روکش‌ موقت پوششی به شکل دندان طبیعی فرد است که در حد فاصل زمانی ساخت و آماده‌سازی روکش دائمی بر روی دندان قرار گرفته و از آن محافظت می‌کند. روکش‌های موقت اغلب در مقایسه با انواع دائمی ظریف‌تر و آسیب‌پذیرتر بوده و بنابراین احتیاج به مراقبت بیشتری در هنگام جویدن و یا نخ دندان کشیدن دارند. کمپانی‌های مطرح ساخت و عرضه تجهیزات و مواد دندانپزشکی این روکش‌ها را هر یک با فرمولاسیون و ترکیبات مخصوص به خود طراحی و وارد بازار می‌کنند. ما در این مطلب قصد داریم انواع روکش‌های موقت در دسترس و خصوصیات آن‌ها را شرح داده و به شما در خرید روکش موقت دندان از بهترین برند یاری رسانیم. اما پیش از آن بهتر است اندکی در مورد موارد کاربرد این روکش‌ها صحبت کنیم.

از روکش موقت در چه مواردی استفاده می‌شود؟

روکش‌های موقت در زمانی که دندان طبیعی احتیاج به روکش دائمی دارد، به عنوان جایگزینی کوتاه‌مدت به کار می‌روند. با توجه به اینکه طراحی و ساخت روکش‌های دائمی بر اساس خصوصیات دندانی هر فرد احتیاج به چندین هفته زمان دارد، این روکش‌های موقتی در این مدت از دندان‌ها محافظت خواهند کرد.

مزایای استفاده از این روکش‌ها را می‌توان این گونه برشمرد:

  • محافظت از دندان طبیعی (یا محل ایمپلنت) و لثه‌ها
  • حفظ لبخند و ایجاد ظاهری طبیعی در فاصله زمانی آماده سازی روکش دائم
  • کاهش حساسیت دندان و لثه‌ها
  • حفظ فاصله مناسب بین دندان‌ها
  • سهولت در غذا خوردن و جویدن
  • ارزیابی تقریبی از نحوه عملکرد روکش دائم در آینده

از روکش موقت می‌توان در موارد کاشت ایمپلنت، دندان‌های روت کانال شده و دندان‌هایی که تحت فرآیند ترمیم قرار گرفته‌اند، نیز بهره جست. این روکش‌ها را می‌توان برای یک واحد دندانی و یا به صورت بریج‌های طولی برای چند دندان به کار برد.

مدت زمانی که روکش موقت بر روی دندان قرار می‌گیرد اغلب اوقات بین ۲ تا ۳ هفته متغیر است. البته این امر بستگی به سرعت آماده‌سازی و پیچیدگی فرآیند ساخت روکش دائم یا ایمپلنت خواهد داشت. برای مثال در خصوص ایمپلنت ممکن است چندین هفته تا چندین ماه زمان نیاز باشد تا استخوان بهبود یافته و امکان قرارگیری روکش دائم بر روی آن فراهم گردد. در این موارد ممکن است روکش‌های موقت زمان طولانی‌تری در دهان باقی بمانند. 

روکش موقت پیش از روکش دائمی دندان ها

روکش موقت از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

رنگ و شکل روکش موقت، تا حد زیادی مشابه با دندان طبیعی خود فرد است. دندانپزشکان اغلب از فناوری تصویربرداری کامپیوتری و یا قالب‌ها (ایمپرشن‌ها)ی دندانی مخصوص برای انتخاب مناسب‌ترین فرم برای روکش دائمی استفاده می‌کنند. این امر موجب می‌شود که دندانپزشک پیش از وصل کردن روکش دائم به طور کامل از متناسب بودن اندازه و شکل روکش اطمینان حاصل نماید. این در حالی است که در مورد روکش‌های موقت چنین فرآیندی صورت نمی‌گیرد.

علت عمده این امر این است که این روکش‌ها قرار است تنها به مدت چند هفته مورد استفاده قرار ‌گیرند و بنابراین این احتیاط‌های مضاعف در مورد انتخاب آن‌ها ضرورتی ندارد. همچنین ترکیبات به کار رفته در ساخت این روکش‌ها رنگی کمابیش مشابه با دندان طبیعی را ایجاد می‌کنند؛ با این حال دقت انتخاب رنگ در مورد این ترکیبات نیز به اندازه روکش‌های دائمی نخواهد بود. 

برای دریافت اطلاعاتی جامع و کاربردی در مورد ماده قالب‌گیری C-Silicone مقاله‌ی ماده قالب‌گیری C-Silicone در دندانپزشکی مطالعه فرمایید.

انواع روکش‌های موقت کدامند؟

همانطور که گفتیم، در حال حاضر بسیاری از کمپانی‌های شناخته شده در عرصه دندانپزشکی، روکش‌های موقت خود را برای استفاده در اختیار دندانپزشکان و کلینیک‌های دندانپزشکی قرار می‌دهند. در ادامه این مطلب  قصد داریم به معرفی چند مورد از بهترین برندهای موجود در بازار در زمینه ساخت روکش‌های موقت پرداخته و خصوصیات هر یک از محصولات آن‌ها را شرح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سفارش این مواد بهتر است به فروشگاه وب سایت دنتیوا سری بزنید و از محصولات موجود در این فروشگاه و جدیدترین قیمت‌های هر یک اطلاع حاصل کنید.

روکش موقت السودنت Phoenix

کمپانی فرانسوی السودنت (Elsodent) از دیرباز در صنعت دندانپزشکی جایگاهی ویژه داشته و اکنون نیز به عنوان یکی از محبوب‌ترین برندهای ساخت مواد و تجهیزات دندانپزشکی اعم از انواع روکش‌ها، سرامیک‌ها، رزین، سیمان و… شناخته می‌شود.

روکش موقت Phoenix ساخته این شرکت در حقیقت یک جور رزین بای‌آکریلیک (Biacrylic) بسیار مقاوم برای ساخت انواع روکش‌های موقت و نیز انواع بریج به شمار می‌آید. این محصول فاقد ترکیباتی چون BPA (بیسفنول آ)، BisGMA (فیسفنول آ – گلیسیدیل متاکریلات)، TEGDMA (تری اتیلن گلیکول دی متاکریلات) و HEMA (هیدروکسی متیل متاکریلات) بوده و با تکنیک غیرمستقیم در ساخت انواع روکش‌ها و بریج‌های موقت به کار برده می‌شود.

برخی از خصوصیاتی که موجب تمایز این محصول از دیگر نمونه‌های مشابه می‌گردد عبارتند از:

  • قدرت خمش بالا در حد بیش از 110 مگاپاسکال
  • به حداقل رساندن لایه بازدارنده اکسیژن به نحوی که سطح ماده کیور شده تقریباً خشک باقی می‌ماند.
  • زیبایی چشمگیر در بین روکش‌های موقت
  • استفاده آسان و سریع از این ماده که آن را به انتخابی ایده‌آل برای دندانپزشکان مبدل می‌سازد.

روکش موقت السودنت Pheonix MD

تفاوت این روکش با مورد قبلی در این است که Pheonix MD را می‌توان با هر دو تکنیک مستقیم و غیرمستقیم مورد استفاده قرار داد. در ترکیب این روکش موقت نیز هیچگونه ماده اضافی و یا سمی از قبیل BPA، BisGMA، TEGDMA و یا HEMA به کار نرفته است.

یک کاربرد Pheonix MD در ساخت روکش‌ها و بریج‌های موقت با تکنیک غیرمستقیم همانند آنچه در مورد روکش Pheonix السودنت گفتیم مطرح است. با توجه به قوام بالای این ماده می‌توان مقداری از آن را پیش از قرار دادن قالب پر شده با رزین در شیار آماده سازی تلقیح نمود. به علاوه Pheonix MD را می‌توان به روش مستقیم در عرض مدت زمان حداکثر ۳ دقیقه در ساخت روکش موقت مستقیماً در داخل دهان مورد استفاده قرار داد. علاوه بر نکاتی که گفتیم، این ترکیب از ویژگی‌ها و نقاط قوت زیر نیز برخوردار است:

  • قدرت خمش بالا و خاصیت ارتجاعی اندک
  • خاصیت تیکسوتروپی (Thixotropy) عالی که باعث می‌گردد بتوان از آن به صورت تزریقی مستقیماً در داخل دهان و در اطراف اباتمنت (Abutment) دندانی استفاده کرد. (مطالعه بیشتر درباره کاربرد اباتمنت در ایمپلنت دندان)
  • تا حداکثر ۲ الی ۳ روز بعد از قرار دادن روکش، می‌توان یک لایه جدید بر روی آن اضافه نمود.
  • فرمولاسیون منحصر به فرد این ترکیب،‌ ستینگ تایمی معادل دو دقیقه و ۴۵ ثانیه را در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد.
  • لایه بازدارنده اکسیژن بسیار بسیار نازک
روکش موقت السودنت Pheonix MD

روکش موقت مستردنت (Master Dent)

کمپانی آمریکایی مستردنت یکی از کمپانی‌های بسیار مطرح ساخت مواد و تجهیزات دندانپزشکی بوده و محصولات ارائه شده توسط آن رقیبی جدی برای روکش‌های السودنت و مانند آن به حساب می‌آیند. ماده سازنده روکش و بریج موقت مستردنت که به صورت اتومیکس (Automix) عرضه می‌گردد یک رزین سلف کیور با بیس بای‌آکریلیک بوده که در ساخت انواع روکش‌ها، بریج‌ها، ونیرها، اینلی و آنلی کاربرد دارد. دو جزء اصلی این ترکیب (شامل خمیر پایه و کاتالیست) به صورت یک سیستم کارتریج (Cartridge) اتومیکس با یکدیگر مخلوط شده و این امر موجب سهولت و سرعت بالای هندلینگ و امکان قرارگیری مستقیم روکش بر روی دندان‌ها می‌گردد. سیستم اتومیکس ترکیبی همگن و فاقد هرگونه حباب اضافی را به محل مورد نظر منتقل می‌سازد. ویژگی دیگر این ترکیبات این است که با به حداقل رساندن واکنش‌های گرماده، میزان آزادسازی انرژی حرارتی در طی فرآیند پلیمریزاسیون را کاهش داده و به این ترتیب مانع از بروز حساسیت گرمایی می‌گردند. برخی از دیگر خواص روکش موقت مستردنت به شرح زیر است:

  • انقباض پلیمریزاسیون اندک
  • پالیش پذیری آسان
  • سازگاری بافتی بالا
  • خاصیت فلورسانس که از نظر زیبایی شناختی ظاهری طبیعی و بی نقص را به این روکش‌های موقت می‌بخشد.
  • شکنندگی پایین
  • مقاومت بالا در برابر خمش خصوصاً در حین خارج سازی که از شکستن روکش جلوگیری به عمل می‌آورد.
  • بدون لایه بازدارنده اکسیژن؛ بنابراین احتیاجی به پاکسازی لایه باقی مانده نخواهد بود.
  • فرآیند کیورینگ دو مرحله‌ای این محصول موجب انعطاف‌پذیری موقتی آن گردیده و هندلینگ روکش مستردنت را آسان می‌سازد.
  • سطح کاملاً صاف که موجب بی نیازی از انجام فرآیند پالیش می‌گردد.
روکش موقت مستردنت

در فروشگاه اینترنتی مواد دندانپزشکی دنتیوا شما می‌توانید به راحتی و در کیفیت بالا خرید خود را انجام دهید.

سخن آخر

روکش‌های موقت به عنوان جایگزینی پرکاربرد برای روکش‌های دائم در کوتاه مدت به شمار می‌روند و هدف از به کارگیری آن‌ها محافظت از دندان‌ها و حفظ ظاهر طبیعی لبخند تا زمان آماده شدن روکش اصلی است. معمولاً این روکش‌ها شباهت زیادی به دندان طبیعی فرد دارند؛ اگرچه در مقایسه با روکش‌های دائم از این جنبه دارای نقص محسوب می‌شوند. حقیقت این است که این روکش‌ها چون تنها برای استفاده کوتاه مدت (در حد چند هفته تا چند ماه) ساخته می‌شوند، از دقتی که در ساخت روکش دائم اتخاذ می‌گردد برخوردار نبوده و علاوه بر آن آسیب‌پذیرتر نیز خواهند بود. بنابراین مراقبت از این روکش‌ها نیز بایستی با دقت بیشتری صورت گیرد.

علی رغم این موضوع، امروزه کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده مواد دندانپزشکی به فرمولاسیون‌های ویژه‌ای در ساخت این ترکیبات دست یافته‌اند و روکش‌های موقتی مرغوب و صد درصد طبیعی را به بازار عرضه می‌کنند. از جمله این کمپانی‌ها می‌توان به کمپانی‌های موفقی چون السودنت فرانسوی و مستردنت آمریکایی اشاره کرد که انواع مواد روکش و بریج موقت را با بهترین فرمولاسیون و خواص فیزیکی و شیمیایی ایده‌آل در اختیار دندانپزشکان در سراسر جهان قرار می‌دهند. شما می‌توانید برای مشاهده این محصولات و آگاهی از قیمت‌های هرکدام از این مواد  به فروشگاه وب سایت دنتیوا مراجعه کنید و با مقایسه انواع گزینه‌های موجود، مناسب‌ترین آن‌ها را برای کاربرد مورد نظر خود برگزینید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *