مراقبت از کامپوزیت دندان می‌تواند باعث افزایش طول عمر آنها شود. کامپوزیت یا ونیر می‌تواند حدود پنج سال دوام داشته باشد اما مراقبت صحیح و اصولی از دندان‌های کامپوزیت شده می‌تواند طول عمر آنها را افزایش دهد. پس اگر همین امروز دندان‌های خود را کامپوزیت کردید، باید دستورالعمل مراقبتی را مو به مو انجام دهید. با مقاله دیگری از وبلاگ دنتیوا همراه باشید.

9 راه مؤثر برای مراقبت از کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان به صورت سفارشی ساخته می‌شود تا روی دندان‌های شما قرار بگیرد. استفاده از کامپوزیت یک راه حل رایج برای دندان‌هایی هستند که دچار تغییر رنگ، شکستگی، ظاهر نامناسب و موارد دیگر شده‌اند. کامپوزیت دندان تمایلی به ترک خوردن ندارد و بزرگ‌ترین مزیت آنها ظاهر طبیعی آنهاست.

کامپوزیت به خوبی در برابر لک شدن و مشکلات دیگر مقاومت می‌کند اما در صورتی که به خوبی نگهداری شود. در هر صورت، کامپوزیت کردن دندان نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد که در زیر یک به یک به آنها می‌پردازیم:

۹ راه مراقبت از کامپوزیت دندان

1- بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

رعایت بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن دوبار در روز و نخ دندان کشیدن یک بار در روز یا حتی استفاده از واترجت‌های موجود در بازار می‌تواند به افزایش طول عمر کامپوزیت دندان کمک کند. توجه به این نکته ضروری است که کامپوزیت کردن مانع تجمع پوسیدگی روی دندان نمی‌شود. به همین دلیل، رعایت استانداردهای سلامت دهان و دندان مهم است.

همچنین مسواک زدن سریع و عدم مراقبت کافی از دندان می‌تواند منجر به تحلیل لثه شود. این جایی است که لثه‌ها شروع به عقب رفتن در اطراف دندان‌ها می‌کنند، به طوری که محل اتصال بین روکش و دندان مشخص می‌شود. هرچه تحلیل لثه بیشتر شود، محل اتصال بیشتر نمایان می‌شود. این کار باعث می‌شود تا مجبور به تعویض کامپوزیت‌های خود بشوید.

یک نشانه بارز از عدم مسواک زدن صحیح، این است که مسواک به سرعت فرسوده می‌شود. اگر در طی یک یا دو ماه برس مسواک حالت طبیعی خودش را از دست داد، به احتمال زیاد از مسواک خود به درستی استفاده نمی‌کنید. برای مراقبت از کامپوزیت دندان، سعی کنید از مسواک با برس نرم استفاده کنید یا مسواک خود را با نوک انگشتان نگه دارید تا روند مسواک زدن آرام‌تر انجام شود.

انواع برندهای کامپوزیت دندان ساخت چه کشورهایی هستند؟ مطالعه درباره کامپوزیت های سوئیسی ، بررسی کامپوزیت ژاپنی ، معرفی کامپوزیت گردایا

استفاده از نخ دندان برای مراقبت از کامپوزیت

2- غذاهای سفت نجوید

هر چیزی که به دندان‌های شما فشار وارد کند و باعث خُرد شدن یا شستگی آنها شود، می‌تواند کامپوزیت دندان‌ها را نیز تخریب کند. وارد کردن فشار مستقیم با غذاهای سفت به کامپوزیت‌ها آسیب می‌رساند. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم از گاز گرفتن مستقیم به غذاهای سخت (به عنوان مثال یخ، هویج خام، ذرت و آجیل) خودداری کنید.

به جای آنکه این مواد غذایی را در اندازه کامل بخورید، آنها به قطعات کوچک خُرد کنید. اگر عادت دارید که خودکار یا مداد خود را بجوید یا بطری‌ها را با دندان باز کنید، کامپوزیت آسیب می‌بیند و مجبور به تعویض آن خواهید بود. همچنین باید از خوردن انواع شیرینی‌ها و مواد غذایی قنددار خودداری کنید.

3- خمیر دندان مناسبی انتخاب کنید

هنگام انتخاب بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت مطمئن شوید که موادی مانند هیدروژن پراکسید، بی‌کربنات سدیم یا جوش شیرین در آن وجود نداشته باشد. هیدروژن پراکسید و بی‌کربنات سدیم سطح کامپوزیت‌ها را به اصطلاح می‌خورد و همچنین جوش شیرین نیز می‌تواند باعث از بین رفتن رنگ و سفیدی کامپوزیت‌ها شود.

در راستای مراقبت از کامپوزیت دندان به سراغ خمیر دندان‌های ژلی باشید تا خمیری! زیرا ژل‌ها حاوی موادی هستند که باعث از بین رفتن کامپوزیت‌ها نمی‌شوند. همچنین، مهم است که به سراغ محصولات با کیفیت و برندهای مشهور بازار مانند الترادنت، سنسوداین، کرست، وایت اسمایل، کلگیت و موارد دیگر بروید.

مواد ساینده مانند خمیر دندان‌های ذغالی (پودر بی‌کربن) باعث از بین رفتن زودهنگام کامپوزیت‌ها می‌شود. ذرات خشن موجود در این محصولات باعث خراشیده شدن سطح کامپوزیت می‌شوند که این موضوع به نوبۀ خود باعث جذب بیشتر لکه‌ها و از بین رفتن ظاهر سفید و جذاب کامپوزیت‌ها می‌شود.

استفاده از خمیر دندان برای مراقبت از کامپوزیت

4- از خوردن غذاهای تولید رنگ جلوگیری کنید

کامپوزیت دندان در برابر لک مقاوم است، با این وجود با گذشت زمان برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند ظاهر سفید آنها را لکه‌دار کنند. قهوه، چای، شراب و سیگار بدترین عوامل در تغییر دندان‌ها و کامپوزیت‌ها هستند.

اگر هنوز آماده کنار گذاشتن نوشیدنی مورد علاقه خود نیستید، سعی کنید از «نِی» استفاده کنید زیرا این کار می‌تواند لکه‌های دندان را محدود کند. حتی بعد از خوردن این نوشیدنی‌ها سریعاً دندان‌ها را مسواک بزنید.

آشنایی با خمیر پالیش کامپوزیت در بهترین نوع و برند را در این مقاله از فروشگاه آنلاین دنتیوا بخوانید.

مراقبت از دندان

5- از دندان قروچه جلوگیری کنید

وجود استرس یا حتی اختلال خواب ممکن است باعث دندان قروچه شبانه شود. ساییده شدن و فشار وارده از طریق دندان قروچه می‌تواند باعث آسیب دیدگی به کامپوزیت‌ها شود.

یکی از موارد مهم در برای مراقبت از کامپوزیت دندان در مواقع دندان قروچه استفاده از محافظ دندان است. محافظ روی دندان‌ها را می‌پوشاند و فشار وارده را جذب می‌کند. مهم است که از محافظ‌های با کیفیت استفاده کنید. ناگفته نماند، بهترین محافظ‌های دندان توسط دکتر ساخته می‌شوند.

اگر در ورزش‌های سنگینی مانند بوکس، تکواندو، کشتی یا هنرهای رزمی فعالیت می‌کنید، برای مراقبت از کامپوزیت حتماً از محافظ دهان استفاده کنید زیرا این کار تأثیر هر نیروی قوی را کاهش می‌دهد.

کامپوزیت دندان

6- مصرف الکل را محدود کنید

مقادیر زیاد الکل می‌تواند ماده اتصال (باندینگ) کامپوزیت به دندان را نرم کند. الکل ماده اتصال (باندینگ) را در معرض آسیب، فرسایش و لکه قرار می‌دهد. این بدان معنا نیست که کامپوزیت از بین می‌رود بلکه آسیب دیدگی نسبت به عوامل خارجی را افزایش می‌دهد.

الکل را می‌توان در خمیر دندان و دهانشویه نیز یافت. بنابراین، نوشته‌های روی بسته بندی این گونه محصولات را بخوانید تا مطمئن شوید محصولات تمیز کننده دندان فاقد الکل هستند. بعد از نوشیدن الکل نیز سریعاً دندان‌های خود را مسواک بزنید.

دود ناشی از سیگار کشیدن زیاد نیز می‌تواند رنگ کامپوزیت دندان را به مرور تغییر دهد. پس سعی کنید سیگار کشیدن را محدود کنید یا بعد از هر بار سیگار کشیدن، دندان‎های خود را مسواک بزنید.

راه های مراقبت از کامپوزیت دندان

اطلاعات جامع و کاربردی در مورد کامپوزیت‌های بالک فیل را در این مقاله از فروشگاه اینترنتی دنتیوا بخوانید.

7- از دهانشویه مناسب استفاده کنید

برخی از افراد به جای مسواک و نخ دندان از دهانشویه استفاده می‌کنند. این کار با اینکه به اندازه مسواک و نخ دندان مؤثر نیست اما می‌تواند همچنان عاملی برای مراقبت از کامپوزیت دندان باشد. به شرطی که دهانشویه حاوی الکل نباشد!

دهانشویه حاوی فلوراید را انتخاب کنید زیرا این ماده در طول عمر کامپوزیت‌ها مؤثر هستند. فلوراید حتی در حالت عادی نیز برای دندان‌های طبیعی مفید است اما استفاده زیاد از آن را به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. مقدار مصرف دقیق فلوراید را از دندانپزشک جویا شوید.

استفاده از دهانشویه

8- هر شش ماه یکبار دندان‌های خود را جرم گیری کنید

جرم گیری دندان‌ها می‌تواند به از بین بردن پلاک‌های جمع شده در روی و اطراف دندان کمک کند. این جرم‌ها با مسواک زدن برطرف نمی‌شوند. اگر دکتر احساس کند جرم‌ها در عمق بیشتری نفوذ کرده اند، ممکن است لازم باشد کامپوزیت‌های شما را برای جرم گیری از محل خود خارج کند.

همچنین باید از دندانپزشک خود بخواهید که کامپوزیت‌های شما را بررسی کند تا ببیند آیا هنوز ایمن هستند یا آسیب دیده‌اند. مراجعه مکرر به دندانپزشک می‌تواند به تشخیص بیماری‌ها، ناهنجاری‌ها و علائم اولیه پوسیدگی کمک کند. علاوه بر این، معاینه و نظافت منظم نه تنها برای سلامتی شما مهم است بلکه طول عمر کامپوزیت دندان را نیز افزایش می‌دهد.

جرمگیری دندان

با انواع ماسک برای استفاده دندانپرشکان در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

9- مراجعه منظم به دندانپزشک را فراموش نکنید!

بعد از قرار دادن کامپوزیت دندان، ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد برای ارزیابی به مطب برگردید. هدف اصلی این است که به دندانپزشک فرصتی برای بررسی نحوه قرارگیری کامپوزیت‌ها و وضعیت بافت لثه داده شود؛ او بررسی می‌کند که آیا لثه‌ها به کامپوزیت‌ها پاسخ مثبتی داده‌اند یا خیر! زمان مراجعه به پزشک می‌تواند فرصتی عالی برای طرح هرگونه پرسش در مورد روش‌های مراقبت از کامپوزیت ونیر باشد.

کلام آخر

کامپوزیت دندان یک عمل زیبایی محبوب است که در دندانپزشکی انجام می‌شود. روکش ونیر یک قطعه نازک از رزین کامپوزیت است که جهت مرتب نشان دادن دندان‌ها و طرح لبخند استفاده می‌شود؛ اما موضوع مهم، مراقبت از کامپوزیت دندان بعد از انجام این کار است.

شما اکنون باید سبک زندگی خود را تغییر دهید و هر کاری که باعث تغییر رنگ و خرابی زودهنگام کامپوزیت‌ها می‌شود را کنار بگذارید. با انجام دستورالعمل‌های بالا می‌توانید برای بیش از پنج سال از کامپوزیت‌های خود استفاده کنید.

مراقبت از کامپوزیت دندان می‌تواند باعث افزایش طول عمر آنها شود. کامپوزیت یا ونیر می‌تواند حدود پنج سال دوام داشته باشد اما مراقبت صحیح و اصولی از دندان‌های کامپوزیت شده می‌تواند طول عمر آنها را افزایش دهد.

روش درمانی کامپوزیت یک راه حل رایج برای دندان‌هایی هستند که دچار تغییر رنگ، شکستگی، ظاهر نامناسب و موارد دیگر شده‌اند.

دهانشویه‌های حاوی فلوراید بهترین گزینه برای مراقبت از کامپوزیت دندان‌ها هستند، زیرا این ماده در طول عمر کامپوزیت‌ها بسیار موثر است. فلوراید حتی در حالت عادی نیز برای دندان‌های طبیعی مفید است اما استفاده زیاد از آن به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

قهوه، چای، شراب و سیگار بدترین عوامل در تغییر دندان‌ها و کامپوزیت‌ها هستند. اگر نمی‌توانید نوشیدنی مورد علاقه خود را کنار بگذارید، سعی کنید برای خوردن آن از «نِی» استفاده کنید زیرا این کار می‌تواند لکه‌های دندان را محدود کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *