می‌دانیم که انواع ترکیبات رزین‌ کامپوزیت جزو بهترین گزینه‌های موجود برای ترمیم‌های مستقیم در نواحی خلفی به شمار آمده و از نظر کارکرد و نیز مسائل زیبایی‌شناختی بر دیگر مواد مشابه ارجحیت دارند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید این رزین‌ها از زمان آغاز به کار خود در عرصه دندانپزشکی سیر تکاملی چشمگیری را پشت سر گذاشته‌اند. تغییراتی که در ماتریکس مونومر و پارتیکل‌ها (اجزا)ی فیلر این کامپوزیت‌ها صورت گرفته، همگی در کاهش میزان انقباض پلیمریزاسیون و بهبود مقاومت فرسایشی این مواد مؤثر شناخته می‌شوند.

امروزه دسته جدیدی از کامپوزیت‌ها به نام کامپوزیت‌های بالک فیل (Bulk Fill) وارد بازار شده‌اند که به دلیل در بر داشتن خواص فیزیکی منحصر به فرد از محبوبیت بالایی برخوردارند. این مواد را می‌توان در حفرات دندانی با ضخامت ۴ الی ۵ میلی‌متر مورد استفاده قرار داد. مزیت اصلی این کامپوزیت‌ها انقباض پلیمریزاسیون کمتر و نیز کاهش زمان کارکرد این مواد است. در این مقاله قصد داریم در مورد کامپوزیت‌های بالک فیل و کاربرد آن‌ها در ترمیم‌های دندانی (عمدتاً ترمیم‌های کلاس ۱ و کلاس ۲) به شما اطلاعاتی جامع و کاربردی را ارائه دهیم.

رزین کامپوزیت بالک فیل چیست؟

مزایای رزین کامپوزیت بالک فیل

موارد استفاده از کامپوزیت‌های بالک فیل

کامپوزیت بالک فیل Filtek One تری ام (3M)

کامپوزیت بالک فیل Flowable تری ام (Filtek)

کامپوزیت خلفی بالک فیل مستردنت (Masterdent)

رزین کامپوزیت بالک فیل چیست؟

کامپوزیت‌ بالک فیل به نوعی رزین کامپوزیت لایت کیور گفته می‌شود که می‌توان آن‌ را در لایه‌هایی با عمق ۴ تا ۵ میلی متر در دندان مورد استفاده قرار داد. این مواد از دیرباز در عرصه دندانپزشکی حضور داشته و اگرچه تاکنون به کارگیری آن‌ها محدود بوده است، اخیراً با اقبال عمومی مواجه گشته و در سال‌های اخیر میزان فروش آن‌ها چندین برابر شده است.

می‌دانیم که استفاده از انواع رزین کامپوزیت تنها در مواردی توصیه می‌شود که عمق مدنظرمان در حد ۲ میلی‌متر باشد. علت این موضوع عدم نفوذ نور و نیز مسائلی است که به دنبال انقباض پلیمریزاسیون برای ترمیم ایجاد می‌گردد که ممکن است به شکستگی یا ضعف محل اتصال در ساختار دندان بیانجامد. با این حال، فرمولاسیون‌ جدید کامپوزیت‌های بالک فیل به گونه‌ای است که این مواد را به یک جایگزین مهم در ترمیم‌های عمقی دندان مبدل می‌سازد.

رزین کامپوزیت بالک فیل

مزایای رزین کامپوزیت بالک فیل

در وهله اول، نخستین مزیت آشکار استفاده از این کامپوزیت‌ها را می‌توان به کاهش زمان کار با این مواد و نیز کوتاه بودن فرآیند پلیمریزاسیون آن‌ها نسبت داد. علاوه بر آن کامپوزیت‌های بالک فیل موجب حذف فضاهای خالی بین لایه‌ها گردیده و حساسیت ناشی از تکنیک ترمیمی را نیز کاهش می‌دهند. 

از جنبه پلیمریزاسیون نیز، تحقیقات آزمایشگاهی متعددی نفوذ نور در لایه‌های ۴ الی ۵ میلی‌متری از کامپوزیت‌های بالک فیل را به اثبات رسانیده‌اند. به این ترتیب امکان پلیمریزاسیون کامل مواد در این عمق‌ها نیز میسر شده است. برای این منظور، اکثر کمپانی‌های سازنده، اگر نگوییم تمامی‌شان، کامپوزیت‌هایی را به بازار عرضه می‌کنند که تا حد زیادی نیمه شفاف بوده و گاهی شفافیت آن‌ها از مینای طبیعی دندان نیز بیشتر است. از همین رو، توجه به این نکته توسط دندانپزشک ضروری است که در چنین حالاتی، ماده ترمیمی اندکی خاکستری‌تر و درنتیجه رنگ آن متمایز از دندان طبیعی خواهد بود. اگرچه برخی از دندانپزشکان این ویژگی را به عنوان یک نقطه ضعف زیبایی شناختی برای کامپوزیت‌های بالک فیل برمی‌شمارند، اما از سوی دیگر می‌توان آن را بهای ناچیزی برای کارآیی بهتر این مواد به حساب آورد. در واقع از نظر زیبایی شناختی نیز، این نقطه ضعف را می‌توان تقریباً قابل چشم پوشی دانست.

انقباض پلیمریزاسیون یکی از مهم‌ترین محدودیت‌های استفاده از کامپوزیت‌ها خصوصاً در انجام ترمیم‌های کلاس ۱ که در آن دیواره‌های مجاور به هم متصل می‌شوند، محسوب می‌گردد. به علاوه، تنش ایجاد شده به دنبال انقباض در مقایسه با انقباض حجمی از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و علت آن تأثیر این تنش بر ایجاد شکستگی‌های مارژینال و کاهش مقاومت در اتصال به سطح دندان‌هاست. با توجه به اینکه از کامپوزیت‌های بالک فیل عمدتاً در ترمیم‌های خلفی کلاس ۱ و ۲ که در آن c-factor بالاتر است استفاده می‌شود، بایستی حتماً مشکل انقباض در این کامپوزیت‌ها به خوبی رفع گردد. امروزه کمپانی‌های سازنده کامپوزیت‌های بالک فیل به فرمولاسیون‌های ویژه‌ای از این مواد دست یافته‌اند که مشکل تنش انقباضی در لایه‌های ۲ میلی‌متری معمول را از طریق تکنیک بالک فیل برطرف می‌سازند.

موارد استفاده از کامپوزیت‌های بالک فیل

موارد استفاده از این کامپوزیت‌ها بسته به توصیه‌های هر یک از کمپانی‌های سازنده این مواد به شیوه‌ای منحصر به فرد تعیین می‌گردد. هر یک از این مواد از ترکیبات مخصوص به خود برخوردار بوده و نسبت پارتیکل‌ها و رزین، سایز و نحوه توزیع پارتیکل‌ها در آن‌ها متغیر است. در انتخاب کامپوزیت‌های بالک فیل توجه به دستورالعمل کمپانی سازنده در خصوص عمق پلیمریزاسیون اهمیت زیادی دارد. برخی از این کمپانی‌ها عمق ۴ میلی‌متر و برخی عمق ۵ میلی‌متر را ایده‌آل می‌دانند. گاهی اوقات توصیه می‌شود که علاوه بر سطح اکلوزال، این مواد از سطح مخاط بوکال و لینگوال نیز لایت کیور شوند.

در حقیقت، تکنیک پلیمریزاسیون در این مواد بسیار شایان توجه ویژه است. استفاده از کامپوزیت‌های بالک فیل لزوماً به معنای عدم نیاز به فرآیند کیورینگ ویژه نیست. دقت داشته باشید که سر دستگاه لایت کیور بایستی حتماً کامپوزیت را پوشش دهد. در برخی موارد، مانند زمانی که ابعاد ترمیم عریض‌تر از سر دستگاه است، چندین مرتبه لایت کیور کردن جهت پلیمریزاسیون کامل مواد ضرورت خواهد یافت.

نکته آخری که در مورد کامپوزیت‌های بالک فیل باید مد نظر قرار دهید، ویسکوزیته آن‌هاست. موادی که ویسکوزیته پایینی دارند (اصطلاحاً کامپوزیت‌های Flowable)،‌ به آسانی قابل انطباق‌پذیری بوده و با این حال از مقاومت فرسایشی پایینی برخوردارند. از همین رو بایستی این کامپوزیت‌ها را با یک لایه رزین کامپوزیت دیگر یا متریال بالک فیل با ویسکوزیته نرمال پوشاند.

در ادامه این مطلب قصد داریم چند مورد از بهترین کامپوزیت‌های بالک فیل موجود در بازار را به شما معرفی کنیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این کامپوزیت‌ها به فروشگاه اینترنتی دنتیوا مراجعه کنید.

مزایای رزین کامپوزیت بالک فیل

کامپوزیت بالک فیل Filtek One تری ام (3M)

این رزین کامپوزیت بالک فیل به منظور افزایش سهولت در انجام ترمیم‌های خلفی دندان طراحی شده است. این کامپوزیت را می‌توان در یک مرحله به صورت یک لایه ۵ میلی‌متری به کار برد. به این ترتیب با استفاده از کامپوزیت لایت کیور Filtek One از لایه کپینگ مضاعف بی‌نیاز خواهید شد. همانطور که گفتیم، تصور عمومی بر آن است که کامپوزیت‌های بالک فیل به قیمت از دست دادن زیبایی ظاهر، به خواصی چون سرعت بالا و سهولت در مصرف دست یافته‌اند. این در حالی است که کامپوزیت بالک فیل Filtek One به عنوان یک استثنا در این زمینه مطرح بوده و با به کارگیری فناوری انقلابی خود توانسته اپاسیته بالایی را از خود به نمایش بگذارد. فرمولاسیون بالک فیل Filtek به نحوی است که در این حالت عمق کیورینگ دست نخورده باقی خواهد ماند.

ماده ترمیمی بالک فیل Filtek One با تطبیق‌پذیری بالا با حفرات دندانی، مشابه ترکیبات Flowable عمل نموده و ضمناً طراحی منحصر به فرد سری یا تیپ آن دسترسی بالاتری را به حفرات عمیق دندان فراهم می‌آورد.

از جمله دیگر نقاط قوت این کامپوزیت می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • به کارگیری سریع و آسان در یک مرحله
  • افزایش اپاسیته که موجب بهبود ظاهر این کامپوزیت دندانی می‌گردد
  • کاهش تنش و امکان کیورینگ تا عمق ۵ میلی متر
  • موجود در ۵ رنگ A1، A2، A3، B1 و C2 به صورت کپسول یا سرنگ
  • حاوی مونومرهای متاکریلات
  • امکان پالیش پذیری و هندلینگ آسان
  • عدم چسبندگی به ابزارها

آیا تصمیم دارید بهترین نوع کامپوزیت در دندانپزشکی در مناسب‌ترین قیمت داشته باشید؟

کامپوزیت بالک فیل Flowable تری ام (Filtek)

از کامپو‌زیت‌های 3M نانوهیبریدی Filtek با ویسکوزیته پایین (Flowable) می‌توان به صورت یک مرحله‌ای و تا عمقی معادل ۴ میلی‌متر استفاده نمود. این ترکیبات لایت کیور تنش انقباضی پایینی را به سیستم وارد نموده و از نظر مقاومت در برابر فرسایش ایده‌آل در نظر گرفته می‌‌شوند. با استفاده از این کامپوزیت می‌توانید مدت زمان ترمیم‌های دندانی را کاهش داده و در زمان و انرژی مصرفی خود صرفه جویی کنید.

این کامپوزیت‌های بالک فیل در چهار رنگ مختلف در بازار موجود بوده و از سرعت و استحکام بالا و هندلینگ فوق‌العاده برخوردارند. از این مواد می‌توان به عنوان بیس در زیر ترمیم‌های کلاس 1 و 2 و لاینر در زیر مواد ترمیمی مستقیم نیز استفاده نمود. برخی از دیگر موارد استفاده از کامپوزیت‌های Flowable تری ام عبارتند از:

  • به عنوان سیلانت پیت (pit) و فیشر (Fissure)
  • ترمیم‌های محافظه کارانه از قبیل نواحی اکلوزال کوچک و با تنش پایین
  • ترمیم‌های کلاس ۳ و ۵
  • ترمیم نقایص کوچک در مینای دندان
  • ترمیم نقایص کوچک در ترمیم‌های زیبایی غیرمستقیم
  • ترمیم رزین و مواد موقتی آکریلیک
  • حذف آندرکات
  • به عنوان کور بیلدآپ در زمانی که حداقل نصف ساختار تاج برای حمایت از روکش دندان باقی مانده
کامپوزیت بالک فیل Filtek One تری ام

کامپوزیت خلفی بالک فیل مستردنت (Masterdent)

کامپوزیت بالک فیل مستردنت یا مسترفیل (Master-Fill) یک کامپوزیت لایت کیور است که اختصاصاً برای استفاده در ترمیم‌های خلفی و کور بیلدآپ طراحی شده است. این ماده را می‌توان به صورت یک لایه منفرد با ضخامت ۵/۶ میلی متر مورد استفاده قرار داد. این امر موجب صرفه جویی در زمان می‌گردد. این محصول در یک سرنگ حاوی 5/4 گرم ماده مؤثره به فروش می‌رسد. مزایای این کامپوزیت را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تکنیک سریع تک لایه با عمق ۵/۶ میلی متر در یک لایه
  • تک رنگ بودن که ظاهری طبیعی به این کامپوزیت بخشیده و همچنین موجب صرفه اقتصادی بالاتر آن می‌گردد
  • سرعت عمل بالا
  • مقاومت بالا
  • Packable بودن از لحاظ قوام که موجب سهولت در هندلینگ آن می‌شود

سخن آخر

در این مقاله کوشیدیم اطلاعاتی جامع و کاربردی را در مورد کامپوزیت‌های بالک فیل به شما ارائه دهیم. کامپوزیت‌های بالک فیل به عنوان نسل جدید ترکیبات رزین کامپوزیت امروزه به طور گسترده در مطب‌های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله تفاوت‌های مهم این کامپوزیت‌ها با ترکیبات قدیمی‌تر می‌توان به اصلاح مشکل انقباض پلیمریزاسیون و امکان استفاده از این مواد در عمق ۴ الی ۵ میلی‌متری اشاره کرد. امروزه انواع مختلفی از کامپوزیت‌های بالک فیل لایت کیور در بازار یافت می‌شوند که هر یک با فرمولاسیون ویژه خود امکاناتی مضاعف را به این مواد ترمیمی دندان افزوده‌اند. برای آگاهی از قیمت‌های به روز این مواد و کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید بهترین کامپوزیت‌های بالک فیل می‌توانید به فروشگاه وب سایت دنتیوا مراجعه کنید. 

اگر قصد محصولات کامپوزیت‌های بالک فیل باکیفیت و با اطمینان را دارید، جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *