ممکن است تاکنون به دلیل بیماری لثه یا به اصطلاح بیماری پریودنتال (Periodontal) به مطب دندانپزشکی مراجعه کرده باشید. در چنین حالتی ممکن است دندانپزشک برای شما شستشو با سرنگ مخصوص دندانپزشکی را تجویز کرده باشد. هدف اصلی از به کارگیری این متد درمانی کاهش تعداد باکتری‌ها در دهان است که به درمان بیماری پریودنتال کمک می‌کند. در این مطلب قصد داریم به طور خلاصه اهمیت استفاده از سرنگ شستشوی دندانپزشکی را برای شما شرح داده و در خصوص شرایطی که در آن از این روش درمانی استفاده می‌شود با شما به گفت و گو بپردازیم. 

بیماری لثه (پریودنتال) چیست؟

بیماری پریودنتال یک بیماری پیشرفته دهان و دندان است که به مرور زمان موجب التهاب لثه، حساسیت، خوردگی استخوان و بافت نرم و در صورت عدم درمان،‌ از دست رفتن و افتادن دندان‌ها می‌گردد. نخستین مرحله از بیماری پریودنتال تحت عنوان ژنژیویت (Gingivitis) شناخته می‌شود. در طی این مرحله، اغلب اوقات بیماران از حساسیت به درد و التهاب در لثه‌های خود شکایت داشته و یا هنگام مسواک زدن دچار خونریزی از لثه‌ها می‌گردند.

در اغلب موارد، ژنژیویت را می‌توان از طریق شستشوی کافی با سرنگ در مطب دندانپزشکی و پیگیری‌های مراقبتی در منزل درمان نمود. اما اگر ژنژیویت به خوبی درمان نشود، به بیماری شدیدتری تحت عنوان پریودنتیت (Periodontitis) منجر خواهد شد. در این مرحله بافت لثه شروع به جدا شدن از دندان نموده و حفرات یا پاکت‌های عمیقی را ایجاد می‌کند که در این حفرات باکتری‌ها به دام می‌افتند و موجب بروز و انتشار عفونت می‌گردند. به مرور زمان این عفونت تمامی بافت لثه و استخوان را درگیر نموده و موجب تخریب شدید این ساختارها می‌گردد.

سرنگ های شست و. شو برای درمان بیماری پریودنتال

راهنمای خرید انواع کمپرسور دندانپزشکی را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

درمان بیماری پریودنتال چیست؟

راه‌های مختلفی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری پریودنتال و بهبود سلامت دهان و دندان توصیه شده است. یکی از این درمان‌ها تحت عنوان ایریگیشن دهان یا Pocket irrigation شناخته می‌شود. انواع سیستم‌های ایریگیشن پیشرفته و همینطور سرنگ‌ها و سوزن‌های شستشو که موضوع بحث ما هستند، برای این منظور طراحی شده‌اند.

در طی فرآیند شستشو یا ایریگیشن، پلاک‌های دندانی، باکتری‌ها و دیگر توکسین‌هایی که در فضای اندک بین دندان و زیر خط لثه به دام افتاده‌اند، از محل خود بیرون آمده و به این ترتیب از تجمع باکتری‌های آسیب‌رسان در این محل‌ها جلوگیری به عمل می‌آید. همچنین از این روش می‌توان در انتقال ترکیبات ضدمیکروبی در زیر لثه نیز بهره جست.

سرنگ شستشو برای پاکسازی (Periodontal Pocket)

اتوکلاو دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد را در این مقاله از سایت دنیتوا مطالعه کنید.

ایریگیشن دهان چگونه انجام می‌شود؟

ایریگیشن دهان را می‌توان به عنوان یک درمان مجزا و یا در ترکیب با سایر درمان‌ها به کار برد.

در فرآیند پاکسازی عمیق در بیماری پریودنتال، معمولاً از سرنگ یا ایریگاتور در طی فرآیند اسکیلینگ (Scaling) و روت پلنینگ (Root planning) استفاده می‌شود. شستشو با سرنگ، پاکت‌های لثه‌ای (Periodontal Pocket) را پاکسازی نموده و همچنین به منظور تجویز ترکیبات ضد میکروبی و محلول‌های دارویی در اطراف دندان‌ها به کار می‌رود. به این ترتیب تا حد امکان باکتری‌های آسیب‌زا از محیط دهان حذف می‌گردند.

در موارد شدید ابتلا به بیماری پریودنتیت، ممکن است از شستشو با سرنگ در کنار روش‌های جراحی حذف پاکت لثه (Pocket Reduction Surgery) استفاده گردد. در این موارد، شستشو در پایان پروسیجر جراحی به عنوان متدی مضاعف جهت کاهش و حذف باکتری‌های مضر به کار برده می‌شود.

پاکسازی پالپ دندان با سرنگهای شستشو

چرا باید از سرنگ شستشوی دندانپزشکی استفاده کنیم؟

تا اینجای کار با مفهوم بیماری لثه یا بیماری پریودنتال و نیز نقش شستشو با سرنگ دندانپزشکی در درمان آن آشنا شدید. اما کاربرد روش ایریگیشن دهان از جهات دیگری نیز مطرح است. واقعیت این است که این اقدام به عنوان روشی مؤثر در ارتقای سلامت کلی دهان و دندان در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی علل مختلف استفاده از این روش را می‌توان این گونه برشمرد:

  • پاکسازی فاصله بین دندان‌ها: ایریگیشن دهان راهی مؤثر برای حذف ذرات غذایی، دبری‌ها (debris) و تجمع پلاک در بین دندان‌ها به شمار می‌رود. حذف باکتری‌های مضر از فضای دهان موجب پاکسازی پاکت‌های پریودنتال گردیده و به این ترتیب سلامت بافت لثه را ارتقا می‌بخشد.
  • درمان بوی بد دهان: بوی بد دهان که در منابع پزشکی به آن نام هالیتوز (Halitosis)‌ اطلاق می‌شود، یک بیماری شایع دهان و دندان است که به دنبال گیر کردن ذرات غذا در بین دندان‌ها و فاسد شدن این مواد غذایی به مرور زمان رخ می‌دهد. این در حالی است که در اغلب موارد، مسواک زدن به تنهایی نمی‌تواند این ذرات غذایی را حذف نموده و برای پاکسازی فضای بین دندان‌ها و خط لثه از ذرات غذایی، لازم است که از سرنگ شستشو و یا دیگر سیستم‌های ایریگیشن استفاده گردد.
  • پاکسازی زیر لثه‌ای (Subgingival): ایریگیشن دهان روشی کاملاً ایمن و مؤثر در پاکسازی باکتری‌ها و دیگر توکسین‌های به دام افتاده در زیر خط لثه به شمار می‌آید.
  • درمان ضدمیکروبی: ترکیبات ضدمیکروبی اغلب اوقات در حین فرآیند ایریگیشن به آب اضافه می‌شوند و به این ترتیب به صورت مستقیم بر روی بافت هدف یعنی لثه قرار می‌گیرند. استفاده از این ترکیبات در حذف باکتری‌های مضر از محیط دندان و حفظ سلامت لثه‌ها نقش دارد.
  • شستشو بعد از جراحی‌ها و سایر اقدامات تهاجمی دندانپزشکی: اغلب اوقات دندانپزشک برای خارج کردن ذرات پالپ دندان بعد از عصب‌کشی و یا پاکسازی فضای کانال ریشه از میکروب‌ها از روش شستشو با سرنگ استفاده می‌کند. تجمع باکتری‌ها در داخل کانال ریشه ممکن است التهاب و عفونت شدیدی را ایجاد نموده و منجر به تشکیل آبسه و درد شدید دندان پس از عصب‌کشی گردد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از سرنگ‌ها و سیستم‌های شستشو در پاکسازی کانال ریشه پس از انجام عصب‌کشی مطرح است. برای اطلاع از قیمت و خرید سرنگ شست و شو به این صفحه مراجعه کنید.

ساکشن مرکزی دندانپزشکی چیست را در این مقاله مطالعه کنید.

نکات مهم درباره استفاده از سرنگ شست وشوی در دندانپزشکی

در این مطلب در خصوص اهمیت استفاده از سرنگ شستشو در مطب دندانپزشکی صحبت کردیم و دلایل به کارگیری این ابزار را در جریان پروسیجرهای درمانی دندانپزشکی برشمردیم.

سرنگ‌های شستشوی دندانپزشکی به منظور پاکسازی کانال ریشه در حین انجام فرآیند عصب‌کشی یا روت کانال به کار می‌روند. هدف از به کارگیری آن‌ها حذف باکتری‌ها، توکسین‌ها و ذرات پالپ باقی مانده در کانال ریشه است. این مواد آلوده‌کننده در صورت باقی ماندن در فضای بسته کانال، موجب عفونت و التهاب گردیده و بیمار را با مشکلات بسیاری در آینده مواجه می‌سازند.

از همین رو امروزه از سرنگ‌های شستشو به طور رایج در مطب‌های دندانپزشکی استفاده می‌‌شود. کاربردهای دیگر این سرنگ‌ها شامل پاکسازی فضای بین دندان‌ها و درمان پریودنتیت یا التهاب لثه بوده و این سرنگ‌ها به عنوان جزئی از سیستم‌های ایریگیشن دندانی به شمار می‌روند. علاوه بر آن با استفاده از این سرنگ‌ها می‌توان محلول‌های درمانی ضد میکروبی و ضد عفونی‌کننده را در درمان انواع بیماری‌های دهان و دندان به کار برد. در این مقاله دیگر فواید سرنگ های شستشو بررسی شده است.

 

کلیه دندانپزشکان از سراسر کشور می‌توانند برای خرید مواد دندانپزشکی از فروشگاه  مواد و تجهیزات دندانپزشکی دنتیوا بهترین مواد و تجهیزات دندانپزشکی را خریداری کنند. مزایای خرید از دنتیوا شامل پرداخت آسان، پشتیبانی 24 ساعته، ضمانت اصالت کالا و ارسال سریع است. تیم کارشناسان ما آماده پاسخگویی به هرگونه از سؤالات شما خریداران است.

می‌توانید از طریق شماره 09376316184 با ما در دنتیوا در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *