همه ما افراد زیبایی را دوست دارند و تلاش می‌کنند تا با راهکارهای جدید زیبایی از دست رفته خود را برگردانند. امروز به لطف پیشرفت تکنولوژی می‌توان با انجام عمل‌های زیبایی و ترمیمی، زیبایی را به همه چهره‌ها هدیه داد. داشتن دندان‌های سفید و یک دست آرزوی هر فردی است و امروز می‌توان با کمک انواع روکش‌های دندان که علاوه بر بازیابی زیبایی دندان‌ها، از آن‌ها حفاظت کرد. در ادامه این مطلب به معرفی انواع روکش دندان خواهیم پرداخت.

بهترین روش برای ترمیم دندان چه روشی است؟

امروزه بسیاری از افراد برای احیای زیبایی دندان‌های خود به روش‌های ترمیمی دندان‌پزشکی رو می‌آورند. مردم برای رفع نواقص دندانی خود نظیر باریک‌بودن دندان‌ها، فاصله بین دندان و یا بدشکلی آن‌ها به درمان‌های ترمیم دندان شامل روکش، لمینت و ایمپلنت نیاز دارند.

در هر بیمار با توجه به شرایطی که وجود دارد می‌توان از این درمان‌ها استفاده کرد. برای مثال می‌دانید که در نواقص و مشکلات جزئی، از روش باندینگ برای ترمیم دندان‌ها استفاده می‌شود. اما وقتی پوسیدگی و تخریب دندان‌ها بسیار شدید باشد، روش ترمیمی باندینگ پاسخگو نیست و باید از سایر روش‌ها نظیر ایمپلنت کمک گرفت.

 اما گاهی اوقات تخریب و پوسیدگی باعث تضعیف شدید ساختار دندان شده به طوری که نمی‌توان از روش ایمپلنت و باندینگ بهره گرفت، یا گاهی تغییرات مورد نیاز دندان‌ها به قدری شدید است که لمینت جوابگو نیست. در این مواقع باید از انواع روکش‌های دندانی به منظور ترمیم دندان‌ها استفاده کرد.

روکش دندان برای ترمیم دندان آسیب دیده

با روش های جرم گیری دندان در این مقاله آشنا شوید.

روکش دندان چیست؟

یکی از رایج‌ترین روش‌های ترمیمی برای دندان‌ها، استفاده از روکش دندان یا dental crown است. این روش در مقایسه با سایر روش‌های ترمیمی دندان‌ها روشی مقرون به‌صرفه است و یک کلاهک با ساختاری شبیه تاج دندان است.

 در شرایطی که دندان دچار تخریب شده باشد، با استفاده از روکش‌های مختلف می‌توان تاج دندان‌ها را ترمیم کرد و به این ترتیب جویدن و غذاخوردن را برای فرد راحت‌تر کرد. به دلیل قرارگیری روکش دندان در دور تا دور دندان‌ها و در برگیری کامل تاج دندان، به روکش دندان تاج مصنوعی نیز می‌گویند.

در مواقعی که تخریب دندان شدید باشد و یا در هنگام عصب‌کشی دندان، از این روش برای ترمیم و البته حفاظت از دندان در برابر شکستن استفاده می‌شود.

به این ترتیب خرید روکش دندانی باکیفیت برای مطب‌های دندان‌پزشکی امری ضروری است. روکش‌های دندان انواع مختلفی دارند که می‌توانید آن‌ها را از بازار خریداری کنید. دنتیوا یک فروشگاه معتبر اینترنتی فروش مواد دندانپزشکی است که می‌توانید علاوه بر روکش دندان سایر اقلام مورد نیاز خود برای مطب دندان‌پزشکی را از آن تهیه کنید.

کاربرد روکش دندان

استفاده از روکش برای دندان‌ها چه زمانی کاربرد دارد؟

عوامل مختلفی ممکن است باعث تخریب و از بین رفتن تاج دندان شوند و فرد را نیازمند درمان‌های ترمیمی کنند. همان طور که می‌دانید روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان‌ها وجود دارد و استفاده از روکش تنها یکی از آن‌ها است.

زمانی که آسیب دندان جزئی باشد می‌توان از روش‌هایی نظیر پرکردن برای ترمیم آن استفاده کرد اما در مواقعی که تخریب و پوسیدگی دندان باعث از بین رفتن بخش زیادی از تاج دندان شود، استفاده از روکش برای دندان توصیه می‌شود. در شرایط زیر استفاده از انواع روکش برای ترمیم دندان‌ها پیشنهاد می‌شود:

  • دندان‌هایی که مورد درمان عصب‌کشی قرار گرفته‌اند.
  • در مواقعی که دندان در اثر پوسیدگی ضعیف شده است.
  • زمانی که دندان در اثر پرکردگی وسیع و گسترده ضعیف و شکننده شده است.
  • زمانی که تاج دندان شکسته باشد و بافت‌های باقی‌مانده دندان توانایی تحمل پرکردگی نداشته باشند از روکش دندان برای حفظ دندان استفاده می‌شود.
  • برای احیا و بازسازی بخش‌های جونده غذا دندان‌ها
  • در هنگامی که دندان دچار ترک‌خوردگی باشد.

علاوه بر این موارد، گاهی از روکش دندانی برای دندان‌هایی که دارای نواقصی نظیر بدشکلی و بدرنگی هستند استفاده می‌شود.

روکش های تمام فلزی

چه کسانی نمی‌توانند از روکش استفاده کنند؟

در قسمت قبل موارد استفاده از روکش دندانی را بیان کردیم اما واقعی این است که روش ترمیمی استفاده از روکش دندان را نمی‌توان همیشه استفاده کرد.

مواقعی که پوسیدگی و یا ترک دندان عمیق باشد و به ریشه دندان رسیده باشد، نمی‌توان برای درمان آن‌ها از روکش استفاده کرد. همچنین مواقعی که عفونت و پوسیدگی به پالپ و بافت نرم دندان رسیده باشد، ابتدا باید دندان مد نظر تحت درمان عصب‌کشی قرار گیرد و سپس از روکش استفاده شود.

روکش دندان چقدر عمر می‌کند؟

سوالی که ذهن بسیاری از بیماران متقاضی استفاده از روکش دندان را درگیر کرده است، عمر مفید روکش دندان است. به طور کلی انواع روکش‌های دندانی اگر از آن‌ها درست مراقبت نشود، حدود 5 سال عمر می‌کنند.

اما در صورتی که فرد تمام توصیه‌های مراقبتی دندان‌پزشک را رعایت کند، و در رسیدگی به دندان‌های خود کاهلی نکند روکش دندان‌ها می‌توانند بین 10 تا 15 سال نیز عمر کنند. البته در طول عمر روکش دندان، نوع روکش و برند آن نیز مهم است.

اگر برای ترمیم دندان بیماران خود از بهترین متریال و روکش‌های دندان استفاده کنید، آن‌ها می‌توانند سال‌های سال از روکش دندان بدون مشکل استفاده کنند. به این ترتیب تهیه متریال باکیفیت برای روکش بسیار مهم است، شما می‌توانید برای خرید بهترین روکش‌های دندانی از برندهای مطرح جهان به فروشگاه دنتیوا مراجعه کنید.

روکش های سرامیکی دندان

معرفی انواع معمول روکش‌های دندانی و مزایا و معایب هر کدام

برای خرید روکش دندان باید با انواع مختلف آن آشنا باشید. در ادامه 5 نوع اصلی روکش دندانی را معرفی کرده و سپس مزایا و معایب هر کدام را توضیح می‌دهیم. بسته به شرایط و ویژگی‌های بیماران مختلف می‌توان برای درمان او از یک کدام از روکش‌های زیر استفاده کرد.

روکش‌های دندانی از نظر جنس به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

1.      روکش‌های تماما فلزی

یکی از انواع مرسوم روکش‌های دندانی، روکش‌های تماما فلزی هستند که بسته به نوع فلز موجود در آن‌ها ممکن است به رنگ سفید یا طلایی باشند. برای ساخت روکش‌های فلزی از آلیاژهای مختلفی نظیر آلیاژهای قیمتی مثل طلا و تیتانیوم، آلیاژهای نیمه قیمتی و آلیاژهای معمولی‌تر نظیر کروم و نیکل استفاده می‌شود.

 استفاده از این روکش‌ها مزایا و معیاب مخصوص به خود را دارد. برای مثال روکش‌های فلزی طلا، در گذشته بیشتر استفاده می‌شدند اما امروز به دلیل رنگ‌شان زیاد طرفدار ندارند.

 از مزایای روکش طلا می‌توان به استحکام بالا، عمر طولانی و مقاومت در برابر فرسایش آن‌ها اشاره کرد. البته استفاده از روکش‌های طلا ممکن است باعث بروز عوارض جانبی نظیر آلرژی و حساسیت در افراد شود.

2.      روکش‌های سرامیکی

روکش‌های سرامیکی از یک نوع چینی مانند پرسلن ساخته می‌شوند. استفاده از روکش‌های سرامیکی در مقابل استفاده از روکش‌های فلزی، طبیعی‌تر جلوه می‌کند و از نظر زیبایی شناختی مشکلی برای بیمار به وجود نمی‌آورد.

روکش‌های تماما سرامیکی اولین نسل روکش‌های دندانی به منظور بازسازی زیبایی از دست رفته دندان‌ها هستند. اما این روکش‌ها معایبی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

معایب روکش‌های سرامیکی عبارتند از:

  • روکش‌های سرامیکی نسبت به روکش‌های تماما فلزی و PFM، استحکام کمتری دارند و ضعیف‌تر هستند.
  • این روکش‌ها به آسانی دچار شکستگی می‌شوند و نیاز به مراقبت بالایی دارند.
  • روکش سرامیکی تنها برای استفاده در تک دندان مناسب است و نمی‌توان برای بریج دندان از آن استفاده کرد.
  • برای ایمپلنت دندان مناسب نیست.
  • روکش‌های سرامیکی تنها برای دندان‌های جلویی کاربرد دارند.
روکش‌های دندانی ترکیب سرامیک و فلز

3.      روکش‌های دندانی ترکیب سرامیک و فلز

این نوع روکش‌ها در واقع ترکیبی از سرامیک و فلز هستند که به عنوان معمول‌ترین روکش دندانی شناخته می‌شوند. این روزها روکش‌های دندانی ترکیب فلز و سرامیک یا همان PFM، نسبت به سایر روکش‌ها بیشتر در مطب‌های دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 قسمت فلزی این روکش‌ها سطح دندان‌ را در بر می‌گیرد و باعث استحکام بیشتر قسمت سرامیکی روکش می‌شود. از این روکش‌ها می‌توان برای تمام دندان‌ها استفاده کرد و محدودیت مصرف ندارند همچنین در مقایسه با بقیه روکش‌ها قیمت پایین‌تری دارند که همین باعث محبوبیت بیشتر آن‌ها شده است.

 استفاده از روکش‌های PFM برای دندان‌های دارای پوسیدگی ریشه و همچنین افرادی که دندان قروچه دارند بسیار مناسب است.

4.      روکش دندان ترکیب سرامیک و زیرکونیا

یکی دیگر از انواع روکش‌های دندانی، روکش‌های ترکیب سرامیک و زیرکونیا هستند. نحوه تراش روکش PFM با روکش زیرکونیا متفاوت است. همان‌طور که می‌دانید سرامیک به تنهایی استحکام زیادی ندارد و روکش‌های تماما سرامیکی به آسانی دچار شکستگی می‌شوند.

روکش‌های ترکیب سرامیک و زیرکونیا نسبت به سایر انواع روکش‌ها، زیبایی و استحکام بسیار خوبی دارند و با لثه بسیار سازگار هستند. البته برای استفاده از این نوع روکش، محدودیت‌هایی وجود دارد. مثلا در بریج‌ دندان بلند نمی‌توان از این روکش‌ها استفاده کرد.

5.      روکش‌های تماما زیرکونیا

روکش‌های تماما زیرکونیایی یکی از جدیدترین مدل‌های روکش دندانی هستند که می‌توانید در مطب دندان‌پزشکی از آن‌ها استفاده کنید.

این روکش‌ها علاوه بر استحکام بالا، شفافیت و زیبایی بسیار خوبی هم دارند و به عنوان شبیه‌ترین روکش به دندان‌های طبیعی شناخته می‌شوند. البته قیمت این روکش‌ها در مقایسه با سایر انواع روکش‌های دندانی بسیار بالاتر است و برای ساخت آن‌ها به ابزارهای پیشرفته‌ای نظیر اسکنرهای دندان نیاز دارید.

جمع بندی

در این مطلب راجع‌به یکی از روش‌های ترمیمی دندان‌ها، یعنی استفاده از روکش و موارد استفاده از آن، همچنین انواع روکش های دندان صحبت کردیم. همان‌طور که می‌دانید خرید متریال باکیفیت نقش مهمی در افزایش کیفیت خدمات دندان‌پزشکی دارد، به همین دلیل بهتر است انواع روکش‌های دندانی و سایر ملزومات دندان‌پزشکی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبری نظیر دنتیوا سفارش دهید.

سوالات متداول انواع روکش دندان

امروزه روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان‌ها به وجود آمده که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. به این ترتیب در هر بیمار، با توجه به شرایطی که دارد بهترین روش برای ترمیم دندان می‌تواند متفاوت باشد. در مواردی که تخریب دندان زیاد باشد، استفاده از روکش‌های دندانی توصیه می‌شود.

یکی از رایج‌ترین روش‌های ترمیم دندان، استفاده از روکش‌های دندانی یا dental crown است.

زمانی که بافت دندان به شدت تخریب شده باشد و راه دیگری وجود نداشته باشد، دندانپزشک از روکش‌های دندانی استفاده می‌کند. به این ترتیب در موارد زیر از روکش دندان برای ترمیم استفاده می‌شود:

دندان‌هایی که مورد درمان عصب‌کشی قرار گرفته‌اند.

در مواقعی که دندان در اثر پوسیدگی ضعیف شده است.

زمانی که دندان در اثر پرکردگی وسیع و گسترده ضعیف و شکننده شده است.

زمانی که تاج دندان شکسته باشد و بافت‌های باقی‌مانده دندان توانایی تحمل پرکردگی نداشته باشند از روکش دندان برای حفظ دندان استفاده می‌شود.

برای احیا و بازسازی بخش‌های جونده غذا دندان‌ها

در هنگامی که دندان دچار ترک‌خوردگی باشد.

طول عمر روکش‌های دندانی به مراقبت و نگهداری بیمار بستگی دارد، اگر از روکش دندان به خوبی مراقبت نشود حدودا 5 سال عمر می‌کند. اما اگر بیمار به خوبی از روکش دندان‌های خود مراقبت کند، روکش‌ها 10 تا 15 سال عمر می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *