نشستن‌های طولانی‌مدت و پایین‌‌بودن مداوم عضلات سر و گردن، موجب بروز بیماری‌ها و دردهای عضلانی خواهد شد. هرچند که خرید تجهیزات دندانپزشکی باکیفیت و اصل می‌تواند تاثیر مثبتی در کاهش خستگی داشته باشد؛ اما ما در این مقاله سعی کرده‌ایم که به‌ طور کامل و مفصل تمام تمرین‌ها و ورزش‌هایی را که برای بهبود عضلات دندانپزشکان لازم و ضروری است، بررسی کنیم تا شما عزیزان بتوانید از بروز این مشکلات پیشگیری کنید.

چرا دندانپزشکان باید ورزش را جدی بگیرند؟

باتوجه‌به تغییر سبک زندگی افراد و افزایش تصاعدی مصرف قند و شکر در برنامه‌های روزمره‌، میزان آسیب‌دیدگی دندان‌ها بیشتر و بیشتر شده و لذا مراجعه‌ی بیماران به دندانپزشکی افزایش پیدا کرده است. این افزایش تعداد بیمار، سبب شده که دندانپزشکان ساعات زیادی را صرف درمان بیماران کنند. افزایش کار دندانپزشکان و ازدیاد مریض موجب تحلیل نیروی دندانپزشک خواهد شد و همچنین بار روانی و فیزیکی زیادی را به ایشان وارد خواهد کرد. این مسئله باعث افزایش شیوع انواع اختلالات اسکلتی-عضلانی در دندانپزشکان شده است. مطالعاتی که دانشمندان در سال 2009 انجام دادند نشان داده که این اختلالات در بین 64 تا 93 درصد از دندانپزشکان مشاهده شده است.

حدود 36.3 الی 60.1 درصد از دندانپزشکان در ناحیه‌ کمر، حدود 19.8 الی 85 درصد از دندانپزشکان در ناحیه‌ی گردن و حدود 60 تا 70 درصد از آنها در ناحیه‌ی دست و مچ آسیب‌ دیده‌اند.

دلیل اصلی اختلالات اسکلتی-عضلانی

اختلالات اسکلتی-عضلانی که در دندانپزشکان دیده می‌شود چند علت اصلی دارد از جمله :

  1. انجام حرکات تکراری: انجام حرکات تکراری به‌مرورزمان به عضلات آسیب وارد می‌کند و یا حتی ممکن است موجب تورم شود. استراحت کافی نداشتن دندانپزشکان ممکن است دوره‌ی ترمیم آسیب‎ را طولانی‌تر از حالت نرمال کند.
  2. وضعیت نادرست نشستن: اگر فرم بدن و حالت نشستن دندانپزشک نامناسب باشد می‌تواند منجر به نکروز، ناراحتی و یا درد عضلانی شود. مطالعات نشان داده‌اند که هر چقدر زمان نشستن یک دندانپزشک روی صندلی بیشتر باشد، احتمال مبتلا شدن به کمردرد هم بیشتر خواهد بود.
  3. عدم توازن عضلات: حتی زمانی که تلاش می‌کنید که فرم صحیح نشستن را رعایت کنید، تنش‌های عضلانی شدت پیدا می‌کنند. چراکه بدن نباید در مدتی طولانی در یک حالت باشد و فشاری که به یک سری از عضلات هنگام نشستن وارد می‌شود باعث سفتی و انقباض آن عضلات  و در مقابل ضعف سایر عضلات می‌گردد.

بنابراین دندانپزشکان ناگریز باید به انجام ورزش و کشش‌های روزانه بپردازند تا از بروز مشکلات جدی در آینده جلوگیری کنند.

فرم صحیح نشستن برای دندانپزشک

برای اصلاح فرم نشستن خود حتما این نکات را در نظر بگیرید: گردن کمی به سمت زمین خم می‌شود، شانه ها هم کمی به پایین خمیده، آرنج ها به‌موازات زمین، لگن و زانو خمیده شده و ران ها موازی با زمین هستند و پاها روی زمین قرار می‌گیرند.

چه ورزش‌هایی برای دندانپزشکان بهتر است؟

برای پیشگیری از دردها و مشکلات آینده ورزش‌های متفاوتی هستند که می‌توان آن‌ها را انجام داد. بعضی از این ورزش‌ها باید خارج از مطب انجام شوند؛ اما حرکاتی هم هستند که می‌توانید آن‌ها را در مطب انجام دهید.

این نوع ورزش‌ها و حرکات به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • ورزش‌های هوازی: برای بالابردن آمادگی جسمانی (شما می‌توانید ورزش هوازی موردعلاقه‌ی خودتان را انجام دهید. ورزش‌هایی مثل: دوچرخه‌سواری،ایروبیک، پیاده‌روی و…)
  • تمرینات کششی: برای عضلاتی که در حین کار منقبض و سفت می‌شوند.
  • تمرینات قدرتی: برای افزایش قدرت سایر عضلاتی که ضعیف شده‌اند.

این تمرینات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا دندانپزشکان بتوانند با بالابردن توان ماهیچه‌ها به سلامت خود کمک کنند. در ادامه هرکدام از این ورزش‌ها و حرکات را به شما معرفی خواهیم کرد.

ورزش‌های هوازی؛ بهترین ورزش برای دندانپزشکان

یکی از عواملی که اختلالات اسکلتی-عضلانی را تشدید می‌کند، عدم رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به بافت‌ها و عضلات بدن است. ورزش‌های هوازی با بالابردن متابولیسم بدن اکسیژن را به تمام بافت‎‎ها می‌رسانند و موجب تقویت عضلات خواهند شد. ورزش‎‌های هوازی بسیار زیادی وجود دارند که ما در اینجا به چند مورد از محبوب‌ترین‌های آنها اشاره می‌کنیم.

یوگا؛ بهترین ورزش هوازی برای دندانپزشکان

یوگا ورزش محبوبی است که این روزها طرفداران زیادی هم دارد. این ورزش با ترکیب حرکات کششی و تنفسی به بهبود انعطاف‌پذیری و کاهش استرس کمک می‌کند. انجام منظم حرکات یوگا می‌تواند موجب اصلاح عضلات شده و برای بهبود سلامت قلب و روان هم مفید خواهد بود. در یوگای قدرتی شما می‌توانید قدرت عضلات خود را افزایش داده و از ضعف و تحلیل آنها جلوگیری کنید؛ بنابراین انجام این ورزش برای دندانپزشکان بسیار مفید خواهد بود.

ایروبیک؛ بهترین ورزش هوازی برای دندانپزشکان

ورزش‌های هوازی مانند ایروبیک همان‌طور که از نامشان پیداست موجب رسیدن اکسیژن به بافت‌ها و افزایش کارایی آنها خواهد شد. از مزیت‌های ورزش‌های هوازی ، بالابردن سرعت جریان خون و در نتیجه کاهش تری‌گلیسیرید است.

  • برای انجام ورزش ایروبیک حداقل به مدت 10 دقیقه قبل از شروع حرکات، بدن را گرم کنید.
  • سعی کنید انجام حرکات بین 20 تا 30 دقیقه زمان ببرد
  • حدود 5 الی ده دقیقه بعد از انجام حرکات، به سردکردن بدن بپردازید.
  • بهتر است که سه الی چهار مرتبه در طول هفته، این ورزش را انجام دهید.

شنا؛ بهترین ورزش هوازی برای دندانپزشکان

اگر در برنامه‎‌ی روزمره‌ی خود شناکردن را بگنجانید برای تقویت عضلات و کاهش استرس بسیار مفید و موثر خواهد بود. شناکردن به صورت هم‌زمان تمامی عضلات شما را درگیر می‌کند و به علت وجود آب امکان آسیب‌دیدن عضلات بسیار پایین است. هنگامی که شنا می‌کنید، عضلات متعدد و متفاوتی درگیر خواهند شد که این درگیری عضلات به استقامت و قدرت آنها کمک خواهد کرد. پس از یک روز کاری سخت شنا می‌تواند قوای ازدست‌رفته را به شما بازگرداند.

حرکات کششی؛ بهترین ورزش برای دندانپزشکان

طبق تحقیقات انجام شده، هنگامی که فرم بدن بیش‌ از اندازه به یک‌شکل ثابت شده باشد، بیش از 50 درصد از عضلات درگیر خواهند بود. به‌ همین‌ دلیل انجام حرکات کششی برای عضلات،فعالیتی ضروری و موردنیاز است.

  • کشش عضلات باید به‌آرامی انجام شود و هیچ دردی در آن ناحیه احساس نشود.
  • می‌توانید کشش را به مدت 15 الی 20 ثانیه انجام دهید.
  • هر کشش را می‌توانید 2 الی 3 مرتبه در روز انجام دهید.
کشش گردن بهترین ورزش برای دندانپزشکان

کشش گردن

برای انجام حرکات کششی گردن دقت داشته باشید که در حین کشش گردن نباید هیچ‌ دردی را احساس کنید. برای شروع می‌توانید چانه را به سمت حنجره برده و سپس به‌آرامی با دست روی ناحیه‌ی اکسیپیتال فشار کمی وارد کنید. (گردن را زیادی خم نکنید)

کشش شانه بهترین ورزش برای دندانپزشکان

کشش شانه

برای انجام این کشش کافی است که روبه‌روی یک‌گوشه از دیوار بایستید و کف دست ها رو روی دیوار قرار داده و تمامی بدن را از مچ و زانو به بالا به سمت دیوار خم کنید. این عمل را زمانی که کشش را روی شانه‌ها احساس کردید کمی نگه داشته و سپس متوقف کنید.

کشش دست

یک دست رو روبه‌روی خود صاف نگه دارید و با دست دیگر انگشتان را کمی به‌طرف خودتان بکشید تا کشش را روی مچ دست احساس کنید پس از چند لحظه همین حرکت را برای دست دیگر انجام دهید.

کشش قفسه سینه بهترین ورزش برای دندانپزشکان

کشش قفسه‌ی سینه

برای انجام این کشش کافی است که روی صندلی نشسته و دست‌ها رو پشت سر خود قلاب کنید، سپس کمی آرنج‌ها را به‌طرف عقب کشیده تا کشش را روی قفسه‌ی سینه احساس کنید.

تقویت شانه بهترین ورزش برای دندانپزشکان

حرکات قدرتی؛ بهترین ورزش برای دندانپزشکان

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، انقباض مداوم یک سری از عضلات موجب ضعف سایر عضلات می‌شوند به همین دلیل باید با انجام یک سری حرکات، این ضعف ایجاد شده را جبران کنیم. توجه داشته باشید که اگر بدن شما آمادگی کمی دارد، در ابتدای کار با وزنه‌هایی سبک کار کنید یا حتی از وزنه استفاده نکنید و هر زمان که در هر نقطه از بدن دردی احساس کردید حرکت را متوقف کنید. در ادامه چند حرکت قدرتی ساده را به شما معرفی خواهیم کرد.

تقویت شانه

برای انجام این حرکت به شکم روی تخت دراز بکشید و دست را به‌گونه‌ای قرار دهید که بازو با میز زاویه‌ای 90 درجه تشکیل دهند. سپس دست را از قسمت آرنج به سمت بالا بکشید. بسته به  توان و قدرتی که دارید می‌توانید این حرکات را تکرار کنید. برای اینکه قدرت شانه‌ها بیشتر شوند می‌توانید از وزنه‌های سبک هم استفاده کنید.

تقویت ستون فقرات

برای تقویت ستون فقرات خود می‌توانید به پشت دراز کشیده و دست‌ها را صاف در کنار بدن بگذارید . پاها را در کنار هم به‌صورت موازی با یکدیگر نگه دارید و زانو ها را خم کرده و پاشنه‌ی پاها را به باسن خود نزدیک کنید. پاشنه‌ی پا را به زمین فشرده و سعی کنید تا باسن را از زمین بلند کنید. این حرکت به تقویت ستون فقرات شما کمک خواهد کرد.

تقویت عضلات چهار سر ران روی سطحی بلندتر از زمین بنشینید و پای خود را آویزان کنید. کمر خود را صاف کرده  و سر و نگاه به سمت جلو باشد و سعی کنید پاها را بلند کرده و زانو ها را صاف کنید. این حرکات را چندین بار تکرار کنید تا به تقویت عضلات چهارسر ران خود کمک کرده باشید.

تقویت عضلات چهار سر ران

روی سطحی بلندتر از زمین بنشینید و پای خود را آویزان کنید. کمر خود را صاف کرده  و سر و نگاه به سمت جلو باشد و سعی کنید پاها را بلند کرده و زانو ها را صاف کنید. این حرکات را چندین بار تکرار کنید تا به تقویت عضلات چهارسر ران خود کمک کرده باشید.

ورزش های ضروری برای دندانپزشکان

تقویت عضلات مولتی‌فیدوس کمری

به حالت چهار دست‌وپا روی یک سطح صاف قرار بگیرید و دست راست را به‌طرف روبه‌روی صورت بلند کنید هم‌زمان پای چپ را هم به سمت عقب بالا آورده و زانوها را صاف کنید. این حرکت را برای دست چپ و پای راست خود هم انجام دهید و چند مرتبه حرکت را تکرار کنید.

حفظ سلامتی دندانپزشک با ورزش

می‌دانیم که دندانپزشکی شغل پر استرسی است و زمان زیادی را از شما می‌گیرد؛ اما فراموش نکنید که در کنار سلامت بیماران، سلامت شما دندانپزشکان عزیز هم اهمیت بسیار زیادی دارد و نباید خودتان را فراموش کنید. در این مقاله سعی کردیم تا با معرفی ورزش‌های ضروری برای دندانپزشکان، در جهت افزایش سلامت جامعه دندانپزشکی قدمی مثبت برداشته باشیم. انجام ورزش در کنار استفاده از ابزارآلات باکیفیت همگی به سلامت شما کمک خواهند کرد. استفاده از ابزاری که موجب خستگی سروگردن نشود اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید وسایل و ابزار دندانپزشکی موردنیاز خود را از سایت دنتیوا خریداری کنید. سلامت بیمار و دندانپزشک اولویت اصلی دنتیوا است.

منبع مقاله ncbi.nlm.nih.gov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *