بهترین خمیردندان برای کامپوزیت باعث می‌شود طول عمر کامپوزیت افزایش پیدا کند. همانطور که می‌دانید به طور متوسط، کامپوزیت دندان حدود پنج سال دوام می‌آورد؛ حتی اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، ممکن است بتوانید عمر کامپوزیت را چند سال بیشتر نیز افزایش دهید. البته، برعکس این موضوع نیز صادق است! بهداشت نامناسب می‌تواند عمر کامپوزیت را کاهش دهد. پس وقتی در مورد بهداشت دهان و دندان صحبت می‌کنیم، منظورمان انتخاب بهترین مارک خمیر دندان برای کامپوزیت است. با وبلاگ دنتیوا همراه باشید.

بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

ونیر کامپوزیت دندان به راحتی دندان‌های طبیعی رنگ نمی‌گیرد اما خوردن و نوشیدن برخی غذاهای رنگی مثل چای، نوشابه و قهوه به مرور زمان باعث لکه‌دارشدن کامپوزیت دندان می‌شوند. به این ترتیب مسواک‌زدن پس از مصرف این چنین غذاهایی بسیار مهم است.

پس از انجام کامپوزیت باید برای افزایش طول عمر کامپوزیت‌های خود از یک خمیردندان مناسب استفاده کنید. به طور کلی خمیردندانی که برای کامپوزیت‌های خود استفاده می‌کنید باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

·         فاقد مواد ساینده باشد

اولین ویژگی خمیردندان مخصوص کامپوزیت این است که فاقد مواد ساینده باشد. مواد ساینده موجود در خمیردندان به خودی خود مفید هستند و باعث از بین‌رفتن جرم و پلاک‌های دندانی می‌شوند اما نباید در استفاد از آن‌ها زیاده‌روی کرد. اما استفاده مکرر از این خمیردندان‌ها پس از کامپوزیت دندان‌ها باعث ایجاد خراش روی کامپوزیت شده و به تدریج باعث تغییر رنگ آن می‌گردد.

·         فاقد جوش شیرین، پراکسید هیدروژن و سدیم کربنات باشد

خمیردندان‌هایی که دارای پراکسید هیدروژن، سدیم کربنات و جوش شیرین هستند و یا خاصیت سفیدکنندگی دارند، باعث آسیب به کامپوزیت دندان‌ها می‌شوند و طول عمر مفید آن‌ها را می‌کاهند. به این ترتیب بهتر است برای کامپوزیت دندان‌ها از خمیردندانی استفاده شود که فاقد مواد سفیدکننده‌ای همچون پراکسید هیدروژن باشد.  

اپال سنس-بهترین خمیر دندان کامپوزیت

کدام خمیر دندان‌ها برای کامپوزیت نامناسب هستند؟

افرادی که دندان‌هایشان را کامپوزیت کرده‌اند، نباید از دو نوع خمیر دندان زیر استفاده کنند:

  • خمیر دندان‌های ساینده: خمیر دندان با مواد ساینده مانند این است که یک کاغذ سنباده فوق العاده ریز را به دندان‌های خود می‌کشید. حتی ساینده‌ای به ظاهر بی‌خطر مانند جوش شیرین می‌تواند بر وضعیت کامپوزیت دندان تأثیر منفی بگذارد.
  • خمیر دندان‌های سفید کننده: خمیردندان‌های سفید کننده حاوی هیدروژن پراکسید هستند. این ماده شیمیایی کامپوزیت را سفید نمی‌کند اما باعث فرسودگی آن در بلند مدت می‌شود. خمیردندان‌های سفید کننده می‌توانند سال‎ها از عمر کامپوزیت بکاهد.

 

چرا نباید از خمیر دندان‌ها با مواد ساینده استفاده کرد؟

مواد ساینده در بسیاری از خمیردندان‌ها رایج است. به عنوان مثال جوش شیرین ساینده رایج در بسیاری از محصولات مراقبت از دندان وجود دارد.

ساینده های معمول دیگر شامل کربنات کلسیم، ژل‌های سیلیس کم آب، اکسیدهای آلومینیوم هیدراته، کربنات منیزیم، نمک‌های فسفات و سیلیکات‌ها هستند. هر یک از این مواد را روی بسته بندی محصول جستجو کنید.

خمیر دندان برای کامپوزیت

چرا نباید از خمیردندان‌های سفید کننده استفاده کرد؟

ما اشاره کردیم که کامپوزیت در برابر لک مقاوم است، به این معنا که خمیر دندان‌های سفید باعث روشن شدن آن نمی‌شوند. با این وجود دلیل مهم‌تری وجود دارد که باید از خمیردندان‌های سفید کننده جلوگیری کرد.

هیدروژن پراکسید موجود در خمیردندان‌های سفید کننده می‌تواند مواد کامپوزیت را نرم کند که منجر به سایش اضافی هنگام مسواک زدن دندان می‌شود و آسیب‌های ساینده را تشدید می‌کند.

انواع برندهای کامپوزیت دندان ساخت چه کشورهایی هستند؟ مطالعه درباره کامپوزیت های سوئیسی ، بررسی کامپوزیت ژاپنی 

خمیردندان پولیش‌دار چیست؟

خمیردندان پولیش‌دار نوعی از خمیردندان‌های سفیدکننده است که زردی دندان‌ها را از بین می‌برد. اما خمیردندان‌های پولیش‌دار خواص ساینده دارند و نباید از آن‌ها برای استفاده روزانه استفاده کرد.

دندان‌پزشکان استفاده از این خمیردندان‌ها را برای صیقل‌دادن و پاکسازی دندان‌ها توصیه می‌کنند. اما استفاده زیاد از این خمیردندان‌ها موجب سایش مینای دندان و از بین رفتن آن می‌شود.

خمیر دندان پولیش دار برای کامپوزیت مناسب است؟

همان‌طور که گفتیم برای حفظ کامپوزیت دندان‌ها باید از خمیردندانی استفاده کرد که فاقد خواص سایندگی و سفیدکنندگی باشد.

خمیردندان‌های پولیش‌دار هم چون قدرت بسیار زیادی در سفیدکردن دندان‌ها دارند، می‌توانند به کامپوزیت دندان آسیب بزنند و باعث کاهش طول عمر آن شوند. به این ترتیب بهتر است برای کامپوزیت دندان‌های خود از خمیردندان پولیش‌دار استفاده نکنید.

کامپوزیت‌های دندانی بسیار حساس هستند و در اثر رژیم غذایی نادرست دچار تغییر رنگ می‌شوند. زمانی که کامپوزیت‌ دندان‌هایتان دچار تغییر رنگ شد، بهتر است برای ترمیم آن‌ها به دندان‌پزشک مراجعه کرده و از اقداماتی نظیر استفاده از خمیردندان پولیش‌دار بدون تجویز دندان‌پزشک خودداری کنید.

بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت چیست؟

بسیاری از دندانپزشکان توصیه می‌کنند که از خمیر دندان‌های ژل غیر ساینده استفاده کنند. در این نوع خمیردندان‌ها هیچ ماده مضری وجود ندارد، این بدان معناست که شما می‌توانید بدون نگرانی دندان‌های کامپوزیت خود را تمیز کنید.

بنابراین، مهم است که در زمان خرید خمیر دندان مناسب، روی بسته بندی محصول را بخوانید تا عنوان ژل غیر ساینده در آن قید شده باشد.

 

خرید خمیر دندان ضد حساسیت

خمیر دندان با خاصیت ضد حساسیت برای کامپوزیت مناسب است؟

خمیر دندان‌هایی که برای دندان‌های حساس فرموله می‌شوند، گزینه خوبی بعد از انجام کامپوزیت هستند. بسیاری از بیماران در چند روز یا هفته‌های اول پس از درمان حساسیت بیشتری را تجربه می‌کنند. یک خمیر دندان که برای حساسیت تولید شده است می‌تواند ضمن مفید بودن برای کامپوزیت، به کاهش علائم کمک کند.

این خمیر دندان‌ها مواد خشن کمتری دارند که لطافت بیشتری روی مینای دندان ایجاد می کنند. این مواد برای کامپوزیت نیز مفید هستند زیرا احتمال آسیب رساندن به آن را کمتر می‌کنند.

برای آشنایی با انواع کامپوزیت و خرید کامپوزیت به صفحه خرید کامپوزیت دندان مراجعه کنید.

آیا فلوراید به کامپوزیت آسیب می‌رساند؟

بیماران اغلب می‌پرسند که آیا فلوراید گزینه مطمئنی است؟ خمیر دندان‌های حاوی فلوراید نه تنها ایمن هستند بلکه گزینه مناسبی برای کامپوزیت هستند. فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

از آنجا که پوسیدگی دندان یکی از رایج‌ترین دلایلی است که نیاز به برداشتن کامپوزیت را اجتناب ناپذیر می‌کند، فلوراید می‌تواند در طولانی شدن طول عمر کامپوزیت مفید باشد.

ترفندهای مهم و کاربردی برای کار با کامپوزیت‌های فلو را در این مقاله از فروشگاه اینترنتی دنتیوا بخوانید.

بهترین مارک خمیر دندان برای کامپوزیت چیست؟

خمیر دندان‌های ژل غیر ساینده حاوی هیچ نوع ماده‌ای نیستند که به سطح کامپوزیت آسیب برسانند. پس به دنبال خرید خمیر دندان‌های ژلی غیر ساینده بروید. به طور کلی، برندهای مشهور خمیر دندان برای کامپوزیت شامل موارد زیر هستند:

  • سنسوداین (Sensodyne)
  • کلگیت (Colgate)
  • مریدنت Merident))
  • کرست (Crest)
  • اورال-بی (Oral-B)

مهم است که در مورد اصالت برند مطمئن شوید زیرا در بازار موارد تقلبی این برندهای نیز موجود هستند. حتماً روی بسته بندی محصول را مشاهده کنید تا عبارت‌های «عدم وجود سفید کننده و مواد ساینده» وجود داشته باشند. مسواک زدن دندان کامپوزیت شده با خمیردندان‌های غیر ساینده و بدون مواد سفید کننده می‌تواند به پیشگیری از بروز آسیب‌های مختلف کمک کند.

مسواک مناسب برای دندان‌های کامپوزیت چیست؟

همچنین باید ذکر کنیم که مسواک مورد استفاده شما می‌تواند تفاوت عمده‌ای در مورد شرایط کامپوزیت ایجاد کند. مسواک‌های دارای موی سفت و سخت می‌توانند صدمات جدی به کامپوزیت وارد کنند. این نوع مسواک‌ها البته به لثه‌ها و دندان‌ها نیز صدمه وارد می‌کنند.

بهتر است از مسواکی با سَر کوچک و موهای نرم استفاده کنید. این نوع مسواک‌ها برای کامپوزیت، لثه و دندان‌های شما مناسب هستند و همچنین به شما امکان می‌دهند نقاط صعب العبور دهان خود را تمیز کنید.

مسواک مناسب برای کامپوزیت

آیا استفاده از مسواک برقی برای کامپوزیت ضرر دارد؟

امروزه تعداد متقاضیان درمان کامپوزیت برای ترمیم دندان‌ها و احیای زیبایی از دست‌ رفته آن‌ها بسیار زیاد است. بسیاری از افرادی که کامپوزیت انجام می‌دهند، نگران دوام آن‌ها هستند و سوالات زیادی در ذهنشان در این رابطه وجود دارد.

برای مثال یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در ذهن بیماران وجود دارد این است که آیا استفاده از مسواک برقی به کامپوزیت دندان‌ها آسیب می‌زند یا خیر. برخی از افرادی که کامپوزیت انجام داده‌اند، از استحکام آن مطمئن نیستند و فکر می‌کنند کامپوزیت‌ها با مثلا نیروی فشار مسواک برقی از جا کنده می‌شوند. اما این در حالی است که کامپوزیت دندان از طریق پیوند یا باندینگ به مینای دندان‌ها پیوند می‌خورد و این پیوند به قدری محکم است که به راحتی نمی‌توان آن را جدا کرد.

برای آشنایی با انواع کامپوزیت و مشخصات آنها به صفحه خرید باندینگ دندانپزشکی مراجعه کنید.

در نتیجه اگر نگران این هستید که استفاده از مسواک برقی باعث تخریب و یا جداشدن کامپوزیت دندان‌هایتان شود، باید بگوییم که جای هیچ نگرانی نیست زیرا مسواک برقی برای کامپوزیت دندان‌های شما هیچ ضرری ندارد.

علاوه بر این پرزهای مسواک برقی به قدری نرم است که احتمال آسیب رساندن آن به پیوند کامپوزیت و مینای دندان تقریبا غیرممکن است. چنانچه باز هم نگران جداشدن کامپوزیت دندان خود هستید، می‌توانید سرعت لرزش مسواک برقی را روی کمترین حالتش تنظیم کرده و به این شکل از آسیب‌دیدن کامپوزیت‌ها جلوگیری کنید. گاهی ممکن است در اثر مراقبت‌های نادرست کامپوزیت دندان بعد از مسواک زدن جدا شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • باندینگ و فرم‌دهی نامناسب کامپوزیت
  • لایه‌گذاری بیش از حد کامپوزیت دندان
  • عدم رعایت صحیح مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان
  • مصرف خمیردندان‌های نامناسب

با انواع سیلرهای دندانپزشکی در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

راهنمای خرید خمیر دندان مخصوص کامپوزیت

اگر می‌خواهید کامپوزیت‌های شما دوام بالایی داشته باشند، حتماً برای معاینات منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. نظافت و معاینات هر شش ماه به دندانپزشکان این امکان را می‌دهد تا مراقبت‌های پیشگیرانه اساسی انجام دهند. در هر صورت، سعی کنید از بهترین مارک خمیر دندان برای کامپوزیت استفاده کنید تا طول عمر کامپوزیت‌های خود را افزایش دهید.

کلیه دندانپزشکان از سراسر کشور می‌توانند از فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی دنتیوا بهترین کامپوزیت‌ها را خریداری کنند. مزایای خرید از دنتیوا شامل پرداخت آسان، پشتیبانی 24 ساعته، ضمانت اصالت کالا و ارسال سریع است. تیم کارشناسان ما آماده پاسخگویی به هرگونه از سؤالات شما خریداران است.

می‌توانید از طریق شماره 09376316184 با ما در دنتیوا در ارتباط باشید.

منبع مورد استفاده در مقاله

خمیردندان‌های ژلی فاقد مواد ساینده بهترین خمیردندان برای دندان‌های کامپوزیت شده هستند.

از جمله مهم‌ترین برندهای معتبری که خمیردندان مناسب برای دندان‌های کامپوزیت شده دارند می‌توان به سنسوداین، اورال بی، کرست و کلگیت اشاره کرد.

خمیردندانی که برای دندان‌های کامپوزیت شده خود استفاده می‌کنید باید ویژگی‌هایی از جمله فاقد جوش شیرین، دارای ترکیبات ضد حساسیت، دارای ترکیبات سیلیکا، دارای هیدروژن پراکساید و .. داشته باشد.

بله، استفاده از خمیردندان مناسب از فرسودگی و تغییر رنگ کامپوزیت دندان شما جلوگیری کرده و به این ترتیب باعث افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *