تمامی فعالیت‌های مرتبط برای بهبود عملکرد دندان‌ها در دسته فعالیت‌های ترمیمی قرار می‌گیرند. ترمیم سطحی دندان یکی از فعالیت‌های مهم در دندانپزشکی است که به بهبود عملکرد دندان‌ها موجب می‌شود. باتوجه‌به بالارفتن درصد استفاده از شیرینی‌جات در سبک زندگی افراد و همچنین استفاده‌ از نوشیدنی‌های شیرین و گازدار، نیاز به ترمیم سطحی دندان روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. ترمیم‌های سطحی دندان علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری دندان‌ها از بروز مشکلات جدی‌تر نیز جلوگیری می‌کند. از آنجایی‌که سطوح دندانی  مختلفی داریم؛ آسیب‌های مختلف ممکن است روی سطوح متفاوت دندان‌ها شکل بگیرد. در این مقاله به بررسی انواع ترمیم‌های سطحی از جمله: ترمیم سطح یک‌، سطح دو، سطح سه، سطح چهار و سطح پنج دندان خواهیم پرداخت  و تلاش می‌کنیم تا به‌عنوان مرجعی آگاه و کامل، اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم.

انواع ترمیم‌های سطحی دندان

همان‌طور که در بالا اشاره شد، ترمیم سطحی دندان‌ها در پنج سطح متفاوت دسته‌بندی می‌شوند که ما هرکدام را به‌صورت جداگانه و مجزا بررسی خواهیم کرد. برای تشخیص نوع ترمیم، به‌ کمک ابزارهایی مانند رادیوگرافی میزان خرابی و آسیب دندان را در ابتدا تعیین می‌کنیم و پس از آن به کمک مواد ترمیمی مانند کامپوزیت رزین، آمالگام، طلا و گلاس‌ آینومر شروع به ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده می‌کنیم. در انتهای مقاله تمامی به بررسی تمامی این مواد ترمیمی پرداخته‌ایم.  کیفیت مواد ترمیمی که استفاده می‌شود در روند درمان و همچنین طبیعی به‌نظررسیدن نتیجه، نقش بسیار زیادی دارد. برای خرید مواد ترمیمی اصل و باکیفیت می‌توانید به سایت دنتیوا سری بزنید.

ترمیم سطح یک دندان چیست؟

ترمیم‌هایی جزئی که در آن نیازی به برداشتن قسمت زیادی از دندان نداریم در دسته‌بندی ترمیم‌های سطح یک قرار می‌گیرند. ترمیم سطح یک از ساده‌ترین انواع ترمیم‌های سطحی به‌حساب می‌آید. این ترمیم عموما برای بهبود پوسیدگی‌های کوچک، ساییدگی‌ها و یا شکستگی‌های جزئی به کار می‌رود. در ترمیم سطح یک بخش کوچکی از دندان مورد ترمیم قرار می‌گیرد. در این نوع ترمیم، ماده‌ی ترمیمی مدنظر توسط دندانپزشک استفاده شده و به ترمیم بخشی که آسیب دیده می‌پردازد.

ترمیم سطح دو

ترمیم سطح دو دندان چیست؟

ترمیم سطح دو به‌ نسبت ترمیم سطح یک پیچیده‌تر و همچنین میزان آسیب‌دیدگی گسترده‌تر و بیشتر است.  در این نوع ترمیم دو سطح از پنج سطح دندان نیاز به ترمیم دارند. عموما در این نوع ترمیم  مناطق آسیب‌دیده در ناحیه‌های بین‌دندانی قرار دارند. در ترمیم سطح دو میزان بیشتری از ساختار دندان برداشته می‌شود. در این ترمیم از مواد ترمیمی مانند: کامپوزیت رزین، آمالگام و سرامیک استفاده می‌شود.

ترمیم سطح دو بنا به صلاح‌دید دندانپزشک به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. از جمله:

  1. پرکردن دندان: دندانپزشک پس از جای‌گذاری ماده‌ی ترمیمی در حفره‌ی ایجاد شده، آن را تغییر شکل داده و سپس صاف و صیقلی می‌کنند.
  2. اینله یا آنله: در صورت ضرورت اینله و آنله در لابراتوار ساخته شده و سپس در موقعیت مناسب در دندان قرار داده می‌شوند.
  3. روکش گذاری: یکی‌ دیگر از روش‌های ترمیم، قراردادن روکش روی دندان‌ها است.

ترمیم سطح سه دندان چیست؟

از پیچیده‌ترین انواع ترمیم‌های دندان، ترمیم سطح سه دندان است. در این روش از ترمیم، سه سطح از پنج سطح دندان مورد آسیب قرار گرفته‌ است و این سه سطح می‌توانند درمان شوند( بالا،پایین جلو یا عقب). ترمیم سطح سه دندان به ترمیم حفره‌هایی اطلاق می‌شود که در سطح بین‌دندانی قرار دارند و دو دندان را درگیر می‌کنند. در بعضی از موارد، این ترمیم به کمک ایمپلنت‌های دندانی انجام می‌شود. از مزایای ترمیم سطح سه دندان، حفظ ساختار و ظاهر طبیعی دندان‌هاست.

برای انجام ترمیم‌های سطح سه این مراحل به‌صورت پشت‌سرهم انجام می‌شوند:

  1. بی‌حس کردن ناحیه: برای اینکه روند درمان برای بیمار بدون‌ درد باشد، لازم است که به موضع مدنظر بی‌حسی تزریق شود.
  2. پاک‌سازی و آماده‌سازی: پس از اینکه ناحیه‌ی موردنظر بی‌حس شد، دندانپزشک به کمک ابزارهای تخصصی، شروع به آماده‌کردن  قسمت آسیب‌دیده دندان می‌کند. کیفیت ابزارهایی که برای انواع ترمیم‎‌ها استفاده می‌شوند اهمیت بسیار زیادی دارند. برای خرید ابزارهای دندانپزشکی اصل و باکیفیت می‌توانید به سایت دنتیوا مراجعه کنید.
  3. استفاده از مواد ترمیمی: ترمیم سطحی دندان‎ها با کامپوزیت یکی از شایع‌ترین روش‌های درمان است. پس از اعمال کامپوزیت و یا سایر مواد ترمیمی، آن قسمت را شکل می‌دهند و به سطح دندان متصل می‌کنند.
  4. صیقل و تنظیم نهایی: آخرین مرحله از ترمیم، صیقل‌دادن و پولیش‌کردن دندان‌ها است. این کار سبب می‌شود تا ظاهر نهایی کار کاملا طبیعی به‌ نظر برسد.

ترمیم سطح چهار دندان چیست؟

این نوع از ترمیم زمانی استفاده می‌شود که چهار سطح دندان آسیب دیده باشند و این آسیب در سطوح بین‌دندانی و لبه‌های دندان قابل‌مشاهده باشد. ترمیم سطح چهار به معنای ترمیمی از دندان‌هاست که چهار سطح دندان (بالا، پایین، جلو عقب) نیاز به درمان داشته باشند.  ترمیم سطح چهار معمولا روی دندان‌های خلفی و قدامی  می‌تواند انجام گیرد. بسته به نیازی بالینی که دندان‌پزشک آن را تشخیص می‌دهد مواد مختلفی از جمله: کامپوزیت رزین و یا آمالگام در این نوع ترمیم استفاده می‌شوند.  ترمیم سطح چهار عموما زمانی که دندان نیاز به تراکم بالا و استحکام زیاد داشته باشد انجام می‌گردد.

تفاوت بین ترمیم سطح سه و ترمیم سطح چهار چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت بین ترمیم سطح چهار و ترمیم سطح سه، تعداد سطوحی است که در هرکدام از آنها آسیب دیده است. انتخاب نوع ترمیم و شیوه‌ی انجام آن همه بسته به نظر دندانپزشک متفاوت است و بسته به محل و اندازه‌ی تخریب و همچنین زیبایی دندان، می‌تواند متفاوت باشد.

ترمیم سطح پنج دندان چیست؟

این نوع ترمیم به‌ علت میزان شدت آسیبی که متوجه‌ی دندان‌ها شده است، نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد. ترمیم سطح پنج زمانی انجام می‌شود که هر پنج سطح: اکلوزال، باکال، لینگوال، مزیال و دیستال همگی آسیب دیده باشند. در این نوع از ترمیم تمامی سطوح باز‌سازی می‌شوند و عمر دندان هم افزایش پیدا می‌کند. ترمیم سطح پنج دندان، زمان به‌ نسبت زیادی را از دندانپزشک گرفته و ممکن‌ است به نسبت سایر ترمیم‌ها، لازم باشد تا هزینه‌ی بیشتری برای درمان بپردازید.

بررسی مواد ترمیمی

تا به اینجای مقاله با انواع ترمیم‌های سطحی دندان آشنا شدیم و در طول مقاله گاهی‌ اوقات اشاره‌ای به مواد ترمیمی کردیم. اما در واقع این مواد با یکدیگر چه تفاوتی دارند؟ و استفاده از کدام‌یک بهتر است؟

برای ترمیم دندان‌ها از مواد مختلفی می‌شود استفاده کرد از جمله: کامپوزیت رزین، آمالگام، گلاس آینومر و طلا. در ادامه به بررسی هرکدام از این مواد به‌صورت مجزا خواهیم پرداخت.

کامپوزیت رزین

یکی از پرکاربردترین انواع مواد ترمیمی، کامپوزیت رزین است.از این ماده برای انواع ترمیم‌های دندان‌های خلفی و قدامی می‌توان استفاده کرد و می‌‌تواند تمامی حفره‌های کوچک و متوسط را به کمک این ماده پوشش داد. کامپوزیت رزین ظاهری بسیار طبیعی داشته و به‌ علت تنوع رنگی که دارد، ظاهری بسیار طبیعی به دندان‌های شما خواهد داد.

خرید کامپوزیت دندان

آمالگام

از آمالگام می‌توان برای انواع ترمیم‌ها استفاده کرد. این ماده‌ی تیره‌رنگ می‌تواند انواع حفره‌ها را به‌خوبی پوشش دهد چه بزرگ باشند و چه کوچک. مواقعی که استحکام بالا در نظر باشد استفاده از آمالگام‌ها توصیه می‌شود.

خرید آمالگام

گلاس آینومر

از گلاس آینومرها می‌توان برای ترمیم حفرات کوچک، ترمیم دندان‌های شیری و ترمیم نواحی گردن دندان استفاده کرد. گلاس آینومر چسبندگی بسیار عالی داشته و با آزادسازی فلوراید موجب بالارفتن مقاومت دندان‌ها نسبت به آسیب‌های احتمالی می‌شود. رنگ‌بندی گلاس آینومر هم به‌ شکلی است که خروجی نهایی دندان‌ها طبیعی و بسیار زیبا خواهد بود.

خرید گلاس آینومر

طلا

همان‌طور که قطعا حدس می‌زنید این ماده‌ی ترمیمی نسبت به سایر مواد ترمیمی هزینه‌ی بالاتری دارد. دوام و استحکام طلا بسیار بالا است و سازگاری بیولوژیکی خوبی هم با سایر دندان‌ها خواهد داشت؛ اما در کنار تمامی این مزایا ظاهر دندان بسیار غیرطبیعی شده و طرف‌دار زیادی ندارد.

در کنار تمامی مزایا و معایبی که مواد ترمیمی دارند بهتر است که انتخاب نهایی را به دندانپزشک خود بسپارید؛ چراکه در بعضی‌ از مواقع صلاح‌دید دندانپزشک متفاوت از سلیقه‌ی ما خواهد بود.

بهبود بهداشت دهان و دندان با افزایش آگاهی

فرقی ندارد که شما تحصیلات آکادمیک دندانپزشکی دارید یا خیر. دانستن این اطلاعات در مورد ترمیم‌های سطحی دندان‌ها موجب بالارفتن دانش ما در مورد دندان‌هایمان خواهد شد و به ما کمک می‌کند تا با شناخت بهتر از جزئیات دندان‌ها مراقبت و نگهداری بهتری از این مرواریدهای گران‌بها داشته باشیم. فراموش نکنید که کم‌تر مصرف‌کردن شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های قندی به‌ همراه استفاده‌ی روزانه از مسواک، نخ‌داندان و همچنین دهان‌شویه‌ها موجب می‌شود که دندان‌های شما کمتر آسیب ببیند.

اگر دندانپزشک هستید توصیه‌ی ما به شما این است که حتما مواد ترمیمی و ابزارآلات دندانپزشکی که استفاده می‌کنید را از فروشگاهی خریداری کنید که از اصالت کالا مطمئن باشید. در سایت دنتیوا تمامی محصولات ضمانت اصالت داشته و در کمترین زمان ممکن به‌ دست شما خواهند رسید. اگر خوش‌شانس باشید، در بعضی از مواقع سال، محصولات در سایت دنتیوا تخفیف خوبی دارند و شما می‌توانید خرید مقرون‌به‌صرفه و هیجان‌انگیزی را تجربه کنید. همین حالا به سایت دنتیوا سری بزنید و از جزئیات و اطلاعات تمامی محصولات آگاه شوید.

جدیدترین محصولات دندانپزشکی دنتیوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *