سیلرهای کانال ریشه در کنار ترکیبات گوتا پرکا (Gutta Percha) برای ابچوریشن (Obturation) کانال‌های دندانی به کار می‌روند. گاهی اوقات از سیلرهای کامل بدون نیاز به گوتا پرکا نیز استفاده می‌شود.

ترکیب اصلی سیلرهای اندو بسیار متنوع بوده و از هر یک از ترکیبات کلسیم هیدروکساید، رزین‌های اپوکساید آمین، باریم سولفات، بیسموت اکسی کلراید، زینک اکساید و بسیاری مواد دیگر می‌توان برای این امر استفاده نمود.

به طور کلی سیلرهای به کار رفته در درمان ریشه را می‌توان در دو دسته سیلرهای حاوی اوژنول و نیز سیلرهای فاقد اوژنول طبقه بندی کرد. در واقع جزء زینک اکساید اوژنول در سیلرهای حاوی اوژنول را می‌توان به صورت موقت به منظور کاهش التهاب و حساسیت در حفره کانال دندان به کار برد.

معمولاً سیلرهای اندو از طریق سرنگ و با کپسول‌های مدرج و از قبل میکس شده استعمال می‌گردند. ورکینگ تایم این مواد بین برندهای مختلف بسیار متغیر بوده و بنابراین بهتر است پیش از انتخاب این سیلرها ابتدا خصوصیات هر یک از محصولات کمپانی‌های سازنده را با یکدیگر مقایسه نمایید.

در این مقاله قصد داریم به شما در مورد راهنمای خرید سیلرهای دندانپزشکی مطالبی را آموزش داده و بهترین انواع سیلرهای موجود در بازار را به شما معرفی کنیم. پس از خواندن این مطلب می‌توانید با مراجعه به فروشگاه مواد دندانپزشکی دنتیوا سفارش محصولات مورد نظر خود را از بین برترین برندهای سیلر انجام دهید.

سیلر کانال ریشه چیست

سیلر کانال ریشه چیست و به چه منظوری به کار می‌رود؟

سیلرهای دندانپزشکی به همراه ترکیبات نیمه جامد و جامد ابچوریشن به منظور پر کردن کامل سیستم کانال ریشه در جریان درمان‌های اندودنتیک به کار می‌روند. استفاده از این سیلرها مانع از رشد و نفوذ باکتری‌ها به داخل کانال ریشه می‌گردد.

به کارگیری سیلر در حقیقت به عنوان روشی جبرانی برای پر کردن نقایص و فضاهای خالی بین دیواره کانال ریشه و ماده پرکننده کور (core) در نظر گرفته می‌شود. بنا بر آنچه که گفتیم، به صورت موردی می‌توان کاربردهای سیلر را اینگونه برشمرد:

  • برای ابچوریشن کانال‌های جانبی
  • به عنوان ماده لوبریکانت در داخل کانال
  • فراهم آوردن حداکثر میزان دسترسی در عین نفوذ ناپذیری
  • کمک به کنترل و حذف میکروب‌ها
  • افزایش رادیواپاسیته
کاربرد سیلر کانال ریشه

مزایای ترکیبات سیلر اندو چیست؟

این ترکیبات مزایای بی‌شماری را برای دندانپزشک و اندودنتیست فراهم می‌آورند. از جمله:

  • قابلیت سیل کردن فوق العاده پس از تکمیل ستینگ
  • ایجاد چسبندگی کافی بین سیلر، دیواره‌های کانال و ماده پرکننده
  • خاصیت رادیواپاسیته
  • عدم ایجاد لکه
  • ثبات ابعادی بالا
  • قابلیت ترکیب شدن و استعمال آسان در داخل کانال ریشه
  • قابلیت خارج شدن آسان در صورت نیاز
  • عدم انحلال پذیری در مایعات بافتی
  • خاصیت باکتریسیدال (کشتن باکتری‌ها) یا باکتریواستاتیک (جلوگیری از رشد باکتری‌ها)
  • عدم تحریک بافت پری رادیکولار
  • ستینگ آهسته که متضمن ورکینگ تایم کافی این ترکیبات است.
انواع سیلر کانال ریشه

راهنمای جامع و کاربردی انتخاب آینه‌های دندان‌پزشکی را در این مقاله از سایت دنتیوا بخوانید.

طبقه بندی انواع سیلرهای به کار رفته در درمان ریشه

سیلرهای اندو را می‌توان بر پایه ترکیبات به کار رفته در آن‌ها در پنج گروه اصلی زیر طبقه بندی نمود:

  • سیلرهای بر پایه زینک اکساید اوژنول
  • سیلرهای بر پایه کلسیم هیدروکساید
  • سیلرهای بر پایه گلاس آیونومر
  • سیلرهای بر پایه بیوسرامیک
  • سیلرهای بر پایه رزین

در ادامه این مطلب به توضیح هر یک از این انواع سیلر می‌پردازیم:

سمان‌های زینک اکساید اوژنول

سمان‌های حاوی زینک اکساید اوژنول به طور اختصاصی برای درمان ریشه کاربرد دارند. دندانپزشکان سال‌هاست که از این دسته از سیلرهای زینک اکساید اوژنول در حرفه خود استفاده نموده و نتایج موفقیت آمیزی را نیز از به کارگیری این محصولات کسب نموده‌اند.

اصلی‌ترین نقطه قوت سیلرهای زینک اکساید اوژنول این است که در صورت گسترش بیش از حد در داخل بافت پری اپیکال به راحتی جذب گردیده و بنابراین مشکلی را از این نظر برای فرد ایجاد نمی‌کنند.

همچنین این ترکیبات از خوص ضد میکروبی نیز برخوردار بوده و علاوه بر آن ستینگ تایم این سمان‌ها به گونه‌ای تنظیم شده است که ورکینگ تایم قابل قبولی را در اختیار دندانپزشک قرار دهد.

با این حال این ترکیبات ممکن است موجب ایجاد لکه و تغییر رنگ در برخی ساختارهای دندانی گردند و بنابراین در انتخاب سیلرهای زینک اکساید اوژنول بایستی این نقطه ضعف مهم نیز مدنظر قرار گیرد. 

خرید سمان‌های زینک اکساید اوژنول

راهنمای خرید روکش موقت در بهترین نوع و برند را در این مقاله از مجله دنتیوا مطالعه کنید.

سیلرهای حاوی کلسیم هیدروکساید

ترکیبات کلسیم هیدروکساید در اصل با هدف افزایش خواص ضد میکروبی برای سیلرهای اندودنتیک روی کار آمدند. با این حال اندودنتیست‌ها به ندرت شاهد این خاصیت در سیلرهای حاوی کلسیم هیدروکساید بوده‌اند.

علت این امر آن است که برای آزادسازی کلسیم هیدروکساید از سیلر نیاز به حلالیت آن در آب خواهیم داشت که به کلی با کارکرد سیلر منافات دارد. این سیلر نیز همانند زینک اکساید اوژنول از جذب بالایی در طول زمان برخوردار است.

سیلاپکس (Sealapex)

سیلاپکس محصول کمپانی کر (Kerr) و یک سیلانت پلیمری کانال ریشه بر پایه ترکیب کلسیم هیدروکساید است. سیلاپکس کر فاقد اوژنول بوده و فرمولاسیون منحصر به فرد آن آن موجب بهبود و تشکیل سریع بافت سخت می‌گردد.

سیلاپکس همچنین از خاصیت انبساط پذیری در حین فرآیند ستینگ برخوردار بوده و برای این امر احتیاج به رطوبت بالا دارد. معمولاً دستیابی به ستینگ کامل سیلاپکس حدود ۳ هفته به طول می‌انجامد.

سیلرهای حاوی کلسیم هیدروکساید

سیلرهای بر پایه گلاس آیونومر

ویژگی اصلی این سیلرها که موجب محبوبیت بالای آن‌ها در عرصه اندودنتیک می‌گردد خاصیت باندینگ این مواد خصوصاً باندینگ آن‌ها به دنتین است. این ترکیبات در مقایسه با دیگر مواد سیلری که نام بردیم، کمتر موجب تحریک بافتی شده و سمیت پایین‌تری نیز دارند.

با این حال گلاس آیونومرها فاقد خاصیت ضدمیکروبی بوده و در صورت نیاز به درمان مجدد، خارج سازی این مواد از کانال ریشه به سختی امکان پذیر خواهد بود. به همین جهت امروزه این ترکیبات کاربرد خود را در عرصه اندودنتیک تا حد زیادی از دست داده‌اند.

سیلرهای بر پایه بیوسرامیک

سیلرهای بر پایه بیوسرامیک

بیوسرامیک‌ها نخستین بار در دهه ۱۹۹۰ میلادی پا به عرصه اندودنتیک گذاشتند و به مرور زمان با تقویت خاصیت فلوپذیری خود و امکان استفاده از تکنیک سینگل کن (Single cone) برای ابچوریشن به محبوبیت قابل توجهی دست یافتند.

این سیلرها برخلاف دیگر موادی که دچار شرینکیج می‌شوند، تا ۲/۰ درصد نیز امکان انبساط پذیری داشته و نیاز به استفاده از گوتا پرکا را کاهش می‌دهند.

بیوسرامیک‌ها پس از ستینگ خاصیت جذب بالایی را از خود نشان نداده و بنابراین در حین کار با آن‌ها باید مواظب بیرون زدن سیلر باشید.

نقطه ضعف دیگر این سیلرها به عنوان مواد اندو این است که این ترکیبات درمان مجدد را بسیار دشوار ساخته و گاهی اوقات نیاز به جراحی برای خارج کردن بیوسرامیک‌ها خواهند بود. برخی از سیلرهای بیوسرامیکی موجب تغییر رنگ دندان می‌گردند؛ اما فرمولاسیون‌های جدیدتر این مشکل را تا حدی برطرف ساخته‌اند.

اندوسیل مدل TCS کمپانی ماروچی (Maruchi)

این سیلر بیوسرامیکی ساخت کشور کره جنوبی بوده و به صورت یک خمیر آماده تزریق بر پایه تری کلسیم سیلیکات و در یک سرنگ ۳ گرمی در اختیار دندانپزشکان و اندودنتیست‌ها قرار می‌گیرد.

این بیوسرامیک به خوبی تمامی منافذ کانال ریشه را سیل کرده و با برخورداری از ورکینگ تایم کوتاه و خاصیت رادیواپاسیته فوق العاده به عنوان یکی از برترین گزینه‌های پیش روی دندانپزشکان از جهت انتخاب سیلر اندو به شمار می‌آید.

اندوسیل MTA کمپانی ماروچی

اندوسیل MTA محصول دیگری از کمپانی ماروچی است که ترکیب پایه آن سمان پوزالان بوده و از خواص فیزیکی و بیولوژیک منحصر به فرد ماده MTA برخوردار است.

 سیلر اندوسیل ماروچی به صورت پره میکس در یک سرنگ آماده به فروش می‌رسد که به این طریق می‌توان بدون نیاز به هیچگونه آماده سازی آن را مستقیم در کانال ریشه مورد استفاده قرار داد.

خاصیت فلو و مانورپذیری بالای این محصول موجب گردیده است که بتوان از آن در کانال‌های جانبی و فرعی نیز بهره جست. اندوسیل MTA فاقد اوژنول بوده و با چسبندگی در داخل کانال ریشه تداخلی ایجاد نمی‌کند.

این ماده برای پر کردن کانال ریشه و ترمیم پرفوراسیون ریشه انتخابی ایده آل به شمار آمده و مانع از تحریک بافتی و عفونت ثانویه می‌گردد.

مزایا ادسیل متا

سیلرهای رزینی

این ترکیبات به خوبی تمامی منافذ و کانال‌های جانبی را پر نموده و از خاصیت فلوپذیری بسیار بالایی برخوردارند. چسبندگی عالی و رادیواپاسیته نیز از دیگر نقاط قوت این سیلرهای رزینی محسوب می‌شوند.

رادیواپاسیته منجر به ظاهر متراکم این سیلرها گردیده و امکان خروج آسان آن‌ها را در صورت نیاز به درمان مجدد میسر می‌سازد. با این حال یک نقطه ضعف این مواد انقباض یا شرینکیج آن‌ها پس از ستینگ است که بایستی در کنار مزایای سیلرهای رزینی مدنظر قرار گیرد.

ادسیل متا (Adseal meta)

سیلر ادسیل متا ساخت کمپانی متابایومد (Meta Biomed) آمریکا بوده و به عنوان یکی از محبوب‌ترین سیلرهای با بیس رزین در بازار دندانپزشکی مطرح است.

سازگاری زیستی بالا و قابلیت چشمگیر آن در سیل کردن کانال ریشه از جمله علل این محبوبیت به شمار می‌روند. علاوه بر آن، ادسیل متا از خواص مثبت زیر نیز برخوردار است:

  • عدم تغییر رنگ دندان
  • عدم حلالیت در مایعات بافتی
  • رادیواپاسیته بالا
  • ضخامت فیلم ۳/۳

این محصول به صورت سرنگ‌های دوگانه (dual) ۵/۱۳ گرمی با بیس ۹ گرم اپوکسی رزین و کلسیم فسفات و ۵/۴ گرم کاتالیست حاوی آمین و بیسموت ساب کربنات به فروش رسیده و به عنوان سیلر دائم کانال ریشه و همچنین به منظور ابچوریشن حرارتی کاربرد دارد.

با انواع قلم کامپوزیت و انتخاب مناسب‌ترین آن‌ در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

سیلر AH 26 دنتسپلی (Dentsply)

سیلر AH 26 دنتسپلی در قالب ۸ گرم ماده پودری (حاوی بیسموت تری اکساید، کلسیم هیدروکساید، هگزامتیلن تترامین و تیتانیوم دی اکساید) و ۱۰ گرم رزین (بیسفنول اپوکسی رزین) عرضه می‌شود.

ترکیب این دو جزء با یکدیگر موجب دستیابی به حداکثر ظرفیت مهر و موم سازی کانال ریشه می‌گردد. علاوه بر آن سیلر AH 26 به خوبی با دیواره‌های کانال ریشه انطباق یافته و انقباض اندکی را در حین فرآیند ستینگ از خود نشان می‌دهد.

این سیلر عمدتاً برای ابچوریشن کانال ریشه با بالاترین میزان سازگاری بافتی پیشنهاد می‌شود. سیلر AH 26 دنسپلی غرآکریلیک، فاقد اوژنول و بر پایه رزین بوده و از خاصیت رادیواپاسیته استثنایی برخوردار است. این محصول را می‌توان با تمامی تکنیک‌های ابچوریشن مورد استفاده قرار داد.

به طور کلی خصوصیات متمایزکننده این سیلر را می‌توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • امکان کار کردن آسان با این ترکیب
  • کمترین میزان بروز لکه و تغییر رنگ دندان
  • ورکینگ تایم مناسب (حدود ۶-۴ ساعت)

ستینگ تایم ۱۵-۹ ساعت

نکات مهم درباره انواع سیلرها

در این مقاله به بررسی برخی از پر استفاده‌ترین برندهای سیلر دندانپزشکی موجود در بازار پرداختیم و انواع سیلرها را بر مبنای نوع ترکیب اصلی به کار رفته در آن‌ها طبقه بندی کردیم.

معمولاً این طبقه بندی شامل ترکیبات رزینی، بیوسرامیک‌ها، گلاس آیونومرها، ترکیبات بر پایه کلسیم هیدروکساید و نیز ترکیبات با بیس زینک اکساید اوژنول بوده و هر یک از این مواد بسته به خواص فیزیکی و مکانیکی خود به عنوان یک ترکیب سیلر منحصر به فرد در پر کردن کانال ریشه در حین درمان اندودنتیک کاربرد دارند.

شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه دنتیوا اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه خرید این محصولات را به دست آورده و با توجه به این اطلاعات اقدام به سفارش مواد اولیه مورد نیاز برای حرفه خود نمایید.

منبع: sciencedirect

سیلرهای دندانپزشکی به همراه ترکیبات نیمه جامد و جامد ابچوریشن به منظور پر کردن کامل سیستم کانال ریشه در جریان درمان‌های اندودنتیک به کار می‌روند. استفاده از این سیلرها مانع از رشد و نفوذ باکتری‌ها به داخل کانال ریشه می‌گردد.

ترکیب اصلی سیلرهای اندو بسیار متنوع بوده و از هر یک از ترکیبات کلسیم هیدروکساید، رزین‌های اپوکساید آمین، باریم سولفات، بیسموت اکسی کلراید، زینک اکساید و بسیاری مواد دیگر می‌توان برای این امر استفاده نمود.

ویژگی اصلی این سیلرها که موجب محبوبیت بالای آن‌ها در عرصه اندودنتیک می‌گردد خاصیت باندینگ این مواد خصوصاً باندینگ آن‌ها به دنتین است. این ترکیبات در مقایسه با سیلر بر پایه زینک اکساید اوژنول و کلسیم هیدروکساید کمتر موجب تحریک بافتی شده و سمیت پایین‌تری نیز دارند.

سیلر ادسیل متا ساخت کمپانی متابایومد (Meta Biomed) آمریکا بوده و می‌توان از آن به عنوان یکی از محبوب‌ترین سیلرهای با بیس رزین در بازار دندانپزشکی یاد کرد.

سازگاری زیستی بالا و قابلیت چشمگیر آن در سیل کردن کانال ریشه از جمله علل محبوبیت این سیلر به شمار می‌روند. علاوه بر آن سیلر ادسیل متا خواص زیر را هم دارد:

  • عدم تغییر رنگ دندان
  • عدم حلالیت در مایعات بافتی
  • خواص رادیواپاسیته بالا
  • دارای ضخامت فیلم ۳/۳

سیلرهای به کار رفته در درمان ریشه را می‌توان در دو دسته سیلرهای حاوی اوژنول و نیز سیلرهای فاقد اوژنول طبقه بندی کرد. همچنین می‌توان آن‌ها را بر اساس ترکیباتشان در 5 گروه زیر دسته‌بندی کرد:

  • سیلرهای بر پایه زینک اکساید اوژنول
  • سیلرهای بر پایه کلسیم هیدروکساید
  • سیلرهای بر پایه گلاس آیونومر
  • سیلرهای بر پایه بیوسرامیک
  • سیلرهای بر پایه رزین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *