در حوزه دندانپزشکی دستگاه‌های گوناگونی وجود دارند. حضور هر کدام از این دستگاه‌ها به واسطه فعالیت خاصی که انجام می‌دهند، در مطب الزامی است. یکی از درمان‌های اصلی و مهم در حوزه دندانپزشکی، درمان عصب‌کشی است که به کمک ابزار و تجهیزات مختلفی صورت می‌گیرد. از مهم‌ترین دستگاه‌ها برای درمان عصب‌کشی، دستگاه اپکس فایندر است که در ادامه این مقاله راجع به دستگاه اپکس فایندر چیست و چه کاربردی دارد؟ بیشتر توضیح می‌دهیم.

آشنایی با دستگاه اپکس فایندر

اپکس فایندر (Apex finder) که نام دیگر آن اپکس لوکیتور (Apex Locator) است، یکی از ضروری‌ترین دستگاه‌هایی است که برای درمان عصب‌کشی به آن نیاز دارید. اپکس فایندر در واقع یک ردیاب الکترونیکی است که به دندانپزشک در درمان اندو کمک می‌کند. به کمک این دستگاه می‌توان به خوبی موقعیت اپیکال فورمن و همچنین طول کانال ریشه را تعیین کرد. به این ترتیب استفاده از دستگاه اپکس فایندر میزان موفقیت درمان عصب‌کشی و اندو را بسیار بالا می‌برد.

آشنایی با دستگاه اپکس فایندر

دستگاه اپکس فایندر چه کاربردی دارد؟

دستگاه اپکس فایندر کاربردهای متفاوتی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • پرفوراسیون ریشه به همراه تحلیل داخلی و خارجی آن
  • قابل استفاده برای زنان باردار و افراد دارای معلولیت ذهنی که نمی‌توان برای آن‌ها از دستگاه رادیوگرافی استفاده کرد
  • قابل استفاده برای ترمیم شکستگی ریشه
  • قابل استفاده برای پرفوراسیون ریشه و همچنین اتاقک پالپ در طول درمان یا در هنگام تهیه پست

معرفی تجهیزات دندانپزشکی با کاربرد آنها را در اینجا بخوانید.

مزایای دستگاه اپکس فایندر

یکی از مهم‌ترین مزایای دستگاه اپکس فایندر، ابعاد کوچک آن است که استفاده و جابه‌جایی آن را بسیار راحت کرده است. همچنین اپکس فایندر مجهز به یک صفحه مانیتور است که در آن اندازه و ابعاد هر کدام از اعصاب به خوبی مشخص می‌شود. از دیگر مزایای این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش دقت درمان اندو
  • افزایش موفقیت درمان اندو
  • بدون اشعه‌های مضر به ویژه اشعه ایکس
  • کاربری فوق‌العاده آسان بدون نیاز به مهارت یا تجربه خاص
  • سرعت و دقت بسیار بالا
  • عملکرد فوق‌العاده عالی
  • صرفه‌جویی در زمان با تسریع روند درمان اندو
  • کمک به کاهش هزینه‌های درمان. استفاده از دستگاه اپکس فایندر در درمان اندو نسبت به استفاده از دستگاه رادیوگرافی، هزینه کمتری را برای بیمار به همراه دارد.

با توجه به مزایای گفته شده، حال وقت آن رسیده که یک دستگاه اپکس فایندر خوب برای مطب خود خریداری کنید. فروشگاه دنتیوا می‌تواند به شما در انتخاب و خرید دستگاه اپکس فایندر عالی و کاربردی کمک کند!

درباره انواع فایل روتاری دندانپزشکی در اینجا بخوانید و برای خرید فایل روتاری اینجا کلیک کنید.

دستگاه اپکس فایندر چه معایبی دارد؟

اگر چه که استفاده از دستگاه اپکس فایندر مزایای زیادی به همراه دارد، اما این دستگاه مانند هر دستگاه دیگری دارای یک سری عیوب است. برخی از معایب دستگاه اپکس فایندر عبارتند از:

  • احتمال تحریک و شوک الکتریکی در برخی بیماران
  • در شرایطی که در تاج دندان پرکردگی فلزی مثل آمالگام وجود داشته باشد، استفاده از این دستگاه کمی سخت است.
  • اپکس فایندر نمی‌تواند وجود خمیدگی در ریشه دندان را تشخیص دهد
  • در دندان‌هایی که اپکس باز دارند، اپکس فایندر کارکرد درستی ندارد و نمی‌توان به نتایج آن اکتفا کرد
  • در ضایعات گسترده در پری اپیکال نمی‌توان از اپکس فایندر استفاده کرد
  • در برخی نمونه‌های اپکس فایندر به خصوص نسل اول و دوم، وجود رطوبت ناشی از چرک و خون منجر به کاهش دقت دستگاه می‌شود.
روش کار دستگاه اپکس فایندر

روش کار دستگاه اپکس فایندر چگونه است؟

روش کار دستگاه اپکس فایندر براساس مقاومت در برابر جریان الکتریکی است. اپکس یا همان راس ریشه دندان در برابر جریان الکتریکی یک مقاومت خاص از خود نشان می‌دهد که می‌توان از این خاصیت در تعیین موقعیت دقیق آن استفاده کرد. به این ترتیب برای استفاده از اپکس فایندر یک الکترود روی لب بیمار و یک الکترود روی فایل اندو متصل شده و سپس مقاومت الکتریکی تعیین می‌شود.  زمانی که فایل اندو به اپکس می‌رسد، مدار الکتریکی ما تکمیل شده و جریان الکتریکی از الکترود اول به الکترود دوم می‌رسد. زمانی که مقاومت کاهش می‌یابد، جریان الکتریکی به صورت ناگهانی وارد اپکس فایندر شده و به این ترتیب دستگاه نسبت به کاهش مقاومت و صفرشدن آن واکنش می‌دهد. واکنش دستگاه به این کاهش مقاومت ممکن است با یک آلارم صوتی، چراغ چشمک‌زن و یا به صورت دیجیتالی روی مانیتور اپکس فایندر مشخص شود.  

اوردنچر دندانپزشکی یکی از روش‌های جدیدی است که می‌توان با آن جای خالی دندان‌های از دست رفته را پر کرد.

آشنایی با نسل‌های مختلف دستگاه اپکس فایندر

به طور کلی دستگاه اپکس فایندر یا همان اپکس لوکیتور، در 4 نسل مختلف طراحی و به بازار عرضه شده است. مسلما نسل‌های سوم و چهارم این دستگاه نسبت به نسل اول و دوم طراحی و کارآیی بهینه‌تری دارند. در اینجا به معرفی نسل‌های مختلف دستگاه اپکس فایندر می‌پردازیم:

نسل اول اپکس فایندر

اولین نسل دستگاه‌های اپکس فایندر در سال 1974 تولید و روانه بازار شد که معایب فراوانی داشت. برای مثال یکی از بزرگ‌ترین معایب نسل اول اپکس فایندر، کاهش میزان دقت دستگاه در حضور رطوبت ناشی از چرک و خون بود. همچنین دیگر عیب بزرگ این دستگاه‌ها این بود که گاهی اوقات در حضور بافت زنده یا رطوبت در کانال ریشه به بیمار شوک الکتریکی وارد می‌کردند. برای استفاده از نسل اول اپکس فایندر، نیاز به یک سری تنظیم‌های ویژه بود که باعث اتلاف وقت می‌شد.

نسل دوم اپکس فایندر

دومین نسل دستگاه اپکس فایندر در سال 1990 تولید شد که دقت آن حدودا 93 % تخمین زده شد. این در حالی است که دقت نسل اول اپکس فایندر حدود 83 % بود. نسل دوم دستگاه اپکس فایندر از روش امپدانس برای تعیین طول کانال ریشه استفاده می‌کرد.

نسل سوم اپکس فایندر

نسل سوم اپکس فایندر تقریبا شبیه به نسل دوم آن است با این تفاوت که در نسل سوم، از فرکانس‌های چندگانه برای تعیین فاصله استفاده می‌شد. اپکس فایندرهای نسل سوم مجهز به یک سری ریزپردازندهای فوق‌العاده قوی بودند که آن‌ها را قادر به محاسبه الگوریتمی می‌کرد.

نسل چهارم اپکس فایندر

آخرین و جدیدترین نسل دستگاه اپکس فایندر نسل چهارم آن است. در این دستگاه‌ها از دو فرکانس جداگانه برای اندازه‌گیری راس ریشه دندان استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای دستگاه اپکس فایندر نسل سوم و چهارم این است که دقت آن‌ها در حضور رطوبت ناشی از چرک و خون کاهش نمی‌یابد.

شرایط استفاده از اپکس فایندر

وج گذاری در دندانپزشکی و روش های آن را در این مقاله بخوانید.

پارامترهای مهم در هنگام خرید دستگاه اپکس فایندر

برای اینکه از خرید خود لذت ببرید و بهترین نتیجه را از دستگاه اپکس فایندر بگیرید، لازم است در هنگام خرید آن به یک سری پارامترها دقت کنید. پارامترهای مهم در هنگام خرید دستگاه اپکس فایندر عبارتند از:

  • نحوه کالیبراسیون دستگاه. کالیبراسیون خودکار باعث تسریع کار شما می‌شود
  • توجه به شرایطی که می‌خواهید از اپکس فایندر استفاده کنید، برخی از دستگاه‌ها تنها در کانال خشک یا تنها در کانال مرطوب قابل استفاده هستند اما برخی دیگر را می‌توان در هر دو شرایط استفاده کرد
  • میزان دقت دستگاه. برخی از نسل‌های جدید اپکس فایندر دقتی بیشتر از 95% ارائه می‌دهند
  • صحت دستگاه اپکس فایندر
  • ابعاد اپکس فایندر و میزان جایی که اشغال می‌کند
  • کیفیت و وضوح صفحه نمایش اپکس فایندر
  • قیمت اپکس فایندر
  • برند سازنده
  • دوام و ماندگاری اپکس فایندر

توجه به این نکات در هنگام خرید به شما کمک می‌کند تا بهترین نمونه اپکس فایندر موجود در بازار را خریداری کنید.

DemPex – اپکس فایندر دمپکس

کاربرد سندبلاست در دندانپزشکی را اینجا بخوانید و برای خرید سندبلاستر دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

قیمت اپکس فایندر چگونه تعیین می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین پارامترها در هنگام خرید دستگاه اپکس فایندر، قیمت این دستگاه است. واقعیت این است که قیمت دستگاه اپکس فایندر خود به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت این دستگاه، کشور سازنده آن است. البته یک نکته را به خاطر داشته باشید که هر ارزانی بی‌علت نیست، این یعنی نباید کیفیت را فدای کمیت کنید. یک اپکس فایندر گران‌قیمت از برندهای مطرح بازار، مسلما کارآیی و عملکرد بهتری خواهد داشت. از دیگر پارامترهایی که بر قیمت دستگاه اپکس فایندر تاثیر می‌گذارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان اتصال اپکس فایندر به سیستم روتاری
  • امکان اتصال بی‌سیم اپکس فایندر
  • میزان خطا و دقت دستگاه
  • توان باتری دستگاه
  • توان گشتاور اپکس فایندر
  • تعداد حافظه‌های اپکس فایندر
  • امکان کنترل خودکار اپکس فایندر

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله دنتیوا راجع به یکی از ضروری‌ترین دستگاه‌های درمان اندو یعنی دستگاه اپکس فایندر توضیح دادیم. علاوه بر توضیح راجع به نحوه کارکرد دستگاه، کاربردها، مزایا و معایب آن راجع به پارامترهای مهمی که هنگام خرید اپکس فایندر باید به آن‌ها توجه کنید نیز توضیح دادیم. تا قبل از تولید دستگاه اپکس فایندر، بیمار برای انجام درمان اندو ابتدا باید عکس رادیوگرافی تهیه می‌کرد تا دندانپزشک به کمک آن‌ها برای ترمیم و درمان دندان اقدام کند. اما اکنون به کمک دستگاه اپکس فایندر درمان عصب‌کشی با هزینه کمتر و با دقت بالاتر در زمان کمتری قابل انجام است!

دستگاه اپکس فایندر شبیه به یک ردیاب الکترونیکی است که به دندانپزشک در تعیین موقعیت راس ریشه دندان و همچنین تعیین ابعاد کانال ریشه کمک می‌کند.

بله، با استفاده از دستگاه اپکس فایندر می‌توان هزینه درمان اندو را اندکی کاهش داد.

در نسل‌های اول و دوم اپکس فایندر، رطوبت ناشی از چرک و خون منجر به کاهش دقت این دستگاه می‌شد. اما در نسل سوم و چهارم دقت دستگاه تحت تاثیر عواملی چون رطوبت کاهش نمی‌یابد.

شرکت‌های مختلفی در سراسر جهان اکنون به تولید دستگاه اپکس فایندر می‌پردازند که همین عامل باعث شده بازه قیمت این دستگاه تا چند ده میلیون‌ تومان متفاوت باشد. بنابراین یکی از مهم‌ترین پارامترها در تعیین قیمت دستگاه اپکس فایندر، شرکت تولید کننده آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *