وقتی به دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنیم در اغلب موارد دندانپزشک به ما در مورد وضعیت دندان‌ها اطلاعات می‌دهد و اکثرا دوست داریم بدانیم که شرایط دندان‌های ما چگونه است؟ در بعضی از موارد دندانپزشکان اصطلاحاتی را به‌ کار می‌برند که برای ما کاملا ناآشنا است. به همین دلیل در این مقاله به بررسی کلسیفیته‌شدن دندان پرداختیم که برای اغلب شما شناخته‌شده نیست. اگر دندانپزشک به شما اطلاع داد که دندان شما کلسیفیته شده است نگران نباشید. در این مقاله به بررسی کامل علت کلسیفیته‌شدن دندان‌ها و راه درمان آن خواهیم پرداخت.

کلسیفیته شدن دندان

اصلا کلسیفیته شدن دندان به چه معنا است؟ کلسیفیکاسیون (calcification) یا کلسیفیته‌‌شدن دندان (باز نشدن کانال دندان در عصب کشی)0، به فرایندی گفته می‌شود که در آن مواد معدنی،به‌ویژه کلسیم در ساختار دندان‌ها تجمع می‌کند. این تجمع مواد معدنی به‌مرور باعث سخت‌شدن و تغییر ساختار بافت دندانی می‌شود. کلسیفیکاسیون می‌تواند در هر سطح از دندان  شکل بگیرد؛ اما وقتی در کانال ریشه‌ی دندان رخ می‌دهد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی جدی برای ریشه و همچنین  انسداد کانال دندان شود. کلسیفیکاسیون دندان معمولا نتیجه‌ی یک فرایند تدریجی است که در پاسخ به عوامل متعددی در دندان رخ می‌دهد.

علت کلسیفیته‌شدن دندان‌ها چیست؟

کلسیفیته‌شدن دندان علت‌های متعددی دارد که دانستن آنها به ما کمک می‌کند تا با دانش بیشتری به نگهداری و مراقبت از دندان‌ها بپردازیم. از جمله مواردی که موجب کلیسیفیته‌شدن دندان‌ها می‌شوند عبارت‌اند از:

آسیب فیزیکی به دندان

هنگامی که در اثر تصادف، زمین‌خوردن، ضربات ورزشی و… ضربه‌ای به دندان وارد می‌شود و این ضربه موجب ترک‌خوردگی و یا شکستگی دندان می‌گردد، می‌تواند باعث تحریک و شروع فرایند کلسیفیکاسیون دندان‌ شود. به‌ همین دلیل بهتر است  تلاش کنیم تا از دندان‌ها در برابر آسیب فیزیکی محافظت کنیم. اگر ورزش‌هایی که مشغول به انجام آن هستید برای دندان‌ها خطرناک است و احتمال آسیب‌دیدن دندان‌ها وجود دارد، می‌توانید از محافظ‌های ویژه‌ی دندان استفاده کنید.

بالارفتن سن

یکی از دلایلی که موجب کلسیفیته‌شدن دندان‌ها می‌شود افزایش سن و پیری است. با افزایش سن، تغییرات متعددی در ساختار دندان‌ها رخ می‌دهد که یکی از آن‌ها افزایش احتمال کلسیفیکاسیون دندان است. این فرایند مرحله‌ای طبیعی از پیرشدن دندان است و می‌تواند باعث کاهش انعطاف‌پذیری و سختی دندان شود. مراجعه سالانه به دندانپزشکی و انجام‌دادن چکاپ دندان‌ها می‌تواند نقش موثری برای پیشگیری از کلسیفیته‌شدن دندان‌ها بر اثر پیری داشته باشد.

التهاب و عفونت

 انواع التهابات و عفونت‌هایی که در دندان‌ها شکل گرفته‌اند می‌توانند در گذر زمان باعث تجمع کلسیم و در نتیجه کلسیفیکاسیون دندان شوند. علت این التهابات اغلب به دلیل عدم درمان پوسیدگی‌های قبلی دندان و یا وجود عفونت‌های باکتریایی در دندان است؛ بنابراین بهتر است ترمیم دندان‌های پوسیده را به تعویق نیندازیم و حتما برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنیم تا از وقوع مشکلات جدی‌تر پیشگیری کنیم.

انواع تومورها و ضایعات کیستی

گاهی اوقات وجود تومورها و ضایعات کیستی به دلیل تغییراتی که در جریان خون و متابولیسم دندان‌ها ایجاد می‌کنند، سبب تحریک تشکیل کلسیم شده و موجب کلسیفیکاسیون دندان‎‌ها می‌شوند. کیست‌ها تجمعات مایع یا مواد نیمه‌جامدی هستند که می‌توانند در بافت‌های نرم یا سخت دهان شکل بگیرند.

تومورها اما خود به دو دسته‌ی خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند.

  1. تومورهای خوش‌خیم: این تومورها اغلب غیر سرطانی هستند و به سایر قسمت‎‌های دهان گسترش پیدا نمی‌کنند. نمونه‌هایی از تومورهای خوش‌خیم در ناحیه‌ی دندان شامل: فیبروم، هماتوم و ادنتوم‌ها می‌شوند. این تومورها اغلب قابل‌درمان هستند و موجب نگرانی نخواهند شد.
  2. تومورهای بدخیم: این تومورها سرطانی هستند و می‌توانند به سایر بافت‌ها گسترش یابند. سرطان‌های دهان و فک نتیجه‌ای از فعالیت همین تومورهای بدخیم است.

تشخیص به‌موقع و درمان مناسب تومورها و کیست‌های دهانی می‌تواند به پیشگیری از کلسیفیکاسیون و حفظ سلامت دندان‌ها و دهان کمک کند.

ژنتیک

یکی از عواملی که موجب کلسیفیته‌شدن دندان‌ها می‌شود ژنتیک است. بعضی از افراد به‌صورت ژنتیکی، دندان‌هایی مستعد کلسیفیته‌شدن دارند و سرعت تجمع کلسیم در دندان‌های آن‌ها نسبت به سایر افراد بیشتر است. اگر دندان‌های شما از نظر ژنتیکی مستعد کلسیفیکاسیون است بهتر است سالانه برای چک‌کردن دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

علت و درمان کلسیفیته شدن کانال دندان

علائم و نشانه‌های کلسیفیته‌شدن دندان

آشنایی با علائم کلسیفیته‌شدن دندان تنها برای دندانپزشکان مهم نیست؛ بلکه این آشنایی به بیماران هم کمک می‌کند تا گوش‌به‌زنگ علائم باشند و قبل از آسیب رسیدن جدی به دندان‌ها به درمان بپردازند. کلسیفیکاسیون دندان ممکن است با علائم مختلفی همراه باشد که شامل موارد زیر می‌شود:

حساسیت به دما

یکی از علائم کلسیفیته‌شدن دندان، حساسیت شدید دندان‌ها نسبت‌ به نوشیدنی‌های سرد یا گرم است. هنگامی که پس از نوشیدن نوشیدنی‌های سرد یا گرم در دندان‌ها احساس درد کردید، این درد را جدی بگیرید چراکه می‌تواند هشداری برای کلسیفیته‌شدن دندان باشد.

درد دندان

اگر به‌صورت ناگهانی درد مبهم و شدیدی را در دندان خود احساس کردید، حتما آن را جدی گرفته و به دندانپزشک مراجعه کنید. درد حاصل از کلسیفیته‌شدن دندان‌ها می‌تواند مداوم و یا دوره‌ای باشد.

تغییر رنگ دندان

از دیگر علائمی که ممکن است در نتیجه‌ی کلسیفیکاسیون دندان‌ها ایجاد شده باشد، تغییر رنگ دندان است. تیره‌شدن و یا زردشدن دندان‌ها می‌تواند به علت تجمع مواد معدنی درون دندان باشد که خبر از کلسیفیته‌شدن دندان‌ها می‌دهد.

کاهش واکنش به تست‌های حرارتی

گاهی اوقات دندان‌ها نسبت به تست‌های حرارتی عکس‌العملی را از خود نشان نمی‌دهند. این عدم واکنش می‌تواند نشان از آسیب‌دیدن عصب‌های دندان و کلسیفیته‌شدن کانال‌های دندانی باشد.

درمان کلسیفیته‌شدن کانال دندان

درمان کلسیفیکاسیون کانال دندان بسته به میزان شدت و آسیبی که دندان‌ها دیده است متنوع است.در اینجا به بررسی  برخی از روش‌های درمان کلسیفیته‌شدن کانال دندان می‌پردازیم:

  1. درمان ریشه (اندودنتیک): درصورتی‌که  کلسیفیکاسیون، کانال ریشه را مسدود کند درمان ریشه پیچیده‌تر خواهد شد دندانپزشکان از ابزارهای خاص و تکنیک‌های پیشرفته مانند بهره‌گیری از میکروسکوپ‌های دندانی برای یافتن و تمیزکردن کانال‌ها کلسیفیته شده استفاده می‌کنند.

 شما می‌توانید ابزار دندانپزشکی خود را با ضمانت اصالت از سایت مواد دندانپزشکی دنتیوا تهیه کنید.

  1. درمان لیزری: یکی از روش‌های درمان کانال کلسیفیته‌شده دندان، استفاده از لیزر برای بازکردن و تمیزکردن کانال‌های دندانی است. این روش با کاهش زمان درمان و افزایش دقت روشی موثر برای درمان کلسیفیکاسیون دندان تلقی می‌شود. به کمک لیزر می‌توان مواد معدنی تجمع یافته در کانال‌های دندانی را تبخیر و کانال‌های بسته را باز کرد بدون اینکه به سایر بافت‌ها آسیب برسد.
  2. جراحی اندودنتیک (اپیکواکتومی) در مواردی که درمان‌های غیرجراحی کارایی نداشته باشند ممکن است به جراحی اندودنتیک نیاز داشته باشیم در این روش انتهای ریشه دندان مورد جراحی قرار گرفته و این ناحیه پاک‌سازی خواهد شد. در جراحی ریشه دندانپزشک به‌راحتی به نقاط دشوار دسترسی پیدا کرده  همچنین بافت‌های آسیب‌دیده را می‌تواند به‌دقت تمیز کند.

تفاوت درمان ریشه با جراحی اندودنتیک چیست؟

اندودنتیک یا درمان ریشه یک روش غیرجراحی است که برای درمان عفونت‌ها و التهاب‌های موجود در پالپ دندان استفاده می‌گردد. این روش شامل برداشتن پالپ آسیب‌دیده به کمک ابزارهای خاص، شکل‌دادن و تمیزکردن کانال‌های دندان به کمک فایل‌های دندانی و پرکردن کانال‌ها به کمک مواد مخصوص است.اما اپیکواکتومی یا جراحی اندودنتیک یک روش جراحی است که برای درمان مشکلاتی که غالباً با درمان ریشه قابل‌حل نیستند استفاده می‌گردد. زمانی که عفونت یا التهاب در انتهای ریشه باقی مانده باشد اپیکواکتومی انجام می‌شود.

 درمان ریشه غالباً پیچیدگی کمتری دارد و زمان بهبود آن کوتاه‌تر است؛ اما اپیکواکتومی پیچیده‌تر است و نیازمند جراحی است؛ بنابراین زمان بهبود آن ممکن است طولانی‌تر باشد. شما می‌توانید از سایت دنتیوا تمامی محصولات و ابزارهایی که برای درمان ریشه و یا جراحی ریشه نیاز دارید را خریداری کنید.

راه‌های پیشگیری از کلسیفیته‌شدن دندان

استفاده از داروهای ضدالتهاب و مسکن‌ها باعث کاهش درد و التهاب خواهد شد؛ اما راه‌هایی وجود دارند که به کمک آنها بتوانیم از کلسیفیته‌شدن دندان‌ها جلوگیری کنیم.  با رعایت مواردی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت می‌توانید تا حد ممکن از وقوع این اتفاق پیشگیری کنید.

 بهداشت دهان و دندان

مسواک‌زدن منظم، استفاده از نخ دندان و شوینده‌های مخصوص می‌تواند از بروز کلسیفیته‌شدن دندان جلوگیری کند. رعایت درست بهداشت دهان و دندان از تجمع پلاک‌های باکتریایی و پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و همچنین خطر کلسیفیته شدن دندان را کاهش می‌دهد.

مراجعه‌ی منظم به دندانپزشک

علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری کمک کرده و از شروع فرایند کلسیفیکاسیون جلوگیری کند.

رژیم غذایی درست و سالم

 شما می‌توانید با رعایت رژیم غذایی مناسب و مصرف متعادل مواد غذایی حاوی کلسیم و اجتناب از مصرف بیش از حد مواد غذایی قندی به حفظ سلامت دندان‌هایتان کمک کنید. مصرف غذایی مواد سرشار از ویتامین دی و فسفر نیز می‌‌تواند به تقویت دندان‌های شما و جلوگیری از کلسیفیکاسیون کمک کند. داشتن رژیم‌ غذایی مناسب نقش مهمی را در سلامت دندان‌ها ایفا می‌کند.

افزایش آگاهی کلید داشتن دندان‌هایی سالم و درخشان است

کلسیفیکاسیون دندان‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و تاثیرات منفی متعددی بر سلامت دندان‌ها داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با واژه کلسیفیته شدن دندان و همچنین راه‌های درمان و راه‌های پیشگیری از وقوع این اتفاق آشنا کنیم. با شناسایی علل کلسیفیکاسیون و راه درمان‌ آن، می‌توانید به بهبود وضعیت دندان‌ها بپردازید. فراموش نکنید که می‌توانید تمامی محصولات و ابزارهای مورد نیاز خود را از سایت دنتیوا خریداری کنید. تمام محصولات در دنتیوا ضمانت اصالت داشته و در کمترین زمان ممکن به دست شما خواهد رسید. در آخر  امیدواریم که با افزایش آگاهی شما در این زمینه، قدم کوچکی در سلامت بهداشت دهان و دندان برداشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *