آینه‌های دندان‌پزشکی، یکی از اصلی‌ترین تجهیزات هر دندان‌پزشکی است که برای معاینه داخل دهان و جداکردن بافت‌های داخلی برای گسترش میدان دید، مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب آینه دندانپزشکی که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داشته باشد، کار آسانی نیست.

در این مطلب راهنمای جامع و کاملی در خصوص انواع آینه‌ها و نکاتی که هنگام خرید باید به آنها توجه داشته باشید، اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهیم. در آخر نکات مهمی در خصوص نحوه نگهداری درست از آینه‌های دندان‌پزشکی بیان می‌کنیم. همراه ما باشید.

آینه دندانپزشکی چیست؟

آینه دندانپزشکی رایج‌ترین ابزار مورد استفاده در کلینیک دندانپزشکی است. این وسیله یک دسته باریک و بلند دارد که در سر آن یک آینه کوچک (معمولاً دایره‌ای‌شکل) نصب شده است. از این ابزار برای معاینه قسمت‌های مختلف دهان که مشاهده آنها با چشم مشکل است، استفاده می‌شود.

آینه دندانپزشکی

انواع آینه‌های دندان‌پزشکی

آینه‌هایی که برای معاینات دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع مختلفی دارند؛ برخی از آنها بزرگ‌نمایی مقعر دارند و برخی دیگر با استفاده از یک سطح مسطح برای بازتاب نور و تصویر استفاده می‌شوند.

در آینه‌های مسطح، نور با همان زاویه‌ای که به سطح آینه برخورد کرده، بازتاب پیدا می‌کند. تصویر بازتاب داده شده، بزرگ نیست چون آینه به کار برده شده مقعر نیست.

کاربرد آینه‌های دندان‌پزشکی چیست؟

از آینه‌های دندان‌پزشکی برای اهداف مختلفی مانند معاینه مستقیم و غیرمستقیم، روشنایی غیرمستقیم و … استفاده می‌شود.

منظور از معاینه غیرمستقیم، مشاهده قسمت‌هایی از دهان است که به سادگی و با چشم قابل دیدن نیستند؛ مانند پشت دندان‌های فک بالا.

علاوه بر این، گاهی اوقات استفاده از مواد بی‌حسی موجب سست شدن بافت دهان بیمار می‌شود. در این شرایط پزشک می‌تواند با استفاده از آینه دنتال، بافت‌های داخل دهان را کنار زده و دید مناسبی داشته باشد.

گاهی اوقات از چراغ بالای صندلی به همراه آینه دندان‌پزشکی برای افزایش روشنایی و بهتر دیده شدن مناطق تاریک دهان استفاده می‌شود. از این روش معمولاً برای مشاهده پوسیدگی دندان‌ها و بافت‌های آسیب دیده استفاده می‌شود. چنین مشکلاتی هنگام تابیده شدن نور به آنها، تیره‌تر از سایر قسمت‌ها به نظر رسیده و تشخیص را برای پزشک ساده‌تر می‌کنند.

بنابراین به‌طورکلی، کاربرد آینه‌های دندان‌پزشکی را می‌توان به طور خلاصه به صورت زیر بیان کرد:

  1. ایجاد نمایی کامل از داخل دهان
  2. جداسازی بافت‌های نرم برای افزایش میدان دید
  3. روشن کردن مناطق تاریک با استفاده از بازتاب نور
کاربردی آینه‌های دندان‌پزشکی

اتوکلاو دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد را در این مقاله از سایت دنیتوا مطالعه کنید.

نکاتی که هنگام خرید آینه دندان‌پزشکی باید در نظر داشته باشید

گرچه ساختار آینه‌های دنتال نسبت به دیگر تجهیزات دندان‌پزشکی بسیار ساده است، اما انتخاب مدل مناسب کار چندان ساده‌ای نیست. برای آنکه انتخاب درستی داشته باشید، هنگام خرید آینه دندان‌پزشکی، به موارد زیر توجه کنید:

سایز آینه دندان‌پزشکی

آینه‌ها در سایزهای مختلفی به فروش می‌رسند که رایج‌ترین آنها عبارت هستند از:

  • شماره 2: قطر 5/8 اینچ. (16 میلی‌متری)
  • شماره 4: قطر 7/8 اینچ. (18 میلی‌متری)
  • شماره 5: قطر 15/16 اینچ. (20 میلی‌متری)

اینکه کدام یک از آینه‌ها برای شما مناسب است، به نوع فعالیت شما بستگی دارد. به عنوان مثال در صورتی که شما دندان‌پزشک مخصوص کودکان و اطفال هستید، بهتر است از آینه‌های سایز کوچک استفاده کنید. علاوه بر این، آینه‌های سایز کوچک، برای مشاهده دندان‌های پشتی که دسترسی به آنها کار ساده‌ای نیست، ایده‌آل هستند.

جنس دسته آینه

جنس بدنه آینه‌های دندان‌پزشکی معمولاً پلاستیکی یا فلزی است. بسیاری از پزشکان از آینه‌هایی با دسته‌های فلزی استفاده نمی‌کنند؛ زیرا این آینه وزن بیشتری داشته و در طولانی‌مدت موجب خسته شدن دست پزشک می‌شوند. رایج‌ترین مدل این آینه در بین پزشکان، آینه‌هایی از جنس پوشش سیلیکونی و یا در برخی موارد ترکیب فلزات سبک وزن و رزین است.

جنس آینه

برای جلوگیری از مه گرفتن آینه در حین معاینه دهان بیمار، می‌توانید از آینه‌های مخصوص با پوشش‌های ضد مه استفاده کنید. قیمت این مدل آینه کمی بیشتر است اما قطعاً احتمال خطای شما را کمتر کرده و کارتان را راحت‌تر می‌کنند.

ساختار آینه دندان‌پزشکی

علاوه بر جنس و سنگینی آینه، باید به ساختار و طراحی دسته آینه هم توجه داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که این وسیله در حین معاینه از دستتان لیز نخورده و به خوبی در دستتان قرار می‌گیرد.

جهت سری آینه دندان‌پزشکی

آینه‌هایی که سری آنها به سمت جلو است، برای مشاهده دقیق نقاط بسیار کوچک و تاریک مورد استفاده قرار می‌گیرند، به عنوان مثال لبه دندان‌ها. آینه‌هایی که سری آنها به سمت عقب طراحی شده است، معمولاً دامنه دید زیادی ایجاد نکرده و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آینه‌های دنتال

راهنمای خرید انواع کمپرسور دندانپزشکی را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

راهنمای نگهداری از آینه‌های دندان‌پزشکی

خراش برداشتن و کدر شدن آینه‌های دندان‌پزشکی، از جمله دغدغه‌های رایج بین پزشکان است! به خاطر داشته باشید که طول عمر آینه‌ها، کمتر از دسته‌ها است؛ بنابراین ترجیحاً ابزاری انتخاب کنید که بتوانید سری آن را بعد از مدتی عوض کنید.

با توجه به اینکه این ابزار به طور مستقیم در دهان بیمار قرار می‌گیرد، مستعد جذب و انتقال انواع میکروب‌ها هستند. برای جلوگیری از این اتفاق، باید قبل از هر بار استفاده آنها را به خوبی ضدعفونی کنید. البته شستن ابزار با آب و صابون برای حذف میکروب‌ها کافی نیست؛ این وسایل باید کاملاً استریل شوند.

برای تمیز کردن آینه‌ها، از پارچه‌های نرم و بدون پرز استفاده کنید. بعد از شستشوی آینه، آنها را با دستمال خشک کرده و داخل یک پلاستیک استریل قرار دهید.

راهنمای خرید آینه دندان پزشکی

برند Relax یکی از برندهای مطرح در مزینه تولید تجهیزات پزشکی است. آینه‌های دندان پزشکی ریلکس، طراحی Ergoform دارد و کار با آن بسیار راحت است و به دلیل ترکیب رادیوم و فایبرگلاس، وزن سبکی داشته و در برابر شکنندگی مقاوم است. برای خرید آینه دندان پزشکی Relax میتوانید به فروشگاه دنتیوا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *