خدمات عصب‌کشی دندان یکی از پرتقاضا‌ترین فرایندها در کلینیک‌های دندانپزشکی است. به همین دلیل تجهیزات و وسایل عصب کشی دندان، همواره جزو پرفروش‌ترین محصولات در فروشگاه‌های تجهیزات دندانپزشکی هستند. مهارت دندانپزشک، در انجام فرایند عصب‌کشی اهمیت زیادی دارد؛ ولی مهم‌تر از آن، استفاده از تجهیزات مناسب به همراه مواد باکیفیت است. اگر تجهیزات به‌درستی انتخاب نشوند یا از مواد بی‌کیفیت استفاده شود، احتمال شکست درمان وجود دارد. در این مطلب از فروشگاه مواد و وسایل دندانپزشکی دنتیوا می‌خواهیم به بررسی مهم‌ترین لوازم ست عصب‌کشی و مواد موردنیاز آن بپردازیم.

وسایل عصب کشی دندان

مهم‌ترین ابزار و وسایل ضروری در ست عصب‌کشی عبارت‌اند از:

ست رابردم

ست رابردم شامل پانچ رابردم، کلمپ، فریم فلزی و لاستیک رابردم است. لاستیک رابردم برای درمان‌های ریشه و عصب‌کشی ضروری است و ۳ کاربرد مهم دارد:

  • ایجاد فضای مناسب برای درمان بیمار و جلوگیری از آلودگی محیط دهان او
  • جلوگیری از بلعیدن یا تنفس مواد و ابزارهای درمان ریشه
  • ایجاد دسترسی مناسب به فضای دهان و مشاهده بهتر آن
  • جلوگیری از آلودگی لباس و صورت بیمار با بزاق، خون و مواد مصرفی

از پانچ رابردم برای سوراخ‌کردن لاستیک و ایجاد فضای مناسب قرارگیری دندان در آن و از فریم برای فیکس کردن لاستیک استفاده می‌شود.

فورسپس دندانپزشکی

این ابزار هم برای نگهداری و برداشتن وسایل و هم کشیدن دندان یا برداشتن ریشه‌ها کاربرد دارد.

باربروچ

یکی دیگر از مهم‌ترین وسایل عصب کشی دندان، باربد بروچ (باربروچ) است. این وسیله برای برداشتن بافت پالپ از کانال ریشه حین عصب‌کشی کاربرد دارد.

اندومتر (گیج اندازه‌گیری)

از اندومتر برای اندازه‌گیری طول کانال ریشه استفاده می‌شود. به کمک این ابزار، خطر بروز عوارض یا نقص‌ها حین عصب‌کشی، کم می‌شود.

اندوآسپیراتور

از این وسیله حین شست‌وشو و خشک‌کردن کانال ریشه و با هدف خارج‌کردن مواد و محلول‌های واردشده به آن حین عصب‌کشی استفاده می‌شود. این ابزار به دستگاه ساکشن وصل می‌شود.

انواع فایل‌ها و ریمرها

فایل‌های روتاری مهم‌ترین ابزارهای عصب‌کشی هستند. این فایل‌ها که معمولا از آلیاژ نیکل – تیتانیوم تشکیل شده‌اند، انعطاف‌پذیری بالایی دارند و می‌توانند خود را به شکل کانال ریشه درآورند. از این فایل‌ها برای آماده‌سازی کانال ریشه، تخمین اندازه کانال، کنارزدن دیواره‌ها، پرکردن کانال، شکل بخشیدن به آن یا خارج‌کردن دبری‌ها استفاده می‌شود. فایل‌های روتاری انواع مختلفی دارند که هرکدام برای کاربرد خاصی طراحی شده است. سطح مقطع فایل‌ها ممکن است مثلث، مربع، لوزی، گرد، چندضلعی، مارپیچی و… باشد. این فایل‌ها دارای شماره‌بندی و رنگ‌بندی‌های استانداردی هستند که به شما در تشخیص کاربرد هرکدام کمک می‌کنند. انواع رایج فایل‌های عصب‌کشی شامل فایل نوع K، فایل نوع H، فایل نوع C و ریمرها است.

خرید انواع فایل روتاری

اسپریدر

این فایل، ابزاری فلزی برای فشرده‌سازی جانبی مواد عصب‌کشی داخل کانال ریشه و ایجاد فضا برای افزودن بیشتر مواد است. استفاده از اسپریدر برای ایجاد شکل طبیعی در دندان و همچنین کاهش خطر شکستگی بعد از پر کردن کانال، ضروری است.

پلاگر

از فایل پلاگر برای کمک به پر کردن بهتر ریشه دندان با مواد عصب‌کشی استفاده می‌شود. این ابزار برای فشرده‌سازی عمودی مواد داخل کانال ریشه کاربرد دارد.

فرق پلاگر و اسپریدر این است که اسپریدرها گرد هستند و برای فشرده‌سازی مواد از پهلو (به سمت دیواره کانال) استفاده می‌شوند؛ ولی پلاگرها انتهای مسطحی دارند و برای فشرده‌سازی عمودی استفاده می‌شوند.

گیتس دریل و پیزو ریمر

برای دسترسی به کانال ریشه و گشاد کردن آن، به‌خصوص برای دندان‌های مولار، از گیتس دریل استفاده می‌شود. پیزو ریمر نیز کاربرد مشابهی دارد و برای تراشیدن عاج و بخش‌های سخت دندان و همچنین فرم‌دهی به کانال یا گشادتر کردن آن استفاده می‌شود؛ ولی این ابزار بیشتر طی فرایندهای درمانی که نیاز به دقت بالایی دارند یا کانال‌های پیچیده‌تر، کاربرد دارد.

دسترسی فایل پیزو ریمر به کانال ریشه به‌صورت خطی و گیتس به‌صورت قیفی و مخروطی است. همچنین پیزو، دقت بیشتری دارد (برش‌های میکرونی) و در عمق‌های بیشتری از کانال وارد می‌شود.

همچنین این ابزارها برای برداشتن گاتاپرچا حین درمان کانال نیز کاربرد دارند.

ابزارهای اولتراسونیک

این ابزارها کاربرد زیادی در درمان کانال‌های کلسیفیه و پاک‌سازی مواد ترمیمی دندانپزشکی از داخل ریشه دندان دارند. ابزارهای اولتراسونیک، کار خود را با انتشار امواج صوتی و لرزش انجام می‌دهند.

فرزهای ریشه دندان

فرزها جزو اولین ابزارهای مورداستفاده در فرایند عصب‌کشی هستند. از این ابزارها معمولا برای ایجاد دسترسی به پالپ چمبر استفاده می‌شود. بااین‌حال، کیت فرزهای عصب‌کشی دارای ابزارهای مختلفی است که هرکدام کارکرد خاص خود را دارند.

روت کانال اکسپلورر

این ابزار بلند با نوک تیز خود، به دندانپزشک در یافتن محل ورودی کانال و بازکردن آن و شناسایی آناتومی دندان کمک می‌کند. از این ابزار در مراحل اولیه عصب‌کشی و قبل از استفاده از دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

اکسکویتور ست عصب‌کشی (اکسکاواتور)

از این ابزار برای برداشتن پوسیدگی‌ها از سطح دندان و حذف بافت‌های آسیب‌دیده از حفره‌ها و کانال‌های دندانی استفاده می‌شود.

هیت کریر

هیت کریرها با ایجاد گرما به فشرده‌سازی و صاف‌کردن گوتاپرکا کمک می‌کنند. ابزارهای دستی معمولی، مثل اسپریدرها، عموما چنین قابلیتی ندارند؛ ولی هیت کریرها می‌توانند با واردکردن گرما به مواد، به منسجم کردن بهتر آن‌ها کمک کنند.

لوپ‌های دندانپزشکی

لوپ‌ها نیز جزو وسایل کاربردی عصب‌کشی هستند که به بزرگ‌نمایی کمک می‌کنند. این ابزارها برای شناسایی محل دقیق حفره‌ها، یافتن پلاک‌ها و دسترسی به کانال‌های باریک کمک می‌کنند. به کمک لوپ‌ها، می‌توانید عصب‌کشی دقیق‌تری داشته باشید.

لنتولو

از این ابزار عصب‌کشی برای پخش‌کردن یکنواخت سیلر و سمان در کانال ریشه استفاده می‌شود.

اندوموتور (دستگاه روتاری اندو)

فایل‌های روتاری به کمک اندوموتور الکتریکی قابل‌استفاده هستند. دستگاه اندوموتور قدرت بالایی دارد و به‌سرعت می‌چرخد؛ بنابراین به پاک‌سازی و فرم‌دهی دقیق‌تر و سریع‌تر کانال ریشه کمک می‌کند. به کمک این دستگاه دیگر نیازی به عصب‌کشی دستی وجود ندارد.

توربین و آنگل در ست اندو دندانپزشکی

علاوه‌بر اندوموتور، به کمک آنگل و ایرموتور یا توربین‌ها نیز می‌توان از فایل‌های روتاری استفاده کرد. آنگل سرعت کمتری نسبت به توربین دارد؛ به همین دلیل از آن بیشتر برای انجام کارهای ظریفی مثل پاک‌سازی پوسیدگی‌های حساس استفاده می‌شود.

دستگاه آبچوراتور (تزریق گرم گوتاپرکا)

از این دستگاه برای فشرده‌سازی مواد و پر کردن سه‌بعدی دندان به‌صورت یکنواخت استفاده می‌شود.

دستگاه اپکس فایندر

تشخیص طول ریشه کانال به کمک رادیوگرافی ممکن است؛ ولی به‌جز آن، به کمک دستگاه اپکس فایندر هم می‌توان این کار را انجام داد. این دستگاه الکترونیکی، در فرایند عصب‌کشی به تعیین طول کانال ریشه (محل دقیق انتهای ریشه) کمک می‌کند.

اسکیلر

از اسکیلر برای حذف پلاک و کلکولوس دندانی استفاده می‌شود.

مواد مورداستفاده در عصب کشی

مهم‌ترین موادی که برای ست عصب‌کشی باید خریداری شوند، عبارت‌اند از:

گوتا پرکا

گوتا پرکا مهم‌ترین ماده‌ای است که برای آبچوره کانال ریشه استفاده می‌شود. این ماده در واقع از شیره خشک شده درختی به نام پرکا ساخته شده است و حالتی پلاستیکی و منعطف دارد. خرید گوتا پرکا

کن جاذب (کن کاغذی گوتاپرکا)

این کن‌ها از الیاف کتان خالص تشکیل شده‌اند و جاذب خوبی برای آب هستند. از کن‌های جاذب در پاک‌سازی کانال حین عصب‌کشی و برای خشک‌کردن آن قبل از پر کردن استفاده می‌شود.

شست‌وشودهنده کانال ریشه

محلول‌ها و ژل‌های شست‌وشو، برای پاک‌سازی کانال ریشه، حذف لکه‌های سطحی و ضدعفونی ریشه دندان کاربرد دارند. ازجمله رایج‌ترین این مواد می‌توان به هیپوکلرید سدیم، کلروهگزیدین، فرمالین و محلول اسیدسیتریک اشاره کرد.

پودر، مایع و خمیر کلسیم هیدروکساید

کلسیم هیدروکسید خواص آنتی‌باکتریال دارد و از ریشه دندان نیز محافظت می‌کند. از این ماده برای حفظ ریشه در کانال، کاهش عفونت، کنترل خون‌ریزی ناشی از پوسیدگی و عفونت و درمان پالپ استفاده می‌شود.

آرسی پرپ

از آرسی پرپ (RC Prep) برای حذف انسدادهای داخل کانال و پاک‌سازی آن استفاده می‌شود. همچنین آرسی پرپ به لوبریکاسیون و حرکت ساده‌تر فایل‌ها داخل کانال ریشه نیز کمک می‌کند.

پودر زینک اکساید

این ماده برای تهیه سمان‌های درمان اندو و به‌عنوان ماده پایه استفاده می‌شود. زینک اکساید خواص مکانیکی نسبتا ضعیفی دارد؛ به همین دلیل از آن به‌عنوان ماده سمان موقت استفاده می‌شود.

خمیر پانسمان

این ماده خمیری برای مواردی که بیمار باید چند جلسه برای درمان دندان مراجعه کند، کاربرد دارد. استفاده از خمیر پانسمان، مانع از ورود باکتری‌ها و آسیب‌دیدگی ریشه بین جلسات مختلف درمانی می‌شود.

کانال دیتکتور (مایع نشانگر کانال)

این ماده به دندانپزشک در شناسایی محل روت کانال ریشه کمک می‌کند.

محلول EDTA (مخفف Ethylenediamide tetraacetic acid)

این محلول برای شست‌وشوی کانال و حذف دبری‌ها کاربرد دارد. محلول EDTA با یون کلسیم ترکیب می‌شود و آن را خنثی می‌کند؛ به همین دلیل در

سیلر

سیلر ماده‌ای چسبناک است که در کنار گوتاپرکا، به پر کردن کانال ریشه و آبچوره دندان کمک می‌کند. استفاده از سیلر، باعث می‌شود خطر پوسیدگی مجدد دندان از بین برود. این مواد به دلیل حالت چسبنده‌ای که دارند، به‌خوبی آسیب‌ها را می‌پوشانند. انواع سیلر براساس مواد تشکیل‌دهنده شامل کلسیم هیدروکسید، رزین اپکسی آمین، باریم سولفات، بیسموت اکسی کلرید و زینک اکسید است. خرید سیلر

سنگ‌دانه‌های تری اکسید معدنی (MTA)

مواد MTA از ترکیب اکسید بیسموت و سمان پورتلند تولید می‌شوند. از این مواد برای ترمیم پرفوراسیون‌های کانال ریشه، پالپ کپینگ، آبچوره دندان‌های با اپکس باز و پر کردن انتهای ریشه کاربرد دارند.

 خرید وسایل عصب کشی دندان اصل

استفاده از مواد اندو دندان بی‌کیفیت، می‌تواند منجر به شکست درمان، بازگشت عفونت و نارضایتی بیماران شود. در برخی موارد، حتی ممکن است استفاده از وسایل غیر اصل و بی‌کیفیت، باعث آسیب‌دیدگی کانال یا شکستن ابزار شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم ابزارهای خود را فقط از فروشگاه‌های معتبر و باسابقه دندانپزشکی خریداری کنید.

دنتیوا، فروشگاه معتبر حوزه دندانپزشکی با بیشترین تنوع برندهاست. در دنتیوا می‌توانید به بهترین برندهای وسایل عصب‌کشی دسترسی داشته باشید و خرید خود را خیلی ساده انجام دهید. همچنین به کمک خدمات ارسال سریع در تهران و شهرستان، دیگر نگران کمبود تجهیزات مطب خود نخواهید بود. فقط کافی است درخواست ارسال سریع سفارش خود را به کارشناسان ما ارائه کنید و در کمترین زمان ممکن، آن را دریافت کنید.

پشتیبانی همه‌جانبه از مشتریان و ضمانت ۷روزه مرجوعی کالا، دنتیوا را به دستیار مورداعتماد شما در تامین نیازهای مطب تبدیل می‌کند. پس برای ثبت سفارش تجهیزات و مواد عصب‌کشی، همین حالا اقدام کنید.

منبابع مورد  استفاده در مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *