کشیدن دندان از رایج‌ترین علل مراجعه بیماران به مطب دندان‌پزشکی است. همان‌طور که می‌دانید برای کشیدن دندان به دو ابزار اساسی یعنی فورسپس و الواتور دندان‌پزشکی نیاز دارید. تهیه و خرید الواتور دندان‌پزشکی باکیفیت مساله بسیار مهمی است و به همین دلیل در ادامه این مطلب به معرفی بهترین مدل‌های الواتور دندان‌پزشکی می‌پردازیم.

خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند برای خرید بهترین انواع الواتور دندان‌پزشکی از سایت دنتیوا اقدام کنید، در نتیجه توصیه می‌کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید.

الواتور چیست و چه کاربردی در دندان‌پزشکی دارد؟

روزانه تعداد افراد زیادی برای کشیدن دندان خود به مطب دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنند، به همین دلیل تهیه ابزار حرفه‌ای کشیدن دندان بسیار مهم است. الواتور یکی از اصلی‌ترین ابزاری است که در کشیدن دندان به آن نیاز دارید.

در طی فرآیند کشیدن دندان، می‌توان با کمک الواتور بافت لثه را به عقب هدایت کرده و زیر دندان را حفر کرد. سپس دندان اصطلاحا لق می‌شود و می‌توانید به راحتی آن را به سمت بالا هدایت کرده و بکشید.

استفاده از الواتور و لق کردن دندان با کمک آن باعث می‌شود تا انجام کار فورسپس تسهیل شود. وجود الواتور در مطب دندان‌پزشکی بسیار ضروری است و بدون وجود آن نمی‌توان برای کشیدن دندان اقدام کرد. زیرا در صورتی که کشیدن دندان بدون الواتور انجام شود، علاوه بر ایجاد درد زیاد ممکن است باعث شکسته شدن دندان بیمار شود.

از جمله کاربردهای الواتور در دندان‌پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده برای لق و شل کردن دندان
  • جداکردن بافت‌های اطراف دندان
  • تراشیدن و یا تمیزکردن استخوان
  • ایجاد برش نواری در قسمت ضریع استخوان
  • اکسپوز یا نمایان کردن نواحی شکستگی
  • بالابردن و یا جداسازی بافت، استخوان و یا عصب دندان
کاربرد الواتور دندان‌پزشکی

انواع الواتور کدام‌اند؟

الواتورهای دندان‌پزشکی در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ تولید می‌شوند. طراحی الواتور به شکلی است که راحتی در دست قرار می‌گیرد و کار با آن بسیار راحت است. الواتورها در دو سه نوع مختلف وجود دارند که در ادامه به معرفی هر کدام خواهیم پرداخت.

  1. الواتورهای مستقیم

الواتور مستقیم طراحی هوشمندانه‌ای دارد که استفاده از آن را برای دندان‌پزشک بسیار راحت کرده است. از این الواتور می‌توانید برای جداکردن ریشه از دندان کمک بگیرید. الواتورهای مستقیم در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ عرضه می‌شوند.

  1. الواتورهای خمیده یا پرچمی

الواتورهای خمیده، دومین نوع الواتورهای مورد استفاده در دندان‌پزشکی هستند که خود شامل انواع مختلفی هستند. برای مثال الواتور cryer نوعی از الواتورهای خمیده است که معمولا به شکل جفت، یعنی الواتور راست و الواتور چپ ارائه می‌شود.

الواتور Winter یا T-bar نوع دیگری از الواتورهای خمیده است که اساس طراحی آن شبیه به الواتور cryer است. البته شکل این الواتور با الواتور cryer بسیار متفاوت است و قسمت دسته آن با بخش تنه یک زاویه قائمه می‌سازند. الواتورهای T-bar بسیار قدرتمند هستند و هنگام کار با آن‌ها باید بسیار مراقب باشید زیرا ممکن است منجر به شکستگی فک بیمار شوند.

الواتورهای War-wick James نوع سوم الواتورهای خمیده یا پرچمی هستند که مانند الواتور cryer به شکل جفت الواتور راست و چپ عرضه می‌شوند. وزن این الواتورها بسیار پایین بوده و کار با آن‌ها راحت است. از الواتورهای War-wick James بیشتر به منظور خارج کردن باقی مانده ریشه دندان و همچنین کشیدن دندان‌های شیری و جلویی استفاده می‌شود.

  1. الواتور pick-type

مدل سوم الواتورهای معمول دندان‌پزشکی، الواتور pick-type است که خود شامل دو نوع است. نوع اول، الواتور Crane pick است که به منظور حذف ریشه دندان می‌توان از آن‌ استفاده کرد و به عنوان یک اهرم برای برداشتن ریشه دندان از حفره دندانی عمل می‌کند.

الواتور Apexo نوع دوم از الواتورهای pick-type است که از آن برای حذف باقی مانده راس ریشه دندانی می‌توان استفاده کرد. بسیار نازک است و نمی‌توان از آن به عنوان اهرم استفاده کرد زیرا به راحتی در لثه فرو می‌رود و باعث خونریزی می‌گردد.

الواتورهای پرچمی دنتیوا

بهترین برند ایرانی تولیدکننده الواتور دندان‌پزشکی کدام است؟

اگر می‌خواهید تجهیزات مطب خود را تکمیل کنید و به دنبال الواتور دندان‌پزشکی هستید، حتما برای شما هم سوال است که کدام شرکت بهترین الواتور را در ایران تولید می‌کند.

در این باره باید بدانید که شرکت فتاح طب یکی از بهترین شرکت‌هایی است که به تولید تجهیزات دندان‌پزشکی در ایران مشغول است. تمام تجهیزات و ابزار دندان‌پزشکی نظیر الواتور تولیدشده در شرکت فتاح طب، از بهترین مواد اولیه فرانسوی و ژاپنی تولید می‌شود و با خرید الواتورهای فتاح طب نیازی نیست نگران شکستگی و یا زنگ‌زدگی آن‌ها باشید.

 برای خرید انواع الواتورهای فتاح طب می‌توانید به سایت دنتیوا مراجعه کنید و الواتور مدنظر خود را در اسرع وقت سفارش بدهید.

الواتورهای پرچمی دنتیوا

کاربرد کن کاغذی در درمان ریشه دندان را در این مقاله مطالعه کنید.

معرفی انواع الواتور برند فتاح طب موجود در سایت دنتیوا

با مراجعه به سایت دنتیوا می‌توانید مدل‌های مختلف الواتور فتاح طب را به راحتی تهیه کنید. از جمله الواتورهای موجود در سایت دنتیوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمامی این الواتورها از جنس استیل فرانسوی بوده و دارای مقاومت تقریبا بالایی در برابر شکستگی و زنگ‌زدگی هستند. اگر برای لوکسه کردن و لق کردن دندان به دنبال تهیه الواتور باکیفیت هستید، توصیه می‌کنیم الواتورهای موجود در سایت دنتیوا را از دست ندهید. با خرید از دنتیوا می‌توانید یک خرید به‌صرفه همراه با پشتیبانی عالی را تجربه کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی الواتور و کاربرد آن در دندان‌پزشکی و انواع آن پرداختیم. این ابزار یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که وجود آن در تمام مطب‌های دندان‌پزشکی واجب و ضروری است. در هنگام خرید ابزار و تجهیزات دندان‌پزشکی برای مطب خود، باید به قدر کافی تحقیق کنید تا باکیفیت‌ترین مدل‌های موجود در بازار را بخرید. برای خرید ابزار و تجهیزات دندان‌پزشکی می‌توانید به سایت دنتیوا مراجعه کرده و لذت یک خرید امن و مطمئن را تجربه کنید. 

منبع

در طی فرآیند کشیدن دندان، می‌توان با کمک الواتور بافت لثه را به عقب هدایت کرده و زیر دندان را حفر کرد. سپس دندان اصطلاحا لق می‌شود و می‌توانید به راحتی آن را به سمت بالا هدایت کرده و بکشید. استفاده از الواتور و لق کردن دندان با کمک آن باعث می‌شود تا انجام کار فورسپس تسهیل شود.

وجود الواتور در مطب دندان‌پزشکی بسیار ضروری است و بدون وجود آن نمی‌توان برای کشیدن دندان اقدام کرد. زیرا در صورتی که کشیدن دندان بدون الواتور انجام شود، علاوه بر ایجاد درد زیاد ممکن است باعث شکسته شدن دندان بیمار شود.

از جمله کاربردهای الواتور در دندان‌پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده برای لق و شل کردن دندان
  • جداکردن بافت‌های اطراف دندان
  • تراشیدن و یا تمیزکردن استخوان
  • ایجاد برش نواری در قسمت ضریع استخوان
  • اکسپوز یا نمایان کردن نواحی شکستگی
  • بالابردن و یا جداسازی بافت، استخوان و یا عصب دندان

الواتورهای دندان‌پزشکی در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ تولید می‌شوند. طراحی الواتور به شکلی است که راحتی در دست قرار می‌گیرد و کار با آن بسیار راحت است. الواتورها در سه نوع مختلف وجود دارند و عبارتند از:

  • الواتورهای مستقیم
  • الواتورهای خمیده یا پرچمی
  • الواتور pick-type

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *