در این مطلب به بررسی ویژگی‌های اجمالی کندانسور دندانپزشکی، عملکرد آن و ویژگی‌های ظاهری آن خواهیم پرداخت. به طور کلی از کندانسور به عنوان یک ابزار ترمیمی حائز اهمیت در دندانپزشکی یاد می‌شود. از این وسیله در راستای متراکم‌سازی آمالگام قرار داده شده در درون حفره تراشیده شده دندان بهره گرفته می‌شود. عمدتاً کندانسور در راستای ترمیم دندان‌های خلفی به کار گرفته می‌شود.

بارز است که در تمامی این مراحل از ابزار‌های فراوانی بهره گرفته می‌شود. از ابراز‌های رایج و بسیار مورد استفاده در مطب دندانپزشکی می‌توان به سوند دو سر، پنس دوخم، برنیشر یا قلم دایکال، کارور، هچت و کندانسور اشاره نمود؛ که ما در این مقاله به بررسی انواع کندانسور، ویژگی‌های ظاهری و نحوه به کار‌گیری از آن خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های کندانسور

در این بخش به بررسی ویژگی‌های ظاهری انواع کندانسور‌ها خواهیم پرداخت و به واسطه تشریح کامل این ویژگی‌ها، شما تمامی اطلاعات لازم در راستای تهیه کندانسور متناسب با نیاز‌های خود را در اختیار خواهید داشت.

ویژگی‌های ظاهری کندانسور دندانپزشکی

از ویژگی‌های فیزیکی این ابزار می‌توان به خصوصیات مقابل اشاره نمود. به طور کلی، کندانسور یک قلم فلزی است که ممکن است دارای دو سر با قطر‌های متفاوت باشد. کندانسور‌ها به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • کندانسور دندانه‌دار

این کندانسور دارای سری با سطح مقطع دندانه‌دار و گرد بوده و در سایز‌های بزرگ و کوچک روانه بازار گشته است. علاوه بر این، کندانسور دندانه‌دار می‌تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد. استفاده از این کندانسور در فشرده‌سازی نواحی عمقی دندان به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

  • کندانسور پروگزیمال

جنس سری این دسته از کندانسور‌ها عموماً‌ نرم بوده و دارای شکلی دایره‌ای است. از این کندانسور در راستای تحکیم آمالگام در نواحی عمیق دندان‌های مورد نیاز به ترمیم بهره گرفته می‌شود. شکل سطح مقطع این سری می‌تواند صاف یا دندانه‌دار باشد که بنا بر صلاحدید پزشک از هر یک از انواع آن می‌توان بهره برد.

کاربرد کندانسور دندانپزشکی

انواع کندانسور

سایر کندانسور‌های رایج و مورد استفاده در فرآیند ترمیم و زیبایی دندان عبارتند از:

  • کندانسور قطره‌ای
  • کندانسور بدون عاج
  • کندانسور پانسمان
  • کندانسور مارکلی

ابعاد کندانسور

از لحاظ سایز و ابعاد کندانسور‌ها را می‌توان به سه دسته عمده زیر تقسیم کرد:

  1. ریز
  2. متوسط
  3. درشت

قطرهای سری کندانسور‌ها می‌توانند در بازه‌های متفاوتی عرضه شوند اما از رایج‌ترین استاندارد‌های جهانی می‌توان به اندازه‌های  1.1 و 1.4 میلی‌متر، 1.7 و 2 میلی متر و 2.4 و 2.8 میلی‌متر اشاره کرد.

دسته کندانسور می‌تواند به صورت منشعب (هالو) یا صاف باشد که انتخاب این گزینه نیز بنا به نظر پزشک تعیین می‌گردد.

کندانسور‌ها به مانند سایر ابزار‌های پزشکی که عمدتاً در کشور پاکستان تولید می‌شوند. با این حال برخی برند‌های داخلی مانند فتاح طب از زمره برند‌های پیشتاز تولید داخل در زمینه ابزار‌های پزشکی به شمار می‌روند؛ به طوری که از لحاظ کیفیت با بسیاری از رقباء جهانی و به نام خود در این زمینه برابری می‌کنند. 

ظرافت ساخت این کندانسور‌ها با نمونه‌های خارجی کاملاً یکسان بوده و از لحاظ ظاهر و عملکرد تجربه‌ای یکسان را برای شما به ارمغان خواهند آورد. از سایر برند‌های سرشناس در این حوزه می‌توان به دنتال دیوایس، فارا طب پیشرو، دنا پویا، ND، اسمارت اینسترو اشاره کرد.

نگهداری کندانسور دندانپزشکی

طریقه نگهداری و مراقبت از کندانسور‌ها

یکی از موارد حائز به اهمیت در حفظ سلامت هر چه بهتر هر ابزار پزشکی، طریقه نگهداری آن در طی انجام فرآیند پزشکی و پس از آن است که این خود تبدیل به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پزشکان و دستیاران پزشکی می‌باشد.

جنس کندانسور‌ها از جنس استیل ضد زنگ بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد ضد‌عفونی و استریل کننده از خود نشان خواهند داد. ضد زنگ بودن ابزار‌های پزشکی یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌ها در تصمیم گیری برای انتخاب هر ابزار تلقی می‌شوند.

تمامی ابزار‌های پزشکی به واسطه قرار‌گیری مستقیم در برابر بزاق دهان دائماً در معرض ضدعفونی و استریل شدن هستند. 

انتخاب هوشمندانه یک ابزار ضد زنگ می‌تواند شما را از دردسر‌های دائمی ناشی از خرابی و فرسودگی بافت فیزیکی ابزار بر حذر دارد. در ادامه، به همین سبب به شما این اطمینان خاطر بخشیده خواهد شد که عملکرد و توانایی شما به هیچ عنوان تحت تاثیر عملکرد بد ناشی از فرسودگی و استهلاک ابزار قرار نخواهد گرفت. 

علاوه بر این با انتخاب یک برند مطمئن، علاوه بر اطمینان از کیفیت عملکرد ابزار شما می‌توانید از مزیت های اقتصادی ناشی از یک انتخاب خوب بهره‌مند شده و با انتخاب یک ابزار با طول عمر و کیفیت بالا‌تر از لحاظ اقتصادی نیز صرفه‌جویی کنید.

در راستای حفاظت هر چه بهتر از محصول، توصیه می‌شود تا در صورتی که سری کندانسور آغشته به آمالگام شد پیش از سفت شدن آمالگام و نقش بستن آن بر سطح کندانسور حتماً‌ آن را با یک وسیله فلزی مانند سوند یا پارچه‌ای مانند گاز استریل پاکسازی فرمایید.

در غیر این صورت، تنها به واسطه فرز توربین می‌توان آمالگام را از بین برد که به واسطه آزادسازی جیوه در دمای 121 درجه در اتوکلاو و خطر استنشاق جیوه توسط دستیار یا پزشک این روش به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

برای آشنایی با انواع فورسپس دندانپزشکی کلیک کنید و برای خرید فورسپس دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

شما هم اکنون می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی دنتیوا از محصولات متنوع ما که شامل انواع تجهیزات و ابزار‌های مورد نیاز و مواد دندانپزشکی است، بازدید کرده و با انتخاب یک محصول مناسب اطمینان خاطر خود و بیمارانتان را کسب نمایید.

شایسته ذکر است که تمامی محصولات موجود در وب‌سایت ما از معتبرترین برند‌های به روز جهان گردآوری شده و دغدغه اصلی ما فراهم‌سازی  تجربه‌ای آسان و ایمن برای شما و بیماران عزیزتان خواهد بود.

janetpanic

کندانسور یک قلم فلزی است که ممکن است دارای دو سر با قطر‌های متفاوت باشد. جنس کندانسور‌ها از جنس استیل ضد زنگ بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد ضد‌عفونی و استریل کننده دارد.

این کندانسور دارای سری با سطح مقطع دندانه‌دار و گرد بوده و در سایز‌های بزرگ و کوچک روانه بازار گشته است. علاوه بر این، کندانسور دندانه‌دار می‌تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد. استفاده از این کندانسور در فشرده‌سازی نواحی عمقی دندان به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

جنس سری این دسته از کندانسور‌ها عموماً‌ نرم بوده و دارای شکلی دایره‌ای است. از این کندانسور در راستای تحکیم آمالگام در نواحی عمیق دندان‌های مورد نیاز به ترمیم بهره گرفته می‌شود. شکل سطح مقطع این سری می‌تواند صاف یا دندانه‌دار باشد.

انواع کندانسور عبارتند از کندانسور قطره‌ای، کندانسور بدون عاج، کندانسور پانسمان و کندانسور مارکلی

از برند‌های سرشناس تولید کندانسور می‌توان به دنتال دیوایس، فارا طب پیشرو، دنا پویا، ND، اسمارت اینسترو و فتاح طب اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *