کامپوزیت دندان یکی از روش‌های ترمیمی محبوب برای رفع مشکلات زیبایی دندان است. بیماران زیادی برای اصلاح مشکلات رنگ، نامرتب بودن، آسیب‌دیدگی یا کجی دندان‌ها، لکه و حفره‌های دندانی، به دندانپزشک مراجعه می‌کنند تا برای آن‌ها کامپوزیت انجام دهد. استفاده از مواد و تجهیزات مناسب و باکیفیت کامپوزیت توسط دندانپزشکان، می‌تواند تاثیر چشمگیری در نتیجه نهایی کار و رضایت بیماران داشته باشد. برای خرید ست کامپوزیت دندانپزشکی، به فروشنده‌های معتبر و خوشنام این حوزه مراجعه کنید. در این مطلب درباره اجزای ضروری یک ست کامل و باکیفیت صحبت می‌کنیم.

ست کامپوزیت دندانپزشکی شامل چیست؟

 مهم‌ترین اجزای یک ست دندانپزشکی کامل برای کامپوزیت دندان عبارت‌اند از:

مواد کامپوزیت

مواد کامپوزیت، مهم‌ترین جزء تشکیل‌دهنده ست کامپوزیت هستند. هنگام خرید این مواد، باید به رنگ و نوع آن‌ها دقت کنید. مواد کامپوزیت انواع مختلفی دارند که باتوجه‌به نیاز بیماران مختلف، رنگ دندان‌ها و نحوه قرارگیری آن‌ها در دهان بیمار تولید شده‌اند. انواع کامپوزیت شامل میکروفیل، ماکروفیل، هیبریدی، نانوفیل و بالک است. هرکدام از انواع کامپوزیت، ویژگی‌های متمایز و خاص خود را دارند؛ مثلا کامپوزیت‌های میکروفیل، سطح یکدست و براقی دارند، ولی مقاومت مکانیکی آن‌ها کم است. از طرف دیگر کامپوزیت‌های ماکروفیل، در برابر فشار و سایش مستحکم هستند و برای دندان‌های خلفی مناسب‌اند.

علاوه‌بر رنگ و نوع مواد ترمیمی، باید به برند تولیدکننده آن‌ها نیز دقت کنید. برخی برندها کیفیت بسیار خوبی دارند که رضایت مشتریان را به دنبال دارند؛ ولی قیمت آن‌ها کمی گران‌تر است. شما می‌توانید برای خرید مواد کامپوزیت با قیمت مناسب و کیفیت عالی، از دنتیوا کمک بگیرید. ما در دنتیوا، محصولاتی را از بهترین برندهای تولیدکننده مواد کامپوزیت با قیمت مناسب به فروش می‌رسانیم. تنوع بالای مواد کامپوزیت، یکی از بزرگ‌ترین مزایای خرید از دنتیواست.

ازجمله بهترین برندهای تولیدکننده مواد ست کامپوزیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیسکو (Bisco)
  • کر (Kerr)
  • ایوکلار ویوادنت (Ivoclar Vivaden)
  • سارمکو (Saremco)
  • کازمادنت (Cosmedent)
  • تری ام (3M)

قلم کامپوزیت، ابزار ضروری ست کامپوزیت دندانپزشکی

قلم کامپوزیت به دندانپزشک در قراردادن مواد کامپوزیت، مدل دادن به آن‌ها و پولیش و صیقل نهایی کار کمک می‌کند. برای خرید این ابزار، باید به طراحی، شکل، جنس بدنه و وزن آن توجه کنید. قلم‌های کامپوزیتی در اشکال مختلف با نوک‌های گرد، تیز و پهن تولید می‌شوند که کاربردشان فرق دارند. مثلا قلم‌های کندانسور، به فشرده کردن مواد کامپوزیت کمک می‌کنند و قلم‌های کارور، بیشتر برای فرم‌دادن به مواد استفاده می‌شوند. قلم برنیشر نوعی قلم کامپوزیت است که برای فشرده و متراکم‌کردن مواد استفاده می‌شود. کارور نیز یکی دیگر از انواع قلم‌های فلزی کامپوزیت است که از آن در انتهای فرایند، برای ازبین‌بردن مواد اضافی از روی لبه‌های دندانی و افزایش ظرافت کار استفاده می‌شود. ازجمله بهترین برندهای تولیدکننده قلم ست کامپوزیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیسکو
  • ایوکلار ویوادنت
  • Kerr
  • LM Dental

اسید اچ

اسید اچ یکی از مواد کمکی پرکاربرد در کامپوزیت دندان است. این ماده، خورنده است و فضای میکروسکوپی مناسبی را برای مواد کامپوزیت و چسبیدن بهتر آن‌ها به دندان ایجاد می‌کند. انواع اسید اچ شامل اسید اچ محلول و ژل اسید اچ است. همچنین این ماده در غلظت‌های گوناگون ۳۷درصد (رایج‌ترین)، ۳۴درصد و ۳۵درصد به فروش می‌رسد. 

خرید اسید اچ

باندینگ

مواد باندینگ برای ترمیم آسیب‌های ظاهری یا ساختاری دندان‌ها در کامپوزیت کاربرد دارند. این مواد از رزین کامپوزیت همرنگ دندان‌ها تشکیل شده‌اند و به بازسازی دندان‌ها کمک می‌کنند. ازجمله کاربردهای باندینگ دندان می‌توان به بهبود تغییر رنگ دندان، لکه‌گیری، بازسازی شکستگی‌ها، ترک‌ها و لب‌پر شدگی دندان، ترمیم حفره‌ها و پر کردن فاصله بین دندان‌ها اشاره کرد.

خمیر پالیش کامپوزیت

خمیر پالیش برای صاف و صیقلی کردن دندان‌ها بعد از کامپوزیت کاربرد دارد. افزودن این ماده به دندان‌ها، باعث می‌شود آن‌ها بعد از کامپوزیت، شباهت بیشتری به دندان‌های براق طبیعی داشته باشند. این ماده محافظی عالی برای دندان‌های کامپوزیت شده است و از مواد در برابر برخورد و سایش دندان‌ها محافظت می‌کند. بهترین برندها برای خرید خمیر پالیش ست کامپوزیت شامل:

  • FGM
  • Maquira
  • مستردنت
  • الترادنت

نوار پرداخت

نوارهای پرداخت، ابزار مهمی برای پرداخت و پولیش دندان بعد از کامپوزیت است. این نوارها دارای ذرات ساینده‌ای هستند که به صاف و صیقلی کردن سطح مواد کامپوزیت کمک می‌کنند. یکی دیگر از کاربردهای نوار پرداخت، بازکردن شکاف‌های دندانی و خارج‌کردن مواد کامپوزیتی است که به‌صورت تصادفی وارد آن‌ها شده‌اند.

اکسکویتور

اکسکویتور ابزاری با نوک تیز است که از آن برای برداشتن پوسیدگی از سطح دندان استفاده می‌شود.

نوار کاربن (آرتیکلاتور)

دندانپزشک بعد از انجام کامپوزیت، از نوار کاربن برای تشخیص نقاطی از دندان که بلندتر هستند (بیشتر از حد لازم شکل داده شده‌اند.) و اندازه‌گیری و یافتن محل قرارگیری دندان‌ها روی هم استفاده می‌کند.

اسلب (بلوک شیشه‌ای)

از اسلب برای ترکیب مواد کامپوزیت استفاده می‌شود. اسلب، سطح صافی دارد که به دندانپزشک امکان مخلوط‌کردن راحت و دقیق مواد را می‌دهد.

پین داخل عاج

پین‌ها میله‌های فلزی نازکی هستند که داخل عاج دندان قرار می‌گیرند و از مواد کامپوزیت، حمایت می‌کنند. این پین‌ها با سمان یا پیچ، داخل دندان محکم می‌شوند و برای بیماران که ساختار داخلی دندانشان آسیب دیده است، کاربرد دارند.

نوار ماتریکس (سکشنال ماتریکس)

یکی دیگر از وسایل ضروری ست کامپوزیت دندانپزشکی، نوار ماتریکس است. کاربرد اصلی این نوارها، نگهداری ماده کامپوزیت روی دندان و جلوگیری از جابه‌جایی آن‌هاست. انواع نوار ماتریکس فلزی و پلاستیکی در بازار به فروش می‌رسند. از نوارهای ماتریکس پلاستیکی قبل از قرارگیری ماده کامپوزیت، استفاده می‌شود تا ماده دقیقا مطابق با فرم طبیعی دندان شکل بگیرد.

ماتریکس پلاستیکی برای دندان‌های قدامی و ماتریکس فلزی بیشتر برای دندان‌های مولر و پرمولر استفاده می‌شود. بهترین برندهای نوار ماتریکس کامپوزیت شامل زدتی دنتال، TorVm، تافل مایر تمرکس و پلی دنشیا است.

وج دندانپزشکی چوبی یا شفاف (ماتریکس هولدر)

به کمک وج، نوار ماتریکس دور دندان ثابت می‌شود. این ابزار از بازشدن نوار ماتریکس حین ریختن مواد ترمیمی، جلوگیری می‌کند. همچنین از آن برای ایجاد فاصله بین دو دندان و انجام ساده‌تر کارهای دندانپزشکی نیز استفاده می‌شود.

وج‌ها از جنس چوبی و پلاستیکی هستند. وج‌های چوبی قابل برش بوده و بیشتر در ترمیم کلاس ۲ کاربرد دارند. وج‌های پلاستیکی نور را عبور می‌دهند، منعطف هستند و کاربرد زیادی در کامپوزیت نواحی سرویکال دارند.

برش یا میکروبراش

میکروبراش‌ها شبیه گوش‌پاکن هستند و از آن‌ها برای انتقال و جذب مایعات استفاده می‌شود. کاربرد این ابزار در ست کامپوزیت دندانپزشکی، برداشتن مواد ترمیمی و قراردادن آن‌ها روی دندان است. این ابزار به‌خصوص برای ترمیم دندان‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت‌تر است، کاربرد بیشتری دارد.

شید گاید دندانپزشکی (ست انتخاب رنگ)

این ابزار برای ترمیم دندان با بیشترین شباهت به رنگ طبیعی دندان‌های بیمار کاربرد دارد. در شیدگایدها، دندان‌های شبیه‌سازی‌شده همراه با رنگ‌هایی در تناژهای مختلف وجود دارند که به دندانپزشک در انتخاب رنگ مناسب مواد کامپوزیت، کمک می‌کنند.

ازجمله بهترین برندهای شیدگاید موجود در بازار می‌توان به بلیچ ویتا، کلاسیک ویتا و ویتا 3D اشاره کرد.

برس سیلیکونی پرداخت کامپوزیت

از این ابزار برای پولیش، پرداخت و هموارکردن سطح دندان قبل از قراردادن مواد کامپوزیت روی آن و صیقل‌دادن سطح دندان‌ها بعد از فرایند کامپوزیت استفاده می‌شود.

دستگاه لایت کیور

دستگاه لایت کیور یکی از مهم‌ترین ابزارهای کمکی دندانپزشکان برای انجام کامپوزیت است. این دستگاه با نور آبی خود، به سفت‌شدن مواد کامپوزیت روی دندان کمک می‌کند.

سرنگ و سرسوزن (نیدل) برای تزریق ماده بی‌حسی

یکی از مهم‌ترین اجزای ست کامپوزیت، سرنگ برای تزریق ماده بی‌حسی به بیمار است. سرنگ‌ها به ۲ نوع ثابت و کمرشکن و سرسوزن‌ها نیز به ۲ نوع کوتاه (۲۰ تا ۲۵میلی‌متری) برای تزریق در فک بالا و بلند (۳۰ تا ۴۰میلی‌متری) برای تزریق در فک پایین، تقسیم می‌شوند.

توربین برای تراش مینا و عاج دندان حین کامپوزیت

توربین‌های دندانپزشکی، ابزارهایی شبیه درل صنعتی هستند که به کمک فشار قوی هوا، با دور بالا می‌چرخند و بافت دندان را تراش می‌دهند. این ابزار به دندانپزشک در آماده‌سازی اولیه سطح دندان برای شروع ترمیم کامپوزیت دندان کمک می‌کند. انواع توربین‌های کامپوزیت شامل فشاری یا دکمه‌ای (پوش باتن) و آچاری هستند. همچنین توربین‌ها را از یک منظر دیگر می‌توان به ۲ سوراخه، ۴ سوراخه، ۴۵درجه، قدرت بالا و استاندارد تقسیم کرد. مهم‌ترین نکاتی که حین خرید توربین دندانپزشکی باید به آن‌ها توجه کنید عبارت‌اند از:

  • اندازه سر هندپیس
  • میزان صدای توربین
  • چراغ توربین
  • توان توربین

بهترین برندهای توربین موجود در بازار ایران، گلدنت، برند B.A International و کوکسو هستند.

آنگل ست کامپوزیت: رفع پوسیدگی قبل از ترمیم دندان

آنگل، ابزار مهم دیگری است که دندانپزشکان باید هنگام خرید ست کامپوزیت به آن توجه کنند. دندانپزشک قبل از شروع ترمیم کامپوزیت بیمار، باید با کمک‌گرفتن از آنگل و هندپیس، پوسیدگی‌ها و آلودگی‌های سطح دندان را کنار بزند. از آنگل برای پرداخت سطح کامپوزیت، بروساژ و پالیش دندان نیز استفاده می‌شود.

انواع آنگل موجود در بازار شامل آنگل‌های با ایرموتور و آنگل‌های با میکروموتور هستند. همچنین آنگل‌ها براساس نحوه قرارگیری فرز، به آنگل‌های پوش باتن و ناخنکی تقسیم می‌شوند.

از یک منظر دیگر نیز می‌توان آنگل را باتوجه‌به نوار انت (نوار نشان‌دهنده نسبت تبدیل دور از طریق موتور) دسته‌بندی کرد. انواع آنگل براساس نوار انت، آبی (نسبت ۱ به ۱)، قرمز یا نارنجی (نسبت ۱ به ۵)، سبز (نسبت ۲، ۴، ۱۰، ۲۰، ۴۰ یا ۶۴ به ۱) و مشکی (نسبت ۲۲ یا ۲۵ به ۱) هستند.

برخی از بهترین برندهای آنگل کامپوزیت موجود در بازار شامل گلدنت و کوکسو هستند.

ایرموتور دندانپزشکی

برای استفاده از آنگل و هندپیس، حتما نیاز به ایرموتور خواهید داشت. این وسیله، موتوری کوچک است که با هوا کار می‌کند و آنگل یا هندپیس را به حرکت درمی‌آورد.

فرزهای کامپوزیت

فرزها به سر هندپیس وصل می‌شوند و به دندانپزشک در برش بافت‌ها و پرداخت کامپوزیت کمک می‌کنند. معمولا از فرزهای دور زرد، برای پرداخت ترمیمی کامپوزیت استفاده می‌شود. کاربردی‌ترین فرزهای کامپوزیت شامل:

  • فرز فیشور (سیلندری) توربین و آنگل
  • فرز چاقویی (Knife Edge) دور زرد
  • فرز تخم‌مرغی دور زرد

هستند.

اسپاتول دهانی و محکمه

اسپاتول ابزاری شبیه قاشقک است که برای نرم کردن یا ترکیب مواد اولیه کامپوزیت و همچنین برداشتن مواد سمانی کاربرد دارد. اسپاتول‌ها چند نوع و شکل مختلف دارند که شامل موارد زیر است:

  • فلزی
  • پلاستیکی
  • دهانی
  • محکمه

پنس دندان

پنس‌ها نه‌تنها در کامپوزیت، بلکه در همه فرایندهای دندانپزشکی اهمیت دارند. از پنس حین انجام کامپوزیت، برای گرفتن و جابه‌جایی مواد به داخل دهان یا جابه‌جایی اجسامی مثل پنبه، فرزها، گاز، نوار کاربن و غیره استفاده می‌شود.

سوند دندانپزشکی

این وسیله هم مثل پنس، جزو کاربردی‌ترین ابزارهای دندانپزشکی است. از سوند برای ارزیابی سلامت بافت پریودنتال، تشخیص پوسیدگی‌ها قبل از شروع ترمیم کامپوزیت، پک کردن کامپوزیت، خارج‌کردن مواد در اطراف دندان، بررسی عمق شیار لثه و بررسی نخ زیرلثه‌ای استفاده می‌شود.

آینه دندانپزشکی

یکی دیگر از مهم‌ترین ابزارهای موجود در ست کامپوزیت، آینه است. از آینه برای مشاهده و بررسی داخل دهان، معاینه قسمت‌های پشتی دیواره دندان، کنارزدن زبان و گونه بیمار، انعکاس نور به داخل دهان* بزرگ‌نمایی و بررسی پوسیدگی‌ها در قسمت‌های عقب و داخلی‌تر دهان استفاده می‌شود.

آینه‌های دندانپزشکی در سایزهای مختلف ۱۶ (سایز ۱)، ۱۸ (سایز ۲)، ۲۰ (سایز ۳)، ۲۲ (سایز ۴) و ۲۴سانتی‌متری (سایز ۵) به فروش می‌ٰرسند.

رول پنبه

رول پنبه برای جمع‌آوری بزاق بیمار حین کامپوزیت و جلوگیری از ایجاد اختلال در فرایند ترمیم دندان استفاده می‌شود.

ست کامپوزیت دندانپزشکی از کجا بخریم؟

در این مطلب تمام اجزای مهم ست کامپوزیت دندانپزشکی را به شما معرفی کردیم. یکی از مهم‌ترین چالش‌های دندانپزشکان، وجود صدها برند و مدل تجهیزات کامپوزیت در بازار است. این مسئله می‌تواند باعث سردرگمی آن‌ها شود. از طرف دیگر، آشنا نبودن با برندها یا خرید از فروشگاه‌های متفرقه، ممکن است حتی هزینه‌های زیادی را به آن‌ها تحمیل کند.

فروشگاه مواد و تجهیزات دندانپزشکی دنتیوا، متنوع‌ترین تجهیزات ست کامپوزیت را از برندهای معتبر، به‌صورت آنلاین به دندانپزشکان محترم ارائه می‌کند. خرید آنلاین، به شما کمک می‌کند تا سریع و آسان تجهیزات موردنیاز خود را خریداری کنید. همچنین به لطف ارسال سریع در دنتیوا، می‌توانید کمبودهای مطب خود را خیلی سریع، برطرف کنید. ما در دنتیوا، مفتخریم با ارائه خدماتی مثل ضمانت ۷روزه مرجوعی کالا، تضمین کیفیت و پاسخگویی سریع، بهترین خدمات آنلاین را به متخصصان دندانپزشکی ایران ارائه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *