سندبلاست یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزاتی است که حوزه دندانپزشکی به کار می‌رود. این دستگاه کاربردهای گوناگونی در دندانپزشکی دارد و وجود آن در هر مطبی ضروری است. اگر می‌خواهید راجع به دستگاه سندبلاست دندانپزشکی و بهترین مدل‌های آن بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

سندبلاست دندانپزشکی چیست؟

همان‌طور که می‌دانید اعمال مختلف دندانپزشکی به کمک ابزارآلات و تجهیزات مختلفی انجام می‌شوند. یکی از دستگاه‌هایی که می‌توان آن را جزو تکنولوژی‌های جدید حوزه دندانپزشکی دانست، دستگاه سندبلاست است. این دستگاه عمدتا به جای سوراخکاری استفاده می‌شود. علاوه بر این دستگاه سندبلاست بهترین گزینه برای حذف پوسیدگی‌های دندانی در کمترین زمان ممکن است. این دستگاه کاربردهای دیگری هم دارد که در بخش‌های بعدی به آن‌ها خواهیم پرداخت. همینطور برای خرید سندبلاستر دندانپزشکی می توانید از این لینک اقدام کنید.

برای مطالعه درباره بهترین برند کامپوزیت دندان این مقاله را بخوانید و برای خرید کامپوزیت اینجا کلیک کنید.

کاربرد سندبلاست در دندانپزشکی

سندبلاست در حوزه دندانپزشکی کاربردهای فراوانی دارد. از این دستگاه عمدتا برای رفع پوسیدگی‌های دندانی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان به کمک نیروی فشار هوای سندبلاست دندان‌ها را به خوبی تمیز کرد. پس از کستینگ و دندان‌سازی می‌توان از سندبلاست برای حذف گچ‌های اضافه استفاده کرد، به این ترتیب علاوه بر مطب دندانپزشکی از سندبلاست در لابراتوارها هم استفاده می‌شود.

برای ارائه یک ترمیم بی‌نقص می‌توان پیش از کامپوزیت یا لمینت‌کردن دندان آن را به خوبی با کمک سندبلاست تمیز کرد. قابل ذکر است که سندبلاست برای تمیزکردن تمام سطوح دندان قابل استفاده است و هیچگونه آسیبی به بافت دندان وارد نمی‌کند. برای ایجاد باندینگ و گیر مکانیکی در گلاس سرامیک، فول سرامیک و حتی فلدسپات می‌توان از سندبلاست استفاده کرد. قبل از پرکردن دندان و همچنین پیش از انجام ارتودنسی می‌توان از سندبلاست برای تمیزکردن و حذف پوسیدگی‌های دندانی استفاده کرد.

مزایای استفاده از سندبلاست

انواع سندبلاست دندانپزشکی

سندبلاست‌ها در ابعاد و مدل‌های مختلفی روانه بازار می‌شوند. مهم‌ترین دسته‌بندی برای سندبلاست دندانپزشکی، دسته‌بندی آن‌ها از نظر کارآیی است. از نظر کارآیی سندبلاست دندانپزشکی به دو نوع داخل دهانی و خارج دهانی تقسیم می‌شود. همچنین در یک دسته‌بندی دیگر می‌توان انواع سندبلاست را در دو گروه اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم‌بندی کرد.

پین دندان چیست و کاربردهای آن

ویژگی‌های سندبلاست در دندانسازی

سندبلاست ویژگی‌های بسیاری دارد که باعث تمایز و برتری آن نسبت به دیگر دستگاه‌های موجود شده است. اولین و اصلی‌ترین ویژگی این دستگاه، استانداردبودن آن است. تحقیقات نشان داده که سندبلاست کاملا بی‌خطر بوده و کاملا با استانداردهای موجود همخوانی دارد. این ویژگی باعث شده تا روی دندان‌های تاثیرات مثبت و ماندگاری بر جای بگذارد.

دستگاه سندبلاست قابل استفاده برای درمان و ترمیم‌های داخل و خارج دهانی است. این دستگاه قدرت و عمکلرد فوق‌العاده خوبی دارد. استفاده از سندبلاست از اتلاف وقت شما جلوگیری می‌کند. می‌توان از این دستگاه برای مدت طولانی بدون افت کیفیت استفاده کرد. طراحی سندبلاست به صورتی است که دندانپزشک هنگام استفاده از آن دچار خستگی نمی‌شود. از دیگر ویژگی‌های مهم سندبلاست، مقاومت آن در برابر رطوبت و حرارت بالا است و به همین دلیل هم نیازی نیست نگران زنگ‌زدگی و پوسیدگی آن باشید. این دستگاه از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده و شما می‌توانید قدرت و سرعت آن را کاملا مطابق با نیاز خود کنترل کنید.

نحوه کار سندبلاست

مشخصات دستگاه سندبلاست

دستگاه‌های سندبلاست بسته به مدل و شرکت سازنده مشخصات گوناگونی دارند. برخی از این دستگاه‌ها تنها برای داخل دهان یا تنها برای استفاده در خارج از دهان مناسب هستند در حالی که برخی دیگر هم در داخل و هم در خارج دهان قابل استفاده هستند. در مورد مشخصات دستگاه سندبلاست این نکته را هم بدانید که برخی از آن‌ها مجهز به گیج فشار برای نمایش فشار لحظه‌ای هستند. گاهی ممکن است سندبلاست دارای یک رگولاتور برای تنظیم فشار نیز باشد. این دستگاه معمولا دارای دو نازل با زوایای مختلف است. برخی نازل‌ها دارای قابلیت چرخش 360 درجه نیز هستند. از دیگر بخش‌های دستگاه سندبلاست، مخزن پودر آن است که معمولا قابل اتوکلاو نیست.

ویژگی‌های مهم سندبلاست

برای آشنایی با بهترین خمیر دندان مخصوص کامپوزیت این مقاله را بخوانید و برای خرید خمیر دندان اینجا کلیک کنید.

مزایای استفاده از سندبلاست

تولیدکنندگان دستگاه سندبلاست در هنگام عرضه این محصول به بازار، اذعان داشتند که مزایای زیادی دارد! در این باره باید بگوییم که واقعا مزایای دستگاه سندبلاست بی‌شمار است. یکی از مهم‌ترین مزایای این دستگاه، بی‌خطربودن آن است. استفاده از سندبلاست هیچ خطری را برای بیمار و دندانپزشک به همراه ندارد. همچنین استفاده از سندبلاست به جای مته دندانپزشکی، احتمال شکستگی دندان‌های کناری را به صفر می‌رساند. در دستگاه سندبلاست می‌توان از پودرهای مخصوصی استفاده کرد تا کارکرد آن را برای تمیزکردن دندان‌ها چندین برابر افزایش داد. وقتی از سندبلاست استفاده می‌کنید، دسترسی و دید بهتری نسبت به دندان‌های بیمار خود دارید و به این ترتیب می‌توانید به خوبی تمام حفره‌های داخلی و خارجی را پیدا کرده و آن‌ها را ترمیم کنید.

نحوه کار سندبلاست با تکیه بر نیروی فشار هوا است که باعث شده تا عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. میزان سایش ایجاد شده توسط سندبلاست بسیار بیشتر از سایشی است که تجهیزات سنتی ایجاد می‌کنند. به این ترتیب استفاده از دستگاه سندبلاست باعث کاهش جلسات درمانی بیماران می‌شود. همچنین استفاده از این دستگاه منجر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های بیماران می‌شود. ماندگاری و دوام بالای دستگاه سندبلاست از جمله دیگر مزایای این دستگاه است که باعث می‌شود کیفیت آن با گذشت زمان افت نکند.

Aluminum Oxide Microblaster – سندبلاستر آلمینیوم‌اکساید وست‌کد

معرفی بهترین سندبلاست‌های دندانپزشکی

تعدد شرکت‌های سازنده سندبلاست باعث سردرگمی در هنگام خرید می‌شود. یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند در زمانی کم، بهترین نمونه‌های سندبلاست دندانپزشکی را انتخاب و خریداری کنید خرید از فروشگاه‌های اینترنتی معتبری چون دنتیوا است. در فروشگاه دنتیوا با مراجعه به بخش تجهیزات دندانپزشکی می‌توانید نمونه‌های مختلف دستگاه سندبلاست را مشاهده کرده و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. همچنین می‌توانید از کارشناسان فروش دنتیوا برای خرید کمک بگیرید.

در ادامه به معرفی بهترین نمونه‌های سندبلاست دندانپزشکی موجود در بازار می‌پردازیم:

دستگاه سندبلاست میکروبلاستر اکسید آلومینیوم ALUMINUM OXIDE MICROBLASTER

یکی از بهترین مدل‌های سندبلاست موجود در بازار، دستگاه سندبلاست میکروبلاستر اکسید آلومینیوم از برند وست‌کد است. این محصول ساخت کشور چین بوده و عملکرد بسیار خوبی دارد. از ویژگی‌های مهم این سندبلاست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت اتصال به شیلنگ یونیت دندانپزشکی
  • دارای پودر مخصوص
  • وزن پایین
  • قیمت مناسب
  • استفاده آسان و راحت
  • به جز مخزن پودر این دستگاه، مابقی اجزای آن را می‌توان اتوکلاو کرد.
  • مجهز به دو مخزن پودر
  • مجهز به نازل با قابلیت چرخش 360 درجه
  • مجهزز به دو نازل با زوایای 90 و 60 درجه

همچنین پودر مخصوص این سندبلاست دارای ویژگی‌های زیر است:

  • پودر سندبلاست ALUMINUM OXIDE MICROBLASTER قابل استفاده در ترمیم داخل و خارج دهانی است
  • می‌توان به کمک این پودر قبل از سمان ‌کردن سطوح کامپوزیتی، آمالگام و سرامیکی آن‌ها را متخلخل کرد.
  • این پودر قابل استفاده در دستگاه سندبلاست است
  • برای سند بلاست کردن سطح دندان، براکت و سطح داخلی کراون از این پودر استفاده کرد.

با ژل بی حس کننده دندان و بهترین زمان استفاده از آن در این مقاله آشنا شوید.

سخن پایانی

 پیشرفت تکنولوژی در حوزه‌های مختلف علی‌الخصوص دندانپزشکی باعث تسهیل بسیاری از درمان‌ها شده است. برای مثال یکی از دستگاه‌های پیشرفته در حوزه دندانپزشکی، سندبلاست است که در این مقاله راجع به کاربرد، مزایا و خصوصیات آن توضیح دادیم. در این روزها که هر کسی برای وقت خود ارزش قائل است، استفاده از چنین تجهیزاتی به شما کمک می‌کند تا مشکل بیماران خود را با دقتی بالاتر در زمانی کمتر رفع کنید. اگر به یک سندبلاست با کیفیت و با ضمانت عالی نیاز دارید، می‌توانید سری به فروشگاه دنتیوا بزنید.

سندبلاست یکی از جدیدترین دستگاه‌های دندانپزشکی است که با تکیه بر نیروی فشار هوا کار می‌کند. از این دستگاه عمدتا به جای سوراخ‌کاری دندان و همچنین تمیزکردن آن‌ استفاده می‌شود.

مزایای دستگاه سندبلاست بی‌شمار است. از مهم‌ترین مزایای این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها
  • تسریع زمان درمان
  • کیفیت بسیار بالا
  • دوام و ماندگاری بالا
  • افزایش دقت درمان
  • عاری از خطر

قدرت تمیزکنندگی بالا

بهترین نمونه‌های سندبلاست که می‌توانید تهیه کنید عبارتند از:

  • دستگاه سندبلاست میکروبلاستر اکسید آلومینیوم ALUMINUM OXIDE MICROBLASTER
  • دستگاه سند بلاستر DENTO-PREP برند رونویگ
  • سندبلاست اکو داخل دهانی مدل ECO_ONE
  • دستگاه سند بلاستر برند EXP
  • سند بلاستر داخل دهانی پارکل – Parkell Aeroetcher

خیر، برخی از سندبلاست‌ها تنها برای استفاده در داخل یا خارج دهان طراحی شده‌اند ولی برخی دیگر در هر دو مورد قابل استفاده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *