنمایی با دندانپزشک است.

هنگامی که شما تصمیم می‌گیرید برای زیباترکردن دندان‌های خود از کامپوزیت استفاده کنید، نباید بی‌گدار به آب بزنید.

بهتر است از قبل اطلاعات بیشتری راجع‌به نحوه درمانی منتخب خود، در اینجا کامپوزیت، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

همچنین ممکن است شما کاندید خوبی برای کامپوزیت دندان نباشید و استفاده از دیگر روش‌های ترمیمی مثل باندینگ برای شما بهتر باشد. به این ترتیب مرحله مشاوره، مرحله بسیار اساسی و مهمی است که نباید آن را دست کم بگیرید.

مرحله دوم: انتخاب رنگ کامپوزیت

دومین مرحله برای درمان کامپوزیت، مرحله انتخاب رنگ است. کامپوزیت‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام طیف رنگی متنوعی را شامل می‌شوند.

دندانپزشک رنگ‌های مناسب دندان شما را در کنار دندان‌هایتان می‌گذارد و توصیه‌های لازم را به شما ارائه می‌دهد.

به این ترتیب می‌توانید با توجه به سلیقه خود رنگ مناسب کامپوزیت دندان خود را انتخاب کنید. برای مثال برخی‌ها دوست دارند کامپوزیت دندان‌هایشان ظاهری شفاف و درخشان داشته باشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است ظاهر مات و طبیعی را بیشتر بپسندند.

مرحله سوم: مرحله آماده‌سازی دندان‌ها

سومین مرحله از درمان کامپوزیت، آماده‌سازی دندان‌ها است که می‌توان آن را به عنوان مهم‌ترین مرحله معرفی کرد.

در این روش دندانپزشک سطوح دندان‌های شما را تمیز کرده و در صورت پوسیدگی، آن‌ها را درمان می‌کند.

 به خاطر داشته باشید که در روش کامپوزیت نیازی به تراشیدن سطح دندان نیست، ولی زدودن جرم و پلاک از سطح دندان الزامی است.

به همین دلیل دندانپزشک متخصص کامپوزیت در این مرحله تمام پلاک‌ها، جرم‌ها و آثار مواد غذایی را از روی دندان‌های شما پاک می‌کند. همچنین اگر دندان‌های شما دارای پوسیدگی باشند، ابتدا کل پوسیدگی‌ها را حذف می‌کند.

مراحل کامپوزیت کردن دندان

مرحله چهارم: شستن سطح دندان با اسید

برای اینکه پیوند بین مواد کامپوزیت و مینای دندان هر چه بهتر انجام شود، این مرحله صورت می‌گیرد.

طی این مرحله دندانپزشک یک ترکیب ژل مانند را که حاوی 30 تا 40 درصد اسید فسفریک است، درون یک سرنگ قرار داده و آن را روی دندان‌های مد نظر قرار می‌دهد.

این ژل باید پس از گذشت 15 ثانیه به کمک کاندیشنر از سطح دندان کاملا پاک شود. پس از اتمام این مرحله، دندان‌ها برای قراردادن خمیر کامپوزیت آماده هستند.

مرحله پنجم: گذاشتن عامل پیونددهنده کامپوزیت

در این مرحله دندانپزشک با استفاده از یک برس یا اپلیکاتور کوچک عامل پیونددهنده را بر روی دندان قرار می‌دهد.

سپس به مدت 10 تا 20 ثانیه نور لیزر را بر روی آن می‌تاباند تا کاتالیست‌های موجود در آن فعال شوند. برای مطالعه بیشتر درباره کاربردهای لیزر در دندانپزشکی این مقاله را از دست ندهید.

مرحله ششم: شکل‌دهی خمیر کامپوزیت

شکل‌دهی کامپوزیت روی نتیجه ترمیم کامپوزیت مستقیما تاثیر می‌گذارد و اهمیت زیادی دارد. دندانپزشک این مرحله را با دقت و ظرافت زیادی انجام می‌دهد.

می‌توان گفت نتیجه نهایی شکل‌دهی به خمیر کامپوزیت، به هنر دست دندانپزشک بستگی دارد. دندانپزشک می‌تواند در این مرحله به کمک تکنیک لایه‌گذاری شکل‌دهی کامپوزیت را به طبیعی‌ترین صورت ممکن انجام دهد.

تکنیک لایه‌گذاری باعث می‌شود نتیجه نهایی کامپوزیت بر روی دندان بیمار، ظاهری زیبا و طبیعی داشته باشد.

مرحله هفتم: سخت‌کردن مواد کامپوزیت روی دندان

پس از آنکه لایه‌های مختلف خمیر کامپوزیت بر روی دندان قرار داده شده و فرم‌دهی می‌شوند، دندانپزشک بین 10 تا 40 ثانیه نور آبی به آن‌ها می‌تاباند تا سفت و سخت شوند.

در صورتی که پس از سفت‌شدن خمیر کامپوزیت از نتیجه آن راضی نباشید، دندانپزشک یک لایه خمیری دیگر بر روی آن قرار داده و فرآیند فرم‌دهی را دوباره انجام می‌دهد.

نحوه کامپوزیت کردن و شکل دهی به آن

مرحله هشتم: پالیش کامپوزیت

وقتی خمیر کامپوزیت به کمک نور آبی سفت و سخت شد، دندانپزشک به کمک نوار سمباده و دیسک‌های مخصوص سطح کامپوزیت را صیقل می‌دهد.

هدف از انجام این مرحله، ایجاد ظاهری درخشان و صیقلی روی کامپوزیت است به طوری که تشخیص آن‌ها از دندان‌های طبیعی دشوار باشد. همچنین در این مرحله اصلاحات و تغییرات لازم روی شکل و فرم کامپوزیت صورت می‌گیرد.

مرحله نهم: سنجش نحوه گاز زدن

آخرین مرحله از کامپوزیت دندان، سنجش نحوه گاززدن است. هدف از انجام این مرحله این است که دندانپزشک بفهمد بیمار برای گاززدن مواد غذایی و جویدن با کامپوزیت‌ها مشکلی دارد یا خیر.

برای انجام این مرحله دندانپزشک یک کاغذ کاربنی را بین دندان‌های بیمار قرار می‌دهد و از او می‌خواهد آن را گاز بزند.

سپس دندانپزشک رد دندان‌های بیمار بر روی کاغذ کاربنی را بررسی کرده تا اگر ایرادی وجود دارد آن را به کمک پالیش بر طرف کند.

برای آشنایی با کامپوزیت فلو دندان این مقاله را بخوانید و برای خرید کامپوزیت فلو به این صفحه بروید.

چرا در کامپوزیت دندان از تکنیک لایه‌بندی استفاده می‌شود؟

یکی از جدیدترین روش‌های انجام کامپوزیت استفاده از تکنیک لایه‌بندی است. در این تکنیک دندانپزشک خمیر کامپوزیت را به صورت لایه لایه روی دندان قرار داده و به این ترتیب دندان‌ها ظاهری کاملا طبیعی پیدا می‌کنند.

در تکنیک لایه‌بندی، دندانپزشک ابتدا یک لایه بسیار نازک از مواد کامپوزیت را بر روی دندان قرار داده و به کمک نور آبی آن را سفت می‌کند. دندانپزشک این کار را چندین بار انجام می‌دهد تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

به کارگیری این روش باعث می‌شود تا دندانپزشک کنترل بهتری روی تکمیل‌شدن لایه‌های مختلف، شکل و ضخامت آن‌ها داشته باشد.

همچنین خمیر کامپوزیت زمانی که سفت می‌شود، کمی منقبض می‌شود که باعث تغییر شکل نهایی آن‌ها می‌شود.

در این صورت می‌توان با تکیه بر روش لایه‌بندی، تغییر شکل لایه‌های قبلی را بر اثر انقباض کنترل کرد.

به این ترتیب استفاده از تکنیک لایه‌بندی بر شفافیت، رنگ و همچنین زیبایی نهایی کامپوزیت دندان‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد.

تکنیک لایه‌گذاری شکل‌دهی کامپوزیت

چگونه بهترین رنگ کامپوزیت را انتخاب کنیم؟

یکی از عوامل مهمی که در نتیجه درمان کامپوزیت دندان تاثیر بسیار مهمی دارد، انتخاب رنگ کامپوزیت دندان مناسب بیمار است.

همان‌طور که گفتیم انواع مختلف کامپوزیت‌ها طیف رنگی بسیار متنوعی از رنگ‌های مات، مایل به زرد تا رنگ‌های تیره را شامل می‌شوند.

بنابراین می‌توان با استفاده از این کامپوزیت‌ها بهترین رنگ برای کامپوزیت دندان‌های بیماران مختلف را پیدا کرد.

با این حال اما انتخاب رنگ مناسب تا حدود زیادی به علاقه و سلیقه خود بیمار بستگی دارد. برای مثال برخی از بیماران ترجیح می‌دهند از کامپوزیت‌های بسیار درخشان و شفاف استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند رنگ کامپوزیت‌هایشان مات و کاملا طبیعی باشد.

در انتخاب رنگ کامپوزیت باید به عوامل زیر دقت کرد:

  • سن بیمار
  • جنسیت بیمار
  • رنگ پوست بیمار
  • توجه به سفیدی چشم‌ها
  • رنگ دندان‌های اطراف

سخن پایانی از دنتیوا

کامپوزیت دندان یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توان به کمک آن نواقص جزئی دندان‌ها مثل فاصله بین دندانی و شکستگی‌ها را ترمیم کرد.

در این مقاله به توضیح مراحل مختلف کامپوزیت دندان پرداختیم. قطعا آشنایی با روند و مراحل درمان‌های ترمیمی، سطح استرس و اضطراب متقاضیان را کاهش می‌دهد.

کیفیت درمان کامپوزیت علاوه بر اینکه به تجربه و سابقه دندانپزشک بستگی دارد، به کیفیت مواد و ابزار مورد استفاده هم وابسته است.

دندانپزشکان محترم و متخصصان کامپوزیت می‌توانند مواد و ابزار کامپوزیت دندان را تنها با چند کلیک از فروشگاه دنتیوا تهیه کنند. فروشگاه دنتیوا با گردآوری بهترین برندهای جهان در زمینه تولیدات دندانپزشکی، کار خرید این تجهیزات را برای شما دندانپزشکان عزیز بسیار آسان و راحت کرده است.

شما می‌توانید از این پس خرید تجهیزات و مواد مورد نیاز مطب خود را به راحتی از فروشگاه اینترنتی دنتیوا انجام دهید. 

کامپوزیت دندان در طی 9 مرحله انجام می‌شود. اولین مرحله، مشاوره در رابطه با این درمان است و آخرین مرحله، سنجش نحوه گاززدن برای بررسی ایرادات احتمالی است.

هدف از انجام این مرحله این است که دندانپزشک بفهمد بیمار برای گاززدن مواد غذایی و جویدن با کامپوزیت‌ها مشکلی دارد یا خیر.

برای اینکه پیوند بین مواد کامپوزیت و مینای دندان هر چه بهتر انجام شود، این مرحله صورت می‌گیرد. طی این مرحله دندانپزشک یک ترکیب ژل مانند را که حاوی 30 تا 40 درصد اسید فسفریک است، درون یک سرنگ قرار داده و آن را روی دندان‌های مد نظر قرار می‌دهد. این ژل باید پس از گذشت 15 ثانیه به کمک کاندیشنر از سطح دندان کاملا پاک شود.

انتخاب رنگ کامپوزیت به میزان زیادی به علاقه و سلیقه بیمار مرتبط است. اما توجه به رنگ پوست، سن و جنسیت در تعیین رنگ مناسب کامپوزیت دندان برای بیمار بسیار کمک‌ کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *