همان‌طور که واقف هستید در دندانپزشکی، درمان‌های ترمیمی دندان بر اگزودنتیا ارجحیت دارند. اولویت اصلی دندان‌پزشکان حاذق حفظ آناتومی طبیعی دندان‌ها و ترمیم دندان‌های دارای آسیب‌ دیدگی نسبت به کشیدن آن‌ها است. یکی از روش‌های ترمیمی در درمان دندان‌های دارای آسیب دیدگی، پر کردن دندان‌ها پوسیده با استفاده از مواد پر‌کننده است. پس از فرآیند پر کردن دندان، لازم است تا با استفاده از ابزار‌های موجود با شکل دهی به مواد پر شده، دندان را تا حد بالایی به فرم و آناتومی طبیعی پیش از بروز آسیب‌دیدگی شکل داد و کانتور کرد. لذا در ترمیم دندان‌ها از ابزار‌های زیادی بهره گرفته شده که یکی از این ابزار‌ها کارور دندانپزشکی است.

انواع ابراز مورد استفاده در دندانپزشکی

از ابراز‌های رایج و بسیار مورد استفاده در مطب دندانپزشکی می‌توان به سوند دو سر، پنس دوخم و کارور اشاره نمود؛ که در این مقاله ما به بررسی انواع کارور، ویژگی‌های ظاهری و نحوه به کار‌گیری از آن خواهیم پرداخت. برای خرید کارور دندانپزشکی از فروشگاه دنتیوا با بهترین کیفیت نیز می توانید به این لینک مراجعه کنید.

ابزار‌های طراحی

در اینجا مروری بر برخی از رایج ترین ابزارهای دندانپزشکی مانند: آینه دهان، فورسپس پنبه ای، پروب پریودنتال، جرمگیر اولتراسونیک، فورسپس کشیدنی و سرنگ آب- هوا می‌پردازیم.

پس از اتمام فرآیند ترمیم تا زمانی که کامپوزیت‌های لایت کیور شده سفت شوند، می‌توان به آن‌‌ها فرم داد.

به طور کلی از کارور می‌توان به عنوان یک ابزار یا قلم فلزی که از آن در مراحل پس از پر‌کردن دندان توسط موادی نظیر آمالگام، کامپوزیت یا سمان‌ها استفاده می‌شود، یاد کرد.

طرح‌های انتهای کارور به دندانپزشک کمک می‌کند تا با تسهیل فرم دادن،  مواد را به نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین نتیجه نسبت به دندان طبیعی درآورد. اگر چه می‌توان از پشت لبه های  کارور در مرحله جایگذاری مواد کف‌بندی نیز بهره برد.

کارور‌های دندانپزشکی از سه جزء اصلی دسته، ساق و تیغه تشکیل شدند. انتهای کارور یا همان تیغه در طرح‌های متنوع در جهت فرم‌دهی به مواد یا کامپوزیت طراحی می‌شوند. بدنه بیرونی کارور در راستای چسباندن هر چه بهتر از ابزار قلاب شده است. طول و قطر دسته‌ها در انواع کارو‌ها متفاوت است.

شکل دسته این ابزار عموماً به صورت شش ضلعی یا هشت ضلعی می‌باشد. قسمت متصل کننده دسته و تیغه که از آن به عنوان ساق یاد می‌شود؛ ممکن است از دسته جدا شود یا ممکن است به صورت ممتد به دسته چسبیده باشد.

ساق‌ها می‌توانند یکی از اشکال صاف، گرد، مخروطی یا زاویه دار را داشته باشند. ساق‌ها به واسطه یک یا چند خم ساخته شده تا از چرخش ابزار در حین انجام جراحی جلوگیری شود.

از کاربردهای مهم گیتس و پیزو دندانپزشکی در درمان عصب‌کشی دندان است.

کارور دندانپزشکی

مواد کامپوزیتی به راحتی فرم می‌گیرند و بعد از قرار گرفتن روی سطح دندان، می‌توانند متناسب با ابعاد و اندازه دندان مورد نظر، فرم بگیرند. شکل و فرم دهی به مواد کامپوزیتی یا سایر ترمیم‌های دندانی بدون استفاده از ابزارهای دندانپزشکی کار چندان راحتی نیست.

 یکی از مهم‌ترین ابزارهای دندانپزشکی که برای شکل‌دهی کامپوزیت بعد از ترمیم دندان، مورد استفاده قرار می‌گیرد، کارور دندانپزشکی نام دارد. معمولاً زمانی از کارور دندانپزشکی استفاده می‌شود که ماده کامپوزیتی روی سطح دندان قرار گرفته باشد.

 دندانپزشک باید قبل از اینکه ماده کامپوزیت به طور کامل سفت و خشک شود با استفاده از کارور به آن فرم بدهد.

این ابزار یک قلم فلزی است که در مراحل پایانی پر کردن دندان یا انجام ترمیم‌های دندانی با کمک مواد کامپوزیت، آمالگام یا سمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمک این ابزار دندانپزشک می‌تواند شکل مواد ترمیمی را کاملا مشابه با دندان طبیعی در بیاورد. به گونه‌ای که سایر افراد متوجه مصنوعی بودن آن نشوند.

ویژگی‌های ظاهری کارور دندانپزشکی

ویژگی‌های ظاهری کارور

اغلب کارور‌های موجود در بازار در کشور پاکستان تولید شده و جنس و ابعاد کارور‌های موجود تا حد زیادی وابسته به نوع و کاربرد کارور است که در ادامه به آن بیشتر خواهیم پرداخت. علاوه بر این،  یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که در تهیه کارور باید به آن توجه داشت؛ خاصیت ضد‌زنگ بودن و میزان مقاومت آن در برابر ضدعفونی کننده و اتوکلاو است.

بخش های تشکیل دهنده کارور

 این ابزارها از سه بخش اصلی تشکیل شده‌اند. این قسمت‌ها شامل دسته، ساق و تیغه هستند. تیغه کارور دندانپزشکی شکل و فرم‌های مختلفی دارد.

زیرا برای انجام فرآیندهای مختلف مثل پخش کردن مواد یا صاف کردن و پرداخت و پولیش مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابعاد و اندازه انواع کارور دندانپزشکی با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت در اندازه یا طول و بدنه باعث می‌شود که عملکرد کارور نیز متفاوت باشد.

بخش دیگر کارور دندانپزشکی ساق نام دارد که دسته و تیغه را به یکدیگر وصل می‌کند. ساق  می‌تواند از دسته جدا شود یا به آن اتصال داشته باشد.

کاربرد کارور

به طور معمول کارور‌ها از جنس استنلس استیل بوده و دسته آن‌ها به فرم کلاسیک یعنی هشت گوش ساده است. از کارور‌ها در نواحی و سطح جونده (اکلوزال)، لبه‌های لثه‌ها (جینجیوال) و بین دندانی (پروگزیمال) استفاده می‌شود.

نواحی کاربردی کارور دندانپزشکی

انواع کارور دندانپزشکی

از همه کارورها می‌توان در راستای تنظیم ارتفاع، شکل برجستگی حاشیه، برآمدگی های اکلوزال و گرد کردن رج حاشیه استفاده کرد.

به طور کلی از لبه تیز کارور‌ها در راستای برش و فرم‌دهی به آمالگام سفت نشده و از سمت نیزه‌ای آن در راستای فشردن و متراکم‌سازی آمالگام بهره گرفته می‌شود. کارور‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • کارور‌هایی که هر دو سر آن‌ها کارور است
  • کارور‌هایی که یک سمت آن کارور و سمت دیگر کندانسور یا اسپاتول است

از برخی  کارور‌های موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارور هولن باخ
  • کارور لوزی کوچک
  • کارور نیزه‌ای در ابعاد مختلف
  • کارور لوزی متوسط 
  • کارور لوزی 90 درجه‌ای یا کارور تراشگر الماس

به طور مثال کارور لوزی شکل برای کنده کاری سطح اکلوزال استفاده شده و کارور هولن باخ یکی از ابزار‌هایی است که بیشترین استفاده را در دندانپزشکی دارد. عملکرد این کارور کانتور کردن و تراش دادن سطوح اکلوزال و بین پروگزیمال دندان است.

کارور‌های هولن باخ دو سر هستند و از مواد اولیه تیز و سفتی ساخته شده‌اند. انتهای کارور دارای نوکی تیز بوده که از آن در راستای تراشیدن مواد مختلفی مانند آمالگام و کامپوزیت استفاده می‌شود.

از  کارور هولن باخ در جهت کشش، به صورت اکلوزالی از سطوح پروگزیمال دندان ها استفاده می‌شود. کارور به صورت مورب در امتداد حاشیه حفره قرار می گیرد و نوک آن روی دندان مجاور قرار می‌گیرد.

در مجموع، کارور هولن باخ لبه‌های پروگزیمال و لثه‌ها را اصلاح کرده و از آن می‌توان در راستای اصلاح و عمیق کردن شیارهای اکلوزال و آناتومی بهره جست.

نگهداری کارور دندانپزشکی

نگهداری کارور دندانپزشکی

ابزار‌های کار در هر شغل و پیشه‌ای از اهمیت بالایی برخوردارند. حال، نگهداری از ابزار‌ها یکی از اساسی‌ترین چالش‌هایی است که اغلب دندانپزشکان و دستیارانشان با آن مواجه خواهند شد.

به جهت استفاده مداوم از ابزار‌هایی مانند کارور توصیه می‌شود تا با بررسی مداوم ابزار‌های دندانپزشکی از صحت عملکرد آنان اطمینان حاصل نمود چرا که به واسطه پیشرفت هر روزه تکنولوژی ممکن است برخی ابزار‌ها در گذر زمان فرسوده شده و تیغه‌های آنان کند شود.

در انتها باید اذعان داشت که بهره‌گیری از لوازم و مواد دندانپزشکی مناسب و با‌کیفیت می‌تواند تاثیری شگرف بر روی عملکرد دندانپزشک داشته باشد. شما می‌توانید با فراهم‌سازی یک تجربه ایمن، آسان و بدون درد برای بیمار اطمینان خاطر را وی را جلب کرده و بر کیفیت عملکرد خود صحه بگذارید.

برای آشنایی با انواع فورسپس دندانپزشکی کلیک کنید و برای خرید فورسپس دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

از مشهور‌ترین برند‌های جهانی کارور می‌توان به برند‌های پیشرو دنت، کوشا، دنا پویا و فتاح طب اشاره نمود.

همان طور که پیش‌تر مطرح شد، کیفیت لوازم دندانپزشکی در اثر مرور زمان دچار فرسودگی شده و لازم است تا در بازه زمانی مشخصی تعویض و جایگزین شوند به همین سبب شما هم اکنون می‌توانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین مواد دندانپزشکی دنتیوا از محصولات متنوع ما اعم از مواد، تجهیزات و ابزار‌های مورد نیاز در مطب دندانپزشکی بازدید نمایید.

تمامی اقلام و محصولات موجود در وب‌سایت ما از برترین برند‌های معتبر و به روز جهان تهیه شده و ما بر آنیم تا  تجربه‌ای آسان و راحت برای شما و جراحی‌ بدون درد و ایمن را برای بیماران شما به ارمغان بیاوریم.

gerdentusa

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که در تهیه کارور باید به آن توجه داشت؛ خاصیت ضد‌زنگ بودن و میزان مقاومت آن در برابر ضدعفونی کننده و اتوکلاو است.

از مشهور‌ترین برند‌های جهانی کارور می‌توان به برند‌های پیشرو دنت، کوشا، دنا پویا و فتاح طب اشاره نمود.

کارور هولن باخ، کارور لوزی کوچک، کارور نیزه‌ای در ابعاد مختلف، کارور لوزی متوسط و کارور لوزی 90 درجه‌ای یا کارور تراشگر الماس از رایج‌ترین کارورهای دندانپزشکی موجود در بازار هستند.

کارور دندانپزشکی در واقع یک ابزار یا قلم فلزی که از آن در مراحل پس از پر‌کردن دندان توسط موادی نظیر آمالگام، کامپوزیت یا سمان‌ها استفاده می‌شود، است. از کارورها می‌توان در راستای تنظیم ارتفاع، شکل برجستگی حاشیه، برآمدگی های اکلوزال و گردکردن رج حاشیه استفاده کرد.

کارور‌های دندانپزشکی از سه جزء اصلی دسته، ساق و تیغه تشکیل می‌شوند:

انتهای کارور یا همان تیغه برای فرم‌دهی به مواد یا کامپوزیت

دسته بدنه بیرونی کارور بوده و طول و قطر آن در انواع مختلف کارورها با هم متفاوت است. شکل دسته کارور عموماً به صورت شش ضلعی یا هشت ضلعی می‌باشد.

ساق قسمت متصل کننده دسته و تیغه بوده و می‌تواند از دسته جدا شود یا به صورت ممتد به دسته چسبیده باشد. ساق‌ها می‌توانند به شکل صاف، گرد، مخروطی یا زاویه دار را باشند. ساق‌ها به واسطه یک یا چند خم ساخته می‌شوند تا از چرخش کارور در حین انجام جراحی جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *