یکی از درمان‌های ترمیمی در دندان‌پزشکی که گاهی بعد از عصب‌کشی انجام می‌شود، پست و کور دندان است. عموما از پست و کور زمانی استفاده می‌شود که بخش زیادی از ساختار دندان تخریب شده است و به کمک پست و کور می‌خواهند روکش دندان را نگه دارند. روکش یک کلاهک شبیه به تاج دندان بوده که روی آن قرار می‌گیرد. در ادامه قرار است راجع‌به پست و کور و تفاوت آن با ایمپلنت بیشتر  توضیح دهیم، توصیه می‌کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

پست و کور دندان چیست؟

از دست‌دادن دندان‌های طبیعی و دائمی امر بسیار ناخوشایندی است و به همین دلیل دندان‌پزشکان تمام توان خود را به کار می‌گیرند تا دندان طبیعی بیمار در دهان باقی بماند. یکی از مواردی که به حفظ دندان‌های طبیعی کمک می‌کند، روش پست و کور دندان است.

پست و کور دندان (Post and Core) که با عنوان کلاهک و میله هم شناخته می‌شود، یکی از روش‌های ترمیمی در دندان‌پزشکی است و در واقع یک روش حمایتی است که به حفظ ساختار روکش روی دندان کمک می‌کند.

گاهی اوقات بیش از 50 درصد ساختار دندان از بین رفته، اما ریشه آن سالم است دندان‌پزشک از روش پست و کور استفاده می‌کند. در ادامه راجع‌به این روش و انواع آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

کاربرد پست و کور دندان

ترمیم دندان با آمالگام دندانپزشکی و هر چیزی که باید بدانید

انواع پست و کور دندان چیست؟

انواع پست و کور در دندانپزشکی از لحاظ مقاومت به 4 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • پست و کور ریختگی
  • پست فایبرگلاس و کور کامپوزیتی
  • پست تیتانیوم و کور کامپوزیتی
  • پست استنلس استیل و کور کامپوزیتی

هر کدام از این پست و کورها از لحاظ مقاومت با هم فرق دارند. به طور کلی پست و کور ریختگی رتبه اول مقاومت را در بین انواع پست و کور دارد.

همچنین دومین نوع پست و کور از لحاظ مقاومت، پست فایبرگلاس و کور کامپوزیتی است. به این ترتیب استفاده از این دو نوع پست و کور نتایج بسیار بهتری برای بیمار به دنبال دارد. برای مطالعه بیشتر درباره پست های فایبر گلاس و مزایای آن این مقاله را از ذست ندهید.

در چه شرایطی پس از عصب کشی نیاز به پست و کور است؟

در هنگام عصب‌کشی دندان‌پزشک به ناچار بخش زیادی از ساختار دندان و پالپ آن را برمی‌دارد. گاهی اوقات آسیب به حدی شدید است که بخش زیادی از ساختار دندان حذف می‌شود و بخش‌های باقی‌مانده قادر تحمل فشارهای فک نیستند.

در این مواقع پس از عصب‌کشی، دندان‌پزشک از روش ترمیمی پست و کور برای کمک به حفظ ساختار دندان و حمایت از آن کمک می‌گیرد. در واقع پست و کور ریشه دندان را تقویت می‌کند و در نگهداری روکش به آن کمک می‌کند.

استفاده از پست و کور بعد از عصب‌کشی در شرایطی انجام می‌شود که بیش از 50 درصد ساختار اصلی دندان از بین رفته است. اگر آسیب‌دیدگی کمتر از 50 درصد باشد و ساختارهای باقی‌مانده دندان قادر به حفظ روکش باشند، از پست و کور استفاده نمی‌شود.

مزیت پست و کور دندان

انواع روش‌های جرم‌گیری دندان و دستگاه ها آن را در اینجا مطالعه کنید.

چگونه دندان با پست و کور ترمیم می شود؟

درمان پست و کور به دو شکل انجام می‌شود:

  • پست و کور از پیش ساخته یا آماده
  • پست و کور سفارشی

روش پست و کور سفارشی بیشتر زمان می‌برد، زیرا در آن ابتدا باید قالب‌گیری انجام شود و سپس در آزمایشگاه پست و کور ساخته شود. دندان‌پزشک با توجه به شدت و همچنین میزان آسیب‌دیدگی دندان شما از هر کدام از این روش‌ها استفاده می‌کند.

روش کار پست و کور سفارشی به این صورت است که پس از عصب‌کشی‌هایی که منجر به حذف بخش زیادی از تاج دندان شده‌اند، از ریشه دندان یک قالب تهیه شده و به لابراتوار فرستاده می‌شود.

در لابراتوار پست مناسب برای ریشه دندان ساخته می‌شود. در جلسه بعدی درمان پست یا میله درون کانال ریشه چسبانده می‌شود، سپس یک تاج مصنوعی که به آن کور گفته می‌شود به دندان متصل می‌شود.

در نهایت از دندان برای ساخت روکش قالب گرفته می‌شود. در روش پست و کور از پیش ساخته، از پست و کورهای آماده برای آماده‌سازی دندان استفاده می‌شود.

پست و کور دندان چه کاربردی دارند

معایب و مزایای پست و کور دندان چیست؟

روش پست و کور یک روش ترمیمی حمایتی برای دندان‌هایی است که بخش زیادی از ساختار آن‌ها دچار آسیب شده است. از جمله مهم‌ترین مزایای پست و کور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت تعویض روکش
  • قابلیت ساخت روکش جایگزین برای دندان بدون نیاز به خارج کردن پست
  • تقویت ساختار دندان‌های آسیب‌دیده

با این حال این روش یک سری معایبی هم به همراه دارد. موارد زیر از جمله مهم‌ترین معایب روش پست و کور دندان هستند:

  • خطر سوراخ‌شدن ساختارهای دندان در هنگام جاگذاری پست
  • افزایش احتمال شکستگی ریشه دندان به دلیل وجود پست در آن
  • این روش یک روش تهاجمی است و در آن بسیاری از بافت‌های سالم دندان برداشته می‌شوند.

با این وجود چون روش پست و کور به حفظ دندان طبیعی کمک می‌کند، به دیگر روش‌های درمانی نظیر ایمپلنت ارجحیت دارد.

جنس پست و کور چیست؟

پست و کور دندان هر کدام وظیفه مخصوص به خود را دارند و به همین دلیل هم جنس‌های متفاوتی دارند.

برای مثال پست یا همان میله‌ای که در کانال ریشه قرار داده می‌شود ممکن است از جنس استیل، کامپوزیت، تیتانیوم، آلیاژ تیتانیوم و یا طلا باشد.

در حالی که کور که برای بازسازی دندان از آن استفاده می‌شود از جنس مواد پرکننده دندان است. در نتیجه کور می‌تواند از جنس آمالگام، رزین کامپوزیت و یا یونومر شیشه باشد.

انواع پست و کور دندان

با ترکیبات آمالگام دندانپزشکی در این مقاله آشنا شوید.

انواع پست در دندان‌پزشکی چیست و هر کدام چه مزایایی دارد؟

پست در واقع میله‌ای است که در کانال ریشه دندان قرار می‌گیرد و انواع مختلفی دارد. همان‌طور که گفتیم پست‌ها معمولا از جنس فلزاتی مانند طلا، تیتانیوم و استیل ساخته می‌شود، اما امروز استفاده از پست‌های غیرفلزی گسترش یافته است.

 پست‌های غیرفلزی نسبت به پست‌های فلزی انعطاف بیشتری دارند و باعث افزایش دوام ریشه دندان در مقابل فشارهای مکانیکی می‌شوند. همچنین رنگ پست‌های غیرفلزی معمولا شفاف و سفید است و ظاهر زیباتری نسبت به پست‌های فلزی دارند.

این در حالی است که چسباندن و اتصال پست‌های غیرفلزی حساسیت بیشتری دارد و کار چسباندن پست‌های فلزی راحت‌تر است.

انواع توربین دندانپزشکی و فرق آن با آنگل را در این مقاله مطالعه کنید.

قیمت پست و کور دندان چقدر است؟

به طور کلی قیمت پست و کور دندان به اندازه درمان عصب‌کشی است، اما فاکتورهای مختلفی در تعیین هزینه نهایی پست و کور نقش دارند. برخی از این فاکتورها عبارتند از:

  • شهر محل زندگی
  • میزان تجربه و تخصص دندان‌پزشک
  • جنس پست و کور

در مجموع استفاده از پست و کور دندان به حفظ دندان طبیعی شما کمک می‌کند و هزینه بسیار کمتری نسبت به روش‌های درمان جایگزین نظیر روش ایمپلنت دارد.

 برای اطلاع از هزینه دقیق پست و کور دندان باید به مطب دندان‌پزشکی مراجعه کنید. در ادامه راجع‌به اینکه پست و کور بهتر است یا ایمپلنت دندان بیشتر توضیح می‌دهیم.

پست و کور بهتر است یا ایمپلنت دندان؟

واقعیت این است که هیچ چیزی بهتر از حفظ دندان طبیعی خود بیمار نیست و اکثر اوقات دندان‌پزشک از روش پست و کور برای حفظ ریشه دندان طبیعی استفاده می‌کند.

با این حال گاهی بخش زیادی از ساختار دندان تخریب شده و دندان‌پزشک از روش ایمپلنت استفاده می‌کند.

وقتی ساختار دندان خراب شده باشد اما ریشه آن سالم باشد، دندان‌پزشک می‌تواند به کمک پست و کور ریشه دندان را حفظ کند.

اگر هم تخریب دندان وسیع باشد و حفظ آن امکان‌‌پذیر نباشد، دندان‌پزشک دندان تخریب شده را می‌کشد و از روش درمان جایگزین ایمپلنت استفاده می‌کند.

به این ترتیب استفاده از پست و کور یا ایمپلنت به تشخیص دندان‌پزشکی بستگی دارد. اما یک سری نکات در رابطه با این دو روش وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

  1. ماندگار پست و کور بهتر است یا ایمپلنت؟

مسلما ماندگاری ایمپلنت بیشتر از پست و کور است، پست و کور بین 10 تا 14 سال دوام دارد در حالی که ایمپلنت‌ها بسته به برند مورد استفاده معمولا بیش از 20 سال عمر می‌کنند.

  1. تعداد جلسات درمان با پست و کور بیشتر است یا ایمپلنت؟

درمان به کمک پست و کور در جلسات درمانی کمتری نسبت به ایمپلنت انجام می‌شود.

  1. هزینه درمان ایمپلنت بیشتر است یا پست و کور؟

درمان با ایمپلنت یک درمان طولانی است و نیاز به جراحی دارد. در نتیجه هزینه درمان ایمپلنت بسته جراحی دندان، نیاز به لیفت سینوس، هزینه کلینیک و همچنین برند ایمپلنت متغیر است. به طور کلی هزینه درمان پست و کور بسیار پایین‌تر از هزینه درمان ایمپلنت است.

به این ترتیب اگر بین دو راهی ایمپلنت و پست و کور گیر افتاده‌اید، بد نیست به این نکات توجه کنید و مطابق با شرایطی که دارید از روش‌ درمانی ایمپلنت یا پست و کور دندان برای درمان خود کمک بگیرید.

البته همان‌طور که گفتیم، صلاح‌دید دندان‌پزشک در انتخاب نوع روش درمانی حرف اول را می‌زند و تبعیت از تشخیص دندان‌پزشک الزامی است.

طول عمر پست و کور دندان

طول عمر پست دندان و کور چقدر است؟

کور دندان به دو روش ریختگی و کامپوزیت تولید می‌شود که در روش کامپوزیت کور دندان بیش از 10 سال دوام و ماندگاری دارد.

پست و کور دندان بسیار حساس است و باید بیمار مراقبت‌های بعد از پست و کور دندان را جدی بگیرد، زیرا در صورتی که سیستم پست و کور دچار آسیب شود چاره‌ای جز کشیدن دندان وجود ندارد.

طول عمر پست و کور دندان به ساختار دندان هم تا حدود زیادی وابسته است. به این ترتیب طول عمر پست و کور دندان میانگین بین 10 تا 14 سال است، اما گاهی برخی افراد تا 20 سال از روش پست و کور استفاده می‌کنند.

اگر مراقبت‌های بعد از پست و کور دندان را جدی بگیرید، می‌توانید طول عمر آن را افزایش دهید. در ادامه برخی از نکاتی را که باعث افزایش دوام و ماندگاری پست و کور می‌شوند توضیح می‌دهیم. 

آیا می‌توان طول عمر پست و کور را افزایش داد؟

رعایت نکات زیر می‌تواند منجر به افزایش طول عمر و ماندگاری پست و کور دندان شود:

  • بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.
  • استفاده از مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید.
  • از خوردن غذاهای سفت جدا بپرهیزید و رژیم غذایی نرم را رعایت کنید.
  • از فشار واردکردن به دندان جلوگیری کنید.
  • عادت دندان قروچه را ترک کنید.

در نهایت اگر در رعایت نکات بالا تنبل هستید، بهتر است از دندانپزشک خود بخواهید برای شما از پست و کورهای ریختگی استفاده کند زیرا مقاومت بالاتری دارند.

سخن پایانی

پست و کور یکی از روش‌های ترمیمی مهم در دندان‌پزشکی است که هم به متخصصان اندودنسی و هم دندان‌پزشکان عمومی مربوط می‌شود. در این مقاله از دنتیوا راجع‌به پست و کور دندان، انواع و نحوه استفاده از آن، مزایا و معایب و همچنین تفاوت پست و کور دندان با ایمپلنت صحبت کردیم. همچنین راجع‌به طول عمر و ماندگاری پست و کور دندان صحبت کردیم و راهکارهایی برای افزایش طول عمر آن‌ها ارائه دادیم.

دنتیوا یک فروشگاه معتبر اینترنتی است که به طور تخصصی به فروش مواد و ابزار دندان‌پزشکی می‌پردازد. به این ترتیب تمام دندان‌پزشکان می‌توانند نیازهای خودشان را به راحتی از طریق دنتیوا مرتفع کنند.

سوالات پر تکرار راجع‌به پست و کور دندان

پست و کور یکی از روش‌های ترمیمی مهم در دندان‌پزشکی است که هم به متخصصان اندودنسی و هم دندان‌پزشکان عمومی مربوط می‌شود

وقتی بخش زیادی از ساختار دندان تخریب شود اما ریشه آن سالم باشد، از پست و کور به منظور حفظ دندان استفاده می‌شود.

پست و کور هزینه بسیار کمتری نسبت به ایمپلنت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *