در دنیای مدرن دندانپزشکی و ظهور تکنولوژی‌های جدید و به‌روز، مواد پرکننده‌ی متنوع و جدیدی برای ترمیم پوسیدگی و آسیب‌های دندان مورداستفاده قرار می‌گیرند. یکی از پرکاربردترین و قدیمی‌ترین مواد آمالکپ است. اگر برای اولین‌بار است که واژه‌ی آمالکپ به گوشتان می‌خورد حتما این سوال در ذهن شما شکل گرفته که آمالکپ چیست؟ چه کارایی دارد؟ مزایا و معایب استفاده از آن چیست؟

هرچند که آمالکپ ماده‌ی جدیدی به‌حساب نمی‌آید؛ اما به‌هرحال به دلیل ظهور مواد جدیدتر، بهتر است که اطلاعات کاملی از این ماده‌ی قدیمی داشته باشیم تا با دانش و اطلاعات کافی دست به انتخاب بزنیم. در این مقاله به بررسی آمالکپ خواهیم پرداخت و همچنین به طور جامع و کامل تمام اطلاعاتی که در این زمینه نیاز دارید را تقدیم شما خواهیم کرد.

آمالکپ چیست

آمالکپ (Amalcap) یک ماده‌ی دندانپزشکی است که برای ترمیم و پرکردگی دندان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده ترکیبی از فلزاتی مانند: جیوه، نقره، قلع و مس است. میزان جیوه‌ و نقره‌ی موجود در آمالگام و آمالکپ بیشتر از قلع و یا مس است. به همین علت این دو ماده‌ی دندانپزشکی رنگی تیره دارند. همین رنگ  تیره موجب شده که از این دو ماده اصولا برای ترمیم دندان‌های خلفی استفاده کرد نه دندان‌های قدامی. دندان‌های  قدامی  به علت تفاوتی که در موقعیت مکانی با دندان‌های خلفی دارند بیشتر در معرض دید هستند.

آمالکپ به دلیل مقاومت بالایی که در برابر فشار دارد می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای پر کردن پوسیدگی‌های عمیق باشد. این ماده قیمت مناسبی داشته و دندانپزشکان می‌توانند از آن برای ترمیم انواع پوسیدگی‌ها استفاده کنند.

آمالکپ دندانپزشکی چیست و تفاوتش با آمالگام

آمالگام و آمالکپ چه تفاوتی دارند؟

آمالگام یک ماده‌ی دندانپزشکی است که برای ترمیم پوسیدگی‌های دندان استفاده می‌شود. هرچند که از لحاظ ترکیبات آمالگام با آمالکپ یکسان است؛ اما این دو ماده با یکدیگر  کاملا یکسان نیستند و از بعضی جهات باهم متفاوت‌اند.

نحوه‌ی آماده‌سازی

هرچند که ترکیبات آمالگام و آمالکپ هردو از جیوه و سایر آلیاژ هاست اما تفاوت اصلی این دو محصول در نحوه‌ی آماده‌سازی آنهاست. آمالکپ در قالب کپسول ارائه می‌شود و نیازی به مخلوط‌کردن دستی ندارد. آمالگام‌ها به‌صورت پودر و مایع جداگانه به بازار عرضه‌ می‌شوند و مراحل آماده‌سازی آنها باید توسط دندانپزشک به‌صورت دستی انجام شود.

میزان دقت هنگام کار

استفاده از آمالکپ‌ها به علت کپسولی بودنشان به‌مراتب ساده‌تر از آمالگامی است که باید توسط دندانپزشک به‌صورت دستی مخلوط شود. به همین علت سرعت کار هنگام استفاده از آمالکپ به مراتب بالاتر است و درصد خطای کار هم پایین است. با تمام این اوصاف بسیاری از دندانپزشکان به علت تجربه بالایی که در استفاده از آمالگام‌ها دارند، سرعت کارشان با آمالگام هم به میزان قابل‌توجهی بالاست.

درصد ایمنی محصول

آمالگام و آمالکپ هرچند که هر دو ترکیباتی یکسان دارند اما به‌ دلیل پوشش کپسولی که آمالکپ را دربرگرفته، این محصول بهداشت و ایمنی بالاتری نسبت به آمالگام دارد. در طول فرایند آماده‌سازی آمالگام با دست، خطر آلوده‌شدن آن وجود دارد به همین علت کارشناسان معتقدند استفاده از آمالکپ ایمنی بالاتری را برای بیمار به‌ همراه دارد.

بهترین برند‌های آمالکپ

آمالکپ به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مواد دندانپزشکی تاریخچه‌ای طولانی دارد. کشورهای متفاوتی دست به تولید آمالکپ میزنند اما آلمان و آمریکا پیشگامان تولید این محصول بودند. این روزها با جستجویی ساده در اینترنت متوجه‌ی برندهای متنوع بسیاری خواهید شد که این تنوع در بعضی از مواقع می‌تواند گیج‌کننده باشد. چند مورد از بهترین برند‌های تولیدکننده‌ی آمالکپ عبارت‌اند از:

  1. برند World Work

این برند محصولی از کشور ایتالیا است و به دلیل تولید آمالکپ‌هایی با کیفیت بالا حرفی برای گفتن دارد. این برند با استفاده از تکنولوژی روز دنیا توانسته آمالکپ‌هایی با مقاومت بالا عرضه کند.

  1. برند GK

جی کی یک برند چینی است که در عرصه‌ای بین‌المللی به شهرت بالایی رسیده است. علت قرارگرفتن این برند در این لیست قیمت مناسب در کنار کیفیت بالاست که رضایت درصد بالایی از دندانپزشکان را جلب کرده‌ است.

  1. برند سینالوکس

سینالوکس همان‌طور که از نامش پیداست یک برند ایرانی و تولید داخلی است. متخصصان و دانشمندان هم‌وطن، با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن و دانش روز دنیا توانسته‌اند آمالکپ‌هایی با دوام و کارایی بالا تولید کنند.

  1. برند SDI

این برند مطرح استرالیایی در زمینه‌ی تولید مواد و تجهیزات دندانپزشکی فعالیت می‌کند و از برندهای معتبر دنیا است. آمالکپ‌های برند SDI به‌ دلیل استحکام بالا و عملکردی عالی، موردتوجه دندانپزشکان قرار گرفته‌اند.

  1. برند Dibaloy

این برند هم همانند سایر برندهایی که در بالا ذکر شد از برندهای معتبر دنیا است. محصولات برند Dibaloy به علت کیفیت و استانداردهای بالا در بسیاری از کشورها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

مزایای استفاده از آمالکپ

آمالکپ به‌عنوان ماده‌‍ای محبوب و پرکاربرد دارای مزایای متعددی است که هر کدام می‌تواند دندانپزشک را متقاعد به خرید کند. از جمله این مزایا عبارت‌اند از:

دوام و مقاومت بالا

دندان‌ها به‌ویژه دندان‌های خلفی به علت جویدن مواد غذایی، عموما فشار بالایی را تحمل می‌کنند آمالکپ به‌ دلیل ترکیباتی که در ساختارش دارد مقاومت بالایی دارد. جیوه، نقره، قلع و مس در کنار یکدیگر ماده‌ای با استحکام بالا شکل داده‌اند. آمالکپ نسبت به مواد دیگری مثل کامپوزیت‌، ماندگاری بالاتری درون دهان دارد و در طول زمان در برابر فرسودگی و سایش مقاومت خواهد کرد. به‌ همین علت دندانپزشکان به مراجعان عموما پیشنهاد می‌کنند که اگر ماندگاری بالا اولویت بیمار است از آمالکپ‌ها برای ترمیم دندان استفاده کنند. در کنار این دوام بالا، آمالکپ با محیط دندان سازگاری بالایی دارد و سبب بروز مشکلی درون دهان نمی‌شود.

شکل‌پذیری راحت

یکی از مزایای آمالکپ، شکل‌پذیری راحت آن است به این معنی که دندانپزشک به‌راحتی می‌تواند آمالکپ را درون حفره‌های دندانی جای داده و به ترمیم پوسیدگی‌های دندان بپردازد. دندانپزشکان می‌توانند از آمالکپ برای حفره‌های بزرگ هم استفاده کنند و ازاین‌جهت محدودیتی وجود ندارد.

قیمت مناسب

در کنار مقاومت بالا، آمالکپ قیمت مناسبی هم نسبت به سایر محصولات دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت آمالکپ‌ها همین مقرون‌به‌صرفه بودن آنهاست. برای بیمارانی که هزینه‌ی درمان برایشان مهم است استفاده از آمالکپ و آمالگام توصیه می‌شود.

سهولت در استفاده

از مزایای آمالکپ می‌توان به کاربری ساده آن اشاره کرد. به‌ علت کپسولی‌بودن این محصول کاربری آن بسیار ساده و آسان است. شما می‌توانید با استفاده از آمالکپ، در وقت و زمان خود هم صرفه‌جویی کنید و همچنین با سرعت‌بخشیدن به روند درمان شرایط را برای بیمارانی که نسبت به زمان حساس هستند، بهتر کنید.

معایب استفاده از آمالکپ

هر محصولی در کنار مزایایی که دارد طبیعتا معایبی هم دارد و نکته‌ای که اهمیت دارد این است که با درنظرگرفتن مزایا و معایب یک محصول با آگاهی دست به خرید آن بزنیم. آمالکپ هم معایبی دارد که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

ظاهر نامطلوب

هرچند که این محصول دوام و مقاومت بالایی دارد اما به دلیل رنگ تیره و نقره‌ای، درون دهان ظاهر متفاوتی نسبت به سایر دندان‌ها دارد. اغلب دندانپزشکان از این محصول برای ترمیم دندان‌های قدامی استفاده نمی‌کنند.

حساسیت به جیوه

میزان جیوه‌ای که در آمالکپ آزاد می‌شود بسیار کم و ناچیز است اما به‌هرحال همین مقدار کم هم برای درصد کمی از افراد که به بعضی از فلزات حساسیت دارند، می‌تواند خطرناک باشد. حساسیت به جیوه می‌تواند باعث بروز التهاب لثه، بثورات پوستی و یا سایر واکنش‌های آلرژیک را به‌ همراه داشته باشد.

نیاز به حذف بیشتر بافت دندانی

گاهی‌ اوقات بر حسب ضرورت ممکن‌ است دندانپزشک برای استفاده از آمالکپ مجبور شود تا بافت سالم دندان را اندکی بتراشد. این ویژگی می‌تواند روی ساختار دندان‌ها تاثیری منفی داشته باشد.

نحوه‌ی استفاده از آمالکپ

نحوه‌ی استفاده از آمالکپ نیاز به تجربه و دقت دارد اما اگر بخواهیم به زبان ساده نحوه‌ی استفاده از آمالکپ را شرح دهیم به این شکل است:

برای استفاده از آمالکپ، کپسول حاوی مواد،  فشار داده می‌شود تا دو ماده با یکدیگر مخلوط شوند و آماده شوند تا در روند درمان دندان مورداستفاده قرار بگیرند. پس از آماده‌سازی مواد،  این ماده روی دندان آسیب‌دیده اعمال شده و با استفاده از نور UV سخت می‌شود. این فرآیند باعث می‌شود دندان ترمیم شود و به‌طورکامل به شکل و عملکرد اصلی خود بازگردد و در عین حال مقاومت و دوام قابل‌توجهی هم به‌ دست آورد.

جایگاه آمالکپ در دندانپزشکی

تا به این‌جای مقاله به این سوال که  آمالکپ چیست؟  پاسخ دادیم و تلاش کردیم تا هرآنچه لازم است در اختیار شما قرار دهیم. اگر تصمیم دارید تا از آمالکپ برای روند درمان بیماران استفاده کنید حتما در هنگام خرید دقت لازم را داشته باشید. برای خرید محصولات دندانپزشکی راه‌ها و سایت زیادی وجود دارد. سایت دنتیوا هم یکی از سایت‎‌های موجود است که برای خرید مواد دندانپزشکی می‌توانید به آن مراجعه کنید. اما وجه تمایزی که دنتیوا با سایر سایت‌های موجود در بازار دارد این است که شما در دنتیوا هیچ نگرانی از بابت غیراصل‌بودن محصولات نخواهید داشت و تمامی محصولات ضمانت اصالت دارند؛ همچنین اگر نیازی فوری به خرید محصولات خود دارید در دنتیوا می‌توانید ثبت سفارش کرده و در کوتاه‌ترین زمان‌ممکن سفارش خود را تحویل بگیرید. در کنار این ویژگی‌های ارزنده اگر به‌هرحال سفارش شما مشکل و یا ایرادی داشت می‌توانید ظرف مدت ۷ روز محصول خریده شده را بازگشت دهید.

جدیدترین محصولات دنتیوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *