هندپیس‌ها یکی از اجزای جدایی ناپذیر و از اصلی‌ترین المان‌های حرفه دندانپزشکی به حساب می‌آیند. این ابزارها در تمامی اقدامات درمانی از ترمیم‌های جزئی گرفته تا پروسیجرهای تخصصی و پیشرفته‌ کاربرد داشته و با دقت و کارایی بسیار بالای خود، کیفیت ارائه خدمات دندانپزشکی را به نحوی مؤثر ارتقا می‌بخشند.

در این مطلب قصد داریم در مورد انواع هندپیس‌های دندانپزشکی و کاربرد هر یک از آن‌ها صحبت کرده و به شما در استفاده بهینه از این ابزارها یاری رسانیم. پس از خواندن این مقاله شما قادر خواهید بود انواع هندپیس‌های به کار رفته در حرفه روزمره دندانپزشکی را از هم بازشناخته و مناسب‌ترین آن‌ها را مطابق با حرفه و کاربرد مدنظر خود برگزینید.

تاریخچه استفاده از هندپیس‌های دندانپزشکی

با پیشرفت تکنولوژی، صنعت تولید هندپیس‌های دندانپزشکی نیز شکل نوینی به خود گرفته و اکنون به جای ابزارهای دست و پاگیر و با بازده پایین که پیشتر در بازار یافت می‌شدند، هندپیس‌هایی با دقت بالا و قابلیت انجام پروسیجرهای حساس و ظریف طراحی و عرضه شده‌اند.

نکته مهم دیگر در مورد این هندپیس‌ها امکان استفاده آسان از آن‌هاست که این ابزارها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای انواع درمان‌های ریشه مبدل می‌سازد.

هندپیس‌های اولیه که بیش از ۱۰ سال قبل در بازار وجود داشتند، در حین کار کردن نیازمند اعمال فشار زیاد بوده و همین امر به کارگیری آن‌ها را دشوار می‌ساخت. اکنون با استفاده از هندپیس‌های دقیق مکانیکی یا الکتریکی می‌توان به راحتی و به سرعت هرگونه جراحی و درمان ظریف ریشه را با نهایت دقت به انجام رساند.

کاربرد هندپیس‌های دندانپزشکی

با انواع اپلیکاتور و میکروبراش دندانپزشکی در این مقاله از فروشگاه اینترنتی دنتیوا آشنا شوید.

کاربرد هندپیس‌های دندانپزشکی

هندپیس‌های دندانپزشکی جزو اقلام بسیار کاربردی در اکثر مطب‌های دندانپزشکی در نظر گرفته می‌شوند. بدون این ابزارها، دندانپزشکان قادر به انجام بسیاری از اقدامات درمانی معمول همانند شکل دهی به دندان‌ها و حذف بافت پوسیده دندان نخواهند بود.

خرابی دندان در اطراف ریشه از عوامل عمده تهدید کننده این ساختار مهم محسوب گردیده و ممکن است به نکروز پالپ یا مغز دندان بیانجامد. این نکته بایستی در حین درمان اندودنتیک مد نظر قرار گیرد.

هندپیس‌های دندانپزشکی به طور روتین در برش دادن و حذف بافت پوسیده دندان در طی فرآیند درمان ریشه به کار می‌روند.

اکثر پروسیجرهای روتین در مطب دندانپزشکی و همینطور اقدامات پیچیده‌تر از قبیل درمان روت کانال، انواع جراحی‌های دهان و دندان‌، ارتودنسی و بسیاری از درمان‌های ترمیمی دیگر به کمک این هندپیس‌ها قابل انجام خواهند بود.

برخی از این هندپیس‌ها برای مصارف متعدد و چندمنظوره از قبیل عملیات پاکسازی ساده دندان و انواع اقدامات کم‌تهاجمی دیگر طراحی شده اند. این در حالی است که بسیاری از این دریل‌های فلزی پرسرعت برای کار بر روی انواع بخصوصی از سطوح دندانی کاربرد دارند.

این بدان معنی است که دندانپزشک بایستی در مراقبت از این ابزارهای قدرتمند در برابر آلودگی دقت فراوانی به خرج داده و با به کارگیری شیلدهای پلاستیکی از تماس مایعات آلوده کننده مانند خون یا بزاق با این هندپیس‌ها جلوگیری نماید.

استفاده از هندپیس‌های دندانپزشکی

انواع هندپیس‌های دندانپزشکی کدامند؟

هندپیس‌های دندانپزشکی و تجهیزات مرتبط با آن‌ها را می‌توان در چند دسته مجزا طبقه بندی‌ کرد. در هر یک از این دسته‌ها نیز امکان تعریف زیرگروه‌های مختلفی وجود دارد.

در ادامه به طبقه بندی انواع هندپیس‌های دندانپزشکی و خصوصیات هر یک می‌پردازیم:

بهترین توربین دندانپزشکی چه ویژگی هایی دارد؟

هندپیس‌ها (ایر توربین‌های) با سرعت بالا (High speed)

هندپیس‌ها یا ایر توربین‌های با سرعت بالا ابزارهایی دقیق برای حذف کارآمد و سریع بافت پوسیده دندان به شمار می‌آیند. در به کارگیری این هندپیس‌ها احتیاج به وارد کردن هیچ گونه فشار اضافی یا استفاده از حرارت یا لرزش نخواهد بود. کاربرد این هندپیس‌ها بیش از هر چیز در آماده سازی‌های حفره دندان مطرح است.

از جمله قابلیت‌های عمده این هندپیس‌ها می‌توان به سهولت در برش دندان اشاره کرد که این هندپیس‌ها را به ابزارهایی با کارایی بالا در درمان‌های ترمیمی دندان مبدل می‌سازد. با این حال هنگام کار با آن‌ها باید دقت بالایی به خرج داده و مواظب ایجاد آسیب به بافت‌های اطراف باشید.

هندپیس‌های با سرعت بالا از نظر نحوه طراحی و مواد سازنده تنوع بالایی داشته و طیف سرعتی بین ۲۵۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ دور در دقیقه دارند. فاکتورهایی از قبیل نوع اتصال، سایز سری هندپیس، منبع نور (مانند چراغ‌های فایبر اپتیک)، وزن و میزان تولید نویز توسط موتور هندپیس موجب تمایز انواع مختلف این ابزارهای پرسرعت از یکدیگر می‌شوند.

هندپیس‌ها (ایر توربین‌های) با سرعت بالا (High speed)

انواع فرز دندانپزشکی و کاربردهای آنها را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

هندپیس‌ها (ایر توربین‌های) با سرعت پایین (Low speed)

هندپیس‌های با سرعت پایین در حقیقت نوعی موتور دستی بوده که معمولاً با استفاده از انرژی الکتریکی یا هوای فشرده موجب چرخش فرز دندانپزشکی با سرعتی معادل ۵۰۰۰۰ دور بر دقیقه می‌شوند.

از این هندپیس‌ها برای حذف بافت پوسیده و همچنین آماده سازی حفره دندان در درمان‌های اندو مانند روت کانال استفاده می‌شود.

یکی از مواردی که کاربرد بالینی این هندپیس‌ها را به خوبی نشان می‌دهد در طی فرآیند فینیشینگ و پالیشینگ نهایی ترمیم‌ها بوده که در آن دندانپزشک بایستی دقت ویژه‌ای در حین کار به خرج دهد. هندپیس‌های با سرعت پایین در این موارد به بهترین شکل عمل خواهند کرد.

هندپیس‌های با سرعت پایین از نظر خصوصیات ساختاری مانند نحوه اتصال فرز، نازل‌های هوا/آب، مواد سازنده و طراحی انگل یا زاویه خود در بین هر یک از سازندگان، متفاوت بوده و هر یک از این کمپانی‌های سازنده امضای مخصوص به خود را در ساخت این محصولات دارند.

نکات مهم قبل از خرید لایت کیور دندان پزشکی را در این مقاله به طور کامل بررسی کرده ایم.

هندپیس‌ها (ایر توربین‌های) با سرعت پایین (Low speed)

هندپیس‌های الکتریکی

سیستم‌های الکتریکی هندپیس یا آنگل‌های (Contra-angles) دندانپزشکی موجب صرفه جویی در وقت گردیده و دقت کار ترمیمی را تا چندین برابر افزایش می‌دهند.

قدرت گشتاور بالای این موتورهای الکتریکی موجب می‌گردد که دندانپزشکان تسلط بیشتر بر روی فیلد کاری خود داشته و بتوانند بدون نیاز به تلاش مضاعف با بالاترین میزان دقت به درمان بیماران خود بپردازند. این در حالی است که این درجه از دقت در کار با ایرموتورها به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود.

نکته دیگری که در خصوص این هندپیس‌ها وجود دارد این است که این گشتاور بالا موجب تسهیل کار در فضاهای بسته و زوایای دشوار مثلاً در نواحی خلفی دهان می‌گردد. به این ترتیب دندانپزشک می‌تواند با خیال آسوده سخت‌ترین و پرچالش‌ترین درمان‌های ریشه را نیز به نحو احسن به انجام رساند.

هندپیس‌های الکتریکی در انواع و طرح‌های مختلف در بازار عرضه شده و در عین انعطاف پذیری بالا این امکان را برای دندانپزشکان فراهم می‌آورند که بدون نیاز به تجهیزات مضاعف از این ابزارهای یکپارچه در حرفه خود بهره جویند.

در حقیقت، عدم نیاز به لوازم جانبی یکی از عواملی است که هندپیس‌های الکتریکی را به گزینه‌ای مقرون به صرفه برای دندانپزشکان و نیز مراجعین آن‌ها مبدل می‌سازد. این امر در کنار دوام بالای این ابزارها، در محبوبیت بالای هندپیس‌های الکتریکی در حرفه دندانپزشکی نقش بسزایی دارد.

هندپیس‌های جراحی

درباره خمیردندان مخصوص کامپوزیت در اینجا بخوانید.

هندپیس‌های جراحی

برای انجام جراحی‌های دهان و دندان با بالاترین درجه اطمینان و ایمنی، نیاز به هندپیس‌های جراحی خواهید داشت. این هندپیس‌ها با هوای فشرده کار می‌کنند.

این هندپیس ها به گونه‌ای طراحی شده‌ اند که دریچه‌های دندانه‌دار آن‌ها در حین جراحی مانع از اسپری شدن هوا در داخل حفره دهان گردیده و به این ترتیب از بسیاری از عوارض ناخواسته در حین عمل جلوگیری به عمل می‌آورند.

هندپیس‌های اندودنتیک

هندپیس‌های اندودنتیک ابزارهای تخصصی برای پاکسازی و شکل دهی به کانال ریشه در حین درمان روت کانال به شمار می‌آیند. این ابزارها از قابلیت به حرکت درآوردن فایل‌های اندودنتیک با دقت فوق العاده برخوردار بوده و در اکثر موارد مانع از شکستن فایل یا چسبیدن آن به دیواره‌های کانال می‌شوند.

این هندپیس‌ها متناسب با سیستم فایل روتاری مورد نظر و دیگر تجهیزات درمانی در دسترس دندانپزشک تنظیم گردیده و علاوه بر آن، می‌توان تکنیک‌های متفاوتی را در استفاده از این ابزارها به کار برد.

هندپیس‌های ایمپلنت

هندپیس‌های ایمپلنت به طور اختصاصی برای جراحی‌های ماگزیلوفیشیال (Maxillofacial) و حفره دهان به کار می‌روند. فولاد ضد زنگ با کیفیت به کار رفته در این هندپیس‌ها به همراه پوشش مخصوص، موجب تمایز این ابزارها از بسیاری از نمونه‌های مشابه می‌گردد.

راهنمای خرید انواع هندپیس دندانپزشکی

با اینسترومنت های دندانپزشکی و روش های مراقبت از آن ها در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

راهنمای خرید انواع هندپیس دندانپزشکی

هنگام انتخاب و خرید هندپیس‌های دندانپزشکی، نخستین سؤالی که باید از خود بپرسید این است که می‌خواهید از هندپیس چه استفاده‌ای داشته باشید. بسته به انتظارات و کاربرد مورد نظرتان شما می‌توانید از بین گزینه‌های متعدد پیش روی خود اقدام به انتخاب مناسب‌ترین هندپیس برای حرفه‌تان نمایید.

هندپیس‌های با سرعت بالا عمدتاً برای آماده سازی حفره دندان به کار می‌روند. این در حالی است که کاربرد هندپیس‌های با سرعت پایین بیشتر در فینیشینگ و پالیشینگ ترمیم‌های دندانی مطرح است.

بسیاری از هندست‌های الکتریکی واجد تنظیمات سرعت بوده و می‌توان بسته به نیاز این تنظیمات را بر روی سرعت بالا یا پایین قرار داد.

نکته دیگری که در وهله بعدی باید به آن توجه داشته باشید، طراحی یا دیزاین هندپیس است. در حقیقت، بعد از آن که از عملکرد متناسب دستگاه مورد نظر خود برای پروسیجرهای بخصوص دندانپزشکی اطمینان حاصل کردید، نوبت به ارزیابی خصوصیات ظاهری و ارگونومیک این هندپیس‌ها می‌رسد.

وزن و تعادل دستگاه، اندازه سری (Head) و میزان دوام همگی فاکتورهایی مهم در تعیین کارایی هندپیس‌های دندانپزشکی محسوب گردیده و بایستی پیش از انتخاب ابزار مناسب حتماً مدنظر قرار گیرند.

در نهایت، توصیه ما به شما این است که در مراقبت از هندپیس‌ها و تجهیزات خود کوشا باشید و سرویس کردن دوره‌ای این ابزارها را پشت گوش نیاندازید.

به یاد داشته باشید که هندپیس‌های دندانپزشکی یک سرمایه گذاری طولانی مدت برای مطب شما بوده و بنابراین بایستی پیش از انتخاب این ابزارها، تحقیقات کافی انجام داده و از بهترین گزینه‌های موجود در دسترس اطلاع حاصل کنید.

با مراجعه به فروشگاه مواد دندانپزشکی دنتیوا می‌توانید انواع هندپیس دندانپزشکی و سایر تجهیزات درمان ریشه را از برترین برندهای بین المللی مشاهده نموده و بسته به نیازهای حرفه‌ای خود از بین این محصولات به انتخاب بپردازید.

منبع مقاله

هندپیس‌ یکی از اصلی‌ترین المان‌های حرفه دندانپزشکی به حساب می‌آید. این ابزار در تمامی اقدامات درمانی از ترمیم‌های جزئی گرفته تا پروسیجرهای تخصصی و پیشرفته‌ کاربرد داشته و با دقت و کارایی بسیار بالای خود، و باعث ارتقا کیفیت ارائه خدمات دندانپزشکی شده است.

هندپیس‌های دندانپزشکی به طور روتین در برش دادن و حذف بافت پوسیده دندان در طی فرآیند درمان ریشه به کار می‌روند. علاوه بر این اکثر پروسیجرهای روتین در مطب دندانپزشکی و اقدامات پیچیده‌تر از قبیل درمان روت کانال، انواع جراحی‌های دهان و دندان‌، ارتودنسی و بسیاری از درمان‌های ترمیمی دیگر به کمک هندپیس‌ها قابل انجام هستند.

انواع هندپیس‌ها عبارتند از: هندپیس‌ با سرعت بالا (High speed)، هندپیس‌ با سرعت پایین (Low speed)، هندپیس‌های الکتریکی، هندپیس‌ جراحی، هندپیس‌ اندودنتیک، هندپیس‌ ایمپلنت.

وزن و تعادل دستگاه، اندازه سری (Head) و میزان دوام فاکتورهای مهم در تعیین کارایی هندپیس‌های دندانپزشکی محسوب می‌شوند و باید پیش از انتخاب این ابزار آن‌ها را مدنظر قرار دهید.

عدم نیاز به لوازم جانبی، مقرون به صرفه بودن، قدرت گشتاور بالا، افزایش دقت کار ترمیمی و تسهیل کار در فضاهای بسته و زوایای دشوار مثل در نواحی خلفی دهان از جمله مزایای مهم هندپیس‌های الکتریکی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *