کامپوزیت دندان یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها برای تغییر رنگ دندان‌ها و درخشان‌شدن آن‌ها است. رنگ کامپوزیت دندان تاثیر مهمی بر چهره و همچنین فرم دندان‌های فرد می‌گذارد و انتخاب صحیح آن بسیار مهم است. در ادامه به معرفی انواع رنگ کامپوزیت دندان می‌پردازیم.

چه عواملی در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان تاثیر دارند؟

انتخاب رنگ کامپوزیت مناسب، باعث زیباترشدن چهره شما می‌شود. سفیدی بیش از حد و رنگ نامناسب کامپوزیت، جلوه‌ای مصنوعی به لبخند و دندان‌های شما می‌دهد که تاحدودی ناخوشایند است.

در ادامه فاکتورهای مهم در انتخاب انواع رنگ کامپوزیت دندان را بیان می‌کنیم:

  • سن فرد
  • رنگ پوست، سفید و یا سبزه‌بودن
  • شغل فرد
  • فرم فک
  • فرم صورت
  • شکل لبخند فرد
  • فرم لب‌ها
  • اندازه و کوتاه و بلندی دندان‌ها
  • اندازه بیرون‌زدگی دندان‌ها

در نظرگرفتن این عوامل باعث می‌شود تا در انتخاب نوع رنگ کامپوزیت هر چه بهتر عمل کنید.

انواع رنگ کامپوزیت دندان

با انواع کامپوزیت دندان آشنا شوید.

انواع رنگ کامپوزیت دندان کدام است؟

همان‌طور که گفتیم انتخاب درست رنگ مناسب کامپوزیت، در زیبایی هر چه بیشتر دندان‌های شما تاثیر دارد.

یکی از بزرگترین چالش‌های افراد متقاضی کامپوزیت دندان، غیرطبیعی و مصنوعی بودن به نظررسیدن کامپوزیت بر روی دندان است.

برای طبیعی بودن و تناسب هر چه بیشتر کامپوزیت با دندان‌های طبیعی خود فرد، باید به نکات انتخاب رنگ مناسب دقت کرد و از بهترین رنگ کامپوزیت دندان برای بیمار استفاده کرد.

انواع رنگ کامپوزیت دندان به 4 گروه تقسیم می‌شوند که شامل گروه‌های A، B، C و D است. هر گروه طیف رنگی خاصی دارند که در کاتالوگ به شکل زیر است:

  • گروه A طیف رنگی قهوه‌ای
  • گروه B طیف رنگی زرد
  • گروه C طیف رنگی خاکستری
  • گروه D طیف رنگی قرمز

هر گروه درجه‌بندی‌های مختلفی دارند که دندانپزشک با توجه به رنگ پوست فرد و همچنین فرم صورت او از هر کدام از این درجه‌بندی‌ها برای کامپوزیت دندان کمک می‌گیرد.

موارد زیر از مناسب‌ترین و البته پرطرفدارترین درجه‌بندی‌های رنگ کامپوزیت دندان هستند:

B3

A1

C3

A2

CV

A3

CVD

A4

BW

A5

XBW

B1

B2

ترمیم دندان با آمالگام دندانپزشکی و هر چیزی که باید بدانید

پرطرفدارترین رنگ کامپوزیت کدام رنگ است؟

در بین انواع مختلف رنگبندی کامپوزیت‌ها، طیف‌های XL و BW نسبت به سایر رنگ‌ها در بین افراد مشهور محبوبیت‌ بیشتری دارند.

هر کدام از این رنگ‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. از ویژگی‌های رنگ XL می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت و استحکام بسیار بالا
  • رنگ کاملا طبیعی و مناسب
  • زیبایی بی‌نظیر

رنگ BW سفیدی بیشتری نسبت به رنگ XL دارد و اگر می‌خواهید کامپوزیت‌های طبیعی داشته باشید، این رنگ مناسب شما نیست. همچنین از ویژگی‌های رنگ BW می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سازگاری با بافت دندان و لثه‌ها
  • چسبندگی و باندینگ بالا
  • مقاوم در برابر نیروهای فک و سایش
  • درخشندگی و سفیدی فوق‌العاده
مراقبت از کامپوزیت دندان

سفیدترین رنگ کامپوزیت دندان

سفیدترین رنگ کامپوزیت دندان عموما برای طراحی لبخند هالیوودی استفاده می‌شوند. در بین طیف‌های رنگی مختلف کامپوزیت دندان، رنگ‌های A1، A2 و B2 سفیدترین رنگ‌ها هستند. اگر می‌خواهید دندان‌های سفید و درخشانی داشته باشید، باید از بین این سه رنگ، رنگ کامپوزیت خود را انتخاب کنید. البته توصیه می‌کنیم رنگ کامپوزیت دندان‌هایتان را با مشورت با دندانپزشک خود انتخاب کنید.

کاربردهای انواع قلم کامپوزیت دندانپزشکی را در این مقاله مطالعه کنید.

آیا رنگ کامپوزیت در طول زمان تغییر می‌کند؟

مسلما مانند هر روش درمانی دیگری باید پس از انجام کامپوزیت دندان یک سری مراقبت‌ها را انجام داد.

در صورتی که توصیه‌های دندانپزشک خود را جدی نگیرید، کامپوزیت دندان شما خیلی زود دچار تغییر رنگ شده و زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد.

پس از انجام کامپوزیت دندان با عمل‌کردن به توصیه‌های زیر می‌توانید از تغییر رنگ آن‌ها جلوگیری کنید:

  • ترک سیگار
  • کاهش مصرف مواد غذایی رنگی
  • کاهش و یا عدم استفاده از نوشیدنی‌های رنگی مثل نوشابه
  • کاهش مصرف چای و قهوه
  • بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرید
  • از مصرف الکل خودداری کنید

راه‌های اصلاح تغییر رنگ کامپوزیت

حتی اگر از بهترین انواع کامپوزیت دندان استفاده کرده باشید، باز هم احتمال تغییر رنگ آن‌ها وجود دارد. تغییر رنگ کامپوزیت دندان به خصوص زمانی ایجاد می‌شود که مراقبت‌های کامپوزیت را جدی نگیرید. مصرف مواد غذایی رنگی، مصرف سیگار و مسواک نزدن می‌توانند باعث ایجاد لکه و بدرنگ شدن کامپوزیت دندان‌های شما شوند.

اگر متوجه تغییر رنگ کامپوزیت دندان‌هایتان شدید، نیازی نیست نگران باشید. کافی است به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید تا علت تغییر رنگ کامپوزیت‌ها مشخص شود. تغییر رنگ کامپوزیت دندان را می‌توان با روش زیر اصلاح کرد:

پولیش دندان

تغییر رنگ و لکه‌های کامپوزیت دندان را می‌توان با پولیش دندان از بین برد. در پولیش دندان تنها لکه‌های سطحی کامپوزیت دندان حذف می‌شوند. اگر لکه‌ها از نوع داخلی باشند، باید از روش‌های دیگری برای اصلاح تغییر رنگ کامپوزیت استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که برای اصلاح رنگ کامپوزیت به کمک پولیش، باید حتما به دندانپزشکی مراجعه کنید.

 آیا می‌توان با بلیچینگ تغییر رنگ کامپوزیت دندان را اصلاح کرد؟

بلیچینگ دندان یکی از روش‌های سریع سفیدکردن دندان‌ها است و به دو صورت بلیچینگ هوم و بلیچینگ آفیس انجام می‌شود. در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان با بلیچینگ دندان تغییر رنگ کامپوزیت را اصلاح کرد؟ باید بگوییم که خیر، روش‌های بلیچینگ در اصلاح رنگ کامپوزیت دندان کاربردی ندارند. تغییر رنگ و لکه‌های ایجادشده بر روی کامپوزیت دندان را نمی‌توان با بلیچینگ اصلاح کرد. روش‌های بلیچینگ تنها روی ساختار طبیعی دندان تاثیرگذار هستند.

زیبایی دندان‌ها صرفا در سفیدشدن آن‌ها نیست!

تقریبا هیچ کسی نیست که زیبایی را دوست نداشته باشد. همه ما زیبایی را دوست داریم و سعی می‌کنیم همیشه در بهترین حالت خودمان باشیم. یکی از عوامل مهمی که در زیبایی تاثیر می‌گذارد، رنگ دندان‌ها و یک‌دستی آن‌ها است.

تا چندی پیش بسیاری از مشکلات مربوط به دندان‌ها مثل لکه‌ها دندانی و شکستگی‌ها قابل درمان نبودند و فرد باید تا آخر عمر خود نواقص دندانی‌ خودش را می‌پذیرفت.

اکنون اما به کمک روش‌های دندانپزشکی ترمیمی مثل کامپوزیت دندان، دیگر نیازی نیست دندان‌های لکه‌دار خود را تحمل کنید. شما می‌توانید به کمک انواع رنگ کامپوزیت مناسب دندان‌هایتان، زیبایی و درخشش را به صورتی کاملا طبیعی به آن‌ها برگردانید.

البته یک باور غلطی که در بین مردم وجود دارد این است که هر چه رنگ کامپوزیت سفیدتر باشد، دندان‌ها زیباتر خواهند بود.

این باور کاملا غلط است و اتفاقا سفیدی بیش از حد و رنگ نامناسب کامپوزیت‌ها می‌تواند تاثیر منفی بر چهره شما بگذارد. به این ترتیب بهتر است هنگام انتخاب رنگ کامپوزیت دندان خود به اندازه کافی دقت کنید و به توصیه‌های دندانپزشک عمل کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از دنتیوا راجع‌به انواع رنگ کامپوزیت دندان و عوامل موثر در انتخاب آن‌ها صحبت کردیم.

باید بدانید که کامپوزیت‌های طیف رنگی متنوعی دارند و هر کس می‌تواند با توجه به رنگ پوست خود، مناسب‌ترین رنگ کامپوزیت را برای اصلاح رنگ دندان‌های خود انتخاب کند.

دنتیوا یک فروشگاه معتبر و باسابقه فروش تجهیزات و مواد دندان‌پزشکی است. شما می‌توانید تمام نیازهای مطب خود را از فروشگاه دنتیوا تنها در عرض چند دقیقه تهیه کنید.

منبع مقاله

بله، سن یکی از عوامل موثر در انتخاب نوع رنگ کامپوزیت است.

انواع رنگ کامپوزیت دندان به 4 گروه A، B، C و D تقسیم می‌شود.

برای استفاده از روشن‌ترین رنگ کامپوزیت محدودیتی وجود ندارد، اما توصیه می‌شود تنها کسانی از روشن‌ترین رنگ کامپوزیت استفاده کنند که رنگ پوستشان روشن است. این کار باعث طبیعی‌تر شدن کامپوزیت دندان‌ها می‌شود.

به طور کلی کامپوزیت دندان سخت‌تر از دندان‌های طبیعی دچار تغییر رنگ می‌شود. اما در صورتی که فرد رژیم مناسبی نداشته باشد و به توصیه‌های دندانپزشک عمل نکند رنگ کامپوزیت‌ها با گذشت زمان دچار تغییر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *