ترس از مطب دندانپزشکی، یک مشکل همه‌گیر است که افراد بسیاری در سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در حقیقت در طی مطالعه‌ای بین‌المللی که اخیراً صورت گرفته است، نزدیک به ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که در مواجهه با اقدامات دندانپزشکی دچار اضطراب و ترس می‌گردند. اغلب اوقات این اضطراب خود را در درازمدت به صورت اجتناب از مطب دندانپزشکی و درنتیجه بروز مشکلات سلامت دهان بروز می‌دهد.

بیماران مضطرب اغلب در حین انجام پروسیجرهای دندانپزشکی به سرعت از کوره در می‌روند و به اندازه بیماران دیگر با دندانپزشک همکاری نمی‌کنند. به علاوه، در مقایسه با سایرین، این افراد پاسخ‌ شدیدتری نسبت به درد نشان می‌دهند که این موضوع نه ‌تنها برای خود فرد، که برای دندانپزشک نیز دردسرساز خواهد بود.

به منظور اطمینان از کیفیت خدمات ارائه شده و جلوگیری از وقوع تجربیات منفی برای بیماران، بسیار مهم است که دندانپزشک و تیم وی راهکار‌های مؤثر برای کمک به بیماران مضطرب را شناخته و بکوشند از این طریق به بیماران در جهت فائق آمدن بر ترس‌هایشان یاری رسانند. 

در سال‌های اخیر تکنولوژی‌های جدید به عنوان ابزاری مفید برای کاهش اضطراب بیماران دندانپزشکی روی کار آمده‌اند. در این مقاله قصد داریم به شما چند راهکار ساده جهت کاهش ترس بیماران با استفاده از تکنولوژی را آموزش دهیم. کسانی که می‌خواهند ترس بیماران خود از اقدامات دندانپزشکی را کاهش داده و خاطره‌‌ای خوشایند از مطب دندانپزشکی را برای آنان رقم بزنند، از توصیه‌های به کار رفته در این مقاله سود خواهند برد.  

تله دنتیستری برای کاهش ترس از دندانپزشکی

کاربردهای فسفر پلیت دندانپزشکی را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

راهکار شماره ۱: تله دنتیستری (Teledentistry)

مطابق با اعلان سازمان بهداشت جهانی، دندانپزشکی جزو یکی از پرخطرترین مشاغل از جهت انتقال بیماری کووید ۱۹ در نظر گرفته می‌شود. علت این امر مواجهه بالای دندانپزشک با آئروسل‌های تنفسی در حین انجام اقدامات دندانپزشکی است. همین امر موجب می‌شود که ویزیت چک آپ در پاندمی حال حاضر کروناویروس به اقدامی استرس آور برای بیماران مبدل شده و بنابراین بسیاری از آن‌ها از مراجعه به مطب دندانپزشکی برای معاینه دندان‌های خود بپرهیزند.

اما دو پرسش اساسی که بایستی در خصوص وضعیت حرفه دندانپزشکی در دوران همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ به آن‌ها پاسخ دهیم، عبارتند از:

  • دندانپزشکان چگونه از خود و بیمارانشان در برابر بیماری‌های واگیردار و خصوصاً بیماری کرونا محافظت می‌کنند؟
  • چگونه می‌توان از تبدیل شدن مطب‌های دندانپزشکی به کانون‌های انتشار بیماری کرونا جلوگیری نمود؟

پاسخ به این دو سؤال در تکنولوژی تله دنتیستری یا دندانپزشکی از راه دور نهفته است.

امروزه انواع گوشی‌های تلفن همراه، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها به تکنولوژی تصویربرداری با کیفیت عالی مجهز شده‌اند و بنابراین با استفاده از این ابزارها بیماران می‌توانند بدون هیچ‌گونه ترس و نگرانی از خانه خود با دندانپزشک ارتباط برقرار نموده و درخصوص مشکلات دهان و دندان خود مشاوره دریافت کنند. برخی از مزایای این روش به شرح زیر است:

  • دندانپزشکانی که اینگونه خدمات از راه دور را در اختیار بیماران اورژانسی و افرادی که جهت فالو آپ پس از اقدامات درمانی به مشورت نیاز دارند، قرار می‌دهند، اعتماد و وفاداری بیماران خود را جلب نموده و تجربه بهتری را برای این افراد رقم خواهند زد.
  • با استفاده از تله دنتیستری، بیماران جدید نیز از ساعت‌ها صبر کردن در اتاق انتظار مطب دندانپزشکی بی‌نیاز خواهند شد و می‌توانند از طریق برقراری تماس‌های ویدیویی مشاوره‌های لازم را از دندانپزشک دریافت دارند.
  • به علاوه، با این روش دندانپزشک نیز دیگر نیازی به تعویض چندین و چندباره تجهیزات حفاظت فردی (PPE) با هر بار مواجهه با بیمار نخواهد داشت.
  • یک مزیت دیگر دندانپزشکی از راه دور یا تله دنتیستری امکان ارزیابی دوره‌ای بیماران و تحت نظر قرار دادن سیر بهبودی و مراقبت‌های بعد از عمل مثلاً بعد از عمل ایمپلنت است که موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه صرف شده توسط بیماران و نیز مصرف تجهیزات محافظتی توسط پرسنل می‌گردد.

با رعایت توصیه‌های فوق، بیماران از جنبه کیفیت خدماتی که دریافت می‌دارند آسوده‌ خاطر شده و این امر به طور قابل توجهی اضطراب آن‌ها را کاهش خواهد داد. این وضعیت چه در زمان همه‌گیری و چه غیر از آن صادق بوده و بنابراین توصیه می‌شود که دندانپزشکان از این به بعد تله دنتیستری را به عنوان بخشی از روتین کاری خود لحاظ نمایند.

استفاده از واقعیت مجازی برای ترس از دندانپزشکی

اطلاعات جامع و کاربردی درباره سایلن و پرایمر در دندانپزشکی را در این مقاله از فروشگاه آنلاین دنتیوا بخوانید.

راهکار شماره ۲: استفاده از واقعیت مجازی

یکی از چالش‌برانگیزترین جنبه‌های اضطراب و ترس از دندانپزشکی که امروزه افراد زیادی با آن مواجه‌اند، ترس از درد ناشی از انجام اقدامات دندانپزشکی است. 

علی‌رغم پیشرفت‌های بی‌سابقه‌ای که در تکنیک‌های درمانی و تکنولوژی‌های مورد استفاده در مطب‌های دندانپزشکی صورت گرفته است، اکثر افراد هم‌چنان به دلیل اضطراب و ترس از درد مراجعه به مطب دندانپزشکی را به تأخیر انداخته و یا بکلی از آن اجتناب می‌کنند. اگرچه از دیرباز استفاده از ترکیبات بی‌حس‌کننده به عنوان راهکار اصلی در کاهش درد ناشی از اقدامات دندانپزشکی مطرح بوده است، امروزه به ما ثابت شده که داروها به تنهایی برای این منظور کافی نیستند.

درک هر فرد از درد رابطه بسیار نزدیکی با یک عامل روان‌شناختی مهم به نام توجه آگاهانه (Conscious attention) دارد. بنابراین، چندان دور از ذهن نیست که راهکار ساده‌ای مانند ایجاد حواس‌پرتی بتواند درد بیماران را کاهش دهد. هرچه بیمار تمرکز بیشتری بر روی دیگر افکار خود داشته باشد، توجه کمتری به درد خواهد داشت و بنابراین این روش را می‌توان به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر جهت کاستن از درد بیماران و متعاقباً‌ کاهش استرس آن‌ها در نظر آورد.

امروزه با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی یا VR می‌توان محیطی مجازی (VE) و شبیه سازی شده را برای بیماران تدارک دید که افراد همانند دنیای واقعی قادر به تعامل با آن بوده و از طریق القای تصاویر و صداهای محرک موجب حواس‌پرتی بیماران و درنتیجه کاهش درد آنان می‌گردد.

مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی موجب کاهش شدت درد گزارش شده در حین انجام اقدامات درمانی پزشکی از قبیل شیمی‌درمانی، فیزیوتراپی، تعویض پانسمان‌ها در سوختگی و نیز جراحی می‌گردد.

در حیطه دندانپزشکی نیز، مطالعات بالینی متعدد برتری تکنولوژی VR را نسبت به تماشای فیلم و نیز حالتی که هیچ‌گونه روشی برای حواس‌پرتی در حین انجام اقدامات درمانی به کار برده نشده است نشان می‌دهند.

بنابر آنچه که گفتیم، به نظر می‌رسد که استفاده از واقعیت مجازی در آینده نزدیک به یکی از روتین‌های دندانپزشکی جهت کنترل ترس و اضطراب بیماران مبدل گردد.

(Electronic dental anesthesia)بی‌حسی الکترونیکی دندان

گوتا پرکا چیست و چه کاربردی دارد؟ را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

راهکار شماره ۳: ایجاد بی‌حسی برای بیماران با استفاده از تکنولوژی

برخی از بیماران وحشت زیادی از اعمال جراحی و دریافت بیهوشی دارند. بسیاری از نگرانی‌های این افراد حول اتفاقاتی است که ممکن است در زمان عدم هشیاری آن‌ها رخ دهد. برخی از افراد می‌ترسند که دیگر بیدار نشوند و یا حتی در اواسط عمل هوشیاری خود را به دست آورند که البته اتفاقی نادر است. اکنون با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، می‌توان بسیاری از اعمال جراحی را با بی‌حسی موضعی انجام داد که این امر موجب کاهش قابل توجه اضطراب بیماران می‌گردد. کاربرد این تکنولوژی‌ها در دندانپزشکی نیز به اثبات رسیده است.

بی‌حسی الکترونیکی دندان (Electronic dental anesthesia) تکنیکی است که در آن با استفاده از تحریک الکتریکی عصب از راه پوست، بی‌حسی دندان صورت می‌گیرد. در این روش از الکترودهایی استفاده می‌شود که جریان الکتریکی واحد تحریکی را در بافت تبدیل به جریان یونی نموده و بدون نیاز به آمپول‌های تزریقی متداول، درد بیماران را کاهش می‌دهند. 

این الکترودها را می‌توان در خارج یا داخل دهان کارگذاری کرد. الکترودهای داخل دهانی شامل الکترودهای Cotton-roll، الکترودهای کلامپی (Clamp) و الکترودهای چسبنده (Adhesive) بوده که از این بین، الکترودهای چسبنده بیشترین کاربرد را در دندانپزشکی دارند. این الکترودها نازک و قابل انعطاف بوده و به خوبی با مخاط دهان سازگاری پیدا می‌کنند. تکنیک فوق، تکنیکی غیرتهاجمی و ایمن بوده و اغلب اوقات بیماران پذیرش بالایی را نسبت به آن نشان می‌دهند.

برخی از مزایای استفاده از بی‌حسی به کمک الکترودهای دندانی عبارت است از:

  • در این روش بی‌حسی بافت نرم محدود خواهد بود.
  • اثرات ضد درد این تکنیک تا چندین ساعت ماندگاری خواهد داشت.
  • تکنیک استفاده از الکترود برای افرادی که از آمپول می‌ترسند ایده‌آل است.
  • بی‌حسی این روش تا پایان پروسیجر درمانی از بین خواهد رفت.
کاهش ترس از دندانپزشکی

با انواع سیلرهای دندانپزشکی در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

آنچه درباره کاهش ترس بیماران با استفاده از تکنولوژی باید بدانید

در این مقاله به شما چند راهکار ساده برای کاهش ترس بیماران دندانپزشکی با استفاده از تکنولوژی را معرفی نمودیم. امروزه از تکنولوژی‌های گوناگونی از قبیل تله دنتیستری (دندانپزشکی از راه دور) یا فناوری واقعیت مجازی (VR) به منظور کاستن از اضطراب و ترس بیماران نسبت به اقدامات دندانپزشکی استفاده می‌شود.

با این حال، بایستی به خاطر داشته باشید که همچنان بهترین راهکار این است که با بیماران خود ارتباط مؤثر برقرار نموده و اعتماد آن‌ها را در طول زمان جلب کنید. بنابراین اگر می‌خواهید میزان رضایت بیماران خود را از مطبتان افزایش دهید و مشتریان وفاداری برای خود بیابید، بهتر است که حتماً‌ به این نکته توجه داشته باشید.

تکنولوژی به شما کمک می‌کند که کار حرفه‌ای خود را با کیفیت بالاتری عرضه کنید و از درد و متعاقباً اضطراب مراجعین خود بکاهید. با این وجود، این تکنولوژی‌ها به هیچ عنوان جایگزین تعاملی که شما با بیماران خود برقرار می‌کنید نبوده و تنها به عنوان یک واسطه جهت تسهیل این فرآیند کاربرد دارند. بنابراین توصیه ما به شما این است که در فیلد خود به روز باشید و ابزارهای مختلف تکنولوژی‌ را نیز در کنار تعامل مؤثر و تکنیک صحیح کار خود جهت دستیابی به بهترین نتایج ممکن به کار ببندید. درصورتی که به اطلاعات جدیدتر احتیاج دارید، این مقاله لاتین را بخوانید.

کلیه دندانپزشکان از سراسر کشور می‌توانند برای خرید مواد دندانپزشکی از فروشگاه  مواد و تجهیزات دندانپزشکی دنتیوا بهترین مواد و تجهیزات دندانپزشکی را خریداری کنند. مزایای خرید از دنتیوا شامل پرداخت آسان، پشتیبانی 24 ساعته، ضمانت اصالت کالا و ارسال سریع است. تیم کارشناسان ما آماده پاسخگویی به هرگونه از سؤالات شما خریداران است.

می‌توانید از طریق شماره 09376316184 با ما در دنتیوا در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *