یکی از اصلی‌ترین ارکان زیبایی هر فرد دندان‌هایش محسوب می‌شوند. علاوه بر زیبایی، دندان‌ها نقش مهمی هم در سیستم گوارشی ما دارند و به هضم فیزیکی مواد غذایی می‌پردازند. هر دندان دارای سطوح مختلفی است که هرکدام از این سطوح وظایف و نقش‌های متفاوتی دارند. از جویدن گرفته تا خردکردن و آسیاب‌کردن مواد غذایی. در این مقاله انواع سطوح دندانی از جمله: مزیال، دیستال، باکال، لینگوال و اکلوزال را بررسی خواهیم کرد و همچنین به بررسی ویژگی‌های ظاهری دندان‌ها مانند: کاسپ‌ها، ریج‌ها، فوسا، شیارهای جداکننده و الکوزال تیبل می‌پردازیم. این اطلاعات به ما کمک خواهد کرد که در کنار شناخت بیشتری که از دندا‌ن‌ها به‌ دست می‌آوریم، به شیوه‌ی بهتری هم از دندان‌هایمان مراقبت کنیم.

انواع سطوح دندانی

یکی از مسائلی که حتماً باید درباره‌ی دندان‌ها بدانید سطوح مختلف دندانی است. فرقی نمی کند دندان‌پزشک یا بیمار باشید دانستن این سطوح می‌تواند به‌عنوان بیمار  به ما کمک کند تا هنگام درمان دندان‌هایمان بهتر متوجه پروسه درمان باشیم و با آگاهی بدانیم چه مشکلی برای دندان‌هایمان پیش آمده است. به‌عنوان دندان پزشک هم  در توضیح مشکل دندان با زبان ساده به مراجعین می‌تواند برای شما کمک‌کننده باشد.

دندان‌ها ۵ سطح مختلف دارند.

  1. سطح مزیال (Mesial)
  2. سطح دیستال( Distal)
  3. سطح باکال (Buccal)
  4. سطح لینگوال( Lingual)
  5. سطح اکلوزال( Occlusal)

از تلفظ عجیب این واژه‌ها نترسید. در ادامه‌ی این مقاله هر کدام از این سطوح را با زبانی بسیار ساده برایتان توضیح داده‌ایم. بیایید ابتدا با سطح مزیال شروع کنیم.

انواع سطح مختلف دندانی

۱. سطح مزیال (Mesial)

دندان‌ها همیشه توسط سطوح کناری خود با سایر دندان‌ها در ارتباط هستند. سطح مزیال دندان سطحی است که به سمت خط وسط دهان و یا همان میدلاین دهانی تمایل دارد. سطح مزیال به‌نوعی مرتبط‌کننده‌ی دندان‌های خلفی و قدامی است. این سطح نقش مهمی را در جویدن و همچنین نگه‌داشتن دندان‌ها در موقعیت صحیح ایفا می‌کند. دندان‌های ثنای مرکزی فک بالا و فک پایین تنها دندان‌هایی هستند که سطح مزیال خود را به اشتراک می‌گذارند. برای اطلاعات بیشتر در مورد دندان‌های ثنا می‌توانید سری به مقاله‌ی بررسی دندان‌های خلفی و قدامی  بزنید.

۲. سطح دیستال (Distal)

در مقابل سطح مزیال، سطح دیستال قرار دارد. این سطح از خط وسط دهان دور است و به‌طرف پشت دهان می‌رود. سطح دیستال نقش مهمی را در شکل‌گیری ساختار کلی دندان‌ها به عهده دارد. یکی دیگر از نقش‌های شاخص این سطح حفظ توازن در قوس دندانی است.

۳. سطح باکال ( Buccal)

سطح باکال دندانی سطحی است که در سمت خارج دهان و گونه‌ها قرار دارد. در هر دو دندان خلفی (دندان‌های عقب در دهان) و قدامی (دندان‌های پیشین در دهان) این سطح مشاهده می‌شود؛ اما نام سطح دندان قدامی متفاوت است (سطح لیبال) . این سطح در مقابل سطح زبانی (Lingual) قرار دارد. سطح باکال نقش موثری در فرایند جویدن مواد غذایی و همچنین صحبت‌کردن ایفا می‌کند.

۴. سطح لینگوال ( Lingual)

این سطح دندانی، سطحی است که به سمت زبان قرار دارد به همین‌ دلیل هم به این نام شناخته می‌شود.  این سطح هم در هر دو دندان خلفی و قدامی یافت می‌شود و در مقابل سطح باکال قرار می‌گیرد. یکی از سطوحی که نقش بسیار مهمی در نحوه‌ی صحبت‌کردن ما دارد همین سطح زبانی است.

۵. سطح اکلوزال (Occlusal)

سطحی از دندان که هنگام جویدن غذا روی هم مماس می‌شوند را سطح اکلوزال می‌نامیم. این سطح در دندان‌های خلفی بیشتر قابل‌مشاهده است. سطح اکلوزال دندان نقش اساسی در آسیاب‌کردن و خردکردن غذا به عهده دارد. یکی از وظایف اصلی این سطح پخش‌کردن نیرویی است که در هنگام جویدن به دندان‌ها وارد می‌شوند.

مشخصات ظاهری دندان

تا به اینجای مقاله به بررسی کلی انواع سطوح دندانی پرداختیم؛ اما یکی از موضوعات جذابی که در این زمینه وجود دارد بررسی مشخصات ظاهری دندان‌ها است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ظاهر دندان‌ها با ما حرف می‌زنند. به این معنا که از روی شکل ظاهری دندان دندان‌پزشکان می‌توانند متوجه شوند دندان شما در چه عملکردی به مشکل خورده است. در ادامه به‌صورت کامل این موضوع را توضیح خواهیم داد؛ اما قبل از این موضوع باید با سه بخش اصلی تشکیل‌دهنده دندان آشنا شویم: تاج دندان، گردن دندان و ریشه‌ی دندان.

تاج دندان

 قسمت بیرونی و قابل مشاهده‌ی دندان که روی مینای دندان را می‌گیرد و به کمک آن غذا را می‌جویم تاج دندان نامیده می‌شود.

گردن دندان

گردن دندان بخشی است  که تاج دندان و ریشه‌ی دندان را به یکدیگر متصل می‌کند.

ریشه‌ی دندان

ریشه‌ی دندان  قسمتی از دندان است که آن را درون فک متصل نگه می‌دارد. این بخش از دندان در نزدیکی لثه قرار دارد و نقش به‌ سزایی در سلامت دندان‌ها ایفا می‌کند. در ناحیه‌ی گردن دندان، ماده2ای سخت به نام سمنتوم ریشه‌ی دندان را می‌پوشاند این ماده به ریشه‌ی دندان کمک می‌کند تا در جای خود به‌خوبی ثابت شود.

مشخصات ظاهری تاج دندان

تاج دندان دارای ویژگی‌ها و عملکردهای متفاوت و منحصربه‌فردی است که هرکدام به‌تنهایی وظایف متفاوتی دارند از جمله:

اکلوزال تیبل (Occlusal Table)

اکلوزال تیبل یک مفهوم کلیدی در دندان‌پزشکی است و به قسمت افقی تاج دندان‌های آسیاب بزرگ و آسیاب کوچک اطلاق می‌شود. اکلوزال تیبل اجزای متفاوتی را شامل می‌شود از جمله:کاسپ‌ها، ریچ‌ها، فوسا و شیارهای جداکننده. نقش اصلی اکلوزال تیبل جویدن دندان‌هاست. اکلوزال تیبل جایی است که فشار حاصل از جویدن به این قسمت وارد می‌شود و مواد غذایی به کمک کاسپ‌ها و فوساها خرد و له می‌شوند. این بخش از دندان، بسیار در دندان‌پزشکی پراهمیت است و هرگونه ناهماهنگی و اشکال در اکلوزال تیبل در روند درمان بیمار اختلال ایجاد می‌کند.

کاسپ دندان(Cusps)

کاسپ دندان، برجستگی‌ها و بیرون‌زدگی‌های روی تاج دندان هستند که کمک ویژه‌ای به خردکردن و آسیاب‌کردن دندان‌ها می‌کنند. کاسپ‌ها به‌خصوص در دندان‌های آسیاب بزرگ و دندان‌های آسیاب کوچک  به‌خوبی قابل‌مشاهده هستند و به واسطه‌ی شیارهای جداکننده از کاسپ کناری جدا می‌شوند.

شیارهای جداکننده (Dissectional Grooves)

همان‌طور که در بالا اشاره شد، شیارهای جداکننده مرزها و خطوط باریکی هستند که باعث جداشدن کاسپ‌ها از یکدیگر می‌شوند. نقش اصلی این شیارهای جداکننده، هدایت غذا به سمت فوسا‌ها و کاسپ‌های دندانی است. به‌این‌ترتیب غذا با هدایت‌شدن به این مسیر بهتر خرد و آسیاب می‌شود. در کنار این مسئولیت، شیارهای جداکننده اجازه نمی‌دهند که مواد غذایی درون کاسپ‌ها باقی بماند و از گیر‌کردن آنها جلوگیری می‌کند.

فوساها Fossae

فوساها درون دندان به‌عنوان فرورفتگی‌های سطح اکلوزال دندانی هستند که در صورت مماس‌شدن ریج و شیارهای دندانی شکل می‌گیرند. فوسا‌ها در دندان موجب خردشدن و آسیاب‌شدن مواد غذایی می‌شوند همچنین فوساها از گیرکردن مواد غذایی درون شیارهای دندانی جلوگیری کرده و موجب تمیزی دندان‌ها می‌شوند. به‌‌طو کلی سه نوع فوسا روی دندان‌ها وجود دارد:

  1. فوسای مرکزی (Central Fossa)

فوسای مرکزی بیشتر در قسمت مرکزی دندان‌های آسیاب بزرگ و دندان‌های آسیاب کوچک قابل‌مشاهده است. فوسای مرکزی از سایر فوسا‌ها بزرگ‌تر است و با هدایت مواد غذایی به سمت کاسپ به هضم مکانیکی غذا کمک می‌کند.

  1. فوسای جانبی( Lingual Fossae)

 این فوسا بیشتر به هدایت مواد غذایی به سمت داخلی دهان کمک می‌کنند و در دندان‌های قدامی به‌ویژه دندان‌های کانین و اینسایزور دیده می‌شوند. فوسای جانبی بیشتر در سطح لینگوال دندان وجود دارد.

  1. فوسای مثلثی( Triangular Fossae)

فوسای مثلثی در دندان‌های آسیاب بزرگ و آسیاب کوچک وجود دارند و عمدتاً در نزدیکی ریج‌های مارژینال دیده می‌شوند. علت نام‌گذاری این فوسا، به فوسای مثلثی، شکل سه‌گوش آنهاست. نقش اصلی فوسای مثلثی انتقال غذا به سمت فوسای مرکزی است.

ریج‌ها (Ridges)

ریج‌ها نقش مهمی در حفظ ثبات دندان‌ها دارند. شکل ظاهری ریج‌ها، مخروطی‌ شکل است و بر روی تاج دندان‌ها دیده می‌شوند. ریج‌ها نقش اساسی در جویدن مواد غذایی به‌ عهده دارند و همچنین این بخش از دندان هم، فشاری که به‌ علت جویدن مواد‌ غذایی به دندان‌ها وارد می‌شود را توزیع و پخش می‌کند. بر اساس موقعیت مکانی، ریج‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

ریج حاشیه‌ای( Marginal Ridges):  که بر لبه‌ی جانبی تاج دندان قرار دارند.

ریج ترانس ورس (Transverse Ridges): موقعیت این ریج بین دو کاسپ است.

ریج ابلایک (Oblique Ridges): این ریج به‌صورت مورب از یک کاسپ تا کاسپ دیگر امتداد می‌یابد و در دندان‌های آسیاب بزرگ بالایی بیشتر دیده می‌شوند.

اهمیت ساختارهای دندانی در حفظ زیبایی و سلامت دهان

اگر تا به اینجای مقاله ما را همراهی کرد‌ه‌اید، اطلاعات به‌ نسبت کاملی را از انواع ساختارهای دندانی و همچنین مشخصات ظاهری دندان کسب کرده‌اید. این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا با درک عمیقی از ساختارهای دندان بهتر بتوانیم از دندان‌های خود مراقبت کرده و کیفیت آنها را حفظ کنیم. در کنار این اطلاعات، ابزارها و محصولات دندان‌پزشکی کمک شایانی به جامعه‌ی دندانپزشکان می‌کنند.

 برای تهیه‌ی  این محصولات شما می‌توانید سری به سایت دندانپزشکی دنتیوا بزنید. سایت دنتیوا مرجعی از ابزارآلات و محصولات دندانپزشکی است که تمامی محصولاتش ضمانت اصالت دارند علاوه بر این ارسال سریع یکی از مزیت‌های ارزشمند است سایت است. شما پس از ثبت سفارش می‌توانید در کمترین زمان‌ ممکن محصولات موردنیاز خود را تحویل بگیرید.

جدیدترین محصولات دنتیوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *