گاهی ممکن است وضعیت دندان یک بیمار به قدری بد باشد که در اثر درمان ریشه آن، ظاهر آن کاملا تخریب شود. با توجه به اینکه دندان‌ها نقش مهمی در زیبایی و جذابیت افراد دارند، بسیاری از افراد به دنبال ترمیم و زیباسازی دندان‌هایی هستند که در اثر درمان ریشه دچار تخریب شده‌اند. برای درمان این دندان‌ها دندان‌پزشک از پست و کور دندان کمک می‌گیرد. در ادامه این مطلب راجع‌به جدیدترین نوع پست‌های دندان یعنی پست‌های فایبرگلاس بیشتر توضیح خواهیم داد.

سیستم پست و کور دندان چگونه است؟

برخی اوقات در هنگام درمان ریشه دندان، تاج دندان ممکن است در اثر پوسیدگی یا ترومای شدید به شدت تخریب شود. در این مواقع دندان‌پزشک علاوه بر درمان ریشه، یک درمان جهت زیباسازی دندان نیز انجام می‌دهد.

معمولا زمانی که بافت دندان بیمار تخریب زیادی داشته باشد، دندان‌پزشک برای ترمیم آن از سیستم پست و کور استفاده می‌کند. در گذشته سیستم‌های پست و کور فلزی بودند اما با پیشرفت تکنولوژی و همچنین افزایش تقاضا برای ترمیم و زیباسازی تاج دندان‌ها، استفاده از سیستم‌های پست و کور غیرفلزی و همرنگ با دندان بسیار گسترش پیدا کرد.

این سیستم‌ها شامل انواع مختلفی نظیر پست فایبرگلاس، کوارتز فایبر، کربن و پلی‌اتیلن فایبر و همچنین سرامیک با پایه زیرکونیا هستند و امروزه به شکل گسترده در ترمیم و زیباسازی دندان کاربرد دارند.

معرفی پست‌های فایبرگلاس

انواع پست و کور کدام اند؟

درمان پست و کور دندان به دو روش انجام می‌شود:

  • پست و کور آماده یا پیش ساخته که اجرای آن فقط یک جلسه طول می‌کشد.
  • پست و کور سفارشی که پس از قالب‌گیری در آزمایشگاه ساخته می‌شود و ممکن است دارای چند پایه باشد. اجرای پست و کور سفارشی در طی دو جلسه دندانپزشکی انجام می‌شود.

مراحل اجرای سیستم پست و کور (Post & Core) دندان چگونه است؟

همان طور که می‌دانید پست و کور دندان یکی از روش‌های ترمیمی در دندانپزشکی است که گاهی پس از انجام درمان عصب‌کشی انجام می‌‌شود. مواقعی که به دلیل پوسیدگی و یا آسیب‌های فیزیکی بخش زیادی از ساختار دندان برداشته می‌شود و از روکش استفاده می‌شود، پست و کور برای نگهداشتن روکش اجرا می‌گردد.

پست یک میله است که درون مجرای ریشه دندان قرار گرفته و هسته دندان بر روی آن قرار می‌گیرد. منظور از کور یا هسته، یک سری مواد ترمیمی است که از می‌توان با کمک آن‌ها ساختار دندان از دست رفته را دوباره بازسازی کرد.

مراحل اجرای پست و کور به شرح زیر است:

  1. درمان ریشه و انجام عصب کشی و پرکردن دندان
  2. قراردادن پست در قسمت ریشه دندانی که تحت درمان عصب کشی قرار گرفته و چسباندن آن به داخل ریشه تا دو سوم آن
  3. تولید و ساخت تاج دندان یا همان کور که می‌تواند از جنس آمالگام یا کامپوزیت باشد.
  4. ساخت روکش دندان که برای تکمیل پروسه درمان لازم است. روکش دندان برای جلوگیری از شکستن مواد ترمیمی، شکستن دیواره‌های نازک، تقویت عاج دندان و افزایش مقاومت آن بسیار ضروری و لازم است.

فایبر پست دندان چیست؟

گفتیم که در گذشته برای ترمیم بافت دندان‌های تخریب شده از سیستم پست و کور فلزی استفاده می‌شد. اما پیشرفت تکنولوژی در زمینه تجهیزات دندان‌پزشکی منجر به تولید پست‌های غیر فلزی موسوم به فایبر پست‌ها شد که انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. دندان‌پزشک می‌تواند این فایبرپست‌ها را به صورت از پیش ساخته تهیه کند.

امروزه بسیاری از دندان‌پزشکان از فایبر پست‌ها مختلف، به خصوص پست‌های فایبرگلاس جهت ترمیم و زیباسازی دندان‌ها استفاده می‌کنند. نکته مهم درباره پست‌های فایبرگلاس، تهیه نمونه‌های باکیفیت آن‌ها است که دوام و استحکام بیشتری دارد.

پست‌های فایبرگلاس یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که در مطب خود به آن‌ها نیاز دارید و خرید نمونه‌های باکیفیت آن‌ها بر کیفیت کار شما تاثیر مهمی دارد. در نتیجه بهتر است پست‌های فایبرگلاس مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبری نظیر فروشگاه اینترنتی مواد دندان‌پزشکی دنتیوا تهیه کنید. شما می‌توانید با خیالی آسوده از دنتیوا پست‌های مختلف نظیر پست گلاس فایبر نوری داخل کانال انجلوس را در سه سایز تهیه کنید.

سیستم پست و کور دندان

استفاده از فایبر پست‌ها چه مزایایی دارد؟

قبلا در سیستم پست و کور از پست‌ها و پین‌های فلزی استفاده می‌شد. اما با افزایش تقاضای برای ترمیم دندان‌ها و پیشرفت در زمینه تجهیزات دندان‌پزشکی فایبر پست‌ها جایگزین پست‌های فلزی شدند که استفاده از آن‌ها مزایای زیادی به همراه دارد.

یکی از مهم‌ترین مزایای فایبر پست‌ها، زیبایی آن‌ها در مقایسه با پست‌های فلزی است. پست‌های فلزی که در گذشته در سیستم پست و کور استفاده می‌شدند به علت پدیده shine Through مشکلات متعددی در زمینه زیبایی در فرد ایجاد می‌کردند. اما پست‌های غیرفلزی نظیر پست فایبرگلاس، همرنگ دندان هستند و پس از اینکه دندان‌پزشک آن‌ها را نصب می‌کند هیچ تفاوتی با دندان‌های خود فرد ندارند.

همچنین پست‌های فلزی در اثر اکسیداسیون در ریشه دندان گسترش می‌یابند و منجر به تغییر رنگ آن می‌شوند. حتی گاهی ممکن است این تغییر رنگ ایجاد شده توسط پست‌های فلزی برگشت‌ناپذیر باشد.

 این در حالی است که با استفاده از انواع مختلف فایبر پست‌ها نظیر پست فایبرگلاس مشکلاتی از این دست وجود نخواهد داشت.

مزیت دیگر استفاده از فایبر پست‌ها در سیستم پست و کور الاستیسیته آن‌ها است که بسیار مشابه با سایر اجزای دندان ترمیم‌شده است. هر چه اجزای دندان ترمیم‌شده بیمار یعنی عاج، رزین و پست آن ضریب الاستیسیته نزدیک‌تری به هم داشته باشد، ریشه ضعیف‌شده دندان استحکام بیشتری خواهد داشت.

 در اثر استفاده از فایبر پست‌ها به علت تشابه ضریب الاستیسیته آن‌ها احتمال شکستگی ترمیم و یا عدم موفقیت درمان اندو بسیار کاهش می‌یابد.

از دیگر مزایای فایبر پست‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تطابق و سازگاری بالا با دیواره عاج دندان
  • عدم خوردگی و اکسیداسیون
  • رادیو اپاسیته
  • مقاومت و استحکام بالا
  • عدم تغییر رنگ آن‌ها با گذشت زمان
  • کاربرد راحت و سریع
  • کاهش تعداد جلسات درمان
  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه درمان بیماران
پست های فلزی و غیرفلزی

انواع فایبر پست‌های دندانی کدام اند؟

فایبر پست‌های سیستم پست و کور انواع مختلفی دارند. معمولا بر اساس ساختار، سه نوع فایبر پست مهم در سیستم پست و کور استفاده می‌شود:

  • پست‌های کربنی یا Post-c که در ساختار آن‌ها، الیاف کربن در خمیری از جنس رزین اپوکسی مدفون شده‌اند. این فایبر پست‌ها اولین فایبر پست‌های غیرفلزی هستند که در سال 1990 به بازار عرضه شدند. منتها رنگ سیاه این فایبر پست‌ها نه تنها اثری بر زیبایی دندان‌ها نداشت بلکه باعث کاهش آن نیز می‌شد. به همین علت انواع دیگر فایبر پست‌ها تولید شدند.
  • پست‌های کوارتزی که شامل الیاف کوارتزی مدفون در رزین اپوکسی هستند.
  • پست‌های فایبرگلاس یا fiber-class که در طراحی آن‌ها الیاف فایبرگلاس در رزین اپوکسی مدفون شده‌اند.

پست‌های کوارتزی و فایبرگلاسی، درست هم رنگ دندان‌ها هستند و در نتیجه می‌توان با آن‌ها زیبایی دندان‌های بیمار را به او برگرداند.

پست‌های کوارتزی و فایبرگلاسی

پست‌های فایبرگلاس و مزایای آن‌ها

یکی از جدیدترین فایبر پست‌هایی که امروزه به صورت گسترده از آن در مطب‌های دندان‌پزشکی استفاده می‌شود پست فایبرگلاس است. پست فایبرگلاسی از الیاف گلس در ماده زمینه‌ای از جنس رزین اپوکسی تهیه می‌شود و به علت مزایای زیادی که دارد نسبت به انواع دیگر فایبر پست‌ها بیشتر از آن استفاده می‌شود.

تهیه پست فایبرگلاس به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که در مطب دندان‌پزشکی به آن نیاز دارید بسیار مهم است. اگر به دنبال یک خرید مقرون به‌صرفه و بی‌دردسر هستید، می‌توانید تجهیزات موردنیاز مطب دندان‌پزشکی خود را از فروشگاه اینترنتی دنتیوا تهیه کنید.

این فایبر پست‌ها به علت همرنگ‌بودن با دندان، ضریب الاستیسیته نزدیک به اجزای دندان و کاربرد راحت بسیار بیشتر از سایر فایبر پست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جنس پست های فایبرگلاس دندانپزشکی

مراحل استفاده از پست‌های فایبرگلاس

کار با پست‌های فایبرگلاس بسیار راحت است و برای استفاده از آن‌ها مراحلی که در ادامه می‌گوییم طی می‌شوند. برای استفاده از پست فایبرگلاس، ابتدا باید از دندان بیمار یک عکس رادیوگرافی تهیه کنید. با تهیه یک عکس رادیوگرافی می‌توانید کیفیت ریشه دندان و همچنین قطر کانال آن را بررسی کنید و به این طریق یک پست فایبرگلاس مناسب تهیه کنید.

در مرحله بعد باید با کمک رابردم اطراف دندان مورد نظر را ایزوله کنید، شما می‌توانید علاوه بر پست فایبرگلاس ست رابردم باکیفیت را از دنتیوا سفارش دهید. با کمک دریل گوتا پرکا را خارج کنید و فقط 3 تا 5 میلی‌متر از آن را در ناحیه اپیکال نگه دارید.

سپس با دریل مناسب و مطابق با شکل پست فایبرگلاس مدنظر، کانال ریشه دندان را آماده کنید. در این مرحله می‌توانید در صورت لزوم بخش‌های اضافی پست را کوتاه کنید و آن را دوباره در موقعیت قرار دهید تا به خوبی با هم فیت شوند. برای 15 ثانیه مقداری ژل اسیدفسفریک را به منظور ضدعفونی کردن در کانال ریشه بریزید و سپس با آب آن را شستشو داده و خشک نمایید.

در مرحله بعد با کمک میکروبراش بلند ادهزیو را در کانال ریشه قرار دهید. پست فایبرگلاس مدنظر را با کمک الکل 70 درصد و یا کلرهگزیدین 2 درصد ضدعفونی کنید و صبر کنید تا کاملا خشک شود. سمان رزینی مناسب را به کانال ریشه تزریق کنید و در نهایت پست فایبرگلاس را با دقت کامل در کانال قرار دهید و سمان را کیور کنید.

امروز با توجه به مزایای زیاد و کاربرد آسان فایبر پست‌ها و به خصوص پست فایبرگلاس، تهیه آن‌ها به عنوان یکی از تجهیزات اصلی و مهم در دندان‌پزشکی بسیار مهم است. شما می‌توانید علاوه بر فایبر پست و پست فایبرگلاس سایر تجهیزاتی مورد نیاز مطب دندان‌پزشکی را از فروشگاه دنتیوا تهیه کنید.

کاربرد های باندینگ دندانپزشکی را اینجا بخوانید و برای خرید باندینگ دندان کلیک کنید.

چه زمانی از پست و کور استفاده می‌شود؟

در مواردی که ساختار دندان به شدت آسیب دیده باشد و بخش زیادی از آن حذف شده باشد، از سیستم پست و کور استفاده می‌شود تا دندان تقویت گردد و توانایی نگهداری روکش را داشته باشد.

در مواقعی نظیر پوسیدگی و خراب‌شدگی شدید و یا در اثر آسیب‌های دندانی گسترده بخش زیادی از ساختار دندان حذف می‌شود و دندانپزشک برای تقویت مابقی ساختار دندان پست و کور را اجرا می‌کند.

پست و کور چه مزایا و معایبی دارد؟

مهم‌ترین مزیت اجرای سیستم پست و کور این است که می‌توان به کمک آن ساختار دندان از دست رفته را تقویت کرد و روکش را در آن نگه داشت. اما این سیستم یک سری معایبی هم دارد که عبارتند از:

  1. در هنگام اجرای پست و کور ممکن است ساختارهای دندانی سوراخ شوند.
  2. قراردادن میله در ریشه دندان ممکن است احتمال شکستن ریشه دندان را افزایش دهد و نیاز به عصب کشی مجدد باشد. این در حالی است که عصب کشی مجدد این دندان‌ها بسیار سخت و دردآور است.
  3. سیستم پست و کور، یک درمان تهاجمی است که در آن نیاز است بخش زیادی از بافت‌های سالم برداشته شود.

پست و کور معمولا چه جنسی دارند؟

معمولا پست یا همان میله‌ای که قرار است داخل ریشه دندان قرار گیرد، از جنس استیل، کامپوزیت، تیتانیوم، آلیاژ تیتانیوم و طلا است.

کور یا هسته که به منظور بازسازی دندان استفاده می‌شود، از جنس مواد پرکردن دندان شامل آمالگام، رزین کامپوزیت و یونومر شیشه است.

راهنمای خرید پست فایبرگلاس

همان‌طور که می‌دانید زیبایی و سلامت دندان‌ها نقش بسیار مهمی در جذابیت ظاهری افراد و همچنین اعتماد به نفس آن‌ها دارد. به همین دلیل امروزه بسیاری از افراد که دندان‌ آن‌ها در اثر تروما یا پوسیدگی تخریب شده به دنبال ترمیم دندان‌های خود هستند.

یکی از مهم‌ترین تجهیزات مطب‌های دندان‌پزشکی که در سیستم پست و کور استفاده می‌شود، فایبر پست‌ها و بالاخص پست فایبرگلاس است. در این مطلب به بررسی نحوه سیستم پست و کور، فایبر پست‌ها، مزایا و انواع آن‌ها و همچنین پست‌ فایبرگلاس و مراحل استفاده از آن پرداختیم.

منبع

درمان پست و کور دندان به دو روش زیر انجام می‌شود:

  • پست و کور آماده یا پیش ساخته که اجرای آن فقط یک جلسه طول می‌کشد.
  • پست و کور سفارشی که پس از قالب‌گیری در آزمایشگاه ساخته می‌شود و ممکن است دارای چند پایه باشد. اجرای پست و کور سفارشی در طی دو جلسه دندانپزشکی انجام می‌شود.

مراحل اجرای پست و کور به صورت زیر است:

  • درمان ریشه و انجام عصب کشی و پرکردن دندان
  • قراردادن پست در قسمت ریشه دندانی که تحت درمان عصب کشی قرار گرفته و چسباندن آن به داخل ریشه تا دو سوم آن
  • تولید و ساخت تاج دندان یا همان کور که می‌تواند از جنس آمالگام یا کامپوزیت باشد.
  • ساخت روکش دندان

یکی از مزایای مهم فایبرپست، زیبایی آن‌ها در مقابل پست‌های فلزی است. همچنین از دیگر مزایای فایبرپست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تطابق و سازگاری بالا با دیواره عاج دندان
  • عدم خوردگی و اکسیداسیون
  • رادیو اپاسیته
  • مقاومت و استحکام بالا
  • عدم تغییر رنگ آن‌ها با گذشت زمان
  • کاربرد راحت و سریع
  • کاهش تعداد جلسات درمان
  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه درمان بیماران

از معایب مهم سیستم پست و کور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال سوراخ شدن ساختارهای دندانی در هنگام اجرای پست و کور
  • افزایش احتمال شکستن ریشه دندان و نیاز به عصب کشی مجدد
  • سیستم پست و کور، یک درمان تهاجمی است که در آن نیاز است بخش زیادی از بافت‌های سالم برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *