امروزه انجام بسیاری از اقدامات درمانی در حرفه دندانپزشکی مستلزم به کارگیری کمپرسورهای هوا بوده و این ابزارها موجب سهولت هرچه بیشتر در کار و همچنین ارتقای امنیت در ارائه خدمات به بیماران می‌گردند. کمپرسورهای هوا جزو سرمایه گذاری‌های بلندمدت و پرثمر برای حرفه مندان این رشته به حساب آمده و بنابراین انتخاب بهترین نوع از این تجهیزات برای بسیاری از دندانپزشکان در اولویت نخست اهمیت قرار دارد.

در این مقاله قصد داریم انواع کمپرسورهای دندانپزشکی را به شما معرفی نموده و نحوه کار این ابزارها را شرح دهیم. بنابراین اگر می‌خواهید با دیدی روشن نسبت به انتخاب دستگاه‌های کمپرسور اقدام نمایید، با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

کمپرسور دندانپزشکی چیست

کمپرسور دندانپزشکی چیست و چگونه کار می‌کند؟

کمپرسورهای دندانپزشکی یکی از المان‌های جدایی ناپذیر در جراحی‌های دهان و دندان به شمار رفته و وجود آن‌ها برای عملکرد حرفه‌ای دندانپزشکان در این فیلد کاری ضروری است.

نحوه کارکرد این ابزارها به این شکل است که با تولید هوای فشرده که در محفظه‌ای با فشار بالا ذخیره می‌شود، اقدامات درمانی مورد نظر در هر زمان به کمک این کمپرسورها به نحو احسن انجام خواهد گرفت.

این هوای فشرده از طریق لوله‌های مخصوص به ابزارآلات دندانپزشکی منتقل می‌گردد. در کمپرسورها عمدتاً از انرژی الکتریکی برای تولید این هوای فشرده استفاده می‌شود. علت این امر آن است که برای تولید و انتقال سریع هوای فشرده به تجهیزات موجود در مطب نیاز به انرژی قابل توجهی بوده و الکتریسیته قادر به تأمین این انرژی خواهد بود.

از کمپرسورها در شاخه‌های متنوعی در صنعت خودرو و دیگر صنایع استفاده می‌شود؛ این در حالی است که از بین این ابزارها، تنها کمپرسورهای دندانپزشکی با خصوصیات منحصر به فرد خود قادر به ارائه خدمات باکیفیت در حوزه سلامت بوده و درنتیجه تنها می‌توان از این نوع کمپرسورها در مطب‌های دندانپزشکی استفاده نمود.

در حقیقت این کمپرسورها را می‌توان به «ریه» مطب دندانپزشکی تشبیه کرد؛ چراکه این تجهیزات جزو یکی از مهم‌ترین ابزارآلات به کار رفته در مطب بوده و بسیاری از درمان‌های روتین تنها از طریق این ابزارها امکان پذیر خواهد بود.

به علاوه، در صورت عدم انتخاب کمپرسور مناسب، دندانپزشک متحمل دردسرهای زیادی خواهد شد. به همین جهت بهتر است در این انتخاب مهم نهایت دقت را به خرج داده و علاوه بر آن، در نگهداری صحیح و مراقبت از این تجهیزات کوشا باشید.

انواع کمپرسور دندانپزشکی

انواع کمپرسور دندانپزشکی

انواع مختلفی از کمپرسورهای دندانپزشکی در بازار یافت می‌شوند. این ابزارها از نظر ابعاد، قیمت و کشور مبدأ خود با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین شناخت هر یک از انواع این کمپرسورها به شما در انتخاب مناسب‌ترین نوع برای حرفه‌تان کمک شایانی خواهد کرد.

در ادامه به معرفی هر یک از دسته بندی‌های کلی کمپرسورهای هوا و کاربرد هر یک از آن‌ها در صنعت دندانپزشکی و غیر از آن می‌پردازیم:

کمپرسورهای با روان کننده روغنی

فشرده سازی هوا در کمپرسورها از طریق پیستونی که با سرعت بسیار زیاد در داخل یک سیلندر حرکت می‌کند، صورت می‌گیرد. حرکت این پیستون موجب ایجاد اصطکاک با دیواره‌های اطراف سیلندر می‌گردد.

 به همین دلیل برای کاهش اصطکاک لازم است که یک ماده روان کننده به کار برده شود. در این نوع کمپرسورها از روغن برای روان سازی حرکت پیستون استفاده می‌گردد.

در این کمپرسورها، بخشی از این روغن با هوای فشرده ترکیب شده و فرآورده‌ای سمی را به وجود می‌آورد. این ماده ممکن است برای بیماران و دندانپزشک زیان آور بوده و بنابراین به کارگیری این کمپرسورها در مطب دندانپزشکی توصیه نمی‌شود.

کمپرسورهای خشک (بدون روغن) دندانپزشکی

درباره انواع هندپیس دندانپزشکی در این مقاله مطالعه کنید.

کمپرسورهای خشک (بدون روغن)

برای تمامی درمان‌های دندانپزشکی احتیاج به هوای فشرده تمیز و فاقد آلاینده خواهید داشت. به همین دلیل، کمپرسورهای امروزی در حرفه دندانپزشکی همواره از نوع خشک یا بدون روغن ساخته می‌شوند.

دقت در ساخت این کمپرسورهای خشک حرف اول را می‌زند. این امر در کنار طراحی خاص این ابزارها که در آن‌ها سیلندرها و پیستون‌ها توسط مواد خودروان شونده پوشش داده می‌شوند، میزان اصطکاک را تا حد ناچیز کاهش داده و علاوه بر آن، هیچگونه بقایای سمی در هوای فشرده شده بر جای نمی‌گذارند.

تجربه نشان داده که دوام کمپرسورهای خشک نسبت به ابزارهایی که از روغن برای روان سازی استفاده می‌کنند کمتر بوده و علت این امر به خاصیت بالای روان کنندگی و کاهش درجه حرارت و اصطکاک سطوح با استفاده از روغن بازمی‌گردد. با این حال، دقت بالای ساخت کمپرسورهای مدرن دندانپزشکی و کیفیت بالای مواد سازنده این ابزارها موجب شده است که امروزه دوام آن‌ها به حد کمپرسورهای روغنی دست یابد.

کمپرسورهای با خشک کن هوا

کمپرسورهای دندانپزشکی هوای موجود در محیط را به صورت فشرده درآورده و آن را در یک محفظه مخصوص ذخیره می‌سازند. این هوا اغلب شامل درصدی رطوبت بوده که بسته به محل آن کم یا زیاد بودن این رطوبت تعیین می‌گردد.

فشرده سازی هوا موجب کاهش ظرفیت حمل بخار آب گردیده و رطوبت اضافی بر روی دیواره‌های مخزن کمپرسور جمع می‌گردد. در چنین شرایطی لازم است که محفظه کمپرسور به طور منظم تخلیه گردیده و با استفاده از آب شست و شو داده شود.

در غیر اینصورت، محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها در داخل این سیستم به وجود می‌آید که موجب تداخل در کار کمپرسور و بروز عوارض برای بیماران می‌گردد.

برای جلوگیری از این امر، کمپرسورهای همراه با خشک کن هوا روی کار آمده‌اند. این ابزارها با حذف رطوبت از هوا پیش از فشرده سازی، مانع از تجمع رطوبت در داخل محفظه کمپرسور گردیده و درنتیجه نیازی به تخلیه و پاکسازی نخواهند داشت. کمپانی‌های شناخته شده‌ای چون Durr Dental یا Cattani به طور استاندارد از خشک‌کن‌های هوا در کمپرسورهای دندانپزشکی خود استفاده می‌کنند.

چگونه بهترین کمپرسور دندانپزشکی را برای مطب خود انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین کمپرسور دندانپزشکی را برای مطب خود انتخاب کنیم؟

پیش از خرید کمپرسور دندانپزشکی، نخست لازم است که به چندین پرسش مهم پاسخ دهید. پاسخ به این پرسش‌ها به شما در انتخاب مناسب‌ترین گزینه از بین محصولات موجود در بازار کمک خواهد کرد:

پرسش شماره یک – کمپرسورهای خشک یا با روغن؛ کدامیک بهترند؟

اگر به دنبال یک کمپرسور مناسب برای کلینیک خود می‌گردید، نخست باید گزینه‌هایی که در آن‌ها روغن به کار رفته است را کنار بگذارید و به سراغ کمپرسورهای خشک بروید. چراکه کیفیت هوای فشرده تولید شده توسط این ابزارها بسیار بالاتر خواهد بود.

پرسش شماره دو – کمپرسورهای با خشک کن هوا یا بدون آن؟

اگر میزان رطوبت نسبی محیط کارتان بالاست (برای مثال در مناطق ساحلی این مسئله دیده می‌شود) بهتر است از یک کمپرسور با خشک کن هوا استفاده کنید. چراکه در غیر این صورت، با مشکلات عدیده‌ای در خصوص پاکسازی محفظه از رطوبت اضافی رو به رو خواهید شد.

اما اگر محل کارتان دارای رطوبت اندک است، می‌توانید بدون خشک کن هوا نیز به خوبی کار خود را انجام داده و به این ترتیب در هزینه‌های خرید کمپرسور هوا صرفه جویی کنید.

با این حال بایستی به خاطر داشته باشید که در هر صورت خشک کن هوا یک آپشن اضافی و بسیار کارآمد برای کمپرسورها محسوب می‌گردد و شما را از بسیاری از هزینه‌های مراقبت و نگهداری از تجهیزاتتان بی نیاز خواهد کرد.

پرسش شماره ۳ – چه سایزی را برای کمپرسور انتخاب کنیم؟

حداکثر میزان فشار حاصل از کمپرسورهای دندانپزشکی صرفنظر از سایز کمپرسور مقدار نسبتاً ثابتی است. این در حالی است که میزان هوای جریان یافته توسط کمپرسور بسته به سایز این وسیله متفاوت خواهد بود.

در انتخاب کمپرسور هوا برای مصارف دندانپزشکی باید دقت داشته باشید که از ابزارهایی استفاده کنید که دست کم از جریان هوایی معادل جریان هوای مورد نیاز برای عملکرد تجهیزات دندانپزشکی‌تان برخوردار بوده و بتوانند به طور همزمان هوای لازم برای یونیت دندانپزشکی را تأمین نمایند.

کمپرسورهای دندانپزشکی با تعداد سیلندر یک الی سه یا بیشتر، بسته به میزان جریان هوای مورد نیاز تولید می‌شوند.

اندازه مخزن نیز حائز اهمیت است؛ چراکه هرچه مخزن قادر به ذخیره هوای بیشتری باشد، زمان لازم برای کار موتور کمپرسور نیز کوتاه‌تر خواهد بود.

در هنگام انتخاب کمپرسور بایستی ابعاد کاری خود و اندازه ابزار متناسب با آن را از پیش تعیین کنید. در اکثر موارد بازده کمپرسورهای دندانپزشکی به دو شیوه محاسبه می‌شود:

  • فوت مکعب در واحد دقیقه (CFM)
  • لیتر در واحد دقیقه (LPM)

برای هر ویزیت اغلب به ۵۰ لیتر هوا در واحد دقیقه یا ۲ CFM احتیاج خواهید داشت. به علاوه بایستی تعداد دفعات استفاده از این تجهیزات را به دقت ثبت نمایید. چراکه در صورت استفاده همزمان چندین نفر از این ابزارها فشار مضاعفی به سیستم وارد می‌گردد و ممکن است موجب تداخل در کارکرد صحیح آن گردد.

پرسش شماره ۴ – توان دستگاه کمپرسور چقدر است؟

در خصوص اکثر کمپرسورها نرخ بازده توانی در واحد کیلووات (kW) یا اسب بخار (HP) تعریف می‌گردد. هر کیلووات معادل ۳۴/۱ اسب بخار است.

این طیف توان کمپرسور به طور مستقیم قابلیت این دستگاه در پمپ کردن هوا را تحت الشعاع قرار می‌دهد. در اکثر موارد برای مطب‌های دندانپزشکی کمپرسورهایی با توان ۵-۱ اسب بخار (حدود ۷/۳-۷۵/۰ کیلووات) از کفایت لازم برخوردار خواهند بود.

پرسش شماره ۵ – فشار تولید شده توسط کمپرسور چقدر است؟

برای تمامی ابزارهای به کار رفته در حرفه دندانپزشکی یک سری ملزومات بخصوص از بابت مقدار فشار تعریف شده است. در بسیاری از موارد، فشار مورد نیاز در واحد بار محاسبه شده و هر بار نیز معادل ۵/۱۴ پوند بر اینچ مربع در نظر گرفته می‌شود.

در اکثر مصارف دندانپزشکی احتیاج به فشاری معادل ۵ بار خواهد بود. اما برای اینکه از اعمال فشار بیش از حد بر روی دستگاه بپرهیزید، بهتر است فشار را اندکی بیشتر از فشار لازم برای ابزارهای خود در نظر بگیرید.

چه سایزی را برای کمپرسور انتخاب کنیم

نکات کاربردی برای دندانپزشکان

در این مطلب به معرفی انواع کمپرسورهای هوا و کاربردهای هر یک در حرفه دندانپزشکی پرداختیم. در انتخاب مناسب‌ترین ابزار کمپرسور هوا برای حرفه خود بایستی چندین نکته را مد نظر قرار دهید. به طور خلاصه می‌توان این نکات را اینگونه برشمرد:

  • کمپرسورهای بدون روغن و با خشک کن هوا برای اکثر مصارف دندانپزشکی انتخابی ایده‌آل به شمار می‌آیند.
  • در اکثر مطب‌های دندانپزشکی، کمپرسورهای با توان یک الی پنج اسب بخار برای عملکرد مؤثر و مطلوب یونیت کافی خواهند بود.
  • سایز مناسب کمپرسور برای تأمین جریان هوای مورد نیاز نکته دیگری است که باید در انتخاب این ابزارها به آن توجه داشته باشید.
  • برای کارکرد مناسب هر یک از ابزارهای دندانپزشکی احتیاج به درجه فشار معینی خواهید داشت. کمپرسورهای هوا با تولید فشار کافی، امکان کارکرد مطلوب و ایمن تمامی ابزارهای موجود در مطب را فراهم می‌سازند.
  • در نهایت در انتخاب کمپرسور دندانپزشکی باید دقت داشته باشید که این ابزارها از بازده لازم در واحد CFM یا LPM برخوردار بوده و بتوانند جوابگوی نیازهای اساسی شما در این حرفه رو به رشد باشند.

کلیه دندانپزشکان از سراسر کشور می‌توانند از فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی دنتیوا بهترین مواد و وسایل را خریداری کنند. مزایای خرید از سایت فروش مواد دندانپزشکی دنتیوا شامل پرداخت آسان، پشتیبانی 24 ساعته، ضمانت اصالت کالا و ارسال سریع است. تیم کارشناسان ما آماده پاسخگویی به هرگونه از سؤالات شما خریداران است.

می‌توانید از طریق شماره 09376316184 با ما در دنتیوا در ارتباط باشید.

منبع مقاله

کمپرسور دندانپزشکی یکی از ابزارهای بسیار ضروری در حیطه دندانپزشکی است که بسیاری از اعمال روتین مطب‌های دندانپزشکی به کمک آن‌ها انجام‌پذیر است. 

کمپرسورهای دندانپزشکی در انواع مختلفی در بازار وجود دارند و هر کدام از آن‌ها از نظر ابعاد، قیمت و کشور تولیدکننده با هم متفاوت هستند. کمپرسور خشک (بدون روغن) و کمپرسورهای دارای خشک‌کن هوا، دو تا از پرکاربردترین انواع کمپرسور در مطب‌های دندانپزشکی هستند.

تعریف بهترین کمپرسور دندانپزشکی زمانی معنا دارد که بدانید به دنبال چه نوع کپرسوری هستید.

کمپرسورهای خشک یا با روغن؛ کدامیک بهتر است؟ کمپرسورهای با خشک کن هوا یا بدون آن؟ چه سایزی را برای کمپرسور انتخاب کنیم؟ توان دستگاه کمپرسور چقدر است؟ فشار تولید شده توسط کمپرسور چقدر است؟ در این مقاله به پاسخ سوال خود خواهید رسید.

نکات کاربردی برای خرید کمپرسور دندانپزشکی عبارتند از:

کمپرسورهای بدون روغن و با خشک کن هوا برای اکثر مصارف دندانپزشکی انتخابی ایده‌آل هستند.

کمپرسورهای با توان یک الی پنج اسب بخار برای عملکرد مؤثر و مطلوب یونیت مناسب هستند.

به سایز مناسب کمپرسور برای تأمین جریان هوای مورد نیاز توجه داشته باشید.

کمپرسورهای هوا با تولید فشار کافی، امکان کارکرد مطلوب و ایمن برای تمامی ابزارهای موجود در مطب را فراهم می‌سازند.

دقت داشته باشید که کمپرسور مورد نظرتان بازده لازم در واحد CFM یا LPM را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *