باندینگ کامپوزیت که به عنوان باندینگ دندان یا Dental باندینگ نیز شناخته می‌شود، راه‌حلی برای درمان آسیب‌های جزئی یا شکاف‌های ایجاد شده در دندان‌ها بشمار می‌آید. دندان پزشکان اغلب از این روش برای پرکردن تراشه‌ها، شکستگی یا شکاف بین دندان‌ها یا برای تغییر رنگ آنها استفاده می‌کنند.

در این روش یک رزین کامپوزیت به محل مورد نظر در دندان چسبانده شده و برای رسیدن به فرم مدنظر تغییر شکلی بر روی آن ایجاد می‌شود. از آنجایی که رنگ رنگ رزین با رنگ دندان بیمار هماهنگ است در نهایت دندان ترمیم شده ظاهری کاملا طبیعی خواهد داشت. در ادامه این مطلب به تعریف باندینگ، کاربردهای آن، نکات مهم در هنگام خرید و معرفی بهترین برندها می‌پردازیم.

باندینگ دندان چیست؟

واژه Bonding به معنای پیوستن بوده و باندینگ یک روش آسان برای بهبود وضعیت ظاهری دندان‌ها در یک جلسه کوتاه درمانی است. علاوه بر موارد مربوط به آسیب‌های ظاهری دندان، از این روش برای پر کردن فاصله بین دندان‌های جلو و بهبود لبخند استفاده می‌شود. در باندینگ دندان از یک رزین مصنوعی برای فرم‌دهی به یک بخش از دندان استفاده شده و به دندان بیمار باند می‌شود.

باندینگ چیست؟

اطلاعات جامع و کاربردی درباره سایلن و پرایمر در دندانپزشکی را در این مقاله از فروشگاه آنلاین دنتیوا بخوانید.

پروسه باندینگ به چه صورت است؟

پروسه باندینگ دندان شامل سه مرحله آماده‌سازی، اجرا و تکمیل مراحل می‌شود؛ که در ادامه به توضیح هر یک از این مراحل می‌پردازیم:

نحوه آماده‌سازی بیمار قبل از باندینگ دندان

قبل از شروع فرایند باندینگ دندان آمادگی زیادی نیاز نیست؛ تنها در مواردی که از باندینگ برای پرکردن دندادن پوسیده استفاده می‌کنید از بی‌حسی استفاده کنید. چراکه در این مواقع برای ایجاد تغییر شکل ظاهری در دندان لازم است دندان را سوراخ کرده یا تراشه را در نزدیک عصب قرار داد. همچنین لازم است برای انتخاب رنگ رزین هماهنگ با دندان بیمار از یک راهنمای تناژ رنگ استفاده کنید

پروسه انجام باندینگ دندان به چه صورت است

در مرحله دوم باندینگ لازم است سطح دندان را زبر کرده و سپس از مایع حالت‌دهنده استفاده کنید؛ این کار سبب می‌شود تا مواد باندینگ به خوبی بر روی دندان بیمار بچسبند. سپس رزین همرنگ دندان قالب‌گیری و به شکل دلخواه صاف شده و همانطور که می‌دانید این ماده با لیزر سخت می‌شود.

برای مطالعه بیشتر درباره کاربردهای لیزر در دندانپزشکی این مقاله را از دست ندهید.

پس از سفت شده مواد، در این مرحله مواد را بیشتر از مرحله قلبی تراشیده و به خوبی شکل دهید؛ سپس با پالیش دادن کاری کنید که درخشندگی مواد رزین با بخش‌های دیگر سطوح دندان مطابقت داشته باشد.

مرحله تکمیلی پروسه باندینگ دندان

کل این فرایند برای یک دندان اغلب بین سی دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. نکته حائز اهمیت آن است که موادی مانند چای، قهوه و بسیاری مواد دیگر لکه‌هایی را بر روی مواد رزین ایجاد می‌کنند؛ بنابراین بهتر است از مریض بخواهید تا 48 ساعت بعد از درمان از خوردن و آشامیدن موادی که سبب ایجاد لکه بر روی دندان می‌شوند، خودداری کنند.

باندینگ دندان

آشنایی با خمیر پالیش کامپوزیت در بهترین نوع و برند را در این مقاله از فروشگاه آنلاین دنتیوا بخوانید.

کاربردهای باندینگ چیست؟

به دلیل برخی محدودیت‌های باندینگ دندان، گروهی از دندانپزشکان این روش را برای تغییرات کوچک زیبایی، اصلاح کوتاه مدت مشکلات زیبایی دندان و اصلاح دندان‌های جلویی مناسب می‌دانند. به طور کلی کاربردهای باندینگ عبارتند از:

  • سفیدکنندگی: باندینگ کامپوزیت را می‌توان راه‌حلی برای لکه‌گیری و پرکردگی‌ها دندان‌ها دانست. برای بدست آمدن لبخند جذاب‌تر، بهتر است از این روش در کنار سایر روش‌های سفیدکننده دندان استفاده کنید. بنابراین قبل از شروع درمان باندینگ ابتدا با بهره‌گیری از سایر روش‌های سفیدکننده رنگ دندان‌های بیمار را بهبود دهید.
  • ترمیم پوسیدگی: کاربرد دیگر باندینگ ترمیم دندان‌های پوسیده است؛ همانطور که گفته شد از رزین‌های کامپوزیت برای پرکردن حفره‌های دندان‌ها استفاده می‌شود.
  • ترمیم ظاهری: از باندینگ برای بهبود وضعیت ظاهری دندان‌های شکسته، ترک خورده و آسیب‌دیده نیز استفاده می‌شود
  • تغییرات ظاهری: از باندینگ برای تغییر ظاهر دندان‌ها مانند بلند کردن طول دندان نیز استفاده می‌شود
  • جایگزین پرکننده‌ها: باندینگ یک جایگزین مناسب برای پرکننده‌های amalgam مانند نقره است
  • درمانی: در مواردی که ریشه دندان بر اثر عقب‌نشینی لثه در معرض آسیب قرار گرفته می‌توانید برای محافظت از ریشه از باندینگ استفاده کنید.
کاربردهای باندینگ

نکات مهمی که در هنگام خرید باندینگ باید به آنها توجه کنیم

مانند سایر محصولات پزشکی، اولین و مهم‌ترین نکته در هنگام خرید باندینگ در نظر گرفتن کیفیت آن است. اما به طور کلی مراحلی که دندانپزشکان برای استفاده از انواع مختلف باندینگ طی می‌کنند با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین، هنگام خرید باندینگ علاوه بر کیفیت محصول لازم است به مراحل و نحوه استفاده از آن نیز توجه داشته باشید. 

مورد دیگری که باید در هنگام خرید باندینگ دندان به آن توجه داشته باشید؛ میزان واکنش مواد باندینگ با لایه اسمیر است. چراکه سطح واکنش انواع مواد باندینگ‌ با اسمیر متفاوت بوده و برخی موارد سطح واکنش بسیار بالا و در موارد دیگر برعکس است. در آخر در هنگام خرید کامپوزیت باندینگ مناسب موارد بالا را در نظر گرفته و سپس بر اساس نیازها و شرایط خود بهترین مورد را انتخاب کنید.

باندینگ در دندانپزشکی

برای کسب اطلاعات درباره‌ی نوع ها دیگر کامپوزیت مقاله‌ی کامپوزیت آی پی اس چیست؟ را در مجله دنتیوا مطالعه فرمایید.

معرفی بهترین باندینگ دندانپزشکی

برندهای موجود در بازار با ویژگی‌های مختلف به تولید و عرضه باندینگ کامپوزیت پرداخته و از این میان برندهای Gpremio bond GC، All bond bisco، 3M و FGM از برترین محصولات موجود در بازار ایران و جهان هستند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین ویژگی‌های آنها می‌پردازیم.

Gpremio bond GC

  • صرف نظر از روش اچینگ این برند استحکام باند بسیار مناسبی به مینا و عاج دندان‌ها دارد.
  • به دلیل وجود MDTP ،MDP و MET این برند به باندینگ بسیار عالی تبدیل شده است
  • در ساخت آن از تکنولوژی فیلر هوشمند استفاده شده و علی‌رغم دانسیته بالا؛ فیلر جریان خوبی دارد.
  • برای دسترسی به مارجین‌های نامرئی یک لایه آبدوست تشکیل می‌دهد.
  • در نهایت یک لایه سه میکرونی با دوام تشکیل می‌شود.

All bond universal bisco

  • این برند با تمام مواد دوال کیور، سلف کیور و لایت کیور سازگار است.
  • قبل از استفاده از لایت این باندینگ آبدوست و بعد از لایت کاملا آبگریز می‌شود.
  • آبگریز بودن این محصول سبب بالا رفتن کیفیت و دوام آن شده است.
  • با وجود اتانول در فرمول جدید این برند؛ استفاده از این ماده راحت‌تر شده و لایه‌های مورد نیاز برای باندینگ کاهش پیدا کرده است.
  • در هنگام استفاده از این محصول نیازی به اضافه کردن اکتیواتور نیست.
  • این محصول اسیدیته ملایم 3.2 دارد.
  • این محصول پس از ترمیم حساسیت ایجاد نخواهد کرد
  • این محصول حاوی مونومر MDP است.

با بهترین مواد ضدعفونی کننده کانال دندان در این مقاله از فروشگاه دنتیوا آشنا شوید.

3M (single bond 2)

  • این محصول برای رفع حساسیت از سطوح ریشه، ترمیم پرسلن‌های شکسته و کوربیلداپ‌های کامپوزیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • این محصول باندینگ بسیار قویی دارد.
  • ذرات نانوفیلر موجود در این محصول غیرقابل رسوب است؛ در نتیجه نیازی به مخلوط کردن آن نیست.
  • برای کامپوزیت‌های لایت کیور موجود در بازار قابل استفاده است.
  • باندینگ 3M به همراه سمان‌های رزینی قابل استفاده است.
  • در ترکیب با Rely X Veneer برای باندینگ‌های ونیرهای سرامیکی استفاده می‌شود.

برند FGM

  • نسل جدید محصولات باندینگ این برند حاوی ذرات سیلیکات نانو بوده و برای باند دنتین و مینای دندان مناسب است.
  • با وجود حلال‌ها و مونومرهای همگن قدرت نفوذ باندینگ و استحکام این محصول بالا است.
  • این محصول باند مکانیکی با استحکام، چسبندگی و دوام بالا ایجاد می‌کند.
  • این محصول تقریبا بی‌رنگ بوده و از بروز تداخل در زمان انجام ترمیم یا سمان کردن روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

اگر قصد خرید مواد دندانپزشکی با دوام و با اطمینان را دارید، جهت دریافت مشاوره رایگان به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

نسل های مختلف باندینگ کدام اند؟

باندینگ دندان نسل‌های مختلفی دارد که دارای تفاوت‌های زیادی هستند. دسته‌بندی باندینگ‌ها بر اساس نسل، بر طبق چگونگی واکنش آن‌ها با لایه اسمیر و تعداد مراحل کلینیکی لازم برای اجرای آن‌ها است. در ادامه به معرفی نسل‌های مختلف باندینگ دندانپزشکی می‌پردازیم:

نسل اول باندینگ

این نسل از باندینگ‌ها، قدرت اتصال و باند بسیار ضعیفی در حدود 2 تا 4 مگاپاسکال دارند. معمولا از باندینگ‌های نسل اول برای ایجاد باندهای سطحی استفاده می‌شود.

کومونومر فعال سطحی NPG-GMA نسل اول باندینگ بوده که با کلسیم دندان‌ها باند شده و منجر به تشکیل یک باند مقاوم به آب می‌شود. امروزه این نسل از باندینگ کاربردی در اعمال دندانپزشکی ندارد.

نسل دوم باندینگ

باندینگ‌های نسل دوم نسبت به باندینگ‌های نسل اول قدرت باند بیشتری در حدود 2 تا 8 مگاپاسکال دارند و نفوذ بیشتری دارند.

باندینگ نسل دوم از یک ماده فسفات استر به نام HEMA in ethanol , Phenyl-P تشکیل می‌شدند و بر اساس واکنش‌ قطبی بین رزین و اسمیر لایر منجر به باند می‌شدند.

باندهای نسل دوم فاقد عاج هیدروفیل بودند و به همین دلیل نمی‌توانستند به خوبی در عاج دندان نفوذ و آن را خیس کنند.

نسل سوم باندینگ

تا قبل از ظهور نسل سوم باندینگ، از هیدروکلریک اسید برای اچ کردن استفاده می‌شد اما با به وجود آمدن نسل سوم باندینگ، به جای هیدروکلریک اسید از فسفریک اسید برای اچ کردن استفاده شد. در اولین باندینگ‌های نسل سوم از HEMA استفاده شد که یک مونومر دارای 10 کربن بود.

قدرت باندینگ نسل سوم باندینگ‌ها، به 10 تا 18 مگاپاسکال افزایش یافت و برای اولین بار از باندینگ در طی چند مرحله استفاده شد.

برای استفاده از نسل سوم باندینگ، ابتدا مینای دندان را اسید اچ آماده کرده و سپس عاج و مینای دندان را با هم با استفاده از پرایمر آماده می‌کردند. در مرحله آخر استفاده از باندینگ‌های نسل سوم، هم باندینگ انجام می‌شد.

باندینگ نسل چهارم

نسل چهارم باندینگ از سیستم توتال اچ 3 مرحله‌ای تبعیت می‌کنند و در آن‌ مینا و عاج دندان هر کدام جدا اچینگ شده و سپس به اندازه کافی شستشو داده می‌شوند. قدرت باندینگ‌های نسل چهارم متوسط است.

شستشو در نسل چهارم باندینگ، ابتدا 15 ثانیه با آب و سپس 15ثانیه با آب و هوا انجام می‌شود و در اثر این شستشو لایه اسمیر کاملا حذف می‌شود. به این ترتیب مراحل اجرای باندینگ نسل چهارم به شرح زیر است:

  1. کاندیشنر
  • اچینگ مینای دندان با فسفریک اسید به مدت 15 تا 30 ثانیه
  • اچینگ عاج دندان به مدت 15 ثانیه
  • شستشوی اچ با آب به مدت 15 ثانیه
  • شستشوی اچ با آب و هوا به مدت 15 ثانیه
  1. پرایمر
  • افزودن پرایمر به مدت 30 ثانیه
  • تبخیر حلال پرایمر به مدت 30 تا 40 ثانیه در اثر پوار هوا
  1. ادهزیو
  • افزودن ادهزیو
  • حذف ادهزیوهای اضافه به کمک برس مویی
  • کیور ادهزیو به مدت 10 تا 20 ثانیه

باندینگ نسل پنجم

باندینگ‌های نسل پنجم هم از سیستم توتال اچ تبعیت می‌کنند اما توتال اچ آن‌ها دو مرحله‌ای است و روش استفاده از آن نسبت به باندینگ‌های نسل چهارم بسیار آسان‌تر است.

قدرت باند نسل پنجم بالا بوده و در حدود 34 مگاپاسکال است. برای استفاده از باندینگ‌های نسل چهارم، ابتدا اچینگ مینا و عاج دندان به صورت جداگانه صورت می‌گیرد و سپس از مخلوط پرایمر و باندینگ استفاده می‌شود. در باندینگ نسل پنجم هم باید با آب و هوا اچ را شستشو داد تا اسمیر لایر کاملا حذف شود.

باندینگ نسل ششم

باندینگ‌های نسل ششم، نسل جدیدی از باندینگ‌های سلف اچ هستند که برای استفاده از آن‌ها نیازی به اسید اچ نیست. قدرت باند در باندینگ‌های نسل ششم در حدود 20 تا 28 مگاپاسکال است و نیازی به مخلوط کردن آن‌ها نیست.

در باندینگ‌های نسل ششم می‌توان از پرایمر و باندینگ هم به صورت جدا در دو مرحله و هم به صورت ترکیب با هم در یک مرحله استفاده کرد. پرایمر و کاندیشنر باندینگ‌های نسل ششم در یک بطری وجود دارد. در باندینگ‌های سنل ششم اچینگ و پرایمرینگ عاج و مینای دندان همراه با هم انجام می‌شود.

باندینگ نسل هفتم

باندینگ‌های نسل هفتم از سیستم سلف اچ یک مرحله‌ای تبعیت می‌کنند و قدرت باندینگ آن‌ها چیزی حدود 18 تا 25 مگاپاسکال است. پرایمر و کاندیشنر در باندینگ‌های نسل هفتک در یک بطری وجود دارد. مراحل اجرای باندینگ نسل هفتم به شرح زیر است:

  1. اسید اچ مینا و عاج دندان به مدت 15 ثانیه
  2. شستشوی اسید اچ به مدت 15 ثانیه با آب و هوا
  3. افزودن پرایمر اسیدی/باندینگ به مدت 20 ثانیه
  4. پوار هوا
  5. افزودن پرایمر اسیدی/باندینگ به مدت 20 ثانیه
  6. پوار هوا
  7. کیور ادهزیو به مدت 10 تا 20 ثانیه

باندینگ نسل هشتم

باندینگ‌های نسل هشتم جدیدترین نسل باندینگ‌ها هستند که این باندینگ‌ها را می‌توان هم به صورت توتال اچ و هم به صورت سلف اچ استفاده کرد.

در این باندینگ‌ها اسید اچ، پرایمر و کاندیشنر با هم در یک بطری قرار دارند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها نسبت به باندینگ‌های نسل‌های قبل بسیار آسان‌تر شده است. باندینگ نسل هشتم برای تمامی رستوریشن‌های دایرکت و ایندایرکت قابل انجام است. همچنین قدرت باند این نسل از باندینگ‌ها بسیار زیاد است.

انواع باندینگ دندانپزشکی کدام اند؟

باندینگ یکی از روش‌های بسیار کاربردی برای ترمیم نواقص دندانی است که دو نوع اصلی دارد:

  1. باندینگ مستقیم

باندینگ مستقیم نوع اول از انواع باندینگ است که در آن با استفاده از کامپوزیت‌های هم رنگ دندان می‌توان مشکلات دندانی نظیر پرکردن پوسیدگی، شکستگی و یا از بین بردن فاصله بین دندان‌ها را درمان کرد. در باندینگ دندانپزشکی مستقیم، مواد مستقیما بر روی دندان قرار می‌گیرند و مشکلات موجود در دندان را می‌پوشانند.

  1. باندینگ کامپوزیت چسبیده

نوع دوم باندینگ، باندینگ کامپوزیت چسبیده است. از باندینگ کامپوزیت چسبیده برای اجرای روکش و یا لمینت دندان استفاده می‌شود.

bamboodental

mediacenterdental

واژه Bonding به معنای پیوستن بوده و باندینگ یک روش آسان برای بهبود وضعیت ظاهری دندان‌ها در یک جلسه کوتاه درمانی است. علاوه بر موارد مربوط به آسیب‌های ظاهری دندان، از این روش برای پر کردن فاصله بین دندان‌های جلو و بهبود لبخند استفاده می‌شود.

پروسه باندینگ دندان شامل سه مرحله آماده‌سازی، اجرا و تکمیل مراحل است.

باندینگ کاربردهای مختلفی دارد که عبارتند از : سفیدکنندگی، ترمیم پوسیدگی، ترمیم ظاهری، تغییرات ظاهری جایگزین پرکننده‌ها و کاربردهای درمانی.

برندهای GC، bisco، 3M و kulzer از برترین محصولات موجود در بازار ایران و جهان هستند.

اولین و مهم‌ترین نکته در هنگام خرید باندینگ در نظر گرفتن کیفیت آن است اما باید به مراحل و نحوه استفاده از آن و میزان واکنش مواد باندینگ با لایه اسمیر نیز توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *