امروزه انواع فایل‌های روتاری در بازار لوازم و تجهیزات دندانپزشکی به فروش می‌رسند که هرکدام، کاربرد خاص خود را دارند. در این میان، انتخاب فایل مناسب، می‌تواند چالش بزرگی باشد. دو نوع اصلی فایل‌های روتاری، فایل روتاری گلد و بلو هستند که در شیوه ساختشان، تفاوت‌های جزئی دارند. این تفاوت‌ها باعث شده خصیصه‌های مکانیکی این دو ابزار نیز کمی فرق داشته باشد؛ بنابراین کاربردهای آن‌ها نیز در درمان ریشه کمی متفاوت خواهد بود. در این مطلب به تفاوت فایل روتاری گلد و فایل روتاری بلو می‌پردازیم. همچنین به این سوال پاسخ می‌دهیم که فایل روتاری گلد بهتر است یا بلو؟

تفاوت‌های اصلی فایل‌های روتاری گلد و بلو

مهم‌ترین تفاوت‌های فایل روتاری گلد و بلو عبارت‌اند از:

جنس فایل‌های روتاری گلد و بلو

فیل‌های روتاری گلد و بلو، هر دو از جنس آلیاژ حافظه‌دار تیتانیوم – نیکل هستند؛ بنابراین جنس و مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها در اصل هیچ فرقی با هم ندارد. تفاوت این دو فایل، در شیوه عملیات حرارتی آن‌هاست.

در فرایند ساخت ابزارهای گلد و بلو، دمای آلیاژ تا حد مشخصی بالا می‌رود  و بعد خنک می‌شود که به این فرایند عملیات حرارتی می‌گویند. بالارفتن دما باعث می‌شود لایه‌ای از اکسید تیتانیوم روی سطح فایل باقی بماند؛ این لایه در فایل‌های گلد کمی ضخیم‌تر از فایل‌های بلو است.

ضخامت اکسید تیتانیوم در فایل بلو بین ۶۰ تا ۸۰میلی‌متر و در فایل گلد بین ۱۰۰ تا ۱۴۰میلی‌متر است. این تفاوت ضخامت اکسید تیتانیوم، باعث تغییر رنگ نهایی آلیاژ ابزار می‌شود.

مقاومت به شکست

فایل‌های بلو سخت‌تر هستند و تحمل آن‌ها در برابر شکست، نسبت به فایل‌های گلد بالاتر است.

سایز، شکل و انعطاف‌پذیری فایل

هم فایل‌های بلو و هم گلد، از آلیاژ حافظه‌دار ساخته شده‌اند و قابلیت تغییر شکل دارند؛ ولی فایل‌های بلو معمولا انحنا و قدرت انعطاف بیشتری نسبت به فایل‌های گلد دارند، به همین دلیل انعطاف‌پذیری فایل‌های روتاری بلو بالاتر است. سر فایل‌های بلو نسبت به فایل‌های گلد، تیزی بیشتری دارند.

نیروی برش فایل

فایل‌های گلد قدرت برش بیشتری نسبت به فایل‌های بلو دارند.

تفاوت کاربرد فایل‌های گلد و بلو

فایل‌های گلد قدرت برش بیشتری دارند، ولی به اندازه فایل بلو نرم نیستند؛ به همین دلیل بیشتر برای ریشه‌های قدامی با انحنای نرمال و ریشه‌های خلفی با انحنای جزئی کاربرد دارند. از طرف دیگر، فایل‌های بلو بیشتر برای کانال‌های ریشه پیچیده، مثل کانال‌های باریک با انحنای زیاد و کانال‌های ریشه کلسیفیه کاربردی هستند. استفاده از فایل بلو در درمان چنین کانال‌هایی، خطر جداشدن ابزار یا آسیب‌دیدگی‌های تصادفی را کم می‌کند. فایل‌های بلو نسبت به فایل‌های گلد، تیزتر هستند و برای آماده‌سازی کانال ریشه کاربرد بیشتری دارند.

آیا فایل‌های روتاری گلد بهتر از فایل‌های بلو هستند؟

اساسا پاسخ دقیقی نمی‌توان به سوال: «فایل روتاری گلد بهتر است یا بلو؟» داد؛ زیرا هر دوی این فایل‌ها، از آلیاژ حافظه‌دار نیکل – تیتانیوم ساخته شده‌اند که خواص مکانیکی قدرتمندی از خود نشان می‌دهد. همان‌طور که در بخش معرفی فایل‌های روتاری گلد و بلو اشاره کردیم، هرکدام از این فایل‌ها کاربرد خاص خود را دارند و هیچ‌کدام به دیگری برتری ندارد.

اگر قصد دارید از فایل روتاری برای درمان کانال‌های ریشه پیچیده و دشوار استفاده کنید، فایل بلو را انتخاب کنید. ولی اگر نیاز به درمان کانال ریشه با انحنای معمولی دارید، فایل گلد را انتخاب کنید.

 

روتاری گلد

روتاری بلو

جنس

آلیاژ حافظه‌دار تیتانیوم – نیکل

آلیاژ حافظه‌دار تیتانیوم – نیکل

شیوه ساخت

عملیات حرارتی

عملیات حرارتی

ضخامت اکسید تیتانیوم

۱۰۰ الی ۱۴۰میلی‌متر

۶۰ الی ۸۰میلی‌متر

رنگ

طلایی

آبی

مقاومت به شکست

کمتر

بیشتر

انعطاف‌پذیری

کمتر

بیشتر

میزان انحنا

کمتر

بیشتر

تیزی

کمتر

بیشتر

نیروی برش

بیشتر

کمتر

کاربرد

ریشه‌های با انحنای معمولی یا جزئی

·        ریشه‌های با انحنای زیاد

·        کانال‌های ریشه پیچیده

·        کانال‌های ریشه کلسیفیه

·        آماده‌سازی کانال ریشه

خرید فایل و ابزار اندو دندانپزشکی

فایل‌های روتاری یکی از مهم‌ترین تجهیزات درمان ریشه دندان هستند. استفاده از این ابزارها به درمان باکیفیت و کامل ریشه دندان کمک می‌کند. فایل‌های روتاری گلد و بلو، دو نوع فایلی هستند که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند. برندهای مختلفی این فایل‌ها را تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنند.

یکی از دغدغه‌های مهم کلینیک‌های دندانپزشکی، نبود مرجعی مناسب برای خرید تجهیزات اندو است. دنتیوا، بازار آنلاین خرید مواد و تجهیزات دندانپزشکی است که در کمترین زمان ممکن، نیازهای متخصصین دندانپزشک را در تامین تجهیزات، برطرف می‌کند. ساکنین شهر تهران می‌توانند به‌صورت فوری و در همان روز (برای سفارش‌های ثبت‌شده تا قبل از ساعت ۱۵)، سفارش خود را دریافت کنند. ساکنین شهرستان نیز می‌توانند از طریق تیپاکس، چاپار یا به‌صورت ارسال فوری و به کمک اتوبوس‌رانی یا تاکسیرانی، سفارش‌های خود را خیلی سریع تحویل بگیرند. 

در دنتیوا می‌توانید به تنوع بالایی از محصولات بهترین برندهای ایران و دنیا دسترسی داشته باشید و به‌راحتی محصولات دلخواهتان را به سبد خرید خود اضافه کنید. همچنین پاسخگویی سریع، روش پرداخت آسان و ضمانت ۷روزه مرجوعی کالا، ازجمله مزایای دیگر خرید فایل و ابزار اندو از دنتیواست.

منبع: e-dental

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *