گلاس آینومر چیست؟ بسیاری از افراد علی‌رغم مراقبت تمام و کمال از دندان‌های خود، مکرراً دچار پوسیدگی و متعاقباً درد دندان می‌گردند. این پوسیدگی‌ها اغلب ناشی از نوع رژیم غذایی فرد بوده و نیازمند ترمیم و پرکردگی خواهند بود. بنابراین اگرچه تمامی مراقبت‌های دندانی در راستای پیشگیری از بروز اولیه آسیب صورت می‌گیرند، همچنان فاکتورهای متعددی می‌توانند به خرابی دندان‌ها و درد دندان بیانجامند. برای افرادی که کویتی های ریز در دندان‌های خود دارند، مواد پرکننده عمدتاً‌ بهترین گزینه به شمار می‌آیند.

امروزه از مواد مختلفی به عنوان پرکننده‌های دندانی استفاده می‌شود. دو مورد از رایج‌ترین این مواد عبارتند از: کامپوزیت‌ها و پرکننده‌های گلاس آینومر. در این مطلب می‌خواهیم در خصوص ویژگی‌ها و انواع گلاس آینومر به کار رفته در دندانپزشکی به شما اطلاعاتی را ارائه دهیم. بنابراین اگر می‌خواهید در مورد این ترکیبات بیشتر بدانید، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

گلاس آینومر دندانپزشکی

گلاس آینومر چیست؟

سمان گلاس آینومر یک نوع سمان دندانی است که نخستین بار در سال 1965 فرمولیزه و از سال 1972 وارد صنعت دندانپزشکی ترمیمی گردید. این سمان از پودر شیشه سیلیکات در ترکیب با یک پلیمر محلول در آب ساخته شده و جهت انجام اقدامات ترمیمی دائم از قبیل اینلی، بریج، وصل کردن تاج دندان و براکت ارتودنسی و نیز به منظور پر کردن دندان‌های خراب به کار برده می‌شود. 

محبوبیت این سمان از آن جهت است که می‌توان آن را برای اتصال عاج و مینای دندان به کار برد. رنگ گلاس آینومر مشابه دندان واقعی بوده و بنابراین ظاهری کاملاً طبیعی را برای دندان فرد ایجاد می‌کند. به علاوه، این سمان با آزادسازی یون‌های فلوراید به حفاظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی نیز کمک می‌نماید.

خرید گلاس آینومر دندانپزشکی

برای مشاهده قیمت گلاس آینومر ترمیمی دندانپزشکی از سایت دنتیوا کلیک کنید.

کاربرد انواع گلاس آینومر در دندانپزشکی

گلاس آینومرها جزو رایج‌ترین ترکیبات به کار رفته در کلینیک‌های دندان‌پزشکی بوده و به عنوان جایگزینی برای سمان‌های کامپوزیتی دندان در ترمیم‌های سطحی و درمان پوسیدگی‌های محدود و بسیاری کاربردهای دیگر در ارتودنسی، اینلی، آنلی، روکش، بریج و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

برندهای مختلفی از سراسر جهان به تولید این مواد پرکننده مشغول بوده و طیفی از محصولات لایت کیور و سلف کیور مختلف را به بازار عرضه می‌نمایند. برای انتخاب بهترین نوع گلاس آینومر متناسب با شدت آسیب دندانی خود بایستی از خصوصیات گوناگون هر یک از این ترکیبات آگاهی یافته و با مشورت با دندانپزشک خود بهترین گزینه را مطابق با بودجه و نیازتان انتخاب نمایید. 

گلاس آینومر چیست

بهترین نوع کامپوزیت دندان در مناسب ترین قیمت

مزایا گلاس آینومر در دندانپزشکی

گلاس آینومرها متعلق به دسته‌ای از مواد بوده که تحت عنوان سمان‌های اسید‌باز شناخته می‌شوند. این ترکیبات از واکنش اسیدهای پلیمری ضعیف با پودر شیشه با خاصیت بازی ساخته می‌شوند. گلاس آینومر در اصل به صورت یک خمیر منعطف بوده که به منظور پر کردن منافذ میان دندان پوسیده و محیط اطراف به کار برده می‌شود. این ترکیب با درزگیری از اطراف دندان‌ها از آن‌ها محافظت می‌کند.

تاکنون هیچگونه عارضه‌ای در خصوص استفاده از گلاس آینومرها گزارش نشده است. کاربرد گسترده این ترکیبات عمدتاً از جهت انعطاف‌پذیری آن‌ها مطرح بوده و این مواد در مقایسه با پرکننده‌های کامپوزیتی از مزیت سهولت در مصرف برخوردارند. 

علی رغم این نقاط قوت، گلاس آینومرها نقاط ضعفی نیز دارند؛ از جمله آنکه در مقایسه با پرکننده‌های کامپوزیتی و ترکیبات آمالگام، از ماندگاری پایین‌تری برخوردار بوده و به دلیل عدم استحکام کافی و مقاومت در برابر ساییدگی، پس از مدتی نیازمند تعویض خواهند بود. بنابراین این مواد عمدتاً در ترمیم‌های موقتی دندان کاربرد دارند.

مقایسه بین گلاس آینومر و پرکننده‌های کامپوزیتی؛ کدام‌یک بهتر است؟

انتخاب میان ترکیبات کامپوزیتی و گلاس آینومر بستگی به نوع آسیب و محل آن دارد. پرکننده‌های گلاس آینومر عمدتاً برای آسیب‌های وسیع دندان کاربرد نداشته و در عوض برای ترمیم موقتی در سطح ریشه و در زیر خط لثه‌ها انتخابی ایده‌آل به شمار می‌آیند. این در حالی است که کامپوزیت‌ها در ترمیم پوسیدگی‌ها و شکستگی‌های عمقی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به یاد داشته باشید که پرکننده‌ها عموماً مختص به نقایص جزئي دندان بوده و برای آسیب‌هایی که بیشتر از ۶۰ درصد دندان را درگیر کرده‌اند، معمولاً توصیه به انجام روکش دندان با پرسلین می‌شود.

مقایسه بین گلاس آینومر و پرکننده‌های کامپوزیتی

با معتبرترین برندهای مواد اندو در این مقاله از فروشگاه اینترنتی دنتیوا آشنا شوید.

انواع گلاس آینومرها

سمان‌های گلاس آینومر بر اساس کاربردشان به سه تیپ ۱ و ۲ و ۳ تقسیم می‌شوند. گلاس آینومرهای تیپ ۱ به عنوان ماده چسباننده در روکش‌های دندانی، بریج‌ها و پروتزهای دندان به کار می‌روند. تیپ ۲ به عنوان ماده ترمیمی کاربرد داشته و تیپ ۳ برای لاینینگ و پر کردن منافذ دندانی به کار می‌رود.

ترکیبات جدید گلاس آینومر با در برداشتن رزین، اتصالات محکم‌تری را با عاج دندان برقرار کرده و از این رو می‌توان آن‌ها را در نواحی که بیشتر در معرض سایش هستند به کار برد.

در ادامه به بحث در مورد برخی از برترین برندهای گلاس آینومر موجود در بازار پرداخته و آخرین محصولات شرکت‌های معتبر تجهیزات دندانپزشکی را به شما معرفی می‌کنیم:

گلاس آینومر GC

انواع گلاس آینومرهای لایت کیور و سلف کیور جی سی توسط این کمپانی ژاپنی تولید گردیده و جزو مرغوب‌ترین ترکیبات سمان گلاس آینومر در مصارف دندانپزشکی به شمار می‌روند.

از جمله این محصولات می‌توان به گلاس آینومر ترمیمی Fuji II LC اشاره کرد. این محصول یک ماده ترمیمی لایت کیور از دسته گلاس آینومرهاست که با برخورداری از قابلیت انعطاف‌پذیری استثنایی و امکان اتصال محکم به دندان‌ها حتی در حضور بزاق به عنوان یکی از محبوب‌ترین ترکیبات پرکننده در کلینیک‌های دندانپزشکی کاربرد دارد. زیبایی چشمگیر این گلاس آینومر، سهولت مصرف و قیمت مقرون به صرفه آن، Fuji II LC را به یک انتخاب فوق‌العاده برای ترمیم‌های کلاس ۳ و ۵، ابریژن و ابفرکشن سرویکال بدل ساخته است. این محصول همچنین به عنوان لاینر یا بیس و برای انجام کور بیلدآپ در دندانپزشکی به کار برده می‌شود.

از دیگر مزایای این گلاس آینومر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزادسازی تدریجی فلوراید که سدی را در برابر پوسیدگی دندان‌ها به وجود می‌آورد.
  • رادیواپاسیته و هیدروفیل بودن محصول
  • امکان پولیش به نحو دلخواه
  • عدم نیاز به اچ و باندینگ

سمان لوتینگ و لاینینگ Gold Label 1 محصول دیگری از کارخانه GC است که به صورت سلف کیور تولید گردیده و به منظور اتصال روکش دندان و بریج‌های دندانی به کار می‌رود. استحکام بالای این سمان در به هم چسباندن دندان‌ها، موجب می‌گردد که با استفاده از Gold Label 1 عمر مفید روکش یا بریج دندانی افزایش یافته و بتوان این ترمیم‌ها را برای مدت طولانی‌تری حفظ کرد. از این سمان برای انجام اینلی و آنلی و وصل کردن پست و براکت‌های ارتودنسی نیز استفاده می‌شود.

ویژگی‌های این سمان به شرح زیر است:

  • رادیواپاسیته بالا
  • آزادسازی فلوراید و کمک به استحکام دندان‌ها
  • دوام بالا
  • عدم نیاز به اچ و باندینگ

سمان Gold Label 2 لایت کیور با در برداشتن ذرات بسیار کوچک هرگونه ناهمواری در سطح دندان‌ها را برطرف ساخته و سطحی صاف و بدون نقص را در دندان ایجاد می‌کند. این سمان علاوه بر ظاهر زیبا از نظر استحکام نیز در زمره بهترین گلاس آینومرها به شمار آمده و در برابر سایش مقاومت زیادی را از خود نشان می‌دهد. عدم تغییر رنگ در درازمدت از جمله ویژگی‌های بارز این محصول در نظر گرفته می‌شود. از این سمان می‌توان در انجام ترمیم‌های کوچک و ترمیم‌های کلاس ۳ و ۵، پر کردن پوسیدگی‌های سطحی ریشه و اروژن‌های سرویکال استفاده نمود. همچنین این ترکیبات به عنوان بیس و لاینر نیز کاربرد دارند.

از جمله مزایای این سمان می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • رادیواپاسیته بالا
  • آزادسازی فلوراید
  • ذرات کوچک
  • عدم نیاز به اچ و باندینگ

سمان Gold Label 2 سلف کیور با هندلینگ آسان و استحکام بالا در انجام ترمیم‌های دائمی دندان نقش داشته و می‌توان از آن برای ترمیم موقت پوسیدگی‌های کلاس ۱ و ۲ و نیز ترمیم‌های کلاس ۳ و ۵ و اروژن‌های سرویکال استفاده نمود. همچنین این سمان به عنوان بیس و لاینر و نیز جهت انجام کور بیلدآپ در کلینیک‌های دندانپزشکی کاربرد دارد. مزایای این سمان را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • رادیواپاسیته بالا
  • مقاومت در برابر محیط مرطوب دهان
  • عدم نیاز به رابردم، اچ و باندینگ
خرید گلاس آینومر GC

آشنایی با خمیر پالیش کامپوزیت در بهترین نوع و برند را در این مقاله از فروشگاه آنلاین دنتیوا بخوانید.

گلاس آینومرهای Voco

گلاس آینومرهای Voco ساخت کشور آلمان بوده و در انواع مدل‌ها و برای مصارف مختلف دندانپزشکی به بازار عرضه می‌شوند. این محصولات عبارتند از:

Lonolux

این گلاس آینومر لایت کیور برای ترمیم‌های کلاس ۳ و ۵ و به طور عمده پرکردگی‌های سرویکال و درمان پوسیدگی ریشه به کار می‌رود. همچنین می‌توان از این محصول برای کور بیلدآپ و لاینینگ نیز استفاده کرد.

مزایای این سمان دندانپزشکی عبارت است از:

  • ورکینگ تایم این محصول فوق‌العاده بوده و ستینگ تایم آن به طور منفرد و منطبق با فرآیند لایت کیور تعیین می‌گردد.
  • آزادسازی فلوراید
  • سازگاری زیستی بالا
  • رادیواپاسیته بالا
  • عدم نیاز به صیقل دادن
  • سهولت در شکل‌دهی به این سمان و عدم چسبندگی به وسایل

LonoStar Plus

گلاس آینومر LonoStar Plus برای ترمیم‌ نیمه دائم پوسیدگی کلاس ۱ و ۲ به کار می‌رود. به علاوه از این سمان می‌توان در ترمیم‌ اروژن‌های سرویکال، پوسیدگی‌های کلاس ۵ و خرابی ریشه نیز استفاده کرد. لونواستار پلاس به عنوان بیس یا لاینر و به عنوان ماده به کار رفته در کور بیلدآپ نیز کاربرد دارد و می‌توان با آن فیشرهای دندانی را پر کرد. ترمیم‌ پوسیدگی‌های کلاس ۳ نیز با این ماده قابل انجام است.

نقاط قوت این گلاس آینومر عبارتند از:

  • ستینگ تایم سریع در حد ۲ دقیقه
  • نخستین ترکیب گلاس آینومر با فلورسانس مشابه دندان
  • تطابق لبه‌ای عالی و کاربری آسان
  • میزان بالای آزادسازی فلوراید
  • طراحی نوین این ماده امکان پر کردن حفره‌های کوچک و نواحی دور از دسترس را میسر می‌سازد.
  • استحکام فشاری بالا و مقاومت در برابر سایش

LonoStar Molar

از این محصول می‌توان در ترمیم نیمه دائم کویتی های کلاس ۱ و ۲ و ترمیم‌های کلاس ۳، درمان پوسیدگی‌های ریشه و اروژن‌های سرویکال و کویتی های کلاس ۵ استفاده کرد. همچنین LonoStar Molar به عنوان ماده کور بیلدآپ، بیس و لاینر نیز کاربرد دارد. از جمله ویژگی‌هایی که این محصول را در شمار بهترین گزینه‌های موجود در بازار قرار می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تطابق لبه‌ای عالی و کاربری آسان
  • میکسینگ تایم متغیر که موجب کنترل قوام این محصول می‌گردد
  • شکل‌دهی ماده بلافلاصله پس از قرارگیری آن در محل پرکردگی و عدم چسبندگی به تجهیزات
  • طراحی نوین که منجر به پر کردن منافذ بسیار ریز و نواحی دور از دسترس می‌گردد.
  • استحکام فشاری بالا و مقاومت در برابر سایش

Voco lonofil Molar AC

این محصول از کمپانی Voco در ترمیم اروژن‌ها و کویتی های کلاس ۲ و درمان بلندمدت کویتی های کلاس ۱ و ۲ به صورت موقت به کار می‌رود. همچنین از آن می‌توان به عنوان ماده پرکننده، لاینینگ و کور بیلدآپ نیز استفاده نمود. برای نقایص دندانی که به شکل حرف v هستند و نیز اروژن‌های مینای سرویکال یا ریشه از قبیل کویتی های کلاس ۵ نیز می‌توان از این محصول بهره برد.

مزایای این ترکیب به شرح زیر است:

  • قوام غیرچسبنده
  • مقاومت بالا در برابر سایش، فشار و استحکام عرضی
  • پرکردگی‌های ثابت بدون مارژینال گپ
  • آزادسازی مداوم فلوراید به مقدار زیاد
  • سازگاری بافتی با بدن
  • شفافیت ظاهری مشابه با دندان طبیعی
  • ستینگ تایم ۲ و نیم دقیقه‌ای این محصول Voco lonofil Molar AC Quick را به انتخابی ایده‌آل برای درمان کودکان مبدل می‌سازد.
  • ظاهر زیبا در سه پرده رنگ مختلف

Lonofil Plus

از لونوفیل پلاس می‌توان در ترمیم دندان‌های شیری، خصوصاً در کلاس ۱ استفاده کرد. همچنین امکان اصلاح نقایص v شکل و اروژن‌های مینای دندان و اروژن‌های ریشه در ناحیه سرویکال از قبیل پرکردگی‌های کلاس ۵ نیز با این محصول فراهم آمده است. پرکردگی‌ روکش دندان، لاینینگ‌ها و پرکردگی‌های کلاس 3 و برخی انواع ظریف کلاس 1 نیز با استفاده از Lonofil Plus انجام می‌گیرد.

مزایای این ماده به شرح زیر است:

  • قوام گسترش‌پذیر
  • تطابق لبه‌ای قابل قبول
  • آزادسازی مداوم فلوراید
  • فناوری پیشرفته گلاس آینومر
  • ظاهر زیبا به همراه سه پرده رنگ مختلف

Aqua lonofil Plus

این محصول در ترمیم نقایص v شکل و اروژن‌های ریشه یا مینای سرویکال از قبیل کویتی های کلاس ۵ به کار برده می‌شود. همچنین از Aqua lonofil می‌توان در ترمیم کویتی های کلاس ۳ و کویتی های کوچک کلاس ۱ نیز بهره برد. پر کردن فیشرها، کور بیلدآپ و لاینینگ از دیگر موارد استفاده از این محصول به شمار می‌روند. نقاط قوت این محصول عبارتند از:

  • فناوری پیشرفته گلاس آینومر
  • ظاهر زیبا و عرضه در سه رنگ مختلف
  • ترکیب آسان با آب
  • عدم وجود خطر اسیدی شدن بیش از حد
  • قوام گسترش‌پذیر
  • تطابق لبه‌ای قابل قبول

سمان لوتینگ Meron

از این محصول جهت انجام فرآیند لوتینگ بر روی روکش دندان، بریج، اینلی و آنلی، پین و پست و بندهای ارتودنسی استفاده می‌شود. مزایای سمان لوتینگ Meron از قرار زیر است:

  • انحلال‌پذیری پایین در بزاق دهان
  • اسیدیته پایین
  • سازگاری زیستی بالا
  • کاربری آسان
گلاس آینومر ترمیمی جی سی

باید ها و نباید های استفاده از ابزار پرداخت و پالیش را در این مقاله از دنتیوا بخوانید.

گلاس آینومر مستر دنت

گلاس آینومر ترمیمی سلف کیور مستر دنت با نام Master-dent Glassionomer filling type 2 به بازار عرضه می‌گردد. این سمان دندانی ساخت کشور آمریکا بوده و با قیمتی استثنایی نسبت به کیفیت آن به فروش می‌رسد. از این ماده ترمیمی می‌توان برای کور بیلدآپ، ترمیم‌های کلاس ۳ و ۵ و کویتی های کوچک کلاس ۱ استفاده کرد. خصوصیات بارز این محصول عبارتند از:

  • زمان آماده‌سازی بسیار کوتاه
  • شفافیت و درخشندگی بالا که امکان انجام ترمیم‌های زیبایی را فراهم می‌آورد.
  • برخورداری از خصوصیت رادیواپاسیته
  • آزادسازی فلوراید
  • استحکام و ماندگاری بالا

گلاس آینومر لایت کیور مستر دنت محصول دیگری از این خط تولید است که به عنوان بیس و لاینر برای ترمیم‌های پرسلن، آمالگام و کامپوزیت به کار می‌رود. همچنین می‌توان از این محصول به عنوان سمان بند ارتودنسی نیز استفاده کرد. آزادسازی تدریجی فلوراید توسط این ماده از دندان‌ها در برابر پوسیدگی و ایجاد حفره‌های خرابی محافظت می‌کند.

گلاس آینومر در دندانپزشکی

با انواع سیلرهای دندانپزشکی در این مقاله از سایت دنتیوا آشنا شوید.

گلاس آینومر 3M

گلاس آینومر Ketac Cem Radiopaque یک سمان لوتینگ دائم با رادیواپاسیته فوق‌العاده است که به صورت شیمیایی به مینا و عاج دندان متصل شده و کاملاً با دندان طبیعی ادغام می‌گردد.

فرمولاسیون گرانوله این محصول منجر می‌گردد که مخلوط کردن آن به آسانی انجام گرفته و ضخامت لایه‌های قرار گرفته بر روی دندان کاهش یابد. این گلاس آینومر را می‌توان در انواع ترمیم‌ها و روش‌های اینلی، آنلی، روکش، بریج، پست و لاینینگ مورد استفاده قرار داد. برای مطالعه بهتر درباره پست و کور دندان و چگونگی انجام آن این مقاله را از دست ندهید.

منبع معتبر: sciencedirect 

سمان گلاس آینومر یک نوع سمان دندانی است که از پودر شیشه سیلیکات در ترکیب با یک پلیمر محلول در آب ساخته شده و جهت انجام اقدامات ترمیمی دائم از قبیل اینلی، بریج، وصل کردن تاج دندان و براکت ارتودنسی و نیز به منظور پر کردن دندان‌های خراب به کار برده می‌شود.

مهم‌ترین نقطه ضعف گلاس آینومر در مقایسه با پرکننده‌های کامپوزیتی و ترکیبات آمالگام این است که ماندگاری و استحکام پایین‌تری داشته و به دلیل عدم مقاومت در برابر ساییدگی پس از مدتی نیاز به تعویض دارند.

عمدتا گلاس آینومرها برای ترمیم‌های موقتی دندان به کار برده می‌شوند.

سمان‌های گلاس آینومر بر اساس کاربردشان به سه تیپ ۱ و ۲ و ۳ تقسیم می‌شوند. گلاس آینومرهای تیپ ۱ به عنوان ماده چسباننده در روکش‌های دندانی، بریج‌ها و پروتزهای دندان به کار می‌روند. تیپ ۲ به عنوان ماده ترمیمی کاربرد داشته و تیپ ۳ برای لاینینگ و پر کردن منافذ دندانی به کار می‌رود.

گلاس آینومر برند مستر دنت، Voco و 3M از بهترین برندهای گلاس آینومر موجود در بازار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *