طی چند سال گذشته اثر و کاربرد فلوراید در دندانپزشکی همواره مورد توجه بوده است. به طور کلی فلوراید یکی از عناصر موجود در طبیعت است که ممکن است در بسیاری از منابع طبیعی مثل آب یا خاک وجود داشته باشد. اثر و کاربرد فلوراید بر بدن و سلامت دندان‌ها همواره مورد توجه قرار گرفته است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد فلوراید باعث ایجاد مقاومت و استحکام دندان در برابر عوامل محیطی می‌شود. یکی از مهمترین اثرات فلوراید که شما دندانپزشکان باید از آن اطلاع داشته باشید، جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها به خصوص برای افرادی است که سن و سال کمتری دارند. به همین دلیل فلوراید تراپی حتماً در حرفه شما بسیار پرکاربرد خواهد بود. در ادامۀ این مقاله از مجله ی فروشگاه مواد دندانپزشکی دنتیوا قصد داریم دربارۀ کاربرد فلوراید دندانپزشکی به طور کامل و جامع صحبت کنیم.

فلوراید در دندانپزشکی

علی‌رغم کاربردهای بسیار گوناگونی که فلوراید در جامعه دارد، شاید بتوان یکی از بهترین کاربردهای آن را در دندانپزشکی دانست. فلوراید تراپی یا فلوراید درمانی یکی از روش‌های رایج در دندانپزشکی است که به شما دندانپزشکان کمک می‌کند میزان پوسیدگی و آسیب به دندان‌ها را کاهش دهید.

گاهی اوقات از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده می‌شود تا به مرور زمان میزان پوسیدگی دندان شخص کاهش یابد. همچنین در فلوراید تراپی امکان درمان موضعی نیز وجود خواهد داشت. در ظاهر امر، ممکن است استفاده از فلوراید بسیار ساده باشد، اما در واقع دندانپزشکان باید به طور دقیق و به میزان مشخص از این ماده استفاده کنند. چرا که استفادۀ بیش از حد از این عنصر نیز ممکن است برای بدن مضر باشد.

خمیر دندان حاوی فلوراید

مزایای استفاده از فلوراید در دندانپزشکی

فلوراید در دندان پزشکی فقط برای کاهش پوسیدگی دندان‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه مهمترین کاربرد و مزایای استفاده از فلوراید در دندانپزشکی مربوط به استحکام دندان‌هاست. به عنوان مثال گاهی اوقات آسیب به مینای دندان به حدی است که ممکن است باعث شکستگی دندان شود و استفاده از فلوراید از وقوع این اتفاق تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

در صورتی که پوسیدگی در دندان باعث ایجاد حفره یا شکاف شود، اگر ابعاد حفره یا شکاف کوچک باشد با استفاده از فلوراید می‌توان این مشکل را حل کرد. همچنین استفاده از فلوراید از تجمع میکروب‌ها بر روی سطح و حفره‌های دندان جلوگیری می‌کند. همچنین لثه را محکم و مقاوم کرده و از مشخص شدن ریشه دندان جلوگیری می‌کند.

فرآیند تأثیر فلوراید در دندانپزشکی

قبل از اینکه دربارۀ تأثیر فلوراید در دندان پزشکی و نحوۀ فرآیند آن صحبت کنیم، باید در مورد ساختار دندان صحبت کنیم.‌ شما دندانپزشکان به خوبی می‌دانید که جنس مینای دندان از چیست. مواد معدنی مانند هیدروکسی آپاتیت که در ساختار دندان وجود دارند، بسیار حساس هستند و در عین حال مقاومت بالایی نیز دارند.

یکی از فرآیند‌های تأثیرگذار پس از مصرف فلوراید نفوذ این عناصر به درون ساختار معدنی دندان است. عناصر فلوراید درون ساختار دندان جای می‌گیرند و دندان را نسبت به ترشح مواد مختلفی که روی سطح دندان آزاد می‌شود، مقاوم می‌کنند.

یکی دیگر از فرآیندهای مربوط به اثر فلوراید دندان پزشکی، روی فعالیت باکتری‌ها و میکروب‌ها روی سطح دندان است. تحقیقات نشان می‌دهد که فلوراید ممکن است درون مکانیسم اثر باکتری‌ها نفوذ کرده و این مکانیسم را به هم بریزد. به همین دلیل دیگر مواد اسیدی مانند قبل روی سطح دندان ترشح نخواهند شد و از آسیب به مینای دندان و ایجاد پوسیدگی جلوگیری خواهند کرد.

فلوراید برای استحکام دندان ها

کاربردهای فلوراید در دندانپزشکی

فلوراید در دندان پزشکی کاربردهای مختلف دارد و از طریق روش‌های مختلفی نیز جذب بدن می‌شود. امروزه راه‌های متعددی برای رسیدن فلوراید به سطح دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی به وجود آمده است. در گذشته این روش‌ها بسیار محدود‌تر بود. در ادامه برخی از کاربردهای فلوراید دندان پزشکی را برای شما بیان می‌کنیم.

۱.فلوریداسیون آب

یکی از کاربردهای فلوراید در دندان پزشکی استفاده از روش فلوریداسیون آب است. در این روش با استفاده از مقدار فلورایدی که درون آب وجود دارد، از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌شود.

در واقع درصد فلوراید موجود در آب تنظیم شده و پس از مصرف توسط شخص، به مرور عناصر به سطح مینای دندان می‌رسد. یکی از مزایای استفاده از این روش و کاربرد آن در دندانپزشکی این است که یک روش کاملاً استاندارد و مناسب است.

 به طوری که سازمان بهداشت جهانی انجمن بین‌المللی تحقیقات دندانپزشکی این روش را کاملاً برای فلوراید درمانی مناسب دانسته است. نحوۀ استفاده از این روش بستگی به این دارد که شما برای بیمار خود تا چه حد میزان پوسیدگی و آسیب به مینای دندان را تشخیص دهید.

به طور معمول حدود یک و نیم گرم در لیتر باید برای فلوراید درمانی، عنصر فلوراید در آب وجود داشته باشد. یکی از اولین کشورهایی که از این روش استفاده کرد، کشور سنگاپور بود که با نتایج مثبت آن روبه‌رو شد و استفاده از این روش را ادامه داد.

فلوریداسیون آب

2. فلوریداسیون نمک

روش دیگر برای فلوراید درمانی و انتقال فلوراید به سطح دندان‌ها، استفاده از نمک است. مانند روش قبلی درصدی از فلوراید را به نمک خالص اضافه می‌کنند و بیمار باید به طور مکرر از این نمک تغذیه داشته باشد تا فلوراید کافی به دندان او برسد.

اگرچه فلوریداسیون آب و فلوریداسیون نمک روش‌هایی هستند که باید به مرور زمان و در بلند مدت برای درمان بیماری‌های دندان انجام شوند و نتیجه آنی و سریع ندارند، اما در هر صورت در حدود ۲۰ کشور دنیا امروزه کاربرد دارند.

از فلوریداسیون نمک بیشتر در مناطقی استفاده می‌شود که دسترسی به آب کافی ندارند و ممکن است که آب مصرفی آنها خلوص کافی را نداشته باشد.

 از دیگر مزایای استفاده از این روش این است که بیمار شما در هر وعده غذایی خود می‌تواند از این نمک‌ها استفاده کند و این روش درمانی آزار و اذیتی برای شخص بیمار نخواهد داشت.

استفاده از این روش در عین مزایایی که دارد گاهی اوقات با خطراتی نیز روبرو است. به عنوان مثال نمی‌توان در این روش میزان مصرف نمک را کنترل کرد. خود نمک به تنهایی در صورت استفاده بیش از حد ممکن است آسیب زا باشد و برای همه این موارد باید کنترل شود.

کاربرد های باندینگ دندانپزشکی را اینجا بخوانید و برای خرید باندینگ دندان کلیک کنید.

3.قرص فلوراید

یکی از ساده‌ترین کاربرد‌های فلوراید در دندان پزشکی استفاده از قرص فلوراید است. قرص فلوراید به عنوان یک مکمل در کنار مکانیسم داخلی بدن تجویز می‌شود. برای افرادی که سن و سال کمتری دارند، مثل نوجوانان و کودکان، مصرف قرص فلوراید راحت‌تر از سایر عوامل خواهد بود.

بسیاری از مناطق جهان آب مصرفی آنها شامل فلوراید نیست. به همین دلیل بهتر است برای اینگونه بیماران قرص فلوراید را تجویز کنید. مصرف قرص فلوراید نیز زمان‌بندی و محدوده خاص خود را دارد و شما به طور کامل باید تحت نظر پزشک باشید. البته برای کودکانی که سنین پایین‌تری دارند و نمی‌توانند قرص فلوراید را مصرف کنند، قطره فلوراید تجویز می‌شود.

4.فلوراید موضعی

یکی از روش‌های رایج که اکثر شما دندانپزشکان برای درمان پوسیدگی دندان بیمار از آن استفاده می‌کنید، استفاده از روش فلوراید موضعی است. به عنوان مثال روش‌های متعددی مثل وارنیش دندان یا فوم دندان و همچنین خمیر دندان به عنوان استفاده از فلوراید موضعی شناخته می‌شود.

روش فلوراید موضعی به همان میزان که می‌تواند کاربرد فوق‌العاده‌ای برای رسیدن فلوراید به سطح مینای دندان داشته باشد، ممکن است دارای خطراتی باشد. مثلاً در صورتی که مصرف موضعی فلوراید بیش از حد انجام شود، باعث بروز فلوروزیس دندانی می‌شود. مصرف متعادل فلوراید موضعی باعث کمک به سیستم و مکانیسم داخلی بدن می‌شود و اثر آن را چند برابر می‌کند.

وارنیش فلوراید

5.وارنیش فلوراید

اگرچه روش‌های مختلفی مثل استفاده از خمیردندان و دهانشویه برای فلوراید درمانی وجود دارد، اما وارنیش فلوراید که معمولاً توسط دندانپزشکان در بیمارستان‌ها یا مطب انجام می‌شود، اثر بالاتری دارد.

دلیل این موضوع این است که غلظت فلوراید در روش وارنیش فلوراید بیشتر است. همچنین هنگامی که وارنیش فلوراید روی سطح دندان قرار می‌گیرد، ماندگاری و استحکام بیشتری دارد و به راحتی از بین نمی‌رود.

 با توجه به اینکه مواد وارنیش فلورایدی که در بازار وجود دارند درصدهای مختلفی از فلوراید را دارا هستند، تشخیص اینکه از چه نوع وارنیشی برای درمان پوسیدگی دندان باید استفاده کرد کاملاً برعهدۀ شما دندانپزشکان محترم است.

هنگامی که وارنیش فلوراید روی سطح دندان قرار می‌گیرد، علاوه بر اینکه به عنوان یک لایه محافظتی از آن استفاده می‌شود، قادر است باعث تغییر رنگ دندان نیز شود. البته باید گفت که این تغییر رنگ مانند روش‌های دیگر دندانپزشکی مثل لمینت یا کامپوزیت نیست. زیرا هنگامی که شخص چند بار مسواک بزند، به مرور این تغییر رنگ از بین خواهد رفت و رنگ قبلی دندان نمایان خواهد شد.

6.دهان شویه فلوراید

یکی دیگر از کاربردهای فلوراید در دندانپزشکی استفاده از دهانشویه فلوراید است. دهانشویه فلوراید قادر نیست مانند روش‌های دیگر مثل وارنیش اثر طولانی‌مدت داشته باشد. زیرا به طور موقت وارد فضای دهان می‌شود.

اما باید گفت که تنها راه رسیدن به نتیجه دلخواه استفاده مکرر از دهانشویه است. در صورتی که در کنار دهانشویه فلوراید از خمیر دندان فلوراید نیز استفاده کنید، تأثیر آن چندین برابر خواهد بود. گاهی اوقات ممکن است بیمار شما برای درمان پوسیدگی و استفاده از روش‌های فلوراید درمانی به شما مراجعه کند، اما این روش‌ها به تنهایی کافی نباشد.

زیرا در اکثر موارد خود شخص نیز باید از روش‌هایی مثل دهانشویه برای کاهش میزان پوسیدگی استفاده کند. معمولاً دهانشویه سدیم فلوراید در تعداد زیادی از کشورها به فروش می‌رسد و کاربرد بیشتری نسبت به سایر دهانشویه‌ها دارد.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله دنتیوا به طور کامل و جامع دربارۀ کاربرد فلوراید در دندانپزشکی صحبت شد. تشخیص اینکه چه نوع روشی برای فلوراید درمانی مناسب است، کاملاً به نوع پوسیدگی دندان بیمار و همچنین سن و سال او بستگی دارد.

 مجموعه دنتیوا سعی کرده است بسیاری از محصولات مختلف مثل سایلن پرسلن، فیشور سیلانت، مواد قالبگیری، کامپوزیت و بسیاری از مواد دیگر را با قیمت عالی در وب‌سایت دنتیوا در اختیار متقاضیان قرار دهد. به عنوان مثال مصرف برخی از دهانشویه‌ها برای کودکان اصلاً مناسب نیست.

 اما در مقابل افراد بزرگسال می‌توانند از آن استفاده کنند. بعد از این، با توجه به اینکه لازم است تمامی افراد به میزان کافی فلوراید دریافت کنند تا استحکام دندان و مقاومت آن افزایش پیدا کند، مطالعه این مقاله کمک بسیار زیادی به این دسته از افراد خواهد کرد.

فلوراید تراپی یا فلوراید درمانی یکی از روش‌های رایج در دندانپزشکی است که به دندانپزشکان کمک می‌کند تا میزان پوسیدگی و آسیب به دندان‌ها را کاهش دهند.

یکی از روش‌های رایج که اکثر دندانپزشکان برای درمان پوسیدگی دندان بیمار از آن استفاده می‌کنند، استفاده از روش فلوراید موضعی است. به عنوان مثال روش‌هایی مثل وارنیش دندان یا فوم دندان و همچنین خمیر دندان به عنوان استفاده از فلوراید موضعی شناخته می‌شوند.

عناصر فلوراید درون ساختار دندان جای می‌گیرند و دندان را نسبت به ترشح مواد مختلفی که روی سطح دندان آزاد می‌شود، مقاوم می‌کنند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که فلوراید ممکن است درون مکانیسم اثر باکتری‌ها نفوذ کرده و این مکانیسم را به هم بریزد. به همین دلیل دیگر مواد اسیدی مانند قبل روی سطح دندان ترشح نخواهند شد و از آسیب به مینای دندان و ایجاد پوسیدگی جلوگیری خواهند کرد.

از کاربردهای فلوراید در دندانپزشکی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • فلوراید در استحکام دندان‌ها و مراقبت از آن‌ها در برابر پوسیدگی نقش دارد.
  • در صورتی که پوسیدگی در دندان باعث ایجاد حفره یا شکاف شود، اگر ابعاد حفره یا شکاف کوچک باشد با استفاده از فلوراید می‌توان این مشکل را حل کرد.
  • با فلوراید می‌توان از تجمع میکروب‌ها بر روی سطح و حفره‌های دندان جلوگیری کرد.
  • فلوراید لثه را محکم و مقاوم کرده و از مشخص شدن ریشه دندان جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *