در این مطلب به بررسی ویژگی‌های اجمالی فورسپس دندانپزشکی، عملکرد، انواع و ویژگی‌های ظاهری آن خواهیم پرداخت. در حالت عمومی از فورسپس به عنوان یک ابزار اهرم مانند یاد می‌شود. پزشک به واسطه این ابزار می‌تواند با قرار دادن فورسپس در حوالی دندان آسیب دیده مورد نظر در دهان بیمار از آن به عنوان یک اهرم در راستای افزایش نیرو در جهت کشیدن دندان‌ها بهره برده و دندان را توسط آن کنترل کند.

فورسپس دندانپزشکی چیست؟

عملکرد اصلی فورسپس دندانپزشکی تقویت و افزایش فشار وارده بر روی دندان‌هایی است که آسیب دیدگی و پوسیدگی در آن‌ها به حدی رسیده که نیازمند کشیدن و خارج‌سازی از دهان هستند. پس از کشیدن دندان‌ها می‌توان از روش‌های درمانی اگزودنتیا مانند ایمپلنت بهره برد.

در ابتدای بحث لازم است تا یادآوری شود که ابزار‌های کار در تمامی مشاغل بر اثر مرور زمان دچار استهلاک و فرسودگی خواهند شد. حال دندانپزشکی که یکی ازاصلی‌ترین مشاغلی است که در جراحی‌هایی که در راستای ترمیم و درمان دندان‌های آسیب‌دیده صورت می‌گیرد؛ همواره در معرض فشار، استهلاک و فرسودگی قرار دارند.

کاربرد فورسپس دندانپزشکی

انواع فورسپس دندانپزشکی

حال که مروری اجمالی بر اسامی علمی دندان‌ها داشتیم؛ به بررسی دسته‌بندی انواع فورسپس خواهیم پرداخت. فورسپس‌ها را می‌توان در دسته‌بندی‌های گوناگونی گنجاند اما در حالت کلی، جنس فورسپس‌ها می‌تواند از جنس یک‌بار مصرف و پلاستیکی یا جنس غیر یک‌بار مصرف و آلیاژی فلزی باشد.

فورسپس‌های یک‌بار مصرف

این نوع از فورسپس به واسطه جنس پلاستیکی خود از دوام کمتری نسبت به فورسپس‌های غیر یک‌بار مصرف داشته و همان طور که از نام آن پیداست تنها یک نوبت قابلیت استفاده کردن را دارا هستند.

طبعاً این نوع فورسپس در برابر فشار عملکرد ضعیف‌تری از خود ارائه داده و قیمت پایین‌تری نسبت به فورسپس‌های فلزی دارند.

برای آشنایی با انواع کارور دندانپزشکی کلیک کنید.

فورسپس‌های غیر یک‌بار مصرف

به طور عمده این دسته از فورسپس‌ها از جنس آلیاژی ترکیبی از فولاد کربنی، وانادیوم و کروم بوده و دارای خاصیت ضد‌زنگ هستند.

این فورسپس‌ها در برابر دمای بالا از خود مقاومت بالایی نشان داده و به همین سبب می‌توان آن‌ها را در اتوکلاو در راستای پاک‌سازی و ضد‌عفونی کردن قرار داد.

طبیعتاً به واسطه جنس مقاوم، این دسته از فورسپس‌ها در برابر تمامی فشار‌های فیزیکی اعمال شده، اقلام ضد‌عفونی کننده و شیمیایی و ترشحات بزاق دهان و خون به طور مکرر از خود مقاومتی استثنائی نشان داده و از طول عمر بالا‌تری برخوردارند.

جنس فورسپس دندانپزشکی

اسامی فورسپس‌های بزرگسالان

دسته دیگری که می‌توان فورسپس‌ها در آن قرار داد؛ دسته‌بندی بزرگسالان و اطفال است. با توجه به توضیحاتی که پیشتر ارائه شد؛ دندان‌ها از لحاظ ابعاد و تعداد در بزرگسالان و کودکان مشابه یکدیگر نبوده و به همین سبب فورسپس‌ها را به این دسته نیز می‌توان بخش‌بندی کرد.

در این بخش به بررسی اسامی انواع فورسپس‌های بزرگسالان خواهیم پرداخت. شایان ذکر است که در حین تولید با حک کردن یک کد منحصر به فرد بر روی دسته تمامی فورسپس‌ها این قابلیت فراهم آورده می‌شود که تمامی فورسپس‌ها را از یکدیگر تشخیص داد. این اسامی عبارتند از:

فورسپس های فلزی دنتیوا

اسامی فورسپس‌های اطفال

فورسپس‌های اطفال در ابعاد متنوعی تولید می‌شوند و به طور عمده دارای فنر هستند.  اسامی آنان عبارتند از:

  • فورسپس فنر‌دار قدامی بالا
  • فورسپس فنر‌دار پرمولر بالا
  • فورسپس فنر‌دار مولر بالا
  • فورسپس فنر‌دار مولر پایین
  • فورسپس فنر‌دار ریشه‌کش بالا
  • فورسپس فنر‌دار ریشه‌کش پایین

برای آشنایی با کاربرهای اسپاتول دندان‌پزشکی این مقاله را بخوانید و برای خرید اسپاتول دندانپزشکی کلیک کنید.

شما هم اکنون می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی مواد دندانپزشکی دنتیوا برای خرید فورسپس دندانپزشکی اقدام کنید. تمامی محصولات دنتیوا که شامل انواع مواد، تجهیزات و ابزار‌های مورد نیاز در مطب دندانپزشکی است از معتبرترین برند‌های به روز جهان جمع آوری شده تا تجربه‌ای ایمن و آسان را برای شما و بیماران عزیزتان فراهم سازد.

منبع 

فورسپس دندانپزشکی یکی از ابزارهای مهم در مطب‌های دندانپزشکی است که برای تقویت و افزایش فشار وارد بر روی دندان‌های آسیب دیده و پوسیده استفاده می‌شود.

فورسپس دندانپزشکی از نظر جنس به دو نوع یک بار مصرف و چند بار مصرف تقسیم می‌شود.

فورسپس غیر یک بار مصرف معمولا از جنس فولاد کربنی، وانادیوم و کروم ساخته می‌شود و می‌توان آن را اتوکلاو کرد.

فورسپس‌های بزرگسالان عبارتند از:

فورسپس‌های مخصوص اطفال عبارتند از:

  • فورسپس فنر‌دار قدامی بالا
  • فورسپس فنر‌دار پرمولر بالا
  • فورسپس فنر‌دار مولر بالا
  • فورسپس فنر‌دار مولر پایین
  • فورسپس فنر‌دار ریشه‌کش بالا
  • فورسپس فنر‌دار ریشه‌کش پایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *