یکی از تجهیزاتی که امروزه به فراوانی در کلینیک‌های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، میکروبراش یا اپلیکاتور متریال دندانی است. از میکروبراش‌ها به منظور قرار دادن مستقیم مواد ترمیمی از قبیل رزین، سیمان، اچ، مواد به کار رفته در باندینگ، محلول‌های هموستاتیک، نرم‌کننده‌ها و فلوراید بر روی دندان‌ها استفاده می‌شود. این براش‌های ظریف و کوچک برای دسترسی به مناطقی از حفره دهان که به طور معمول دور از دسترس قرار دارند ایده‌آل در نظر گرفته می‌شوند. همچنین می‌توان این اپلیکاتورها را در نقاط کوچکی که لازم است مواد چسبنده و پرایمرها یا ژل‌های سفیدکننده و وارنیش‌های دندان استعمال گردند به کار برد.

در این مطلب قصد داریم به شما انواع اپلیکاتور و میکروبراش‌های موجود در بازار را معرفی نموده و خصوصیات و برتری‌های هر یک را شرح دهیم. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که مناسب‌ترین میکروبراش برای کاربرد مد نظرتان کدام است، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

میکروبراش دندانپزشکی چیست؟

میکرو براش دندانپزشکی عمدتاً وسایلی یک بار مصرف بوده و دسته‌ای از جنس پلاستیک دارند. پس از هر بار استفاده از این اپلیکاتورها برای برداشتن مواد ترمیمی و قرار دادن این مواد بر روی دندان‌ها، میکروبراش دور انداخته شده و برای باقی کار از اپلیکاتور جدیدی استفاده می‌شود.

در برخی از موارد، متریال به کار رفته در لابراتوارها و دندانپزشکی‌ها به همراه براش مخصوص خود بسته‌بندی شده و در اختیار دندانپزشکان قرار می‌گیرند. با این حال گاهی اوقات ممکن است احتیاج به خرید جداگانه این تجهیزات وجود داشته باشد.

بهترین زمان استفاده از ضدحساسیت در دندانپزشکی چه زمانی است؟ را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

برندهای مختلف میکروبراش کدامند؟

اکثر میکروبراش‌ها و اپلیکاتورهایی که به طور گسترده در کلینیک‌های دندانپزشکی به کار برده می‌شوند ساخت کشور چین یا تایوان بوده و به صورت بسته‌های صد عددی از براش‌های یک بار مصرف به فروش می‌رسند. در ادامه به شرح خصوصیات هرکدام از این میکروبراش‌ها از برندهای مختلف می‌پردازیم.

میکروبراش

اطلاعات جامع و کاربردی درباره سایلن و پرایمر در دندانپزشکی را در این مقاله از فروشگاه آنلاین دنتیوا بخوانید.

میکروبراش پریمیوم پلاس (Premium plus)

میکروبراش‌های صد عددی پریمیوم پلاس ساخت کشور چین بوده و در چهار سایز مختلف جهت انجام فرآیندهای ترمیمی دندان به کار می‌روند. هر یک از این سایزها با یک رنگ بخصوص مشخص می‌شود که تشخیص این براش‌ها را از یکدیگر آسان ساخته و موجب سهولت کار دندانپزشک در استفاده از این اپلیکاتورها می‌گردد.

برای مثال رنگ مشکی بیانگر کوچک‌ترین سایز میکروبراش یا سایز XS (با قطر 2/1 میلی متر) است؛ رنگ بنفش نشانگر سایز کوچک (S) با قطر 5/1 میلی متر و رنگ سبز به معنای سایز متوسط (M) با قطر 2 میلی متر است. رنگ آبی نیز برای نشان دادن بزرگ‌ترین سایز این میکروبراش‌ها (L) با قطر 5/2 میلی متر به کار برده می‌شود.

دسته استاندارد این محصول به گونه‌ای طراحی شده است که امکان کار کردن طولانی مدت با این اپلیکاتور را فراهم آورده و در نتیجه دندانپزشکان اغلب از نحوه کار آسان با این ابزار رضایت دارند.

فیبرهای به کار رفته در این میکروبراش در اندازه استاندارد و مناسب برای مصارف دندانپزشکی طراحی گردیده و کوچکترین پرزی را به خود جذب نمی‌کنند. همچنین به دلیل امکان خم شدن این میکروبراش، دسترسی به نقاط ظریف و دور از دید در عمق دندان میسر شده است.

از این اپلیکاتورها می‌توان در ترمیم‌های صورت گرفته با مواد نرم و انعطاف‌پذیر نیز استفاده نمود. با استفاده از میکروبراش‌های یک بار مصرف پریمیوم پلاس می‌توانید در مصرف مواد دندانپزشکی نیز صرفه‌جویی کنید. این اپلیکاتورها با سری ظریف و امکان دسترسی به فضاهای کوچک، تا ۸۰ درصد مصرف مواد ترمیمی را کاهش می‌دهند.

با توجه به اینکه از میکروبراش‌ها تنها یک بار می‌توان استفاده کرد، این محصول با قیمت مقرون به صرفه  خود مشتریان زیادی را به خود جلب نموده و اکنون بسیاری از دندانپزشکان از اپلیکاتور پریمیوم پلاس جهت انجام کارهای ترمیمی دندان و قرار دادن انواع رزین، سیمان و غیره بر روی دندان‌ها استفاده می‌کنند.

تفاوت بین دستکش های وینیل لاتکس و نیتریل را در این مقاله از فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی دنتیوا بخوانید.

میکروبراش یک بار مصرف وست مد (Vast Med)

اپلیکاتورهای ساخته این کمپانی چینی در سه سایز Regular (رنگ سبز)، Fine (رنگ آبی) و Ultra Fine (رنگ بنفش) تولید می‌گردند. دسته استاندارد این محصول کار با میکروبراش وست مد را آسان ساخته و این اپلیکاتور با قابلیت انعطاف بالا، به تمامی منافذ و نقاط دور از دسترس در حفره دهان راه می‌یابد.

میکروبراش‌های یک بار مصرف از این برند در بسته بندی 100 عددی به فروش رسیده و نیاز به مواد ترمیمی را تا 80 درصد کاهش می‌دهند. از این میکروبراش‌ها می‌توان به منظور قرار دادن مواد ترمیمی از قبیل باندینگ و پخش کردن آن بر روی دندان‌ها نیز بهره جست.

فیبرهای کوتاه و ظریف این اپلیکاتور کاملاً مناسب مصارف دندانپزشکی بوده و به طور حرفه‌ای مواد را به نقاط مورد نظر در ترمیم‌های دندان منتقل می‌کند. قیمت ارزان میکرو براش دندانپزشکی از جمله دیگر نقاط قوت آن به شمار می‌آید. در حقیقت هر یک از ۱۰۰ میکروبراش موجود در بسته بندی وست مد قیمتی بسیار ناچیز داشته و با توجه به اینکه بایستی بعد از هر بار استفاده این میکروبراش‌ها را تعویض نمود، استفاده از این محصول بسیار مقرون به صرفه خوهد بود.

میکروبراش یک بار مصرف وست مد

برای کسب اطلاعات جامع و کاربردی درباره باندینگ می‌توانید مقاله‌ی باندینگ در دندانپزشکی را در وبلاگ دنتیوا مطالعه فرمایید.

میکروبراش LK

برند چینی LK گزینه دیگری برای انتخاب اپلیکاتور و میکروبراش‌ دندانپزشکی به شمار می‌آید. این محصول در سه سایز Small، Medium و Large و ضخامت‌های Super Fine (به رنگ سفید و بنفش)، Fine (زرد و آبی) و Regular ( سبز و نارنجی) به بازار عرضه شده است.

انعطاف دسته، فیبرهای کوتاه و انعطاف بالای این میکروبراش از جمله نکاتی است که در استفاده آسان از این محصول و عدم نیاز به حجم بالای مواد ترمیمی نقش دارد. بسته‌های ۱۰۰ عددی این محصول با قیمتی کاملاً مقرون به صرفه و مناسب برای استفاده یک بار مصرف به فروش می‌رسند.

با انواع ماسک برای استفاده دندانپرشکان در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

میکروبراش و اپلیکاتور TPC

TPC یکی دیگر از برندهای چینی محبوب در زمینه تولید تجهیزات دندانپزشکی اعم از انواع اپلیکاتورها و میکروبراش‌هاست. هر یک از سایزهای گوناگون این محصول با رنگ‌بندی خاصی به فروش رسیده و این امر انتخاب و استفاده از این اپلیکاتورها را برای مصارف مورد نظر آسان می‌سازد. برای مثال ظریف‌ترین براش TPC که براش Super Fine است رنگ سفید و بنفش دارد. براش‌های Fine نیز به رنگ زرد و آبی و براش‌های Regular به رنگ سبز و نارنجی تولید می‌گردند.

انعطاف‌پذیری این میکروبراش آن را برای انجام ترمیم‌های دندانی در سراسر حفره دهان حتی در نقاط دور از دسترس مناسب ساخته است. همچنین همانند دیگر اپلیکاتورهای معرفی شده در این مقاله، با استفاده از میکروبراش TPC احتیاج به مواد ترمیمی کمتری (تا ۸۰ درصد) برای کار خواهید داشت. قیمت هر بسته ۱۰۰ عددی این محصول بسیار مقرون به صرفه و متناسب با بودجه تمامی مصرف کنندگان تعیین شده است.

میکروبراش Smart Dispo

میکروبراش ۱۰۰ عددی یک بار مصرف Smart Dispo نیز ساخت کشور چین بوده و در سه سایز مختلف Small یا S، Medium یا M و Large یا L در دسترس عموم قرار دارد. براش‌های Ultra Fine این کمپانی به رنگ بنفش، براش‌های Fine به رنگ سبز و انواع Regular به رنگ آبی تولید می‌گردند. هر بسته ۱۰۰ عددی از میکروبراش Smart Dispo با قیمت مقرون به صرفه و خواص فیزیکی ایده‌آل (اعم از انعطاف‌پذیری، دسته ارگونومیک و…) به فروش می‌رسد.

میکروبراش ۱۰۰ عددی یک بار مصرف

راهنمای خرید سرسوزن دندانپزشکی در بهترین نوع و برند را در این مقاله از فروشگاه اینترنتی دنتیوا بخوانید.

میکروبراش Tribest

این میکروبراش چینی نیز در سه سایز Extra Fine (بنفش)، Fine (سبز) و Regular (آبی) در دسترس بوده و علاقه‌مندان می‌توانند نسبت به سفارش بسته‌های ۱۰۰ عددی یک بار مصرف این محصول با قیمت مناسب اقدام نمایند. کار با این میکروبراش آسان بوده و می‌توان از آن برای برداشتن مواد ترمیمی از قبیل سیمان، رزین، باندینگ و… و قرار دادن این مواد در نقاط ظریف و غیر قابل دسترس با کمترین میزان اتلاف بهره جست.

میکروبراش Peng waves

این محصول ساخت کشور تایوان بوده و رقیبی جدی برای نمونه‌های چینی میکروبراش و اپلیکاتور به شمار می‌آید. میکروبراش‌های Peng Waves نیز در بسته‌های ۱۰۰ عددی و با قیمتی مقرون به صرفه تولید و عرضه می‌گردند. قابلیت انعطاف این اپلیکاتور، طراحی استاندارد دسته و امکان استفاده در نقاط غیر قابل دسترس از جمله ویژگی‌های برتر این میکروبراش شناخته می‌شود.

درباره خمیردندان مخصوص کامپوزیت در اینجا بخوانید.

میکروبراش Cavibrush ساخته کمپانی FGM

کمپانی برزیلی اف جی ام یکی از عرضه کنندگان عمده انواع تجهیزات و مواد دندانپزشکی مرغوب در سراسر جهان بوده و در زمینه ساخت میکروبراش‌ها و اپلیکاتورها نیز بسیار موفق عمل کرده است. اگر می‌خواهید محصولی با کیفیت بسیار بالا برای انجام ترمیم‌های دندانی و قرار دادن مواد ترمیمی بر روی دندان‌ها بیابید، بهتر است اندکی بیشتر هزینه کنید و به سراغ برندهای مشهوری چون FGM بروید.

طراحی منحصر به فرد این محصول با سری نایلونی ظریف و دسته ارگونومیک با مقاومت بالا موجب برتری این میکروبراش بر نمونه‌های مشابه چینی گردیده است. از اپلیکاتور Cavibrush می‌توان برای استعمال مواد چسبنده، محلول‌های ضدحساسیت، اچ، سایلن، کلرهگزیدین و… استفاده نمود. قابلیت دسترسی بهتر به نقاط دورافتاده و ریز دندان در زوایای بیش از 180 درجه از جمله دیگر مزایای این محصول به شمار می‌رود. میکروبراش FGM این ویژگی را مرهون طراحی منحصر به فرد double fold خود است.

در فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی دنتیوا شما می‌توانید به راحتی و در کیفیت بالا خرید خود را انجام دهید.

سخن آخر

انتخاب میکروبراش و اپلیکاتور مناسب برای انجام اقدامات ترمیمی دندان یکی از نکاتی است که دندانپزشکان بایستی به آن توجه ویژه داشته باشند. محصولات متنوعی از کمپانی‌های مختلف در این زمینه به فروش می‌رسند که می‌توان بسته به کاربرد مورد نظر و بودجه خود مناسب‌ترین برندها را از میان آن‌ها انتخاب نمود. اکثر این اپلیکاتورها ساخت کشور چین و تایوان بوده و با قیمتی مقرون به صرفه و کیفیتی بالا به بازار عرضه می‌شوند. با وجود این، اگر می‌خواهید برای میکروبراش‌ها بیشتر هزینه کنید و طبیعتاً از امکانات بالاتری نیز بهره‌مند گردید، توصیه ما به شما این است که نگاهی محصولات کمپانی‌های مطرح در زمینه تولید تجهیزات دندانپزشکی همانند کمپانی FGM بیاندازید.

میکروبراش‌ها عمدتاً وسایلی یک بار مصرف بوده و دسته‌ای از جنس پلاستیک دارند و به صورت یک بار مصرف استفاده می‌شوند.

از این اپلیکاتورها برای برداشتن مواد ترمیمی و قرار دادن این مواد بر روی دندان‌ها استفاده می‌شوند.

از برندهای مطرح میکروبراش که می‌توانید آن‌ها را با قیمتی فوق‌العاده از بازار تهیه کنید می‌توان به برندهای پریمیوم پلاس، LK، TPC،  Smart Dispo، Tribest، Peng waves و Vast Med اشاره کرد.

کمپانی برزیلی FGM یکی دیگر از شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات دندان‌پزشکی نظیر میکروبراش است که تولیدات آن نسبت به میکروبراش‌های چینی و تایوانی قیمت بالاتری داشته و امکانات بیشتری نیز دارند.

برندهای مختلف میکروبراش را در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ تولید می‌کنند.

1 دیدگاه در “اپلیکاتور و میکرو براش دندانپزشکی چیست

  1. دکتر متولی گفت:

    بسیار عالی و ارزشمند و مختصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *