اوردنچر یکی از روش‌های جدیدی است که می‌توان با آن جای خالی دندان‌های از دست رفته را پر کرد. در این روش دندان مصنوعی روی یک پایه ثابت می‌شود. در این مقاله از مجله دنتیوا راجع‌به انواع اوردنچر دندانپزشکی توضیح می‌دهیم. اگر می‌خواهید درباره اوردنچر، مزایا و معایب آن بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اوردنچر دندانپزشکی چیست؟

خرابی دندان‌ یکی از عمده‌ترین مشکلات در حوزه دندانپزشکی است. دندان افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را جدی نمی‌گیرند، به مرور زمان دچار پوسیدگی می‌شود. در صورتی که پوسیدگی دندان در مراحل اولیه کنترل و درمان نشود، می‌تواند کل ساختار دندان را نابود کند. در این مواقع دندانپزشک چاره دیگری جز کشیدن دندان ندارد.

جای خالی دندان هم از نظر زیبایی و هم از جوانب دیگر برای فرد مشکل ایجاد می‌کند. امروز به لطف روش‌های جدید دندانپزشکی می‌توان جای خالی دندان‌ها را برای همیشه پر کرد. یکی از این روش‌ها اوردنچر Overdenture است. اوردنچر تلفیقی از دندان مصنوعی و ایمپلنت دندان است. در اوردنچر دندان مصنوعی روی پایه ایمپلنت سوار می‌شود و نسبت به دندان‌های مصنوعی استحکام و دوام بیشتری دارد.

علاوه بر این در افرادی که به دلیل سانحه و یا بالارفتن سن دندان‌های خود را از دست داده‌اند، نیز می‌توان از اوردنچر برای پرکردن جای خالی دندان‌ها استفاده کرد. خالی بودن جای دندان مشکلات مختلفی برای فرد به همراه دارد که عبارتند از:

  • سایش لثه‌ها
  • جابه‌جایی دندان‌ها
  • کاهش اعتماد به نفس
  • مشکلات مربوط به زیبایی
اوردنچر دندانپزشکی چیست؟

کاربردهای انواع تجهیزات دندانپزشکی را در این مقاله به طور جامع بررسی کرده ایم.

انواع اوردنچر دندانپزشکی چیست؟

اوردنچر دندانپزشکی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. هر کدام از انواع مختلف اوردنچر دندانپزشکی مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند. اوردنچر هیچ گاه دچار پوسیدگی نمی‌شود و دوره نقاهت آن کوتاه‌تر از ایمپلنت است. انواع اوردنچر دندانپزشکی عبارتند از:

اوردنچر با پایه ایمپلنت

در این روش، پروتز دندانی روی پایه ایمپلنت قرار می‌گیرد. ایمپلنت در این روش به کمک تاج تلسکوپی به پروتز دندانی متصل می‌شود. تعداد ایمپلنت‌ها در این روش بسته به فشاری که به آن‌ها وارد می‌شود، متفاوت است و به صلاحدید دندانپزشک بستگی دارد. در فک پایین حداقل 2 ایمپلنت و در فک بالا حداقل 4 ایمپلنت می‌توان جاگذاری کرد. هر چه تعداد ایمپلنت‌های کاشته شده بیشتر باشد، نتایج اوردنچر دندانپزشکی موفقیت آمیزتر خواهد بود.

اوردنچر بر پایه ایمپلنت و لثه

در روش اوردنچر بر پایه ایمپلنت و لثه، دو ایمپلنت در دندان کاشته شده و سپس به کمک یک میله به هم متصل می‌شوند. یک ایمپلنت به جای دندان نیش و یک ایمپلنت به جای دندان آسیا گذاشته می‌شود. به اوردنچر بر پایه ایمپلنت و لثه، اوردنچر میله‌ای هم گفته می‌شود. به این ترتیب در این روش نگهداری پروتزهای دندانی با همکاری لثه و ایمپلنت صورت می‌گیرد.

اوردنچر با پایه لثه

اوردنچر با پایه لثه، به صورت ثابت اجرا می‌شود. در این روش، ایمپلنت‌هایی درون فک بالا و فک پایین قرار داده شده و سپس پروتز روی آن‌ها نصب می‌شود. پروتزها در این روش به صورت اختصاصی و با توجه به ویژگی‌های ایمپلنت طراحی می‌شوند. برای مطالعه درباره مراحل ساخت پروتز دندان این مقاله را بخوانید.

اوردنچر با پایه لثه

اباتمنت چیست؟ یکی از بخش های ایمپلنت دندان اباتمنت است.

مزایای اوردنچر دندانپزشکی چیست؟

مهم‌ترین مزیت اوردنچر، پرکردن جای خالی دندان‌های از دست رفته  و جلوگیری از پیامدهای آن‌ها است. وقتی یکی از دندان‌هایتان را می‌کشید، جای خالی آن باعث بروز مشکلاتی از جمله سایش لثه، به هم خوردن نظم دندان‌ها و جابه‌جایی آن‌ها می‌شود. در روش دندان مصنوعی، دندان‌ها مستقیما روی لثه قرار گرفته و به تدریج باعث سایش لثه می‌شوند. این در حالی است که در روش اوردنچر، دندان مصنوعی روی پایه ایمپلنت قرار گرفته و از سایش لثه‌ها جلوگیری می‌کنند. از دیگر مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام و دوام عالی
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • راحتی در غذاخوردن
  • بدون لقی و جابه‌جایی
  • کیفیت بالا
  • تحلیل کمتر استخوان فک نسبت به دندان مصنوعی
  • احتمال موفقیت بسیار بالا
  • کاهش آسیب به لثه‌ها
  • بازگشت 90 درصدی توانایی جویدن بیمار
  • بدون خونریزی و عفونت
  • از بین رفتن حرکات افقی پروتز دندان
  • کاهش تجمع غذا در زیر لثه و پروتز دندان

علاوه بر در این روش می‌توان پروتز دندان را شب‌ها خارج کرده و استخوان فک و لثه‌ها را از فشار خارج کرد.

مزایای اوردنچر دندانپزشکی چیست؟

معایب اوردنچر دندانپزشکی چیست؟

مسلما هر روش درمانی‌ای در کنار مزایایی که دارد، یک سری معایب نیز به همراه دارد. معایب روش اوردنچر بیشتر به ترمیم و نگهداری آن مربوط می‌شود. اوردنچر از نظر استفاده و عملکرد مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند اما در دوره‌های کوتاه مدت 6 ماهه تا یک ساله باید آن‌ها را ترمیم کرد. همچنین اگر از دندان‌های مصنوعی به درستی مراقبت نکنید، عوارضی به همراه خواهند داشت. وقتی با اوردنچر جای خالی دندان‌هایتان را پر می‌کنید، باید به اندازه دندان‌های طبیعی خود و حتی بیشتر از آن، از آن‌ها مراقبت و نگهداری کنید.

برای آشنایی با بهترین خمیر دندان مخصوص کامپوزیت این مقاله را بخوانید و برای خرید خمیر دندان اینجا کلیک کنید.

تفاوت اوردنچر با ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از بهترین و موفقیت‌آمیزترین روش‌ها برای درمان جای خالی دندان‌های از دست رفته است. در ایمپلنت دندان، به جای هر کدام از دندان‌ها به تنهایی یک پیچ درون فک جایگذاری می‌شود. این در حالی است که در اوردنچر می‌توان از پایه ایمپلنت استفاده نکرد. اوردنچر ممکن است با پایه ایمپلنت به فک ثابت شود و یا با استفاده از میله و توپ روی فک قرار گیرد. همچنین دوام و استحکام ایمپلنت دندان در مقایسه با اوردنچر بیشتر است. هزینه انجام ایمپلنت بیشتر از هزینه انجام اوردنچر دندانپزشکی است. هر دو روش ایمپلنت دندان و اوردنچر از تحلیل استخوان فک جلوگیری می‌کنند. پروتز دندان را در روش اوردنچر می‌توان از دهان خارج کرد، اما در ایمپلنت پروتزها فیکس و ثابت هستند.

تفاوت اوردنچر با دندان مصنوعی

تفاوت اوردنچر با دندان مصنوعی

استفاده از دندان مصنوعی یک از قدیمی‌ترین راه‌ها برای پرکردن جای خالی دندان‌ها است. در روش اوردنچر برخلاف دندان مصنوعی، دیگر خبری از لقی و جابه‌جایی دندان‌ها نیست. همچنین دندان مصنوعی زمانی انجام می‌شود که استخوان فک برای ایمپلنت مناسب نباشد. اما همان‌طور که گفتیم، در روش اوردنچر با پایه ایمپلنت از دندان مصنوعی به همراه ایمپلنت استفاده می‌شود. در اوردنچر هم مانند دندان مصنوعی می‌توانید پروتز دندان را خارج کنید. میزان ماندگاری، استحکام و زیبایی اوردنچر نسبت به دندان مصنوعی بیشتر است. هزینه اوردنچر به دلیل استفاده از ایمپلنت بیشتر از هزینه دندان مصنوعی است. افرادی که از اوردنچر استفاده می‌کنند نسبت به کسانی که دندان مصنوعی می‌گذارند، مشکلات کمتری در صحبت کردن و تغییر صدا دارند.

کاربرد سندبلاست در دندانپزشکی را اینجا بخوانید و برای خرید سندبلاستر دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

جدول مقایسه اوردنچر با ایمپلنت و دندان مصنوعی

در جدول زیر می‌توانید مزایا و معایب اوردنچر را مشاهده کرده و آن را با روش‌های دیگر دندان مصنوعی و ایمپلنت مقایسه کنید:

ویژگی

اوردنچر دندانپزشکی

ایمپلنت دندان

دندان مصنوعی

دوام و استحکام

تا حدودی بالا

بسیار بالا

کم

طول دوره درمان

چند ماه

چند ماه

چند هفته

قدرت تکلم

بدون مشکل

بدون مشکل

ممکن است با کمی مشکل همراه باشد

تحلیل استخوان

پیشگیری از تحلیل استخوان

پیشگیری از تحلیل استخوان

از تحلیل استخوان پیشگیری نمی‌کند

هزینه انجام

هزینه انجام این روش به دلیل استفاده از پایه ایمپلنت کمی گران است.

تعداد پایه‌های ایمپلنت در این روش بالا بوده و به همین دلیل روش گران‌قیمتی است.

هزینه کمتر

قدرت جویدن

بستگی به تعداد پایه‌های ایمپلنت در این روش بستگی دارد

عالی و بدون نگرانی.

دندان مصنوعی با بافت لثه پشتیبانی می‌شود و قدرت جویدن در این روش کمتر از دیگر روش‌ها است.

 

با توجه به این ویژگی‌ها می‌توانید بهترین روش برای پرکردن جای خالی دندان‌های خود را انتخاب کنید. البته در نظر داشته باشید که استفاده از هر کدام از این روش‌ها به نظر دندانپزشک و شرایط شما نیز بستگی دارد. برای مثال برخی افراد به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای نمی‌توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند.

جمع‌بندی

برای پرکردن جای خالی دندان‌ها سه روش کلی وجود دارد که عبارتند از ایمپلنت، دندان مصنوعی و اوردنچر. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند. در این مقاله ما راجع به اوردنچر و روش‌های مختلف اجرای آن توضیح دادیم.

در اوردنچر دندان مصنوعی روی پایه ایمپلنت سوار می‌شود و نسبت به دندان‌های مصنوعی استحکام و دوام بیشتری دارد.

اوردنچر دندانپزشکی به سه روش مختلف انجام می‌شود:

  • اوردنچر بر پایه ایمپلنت
  • اوردنچر بر پایه لثه
  • اوردنچر بر پایه ایمپلنت و لثه

خیر، در ایمپلنت دندان از پایه‌های زیادتری استفاده می‌شود و به همین دلیل گران‌تر از اوردنچر است.

اوردنچر همانند ایمپلنت دندان از تحلیل استخوان فک پیشگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *